Hoe lang paard op stapmolen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:29

Ik heb het wel eens geprobeerd in het verleden. Maar toen mijn merrie elke hardverscheurend ging hinniken als ik weer even kwam kijken of het nog wel goed ging, ben ik er maar mee gestopt :D. Het was wel duidelijk wat ze van de stapmolen vond.

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:30

Mijn paard vindt het geweldig in de molen. Loopt er graag in. Hij komt 5 dagen per week in de molen als aanvulling op de training. Hij komt daarnaast nog 2x per dag in de paddock en dan doe ik zelf ook nog wat met hem.
Als ik zelf met hem wandel en we komen langs de molen en die staat open wil hij er zo graag in.
Ik denk dat het ook per paard verschilt of ze het leuk vinden of niet

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:30

Conditionering

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:37

Ik heb hier thuis een molen. Deze staat enkel in de stap stand en dan op rustig tempo.
In de winter zet ik mijn pensioeners er 3x per week een klein uurtje in en mijn wedstrijdpaarden enkel de dagen ik ze niet train. Dus hooguit 2x per week en dagelijks na de training om lekker 20 min uit te wandelen op de harde ondergrond. Scheelt mij ook tijd omdat ik er meerdere rijd en doe alles alleen.
Ik zou de molen niet willen missen ook al staan de paarden heel de dag ook nog buiten op de paddock.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:38

Mijn tinker was er ook gek op. Zolang de molen in een lekker tempo doordraaide zodat hij goed kon doorstappen. :D Hij reageerde al op het geluid voor het omkeren dan was het zoef de andere kant op. Als aanvulling op weidegang, mennen, longeren, wandelen, rijden enz.

Zijn enige irritante gedrag was als de molen klaar was en het tempo langzamer ging automatisch. Waarom zou je dan langzamer gaan lopen. :+ Nee dan ga je gewoon van vak naar vak tussen de spijlen door. _O- dit was bij meerdere stallen en meerdere molens hetzelfde. :') Mijn looptempo is langzaam en zo kon hij tenminste meters maken met een vlot staptempo, iedere paar minuten dr andere kant op
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-01-23 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37312
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:38

Pareltjes schreef:
Even serieus.....een stapmolen ben er gewoon geen fan van. Voortdurend op een kleine cirkel vaak ook nog een uitgeholde bodem waardoor wanden schuin oplopen. Zware belasting voor de pezen. Of nog erger klinkers erin. Bij regen super glad. Het doelloos rondjes draaien, het moet, wordt immers van achteren opgejaagd en van voren tegen gehouden.

Het is ontworpen voor de mens, de luiheid van de mens en we doen net of het een goed traingsmiddel voor het paard is. Altijd geleerd niet langer dan 20 minuten te longeren. Het werk op een cirkel is belastend. En toch staan sommige paarden ellelang in een molen. Paarden die onderuit gaan omdat ze van verveling baldadig worden. Dieren met ongemakken die toch MOETEN lopen want er is niemand die het opmerkt.

Een van mn hengsten bij een trainer 30 minuten op de bodem gelegen met de molen over zich heen. En de andere paarden die er in stonden. Want men zat aan de bar. De hengst heeft het niet overleefd. 2 anderen stokkreupel. Luiheid van de mens, gemakzucht. Ga een paard trainen! Aan de hand, onder de man of zet het in de wei. Blijf erbij. Maar de banketstaaf dat een molen goed voor het paard is gaat er bij mij niet meer in. Het voegt bij een verstandig trainingsschema niets toe. Alleen tijdwinst voor de trainer.

Wat is er gebeurd met het good, old stapwerk onder de man of aan de hand in de buitenlucht? Ook beter voor de conditie van de eigenaar.


He bah wat een naar verhaal :knuffel: ik kan me voorstellen dat je op deze manier een hekel aan de molen krijgt.

Op de meeste stallen waar ik heb gewerkt en de molen gebruikt werd was een uur de max, meestal 30/45 min naast andere beweging. Ik zag ze ook liever in een paddock..maar eerlijk is eerlijk als je in je eentje 20 paarden beweging moet geven dan is zo'n molen wel een uitkomst. Ook voor goed uitstappen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:42

Pareltjes schreef:
Conditionering
Wat is daar mis mee? Alles wat we met paarden doen is conditionering. :+

Zou ik er zelf gebruik van maken? Nee, want ik heb maar één paard en zij is mijn hobby, dus daar neem ik gewoon de tijd voor (en staat 24/7 buiten). Heb ik op stallen gewerkt waar er gebruik van werd gemaakt? Ja. Zo hoef je geen 15 man extra personeel aan te nemen om paarden aan de hand te stappen, maar kan de hele zwik gewoon in de molen terwijl de boxen gemest worden. In Nieuw Zeeland werd de molen gebruikt om de paarden droog te stappen nadat ze waren afgespoten na het werk en 's middags voor wat extra beweging tijdens evening stables.

Overigens was er altijd iemand om een oogje in het zeil te houden, of in ieder geval dichtbij genoeg om te kunnen horen wanneer er wat mis ging en zo meteen in te grijpen. Van paard in de molen zetten en in de kantine gaan zitten, was absoluut geen sprake. Niemand op stal (dus tijdens het ontbijt bijvoorbeeld) = geen paarden in de molen.

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:44

Ook iets naars meegemaakt bij een tuigpaardenman: in het land gingen ze niet, wel in de molen. Compleet uit hun dak dan soms in de molen. Het was er eentje met van die roosterhekken tussen de vakken. Op een dag één van die tuigpaarden kennelijk zo aan het flippen, dat ik een hoop kabaal hoorde en er zat er eentje met zijn voorvoet door het roosterhek heen. Molen was gelukkig gestopt met draaien.

En toen bleek de eigenaar doodleuk ergens heen gegaan te zijn, daar sta je dan met paarden in paniek en alleen de zoon des huizes, die niks met paarden had. was thuis. Alles en iedereen gebeld voor hulp, er moest een monteur bijkomen met slijptol om het rooster te ontmantelen. Geen prettige herinnering en een paard dat compleet stuk was.

Elisa2

Berichten: 37312
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:48

Ja dat snap ik dan weer niet..ik heb ook weleens ongelukjes in de molen meegemaakt maar juist omdat er iemand altijd bovenop zat. (net als bij Mkango) Waren dat nooit hele ernstige ongelukken.

Paarden die voor het eerst de molen in gingen werden altijd in het begin ook extra in de gaten gehouden.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:51

Elisa2 schreef:
Pareltjes schreef:
Even serieus.....een stapmolen ben er gewoon geen fan van. Voortdurend op een kleine cirkel vaak ook nog een uitgeholde bodem waardoor wanden schuin oplopen. Zware belasting voor de pezen. Of nog erger klinkers erin. Bij regen super glad. Het doelloos rondjes draaien, het moet, wordt immers van achteren opgejaagd en van voren tegen gehouden.

Het is ontworpen voor de mens, de luiheid van de mens en we doen net of het een goed traingsmiddel voor het paard is. Altijd geleerd niet langer dan 20 minuten te longeren. Het werk op een cirkel is belastend. En toch staan sommige paarden ellelang in een molen. Paarden die onderuit gaan omdat ze van verveling baldadig worden. Dieren met ongemakken die toch MOETEN lopen want er is niemand die het opmerkt.

Een van mn hengsten bij een trainer 30 minuten op de bodem gelegen met de molen over zich heen. En de andere paarden die er in stonden. Want men zat aan de bar. De hengst heeft het niet overleefd. 2 anderen stokkreupel. Luiheid van de mens, gemakzucht. Ga een paard trainen! Aan de hand, onder de man of zet het in de wei. Blijf erbij. Maar de banketstaaf dat een molen goed voor het paard is gaat er bij mij niet meer in. Het voegt bij een verstandig trainingsschema niets toe. Alleen tijdwinst voor de trainer.

Wat is er gebeurd met het good, old stapwerk onder de man of aan de hand in de buitenlucht? Ook beter voor de conditie van de eigenaar.


He bah wat een naar verhaal :knuffel: ik kan me voorstellen dat je op deze manier een hekel aan de molen krijgt.

Op de meeste stallen waar ik heb gewerkt en de molen gebruikt werd was een uur de max, meestal 30/45 min naast andere beweging. Ik zag ze ook liever in een paddock..maar eerlijk is eerlijk als je in je eentje 20 paarden beweging moet geven dan is zo'n molen wel een uitkomst. Ook voor goed uitstappen inderdaad.


Vanuit trainers aspect begrijp ik het maar al te goed. De renpaarden stonden ook ineen galopeer molen vroeger. Alleen niet de mijne. Het knelpunt zit em erin dat we net doen alsof het voor het welzijn van de paarden is uitgevonden. Terwijl het voor het gemak van de trainers bedoeld is. Het dodelijk ongeluk met mijn hengst was niet de het enige hoor. Is er ook eens een van mij met tussenhek en al én de halve molen aan de haal gegaan. Ondanks dat er dik stroom op stond. Maarja als truus een hengstige merrie recht voor mn hengst in de molen zet wat wil je dan? Nee ik heb ze afgezworen, niet alleen vanwege het risico maar ook dat ik het een slecht trainingsmiddel vind.

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:52

Pareltjes schreef:
Exact dit! Waarom stap je haar zelf niet uit na het werk? De training is pas klaar na het uitstappen en goed op adem en temperatuur zijn van je paard. Handig toch zo’n molen?


Als ik mijn training afsluit op een positieve manier dan is de grootste beloning van je paard af stappen en singel los direct als ze iets goed hebben gedaan.
Dan moeten ze nog uitgestapt worden.
Dan doe ik liever eerst afzadelen, douchen en dan lekker onbelast de molen in.

Doe het overigens al 8 jaar zo hier. Heb nog nooit troubles in of door de molen mee gemaakt

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 13:53

Oh WoW oud topic ineens omhoog! Ondertussen gebruik ik de molen zelf vaak vooral om extra in en uit te stappen. Zeker nu ik momenteel een gebroken teen heb ben ik daar wel heel blij mee. Verder komt mijn paard ook nog buiten en wordt ermee gewerkt, maar het is echt een extraatje. Of soms als ik echt niet kan komen dat een stalgenootje haar in de avond even daarin voor me zet, overdag gaan ze op de paddock, maar daar is geen licht. Ik vind dat sommige mensen hier wel een beetje zwart wit denken. Als er een paard van mij in de molen staat, is er altijd iemand in de buurt om het in de gaten te houden. Mocht er iets gebeuren, dan is er altijd wel iemand meteen bij.

Verder vind ik het wel interessant om de meningen te lezen, maar dan vooral voor of tegen stapmolens zie ik, en qua tijd inderdaad precies dezelfde twee kanten als waar wij over discussieerden :)

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:55

Kortom, het gaat er om hoe je iets inzet ten behoeve van het welzijn van jouw paard(en) en besparing van trainings'gemak', wat ook weer een voordeel heeft voor paard zijn mobiliteit. Uitstappen onbelast in molen na training i.p.v. niet goed uitgestapt terug 23/7 stilstaan op de box.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:56

Je spuit het paard niet af als het nog niet op temperatuur is toch? Eerst uitstappen, kan prima aan de hand als je dat onbelast wilt, en pas als het paard op temperatuur en normale ademhaling is kan er worden afgespoten.

Elisa2

Berichten: 37312
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:56

Pareltjes schreef:
Vanuit trainers aspect begrijp ik het maar al te goed. De renpaarden stonden ook ineen galopeer molen vroeger. Alleen niet de mijne. Het knelpunt zit em erin dat we net doen alsof het voor het welzijn van de paarden is uitgevonden. Terwijl het voor het gemak van de trainers bedoeld is. Het dodelijk ongeluk met mijn hengst was niet de het enige hoor. Is er ook eens een van mij met tussenhek en al én de halve molen aan de haal gegaan. Ondanks dat er dik stroom op stond. Maarja als truus een hengstige merrie recht voor mn hengst in de molen zet wat wil je dan? Nee ik heb ze afgezworen, niet alleen vanwege het risico maar ook dat ik het een slecht trainingsmiddel vind.


Maar is dat ook niet dom management? Wij zette altijd alleen hengsten samen in de molen en dan altijd met een vak leeg er tussen. Nooit een merrie er tussen...

Ik ben het ermee eens dat het niet voor het welzijn van het paard uitgevonden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:58

Ik vind de voorbeelden van Pareltjes heel afschuwelijk, maar inderdaad vooral getuigen van mismanagement.

Willekes schreef:
Kortom, het gaat er om hoe je iets inzet ten behoeve van het welzijn van jouw paard(en) en besparing van trainings'gemak', wat ook weer een voordeel heeft voor paard zijn mobiliteit. Uitstappen onbelast in molen na training i.p.v. niet goed uitgestapt terug 23/7 stilstaan op de box.
Waarom moet het dan meteen weer zo zwart/wit zijn? :+

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:02

Pareltjes schreef:
Je spuit het paard niet af als het nog niet op temperatuur is toch? Eerst uitstappen, kan prima aan de hand als je dat onbelast wilt, en pas als het paard op temperatuur en normale ademhaling is kan er worden afgespoten.


Jemig zeg. Dat jij zo'n zwaar ongeluk hebt gehad wil niet iedereen/alles slecht maken.
Er leiden meerdere wegen naar Rome. Accepteer elkaar en elkaars manieren toch een beetje meer. Je hebt je mening en waarschuwing gegeven en het is duidelijk dat er overal plus en min punten aan zitten.
Dat door gedram.. help je niemand mee.

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:04

Pareltjes schreef:
Je spuit het paard niet af als het nog niet op temperatuur is toch? Eerst uitstappen, kan prima aan de hand als je dat onbelast wilt, en pas als het paard op temperatuur en normale ademhaling is kan er worden afgespoten.

Hier gaat lekker direct de warme douche er overheen en dan al dat vieze zweet en zand er af voor ze de molen in gaan.
Swinters niet, dan gaat gelijk de zweetdeken op, molen in en worden daarna nog gepoetst.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:05

Ik heb geen molen maar zou er ook geen willen. Vindt het idd geestdodend voor de paarden en het zal inderdaad voor de mens handig zijn maar ik loop ze liever zelf. Daarnaast ben ik ook vaak wel benieuwd wat mensen zelf aan hun conditie doen op een dag. Mijn paarden staan hele dagen buiten, snachts wel op stal. Daarnaast wandel en fiets ik ze regelmatig als afwisseling.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:06

Boras schreef:
Captain schreef:
Daar ben ik heel makkelijk in, als je een paard niet de juiste zorg kunt bieden dan moet je geen paard nemen.


Ontzettend mee eens.


Ook zeker mee eens, er is buiten Den Haag zeker mogelijkheden voor paddock of dagdelen buiten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:18

Vroeger zette ik mijn obesitas ruin er extra in en meestal dan iets van 20min.

Er zit wel verschil in molens qua grootte, ondergrond en wat voor schema je kan laten draaien, maar ik ben er heel erg op afgeknapt.

Mijn ruin bleef graag stil staan in een molen waar geen stroom op de rekken stond. Ik heb toen een paar rondjes meegelopen en is het is zooooooooo enorm geestdodend, dat ze er nooit meer in hebben gestaan, onze paarden.

Qua bewegen worden veel paarden gewoon niet zo goed gehouden. In een wei bewegen ze vaak wel wat, maar eten ze weer veel, dus moet er ook weer wat af.
De meeste paddocks zijn heel klein, staan paarden vaak alleen, zonder ruwvoer en zijn het niet meer dan ruime buitenstallen waar helemaal niet uitgenodigd wordt tot bewegen. Alleen de eigenaar voelt zich goed dat het paard wel buiten komt.

Wij hebben een pp en op meerdere plekken hooi, heuvels, poeltjes etc en je ziet ze echt veel bewegen. Ze hebben rust momenten en schuilen ook periodes meer, maar heb nooit meer obesitas paarden, de basis bespiering en conditie is prima in orde. De rest moet je toch echt trainen.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:30

Mkango schreef:
Pareltjes schreef:
Conditionering
Wat is daar mis mee? Alles wat we met paarden doen is conditionering. :+



Nee hoor, mijn paardje houdt echt van mij en doet alles zelf uit liefde <3 :=
en niet omdat die geconditioneerd is dat doen wat mensen van hem vragen beloning oplevert, how dare you


Ik vind argumenten mbt geestdodend effect van half uurtje stapmolen (als aanvulling op correct management) beetje te veel richting antropomorfisme neigen... uren achter elkaar hooi op een plek staan te vreten of in de wei nutteloos voor zich uit staan te staren vind ik namelijk ook niet bepaald mentaal stimulerend := terwijl mijn paard er heel graag zijn tijd aan besteedt.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:33

Pareltjes schreef:
Conditionering


Het is ook nooit goed he :')
Zo’n ding kan echt prima complementair gebruikt worden. Ik zou ze dr elke dag in zetten als ik die luxe had.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:44

Fly_high schreef:
Nee hoor, mijn paardje houdt echt van mij en doet alles zelf uit liefde <3 :=
en niet omdat die geconditioneerd is dat doen wat mensen van hem vragen beloning oplevert, how dare you


Ik vind argumenten mbt geestdodend effect van half uurtje stapmolen (als aanvulling op correct management) beetje te veel richting antropomorfisme neigen... uren achter elkaar hooi op een plek staan te vreten of in de wei nutteloos voor zich uit staan te staren vind ik namelijk ook niet bepaald mentaal stimulerend := terwijl mijn paard er heel graag zijn tijd aan besteedt.


Onze paarden staan dus zoals ik schreef nooit uren lang op 1 plek hooi te eten. Dat zie je op saaie plekken waar ze ook te weinig bewegen of geen sociaal contact hebben.

Wij bieden meerdere hooiplekken aan en ik zie ze nu rondlopen en van plek naar plek gaan, ook als het hooi ergens niet op is. Steeds andere combinaties ook die even samen eten.
Tussendoor rusten of spelen en vooral de heuvels zijn favoriet. Maar er gaat genoeg hooi op, dus ze eten wel alles op uiteindelijk.

Je mag er van vinden wat je wilt, maar het is zomaar wat roepen in de ruimte als je niet eerst eens echt naar je paarden gaat kijken.
Mijn ruin stond graag stil in een molen en heb er dus zelf in gelopen. Ja, ik ben een mens. Maar dat maakt het alleen maar erger!! Ik kan nog nadenken dat het beter is en maar 20min. Voor een paard dat vrij hoort te bewegen met andere paarden is het veel erger.

Ga eens een hele dag bij een molen zitten kijken naar de uitdrukkingen en hoe paarden erbij lopen. En ga daarna naar paarden kijken die vrij rond kunnen lopen met hun kuddegenoten en van alles zien, zoeken en eten etc etc.

Daarnaast wordt de molen vaak als vervanging gebruikt en dat is het gewoon niet. 20min, 30min of zelfs een uur kan NOOIT een dag vrij bewegen vervangen. Ook niet als ze dan meer stilstaan. Waar veel paarden stilstaan vanwege de verveling.

Dat veel eigenaren zich zelf er beter bij voelen en het als luxe of gemak zien, is niet mijn probleem.

Elisa2

Berichten: 37312
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:05

Ik vindt de molen ook geen vervanging voor vrije beweging met soortgenoten, vrije beweging met soortgenoten en genoeg ruimte om een sprintje te trekken is imo het belangrijkste voor een paard. De molen kan dan gebruikt worden als aanvulling.