Advies trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Anoniem

Advies trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:40

Komende zaterdag kunnen wij eindelijk onze "nieuwe" auto ophalen. We hebben deze auto speciaal aangeschaft om een trailer te kunnen trekken. Deze auto mag 1.800 kg trekken (Mazda CX-5). Mijn vriend is in het bezit van een BE rijbewijs en als er een leuke aanbieding voorbij komt dan ga ik het zeker ook halen.

Nu het probleem. Mijn merrie is 1,75 groot en weegt 700 kg. Veel standaard trailers zijn aan de lage kant voor haar. Afgelopen weekend heeft ze op een trailer gestaan die al 10 cm hoger was dan standaard en dit paste eigenlijk net. Het liefst zou ik een 1,5 paards trailer willen aanschaffen omdat ik maar 1 paard heb maar vaak lees ik dat die maar 600 kg mogen laden. Tenminste, als ik het leeggewicht van de TMM afhaal blijft er meestal nog iets van 600 kg over. Ik zag echter ook bij sommige advertenties erbij staan dat de 1,5 paards trailer terug omhoog gekeurd kan worden waardoor er ineens 800 kg geladen mag worden. Hoe zit dit precies?

Wat is in mijn geval aan te raden? een 1,5 paards trailer? een 2 paards trailer en tussenschot er uit halen zodat ze meer ruimte heeft?

Duhelo

Re: Advies trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:53

Als je auto het kan trekken en je een BE rijbewijs hebt, zou ik altijd voor een 2 paards trailer gaan. Je hebt meer ruimte, je kan het schot eruit halen, dan kan je ook in de trailer opzadelen, ligt stabieler op de weg en is zichtbaarder.
Een 2 paards weegt leeg rond de 800 kilo, afhankelijk van de auto ervoor kan je de mtm laten terugkeuren zodat die het mag trekken (800 kilo + 800 kilo paard is totaal 1600 kilo, een trailer van 2000 kilo kan je ev terugkeuren naar 1600 kilo om het te mogen trekken. (Maar met BE rijbewijs kijken ze naar werkelijk gewicht, dus maakt eigenlijk niet zoveel uit hoeveel de mtm van de trailer is.)

Een anderhalf kan een trailer zijn met mtm 1600 kilo, maar teruggekeurd naar 1400 of 1200 (om het te mogen trekken met een B rijbewijs bv), die kan je wel terug omhoog laten zetten naar de originele 1600.

Heb jij plaats voor een grote vriend met humor?
https://www.bokt.nl/markt/ad/526795/bel ... 2-jaar-180

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:54

Ik heb vorige week een Rainbow trailer gezien. Volgensmij aluminium opbouw. Sowieso een aluminium bodem, zadelkamertje erin. Die was ook enorm hoog, ik stond erin (1.80m ongeveer) en raakte het plafond niet aan met mijn arm gestrekt omhoog. Prijs was ook zeer goed, leek echt wel een hele nette trailer met goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ik weet dat er iemand in Etten-Leur zit die ze verkoopt, zit op Facebook, Gert-jan Hanse ofzoiets was het.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:59

die van mij is ook 1.76 en hij staat prima in de 1,5 paards sirius.
Hij heeft alle ruimte en kan zelfs in de trailer opzadelen

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:17

Voor 1 paard zou ik sowieso voor een 1,5 paard gaan. Die 600kg laadvermogen lijkt me sterk, de mijne mag 1000 kg laden.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:37

Mijn beste ervaring met een hoge ruime 1,5 paards was met de Humbaur Single, ouder type zonder aerodynamische voorkant. Hoofd is bij een groot en lang paard toch het hoogste punt en heeft ruimte nodig om de balans te houden. Afgeronde voorkant neemt veel van die ruimte weg, bij ieder merk.

Ik had er een Groninger van 1.70 in staan veel front en 725 kg in sportconditie.

Atec lag echt niet fijn achter de auto, hobbelt heel erg heb ik met twee verschillende trailers/paarden ondervonden.

Een gezonde geest in een zo gezond mogelijk lichaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:50

kimmetje26 schreef:

Deze wilde ik ook aanraden. De Sirius is echt ruim en hoog.
Laadvermogen is 850 kg.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:17

Ik heb bij Gert Jan hansen in Etten Leur mijn atec starline vandaan met mtm van 1600, volgens mij laadvermogen van 850. Super fijne trailer en een eerlijke jongen. Trailer ligt echt goed achter de auto, stabiel en stuitert niet. Mijn paard is ook 1.75 en weegt tussen de 700 en 750 kilo(schommelt wel eens hahaha) staat ook altijd hoog met z’n hoofd, en in deze trailer gaat dat echt goed!

Living the good life...❤

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:20

Ik heb maar 1 paard en ik persoonlijk adviseer een 2 paardstrailers als je het kan wegrijden met je auto en rijbewijs.

Qua gewichten lijkt het alsof je de trailer verwisseld met de 2paards vrachtwagentjes voor B en C rijbewijs

* stabieler op de weg, ook bij veel wind.
*niet alle paarden houden van ruim staan, ik neem aan dat je er eentje koopt voor de lange termijn. Dus zou je huidige paard houden van ruim staan en je volgende paard niet. Dan kun je weer een nieuwe trailer kopen.
*eventueel met een 2e paard op pad of een fiets erlangs op pad kunnen.
*past meer in om te vervoeren als je het gebruikt voor verhuizen ofzo.
* opzadelen kan met nog meer ruimte dan een 1,5
* zadelkamer kan groter zijn of je hebt juist meer ruimte voor je paard. Net wat je prettiger vind.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:31

kimmetje26 schreef:

Ook hier de Sirius S75.
Omdat deze net wat breder en hoger is past onze marathonwagen er in, op stal kan hij namelijk niet overdekt staan dus gebruiken we de trailer als "schuurtje".

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:34

Fijn dankjewel! hier kan ik iets mee. Wellicht dat wij dan inderdaad een 2 paards trailer overwegen. Tot nu toe heeft zij alleen maar op een 2 paards trailer gestaan en dat ging steeds goed. in een 1,5 paards heb ik haar ook nog niet gehad. Echter is een 2 paards trailer wel een heel stuk breder en zwaarder en onze auto zal geen 2 paarden mogen trekken.

@ Moonlight17: ik heb gekeken naar diverse advertenties van nieuwe en 2e hands trailers. Hier stond regelmatig MTM 1200, leeg gewicht 600. Zoals ik het dan begrepen had mag je daar dus geen paard van 700 kilo opzetten maar ik heb inmiddels al begrepen dat dit vaak terug gekeurde trailers zijn.

Etten Leur is voor ons nog oke om te rijden! zal daar zeker eens gaan informeren!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:17

Ik heb een Bockmann Uno, kentekengewicht 1.600kg.
Mijn wijlen fokmerrie met stokmaat 1.81m. kon daar met gemak in, met een veulen aan de voet ging ook prima. Ook kwa gewicht enzo.

Kan je vertellen, die Bockmann ligt ook prima achter een CX-5 :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:43

Volgens mij zijn de huidige 1,5 paards trailers allemaal met een TMM van 1600kg. Ze kunnen dan inderdaad wel teruggekeurd zijn. Ik heb een nieuwe humbaur single en hier past prima een paard van 170cm+ in. Eigen gewicht is 690 en ik heb dus 900 kg laadvermogen over.Ik trek hem overigens ook met een mazda CX 5. Ik heb zelf heel bewust voor een 1,5 paards gekozen omdat ik altijd maar met 1 paard op stap ga en in geval van nood kun je er makkelijker een auto voorzetten. (Qua gewicht)

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:59

Heb even op het kenteken van mijn Uno gekeken:
Massa rijklaar = 752 kg (dat weegt dat ding dus, ik vind het veel)
TMM = 1.600 kg
Laadvermogen is dus 848 kg.
Ding is alweer 12 jaar oud, doet het nog prima.

Ik heb trouwens bewust gekozen voor een 1,5 prds omdat ik toch nooit met 2 paarden tegelijk op pad ga en ik vind een auto die een 1,5 prds kan trekken duur genoeg. Had geen zin om een nog zwaardere (en duurdere) auto te kopen. Toevallig kan de Mazda 1.800 kg trekken maar daarvoor had ik auto's die hun trekmax op 1.600kg hadden liggen.
Ik heb voor mijn gebruik de meerwaarde van een 2 prds nooit gezien. Voor mijn gevoel staan paarden ook liever wat vrijer in de trailer en is het staan in zo'n 2 prds best gedwongen. In een 1,5 prds kan je paard ruim en wat diagonaal staan. Plus het is met het opzadel op de trailer echt een stuk handiger om wat ruimte te hebben :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 18:06

De reden dat veel 1,5 paards trailers een laag laadvermogen hebben, is omdat veel mensen ze terug laten keuren, zodat ze er mee mogen rijden met een B-rijbewijs. Voor veel mensen is dat aantrekkelijk.
Nieuw of niet terug gekeurd mogen ze vaak veel meer laden.

Als je toch niet met 2 paarden op pad gaat, zou ik zelf voor een grote 1,5 paards met zadelkamer gaan. Zeker die zadelkamer is goed voor het behoud van je auto ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 18:33

Die zadelkamer is dan weer aanzienlijk minder grappig als je paard over de voorstang springt ;) Of als je zelf per ongeluk heel snel uit het deurtje van de trailer moet zien te komen. Ook veel zadels met 'zadelkamer-schade' gezien.

Ik kocht altijd perse een auto met een grote kofferbak - voor mij geen zadelkamer in de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:51

Bedankt voor de handige info :D
2 paarden mag de Mazda niet trekken. Ik zou wel graag met een stalgenootje samen op pad willen gaan maar dan hadden we nog een zwaardere en duurdere auto moeten kopen alleen voor het paard van iemand anders te kunnen meenemen. We hebben dus bewust gekozen voor deze CX-5! Zadelkamer zou ik juist wel heel graag er in willen. De puinhoop die afgelopen zaterdag na een wedstrijd in mijn auto lag was echt gigantisch }:0

De meningen hier op het forum en in real life zijn behoorlijk verdeeld wat betreft een 1,5 paards of een 2 paards! Ik ga eens goede alle voor en nadelen op een rijtje zetten en kijken wat er voorbij komt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:12

Met een 2 paards ben je heel veel beperkter in wat voor auto er voor mag en kan. En als je toch niet met 2 gaat zou ik er nooit over denken om een 2 paards te nemen. Ik heb ook een Mazda cx 5 een erg fijne auto voor de trailer. Maar ik denk niet aan een 2 paards.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:30

Wij hebben onlangs ook een tweepaards trailer gekocht. Heb ook maar 1 paard. We hebben beide BE, dus qua gewicht hoef ik alleen maar rekening te houden met gewicht trailer +paard (Dat zal in ons geval zo rond max 1700 kilo zijn)en wat de auto mag trekken (die wisselt nog wel eens, maar is minimaal 1800 kg). Geen zadelkamer, die zitten alleen maar in de weg is mijn mening.

Voordeel van de tweepaards is, vind ik, stabieler op de weg, meer ruimte (ook voor niet paardgerelateerde zaken) en mocht ik ooit twee mee willen nemen, hoeft er alleen maar een geschikte auto voor.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:16

Nog niet genoemd voordeel van 1,5 trailer: hij is net even breed als je auto. Toch wel handig in het huidige verkeer.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:08

Wat ik ook handig vind, in een brede 1,5 paards kun je je paard in de trailer opzadelen/optuigen.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:14

Dees schreef:
Die zadelkamer is dan weer aanzienlijk minder grappig als je paard over de voorstang springt ;) Of als je zelf per ongeluk heel snel uit het deurtje van de trailer moet zien te komen. Ook veel zadels met 'zadelkamer-schade' gezien.

Ik kocht altijd perse een auto met een grote kofferbak - voor mij geen zadelkamer in de trailer.

Voor mij idd ook ooit de keuze geweest juist geen zadelkamer te willen.
Heb op concours ooit een paard over de voorstang zien gaan, door dat scherpe plastic van de voerbak/zadelmaker. En dat had geen goede afloop.

Hier gaan de spullen achterin en ik denk dat het daar ook nog veiliger ligt betreft inbraak.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:03

1,5 of 2 is denk ik net wat je zelf prettig vindt.
Ik ben vorig jaar van 2 naar 1,5 gegaan, en ben er heel blij mee. Voelde met 2 altijd de druk om iemand mee te nemen 'want als je toch die kant op gaat/oh ga je naar het bos?'. En daar ben je zelf bij natuurlijk, maar ik ben niet zo goed in nee zeggen :+ En vervolgens het gezeik van paarden die aan elkaar plakken...

Ik had een westfalia, en qua rijcomfort is er volgens mij weinig wat dat overtreft. Merk het verschil echt wel, maar m'n Humbaur Single (die is ook hoog trouwens van binnen!) ligt op zich ook heel fijn achter de auto. Kunnen zelfs nog extra veren ofzo op, misschien dat dat ook weer scheelt.

Als het financieel had gekund had ik de 2p cheval liberte touring gekocht, maar dan eigenlijk puur voor de mega zadelkamer :')

Ik vind het iig heel fijn, mn 1,5. Paard maakt het geloof ik niet uit, daar zit soms ook nog verschil in natuurlijk.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:27

Dees schreef:
Ik heb een Bockmann Uno, kentekengewicht 1.600kg.
Mijn wijlen fokmerrie met stokmaat 1.81m. kon daar met gemak in, met een veulen aan de voet ging ook prima. Ook kwa gewicht enzo.

Kan je vertellen, die Bockmann ligt ook prima achter een CX-5 :D

Hier ook een Bockmann 1.5 trailer en gaat echt prima met de mijne van 1,75. Je kan erin opzadelen als je wilt en deze is hoog genoeg, wat ik wel belangrijk vond. Ook ruimte genoeg voor merrie met veulen. En het voordeel vind ik zelf dat hij net zo breed is als de auto, dat rijdt gewoon lekker makkelijk. Tweepaards steekt altijd uit waar je wel rekening mee moet houden. Plus als je het schot eruit haalt, moet je nog oppassen ook dat je paard zich niet gaan omdraaien (met laden). Daarnaast mag je auto 1800 kg trekken dat zal waarschijnlijk toch net te weinig zijn om 2 paarden te vervoeren (jij zit met de trailer en 1 paard al zo aan de 1400/1500 kg). Dus ik zou dan persoonlijk voor gemak gaan en een ruime en hoge 1,5 paardstrailer zoeken.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:06

Bedankt voor jullie input!

Onze auto zelf mag inderdaad geen 2 paarden in een 2 paards trailer trekken! Dat die inderdaad zo veel breder is als de auto vind ik inderdaad wel een nadeel. Vooral in smalle straatjes.

Daarbij kwam ik er zojuist achter dat ik zonder E rijbewijs met onze auto en een terug gekeurde 1,5 paards trailer ook mag rijden. Nu zal voornamelijk mijn vriend rijden als we op pad gaan gezien hij dagelijks met aanhangers rijd maar in het geval van nood is het wel handig dat ik ook er mee kan en mag rijden. Het gaat dus toch een 1,5 paards trailer worden! Een Bockmann heb ik nu boven op mijn lijstje staan!

@Amyz: Dat meenemen van anderen snap ik wel inderdaad! Nu heb ik wel een stalgenootje met haar paard waar we wel graag mee op pad gaan maar het roepen van de paarden op elkaar herken ik wel. Afgelopen zaterdag die 2 paarden samen op de trailer gehad en zodra ik die van mij als eerste wilde laden terwijl de andere nog buiten de trailer stond filpte die van mij.