Betalen voor Lidmaatschap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MaxiimeeeB

Betalen voor Lidmaatschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 16:49

Hallo allemaal,

Eergisteren kreeg ik een mailtje van de rijvereniging dat ik mijn lidmaatschap moest betalen. Vorig jaar december is mijn paard overleden en heb ik hierbij telefonisch contact gehad om het lidmaatschap op te zeggen. Dit heb ik doorgemaild nu krijg ik het volgende antwoord:

” Een KNHS-verenigingsjaar loopt reglementair van januari t/m december met een uiterste annuleringsdatum, voor het daarop volgende jaar, van 30 november. December was dus te laat. U bent dit jaar dan ook nog lid van RV Noblesse en wij hebben voor u voor 2022 dan ook de verplichte afdracht aan de KNHS betaald. Ik verzoek u derhalve ingevolge reglementaire bepalingenvan de KNHS alsnog het totaalbedrag ad € 60,—. over te maken.”

Ik vind het erg belachelijk dat ik dus nu voor een jaar moet betalen, terwijl ik geen gebruik hier van kan maken. Telefonisch zeiden ze ook dat ze per direct het stop zouden zetten..

Hebben mensen ervaringen of weten wat ik moet doen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:57

Heb je het lidmaatschap voor 30 november opgezegd?
Zo niet, dan ben je idd verplicht om te betalen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-04-22 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

MaxiimeeeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 16:58

Cayenne schreef:
Heb je het lidmaatschap voor 1 januari opgezegd?
Zo niet, dan ben je idd verplicht om te betalen.

Ik heb dit 13 december opgezegd. Vandaar dat ik het erg killig vind allemaal.. ik kon dit niet voorspellen..

Anoniem

Re: Betalen voor Lidmaatschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:02

Ze hebben helaas gelijk. Wel kun je de knhs een berichtje doen. Ik heb mijn paard destijds in januari in laten slapen en met een dierenartsverklaring heb ik mijn startpas + lidmaatschap kosten terug gehad van ze.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:03

Ik heb het ook gehad en een mail gestuurd en toen is het lidmaatschap per direct opgezegd.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:07

MaxiimeeeB schreef:
Hallo allemaal,

Eergisteren kreeg ik een mailtje van de rijvereniging dat ik mijn lidmaatschap moest betalen. Vorig jaar december is mijn paard overleden en heb ik hierbij telefonisch contact gehad om het lidmaatschap op te zeggen. Dit heb ik doorgemaild nu krijg ik het volgende antwoord:

” Een KNHS-verenigingsjaar loopt reglementair van januari t/m december met een uiterste annuleringsdatum, voor het daarop volgende jaar, van 30 november. December was dus te laat. U bent dit jaar dan ook nog lid van RV Noblesse en wij hebben voor u voor 2022 dan ook de verplichte afdracht aan de KNHS betaald. Ik verzoek u derhalve ingevolge reglementaire bepalingenvan de KNHS alsnog het totaalbedrag ad € 60,—. over te maken.”

Ik vind het erg belachelijk dat ik dus nu voor een jaar moet betalen, terwijl ik geen gebruik hier van kan maken. Telefonisch zeiden ze ook dat ze per direct het stop zouden zetten..

Hebben mensen ervaringen of weten wat ik moet doen?

Ze verwijzen naar het knhs regelement dus ik vrees dat je hier niet zoveel mee kunt

Je zou inderdaad de knhs kunnen inschakelen, die kunnen dan eventueel jou lidmaatschap bij de knhs crediteren.

MaxiimeeeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 17:15

De KNHS heeft mij netjes al uitschreven in december. Dus ik weet ook niet zo goed waarom ze de KNHS dan ook nog moeten betalen (de rijvereniging). Ik wacht hun reactie nog af aangezien ik ze terug gemaild hèb dat ik er ook niet voor kies een paard in te laten slapen .. en of ze niet met een schappelijke “tegenprestatie “ kunnen geven. Al is het de helft van het lidmaatschap.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:39

MaxiimeeeB schreef:
De KNHS heeft mij netjes al uitschreven in december. Dus ik weet ook niet zo goed waarom ze de KNHS dan ook nog moeten betalen (de rijvereniging). Ik wacht hun reactie nog af aangezien ik ze terug gemaild hèb dat ik er ook niet voor kies een paard in te laten slapen .. en of ze niet met een schappelijke “tegenprestatie “ kunnen geven. Al is het de helft van het lidmaatschap.

Dan zou ik het KNHS bellen met de vraag of er voor jou de verplichte afdracht is betaald door de rijvereniging. Zo niet, kun je dat aangeven en lijkt het me logisch dat er niet betaald hoeft te worden.

Tja...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:03

Vroeger moest alles inderdaad voor 1 december worden doorgegeven. Nu alles digitaal gaat kun je zelfs op 31 december 23.50 uur iemand nog afmelden.
Ik verstuur ook de facturen naar de leden in februari ofzo en krijg dan ook vaak een berichtje van: oh ja, ik wil m'n lidmaatschap opzeggen. Tja, dan moet je toch echt de kosten van de KNHS en het eerste kwartaal lidmaatschap van de vereniging betalen.

Maar als jij door de vereniging in december al bij de KNHS bent afgemeld, dan hebben ze ook geen afdracht hoeven te betalen. Als het goed is heb jij daar ook een mail van gehad van de KNHS

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

MaxiimeeeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 19:25

Setteli schreef:
Vroeger moest alles inderdaad voor 1 december worden doorgegeven. Nu alles digitaal gaat kun je zelfs op 31 december 23.50 uur iemand nog afmelden.
Ik verstuur ook de facturen naar de leden in februari ofzo en krijg dan ook vaak een berichtje van: oh ja, ik wil m'n lidmaatschap opzeggen. Tja, dan moet je toch echt de kosten van de KNHS en het eerste kwartaal lidmaatschap van de vereniging betalen.

Maar als jij door de vereniging in december al bij de KNHS bent afgemeld, dan hebben ze ook geen afdracht hoeven te betalen. Als het goed is heb jij daar ook een mail van gehad van de KNHS

klopt! Die mail heb ik netjes nog in mijn inbox staan. Dus ik heb nog een stok achter de deur :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:34

De vereniging had ruim de tijd om je af te melden, beetje kinderachtig dat ze je aan de opzeg houden gezien de omstandigheden.

Natuurlijk mogen zij zich aan de reglementen houden van de vereniging maar een beetje coulance zou fijn zijn.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:02

Hoe lang ben je al lid? Is het niet zo dat je als je normaal een abonnement / lidmaatschap afsluit voor een jaar... bij bijvoorbeeld een sportschool dat ze na afloop van de looptijd van het abonnement stilzwijgend mogen verlengen met iedere keer een maand? Lijkt me sterk dat een knhs andere "wetten" voorschrijft... ik zou op basis daarvan zeggen...

Nope... jullie krijgen januari... dus bedrag/12 en dat is het dan...

Ik ging hier geen heel jaar voor betalen... lidmaatschap van een rijvereniging is in mij ogen niet anders dan een abonnement van een sportclub

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:31

Neon schreef:
Hoe lang ben je al lid? Is het niet zo dat je als je normaal een abonnement / lidmaatschap afsluit voor een jaar... bij bijvoorbeeld een sportschool dat ze na afloop van de looptijd van het abonnement stilzwijgend mogen verlengen met iedere keer een maand? Lijkt me sterk dat een knhs andere "wetten" voorschrijft... ik zou op basis daarvan zeggen...

Nope... jullie krijgen januari... dus bedrag/12 en dat is het dan...

Ik ging hier geen heel jaar voor betalen... lidmaatschap van een rijvereniging is in mij ogen niet anders dan een abonnement van een sportclub

Dat is toch echt iets anders: https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... t%20zeggen.
Afbeelding

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:39

Ok... maar een ruitervereniging is een sportvereniging waarin men de ruitersport beoefend... in welk opzicht is dat dan verschillend met een sportschool"abbonement"?

Je betaald beiden om gebruik te maken van de faciliteiten om daar te sporten toch?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:48

De vereniging had je nog makkelijk af kunnen melden bij de KNHS en zelfs als dat mis gegaan is dan kost dat maar 26.25 en geen 60 euro. Ze laten je dus betalen voor een volledig lidmaatschap. En ook al is dat misschien volgens de regels/statuten, van gevoel voor je leden en verenigingsgevoel getuigt dit niet...

Je weet nu in ieder geval wel bij welke vereniging je geen lid meer wordt als je ooit een nieuw paard koopt ;)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:51

Bij de KNHS had niet meer gekund. Die zijn strict: alles wat je na 30 november afmeldt, moet gewoon betaald.
Maar de rijvereniging had natuurlijk ook gewoon alleen die 26,25 kunnen doorberekenen en de rest laten.
(dat zou ik als penningmeester gedaan hebben)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:56

Kelan schreef:
Bij de KNHS had niet meer gekund. Die zijn strict: alles wat je na 30 november afmeldt, moet gewoon betaald.
Maar de rijvereniging had natuurlijk ook gewoon alleen die 26,25 kunnen doorberekenen en de rest laten.
(dat zou ik als penningmeester gedaan hebben)

Volgens mij is de knhs ook niet zo strikt meer hoor.
Zolang de nota nog niet is gemaakt hebben wij nog wel eens afmeldingen doorgevoerd hoor.

En als je voor 1 december opzegt bij je vereniging moeten die ook nog wel de tijd hebben om dat de verwerken bij de knhs natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:59

Volgens het regelement hebben ze vast gelijk….maar jeetje wat harteloos. En dat voor 2 weken.
Het is geen gebroken hockey-stick, je paard is dood.
Geen reclame voor een club dat zich met dieren bezig houdt :n
Een beetje medelievende vereniging had je een bloemetje gestuurd ipv een rekening.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:35

Als penningmeester van een nationale vereniging weet ik dat de KNHS behoorlijk strikt hierin is. Kan nog wel eens enkele daagjes te laat, maar niet 2 weken. De KNHS contributie wordt dan gewoon aan de vereniging gefactureerd.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:40

De KNHS kan de vereniging niets aan doen, maar de verenigingskosten wel.

MaxiimeeeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-22 09:57

Zojuist contact gehad met de vereniging en ik hoef uiteindelijk toch het bedrag niet meer te betalen. De KNHS had mij wel uitgeschreven, maar dit is niet doorgecommuniceerd met de RV. RV bood ook excuses aan dat het niet goed verlopen toen ik contact met hun had.

Alsnog erg bedankt voor alle antwoorden! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:07

Raar, want de KNHS contributie factuur staat precies op voor wie er contributie gerekend wordt. Als je uitgeschreven stond stond je ook niet op de factuur met het contributie bedrag. Rijvereniging moet altijd kijken naar wie er op de factuur staat en of ze daarvoor moeten betalen, want vaak staat niet iedereen er op met het normale contributie bedrag. Zo was ik via 3 kanalen lid bij de KNHS, maar hoef dat maar 1 keer te betalen, bij 2 verenigingen stond ik als 0 euro op de factuur. Die rekenen dat dus ook niet naar mij door met de verenigings contributie.
Maar fijn dat het in ieder geval is opgelost.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:10

Fijn dat ze het opgelost is :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 13:21

Wat raar eigenlijk dit dit niet een bijzondere clausule is bij verenigingen en de KNHS. Bij overlijden paard na 30 november vervalt betalen.

Mijn vereniging stuurde net tijdens kerst een mail rond met een verhoging (veels te hoog kwa percentage wat mocht, plus hadden ze het volgens hun eigen statuten voor X datum moeten doorgegeven zodat je nog ruim op tijd kan opzeggen. Wat dus niet gebeurd is)
Toen heb ik bezwaar gemaakt, ook bij de KNHS uitgelegd.
Vereniging pissig maar ik hoefde niet betalen zolang ik de KNHS maar betaalde.
Maar die had ik dus al omgepraat en hoefde aan niemand iets te betalen.

Vond ik wel handig :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie