Trailer uitlenen om te oefenen

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sunnda

Trailer uitlenen om te oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 18:54

Mijn nichtje wil graag haar rijbewijs E halen en had een proefles gedaan deze week.

Nu krijgt ze dus twee lessen en dan examen.
De instructeur had gezegd tegen haar; ga vooral oefenen.

Probleem: ze heeft geen trekauto en geen trailer en verder in het gezin ook niemand.

Meer lessen is blijkbaar niet gebruikelijk (is dat gebruikelijk?) en dus zit ik met het dilemma: laat ik haar met mijn trailercombinatie oefenen of niet?

Opzich gaat het om wat achteruitrijden/keren op eigen terrein en een rondje rijden en mag het met de anderhalf paards ook gewoon legaal met een B rijbewijs.
Maar toch denk ik: wat als. Ben erg zuinig op de spullen.

Wel of niet doen? Ze is een ervaren bestuurder dat is het niet. Maar vind het toch spannend.

roekes

Re: Trailer uitlenen om te oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:13

Vreemd dat extra lessen niet mogelijk is in dit geval

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 19:15

roekes schreef:
Vreemd dat extra lessen niet mogelijk is in dit geval

Ja, ik weet niet wat gebruikelijk is?

Ze heeft duidelijk aangegeven nog geen ervaring te hebben en mijn simpele brein denkt dan; als iemand komt lessen heeft diegene waarschijnlijk geen oefenmogelijkheid. Anders doe je wel zo'n dagcursus. :Y) Dat deed ik destijds ook.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:23

Gewoon er zelf naast gaan zitten en samen gaan oefenen op bijv een industrieterrein. Niet alles uitlenen en haar alleen laten tobben met alle risicos van dien.
Plus voordeel is dat als je het fout ziet gaan je zelf achter het stuur kunt kruipen om de boel weer even recht te zetten.
Heb ik zo ook al een paar keer gedaan met kennissen die voor BE op gingen.

Even onderschriftloos.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:24

Ik heb 3x 4 uur les gehad dus er zijn wel degelijk plekken waar je meer les kunt nemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:29

Ik zou het alleen doen als je ergens een grote, rustige parkeerplaats hebt en als je er zelf naast zit.

Maar sowieso bestaan er ook scholen waar je losse lessen kan nemen. Ik heb zelf thuis geoefend, maar ook een stuk of 5 lessen van 1.5 uur gehad

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 19:30

Ik denk dat we dan gewoon samen in de avond naar een industriegebied rijden en even oefenen..de verhalen stellen me alweer iets gerust.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:33

Dan zal haar instructeur ingeschat hebben dat ze maar 2 lessen nodig heeft? Ik heb zelf in totaal 10 uren les gehad en daarna examen. Het kan dus zeker wel om meer lesuren te krijgen. Ik zou het uitlenen nog niet doen denk ik. Dat moet ze dan maar tijdens de rijlessen doen, daar zijn ze tenslotte voor. Straks gebeurt er iets met auto/trailer en dan zit je ermee. Ik zou haar adviseren meer lessen te volgen. :o :)

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:35

Er zijn ongetwijfeld mogelijkheden om meer te lessen maar daar moet wel voor betaald worden.
In mijn jaren als instructeur heb ik heel vaak gehoord dat mensen niet extra konden rijden maar het kwam er eindelijk altijd op neer dat mensen niet meer wilden betalen

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:36

Ik heb 2 dagen les gehad van 4 uur met aansluitend het examen. Raar dat extra lessen niet mogelijk zijn..?
Hoewel ik wel moet zeggen dat mijn rijinstructeur schrok dat ik niet van te voren had geoefend (ik had nog nooit een aanhanger aangekoppeld, laat staan mee gereden haha hij zag het best somber in maar die 8 uur waren voldoende gelukkig)

Sterlyn B+10~L1+10~L2+3~0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/
Gebruik FLEURXEJ op https://www.ej.nl voor 10% korting

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:38

Ik zou echt adviseren te oefenen met de combinatie waarmee ook afgereden wordt. Om de simpele reden dat de ene combinatie de andere niet is. Alle keren dat ik (met 40 jaar trailer ervaring) een nieuwe auto of een nieuwe aanhanger had was het echt even schakelen en uitvogelen waar ergens het schaarmoment lag van die nieuwe combi.
Dus je kunt met je eigen combi oefenen tot je met je ogen dicht achteruit een bocht om kunt, met een nieuwe combi sta je met een beetje pech geschaard op de stoep :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 19:39

Polly schreef:
Er zijn ongetwijfeld mogelijkheden om meer te lessen maar daar moet wel voor betaald worden.
In mijn jaren als instructeur heb ik heel vaak gehoord dat mensen niet extra konden rijden maar het kwam er eindelijk altijd op neer dat mensen niet meer wilden betalen

Ik snap je gevoel, maar dat is 100% niet aan de orde.

De instructeur had juist gezegd dat een extra twee uurtjes in haar geval wel handig was en of dit een probleem was financieel. (Je hebt ook nog twee uur les voor je examen blijkbaar, dus totaal 6 uur)
Blijkbaar was het normaal dus intake, twee keer les en aansluitend examen?

Edit: ze is op het gebied van autorijden wel erg ervaren, dat is haar werk. Dus misschien deed ze het zo slecht niet als ze dacht. :P

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:31

Hier ook maar 2 keer 2 uur les gehad voor BE. Maar tussendoor heb ik wel nog met een B combinatie op een industrieterrein in het weekend geoefend, dat was enorm fijn. Even de 'stress' van de instructeur er af en met een bekende wat bochtjes gedaan tot ik een beetje het gevoel kreeg. Als je het spannend vind kan je met haar mee toch?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:36

Apart. Dat was juist de reden dat ik geen dag cursus heb gedaan (ik had wel 3 maanden mijn auto rijbewijs) ik heb de lessen verdeelt over twee dagen, dag 3 examen. En ik heb nog buiten het pakket om, 2 uur extra les genomen. Volgens mij 6 of 7 uur totaal en vervolgens (succesvol) het examen in.

Heel raar dat ze geen extra lessen willen inplannen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie