Afspraken omtrent vakantie pensionhouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Chris7619

Afspraken omtrent vakantie pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-22 05:21

Beste allemaal,

Uit pure interesse, en misschien om iets soortgelijks in de toekomst te voorkomen, plaats ik dit topic.

Een half jaar geleden ben ik van stal verhuisd met onze ruin. De reden hiervoor was dat ik een burn-out had, het paard half pension stond, en ik het allemaal (in combinatie met een fulltime baan en gezin met jonge kinderen) niet goed rond kreeg. Het paard kwam niets te kort, maar ikzelf was hele dagen aan het rennen en vliegen. We zijn verhuisd naar een vol pension, waarbij ons paard elke dag buiten en binnen wordt gezet, extra wordt gevoerd en wordt gemest. Ons paard heeft medicatie en ook dat wordt op de afgesproken tijd, tegen meerprijs, gegeven. Super fijn dus en een enorme opluchting voor mij; ik ga nu elke avond, wanneer de kids slapen, en dat is heerlijk. En het paard (nog belangrijker) heeft het ook heerlijk.

Maar nu appte de staleigenaar gisteravond dat hij vanaf aankomende maandag twee weken op vakantie gaat en wij onderling moeten regelen wie wat doet. Dit ben ik niet gewend van andere stallingen en daar schrik ik toch wel van. Natuurlijk gun ik ze deze vakantie van harte, maar voor mijzelf is dit verre van ideaal. Het komt heus goed, maar ik had het zo graag eerder geweten. Ik sta op een kleinschalige pensionstal, dus ik ben dan ook echt vaak aan de beurt en de medicatie zal ik zelf moeten geven. Daarnaast vind ik het ook geen fijn idee dat de paarden dan alleen zijn.

Ik ben benieuwd hoe dit op andere stallingen is geregeld. Ookal ken ik het niet van andere stallen; is het stiekem niet toch normaal? Mag ik in de toekomst vragen of dit eerder kan worden gecommuniceerd?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 05:32

Zijn hier geen eerdere afspraken over gemaakt? Bijvoorbeeld staat iets dergelijks niet bij de stalregels beschreven.

En wordt het jullie opgelegd of is het een vraag?

In de meeste gevallen, althans de pensionstallen die ik ken, daar wordt vervanging geregeld.
En soms onderling gevraagd of er iemand bij kan springen of helpen als diegene toch op stal is.

[&] [&]

MilesNF

Re: Afspraken omtrent vakantie pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 05:49

Ik vind het wel vreemd eerlijk gezegd, vooral zo kort dag. Ik heb op 3 stallen gestaan. 1x bij iemand aan huis, die ging eigenlijk nooit op vakantie, maar die keer dat ze ging, nam ik wel een deel van de zorg over, maar dat was ruim van tevoren geregeld en afgestemd.

Op de andere stallen (kleine en grote pensionstal beide proffesioneel) regelden ze vervanging.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 05:58

Ik heb ook op een kleinschalige pensionstal gestaan. 16 paarden.
Als de eigenaar weg ging werd het ook onderling geregeld.
Er hing ruim op tijd een lijstje op het bord met wie welk dagdeel wilde doen.
Ochtend buiten zetten stallen doen, middag binnen zetten en voeren, avond laat de laatste voorbeurt.
Dit kregen we altijd geregeld met meestal hetzelfde groepje mensen.
Je was niet verplicht je op te geven.
Later ben ik gevraagd of ik het niet wilde doen als hij weg ging.
Onze vakanties werden op elkaar afgestemd en vaak al een jaar vooruit.
In beide gevallen betaalde de pensioneigenaar ruim aan degene die hadden geholpen (per uur).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:02

Ik vind het een week van tevoren mededelen en dan verwachten dat jullie het overnemen verre van netjes. Voor hetzelfde geld was jij ook met vakantie dan. Of heb je drukke weken. Vooral met weinig pensionklanten zul je je dan waarschijnlijk in bochten moeten wringen om het te kunnen regelen. Hij had dit eigenlijk al moeten vragen toen hij de vakantie boekte en er niet standaard vanuit moeten gaan dat jullie het overnemen. Al heb je daar nu niks meer aan natuurlijk..

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:26

Ik vind dit eigenlijk niet kunnen.
Hoewel het de mensen gegund is om op vakantie te gaan is het wel hun taak om voor jouw paard te zorgen, en dat is nu eenmaal geen job waarbij je zomaar verlof neemt. Ik zou verwachten dat dit minstens een maand (en liever nog meer) op voorhand aangekondigd wordt. Voor een kleine stal kan je vragen aan de klanten of zij de rollen verdelen, maar daar mag je als stalhouder niet vanuit gaan vind ik. Wat als verschillende eigenaars ook vakantie hebben, of er worden mensen ziek, wat als je een ziek paard aantreft dat niet van jou is? Voor het geld dat je betaalt voor vol pension zou ik eerlijk gezegd vervanging verwachten.

Ik zou dus zeker een gesprek aangaan met je staleigenaar om je zorgen te bespreken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:27

Zo ging het op onze vorige stal ook. En idd ook kort van tevoren. Ze regelde wel altijd iemand voor buiten en binnen zetten en de voerbeurten. Stallen en paddock/wei moest je zelf doen. Het stond bij ons overigens wel netjes in de overeenkomst.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:34

Ik sta ook volpension, als de pensionhouder op vakantie gaat oid heeft ze gewoon vervanging (het personeel en vrijwilligers die haar sowieso helpen). Wij hoeven bijna nooit zelf te mesten, alleen met de feestdagen. En buitenzetten ook nooit

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 06:41

Hier semi-volpension. Wel helpen in hun vakantie, maar dit wordt wel ruim van tevoren besproken en overlegd hoe we het graag willen. Dit jaar kiezen er we bijv voor om ze die periode 24/7 op de wei te doen zodat er niet binnen en buitengezet hoeft te worden. Voor het opruimen van de mest maken we dan een rooster. En er is iemand in hun huis voor toezicht, maar heeft weinig met de paarden.

Zo kort dag als bij jou is wel heel erg vervelend.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:11

O wauw, nee dat is niet hoe het hoort.. ik weet niet hoe groot de stal is waar je staat.
Hier op pensionstal worden dit soort dingen maaanden van te voren al "vastgezet" nu is het zo dat we een vast team mensen hebben, daar is altijd wel wat in te vinden, maar pensionklanten het zelf maar uit laten zoeken lijkt me vragen om problemen ook... (maar wij hebben een stal met ca. 50 pensionpaarden, ik kan me alleen maar voorstellen wat voor chaos het zou worden en paniek...)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:21

Ladyson schreef:
Hier semi-volpension. Wel helpen in hun vakantie, maar dit wordt wel ruim van tevoren besproken en overlegd hoe we het graag willen. Dit jaar kiezen er we bijv voor om ze die periode 24/7 op de wei te doen zodat er niet binnen en buitengezet hoeft te worden. Voor het opruimen van de mest maken we dan een rooster. En er is iemand in hun huis voor toezicht, maar heeft weinig met de paarden.

Zo kort dag als bij jou is wel heel erg vervelend.

Bij mij op stal precies hetzelfde. Staleigenaar gaat einde van de zomer op vakantie (en heeft dit begin van het jaar al aangegeven) en wij maken een rooster hoe we het onderling verdelen.
Zo kort dag als bij jou zou ik ook niet waarderen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:22

Op zich kan ik mij er iets bij voor stellen bij een kleine pensionstal. Maar dan is het wel zo netjes om dat aan te geven voor je besluit om daar je paard neer te zetten. En zo kort dag meedelen is ook niet fijn. Voor mij zou het ook meewegen wat je betaald per maand.

When nothing goes right,

go left.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:26

Ik vind dit echt niet oké. Ik zou in jou geval ook gewoon aangeven dat het niet lukt om vaker te komen dan dat je nu doet.

Bedenk ook of dit een stal is waar je wilt blijven staan. Volgend jaar gaat waarschijnlijk hetzelfde gebeuren namelijk

Chris7619

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-22 07:27

Lizz schreef:
Zijn hier geen eerdere afspraken over gemaakt? Bijvoorbeeld staat iets dergelijks niet bij de stalregels beschreven.

En wordt het jullie opgelegd of is het een vraag?

Nee, er staat niets over in het contract. We hoeven ook nooit extra klusjes te doen. Dat wil hij niet. We hebben één keer de paarden gevoerd, maar dat was omdat zijn moeder op sterven lag. Hij kent mijn verhaal ook en hij zei er ook niets over toen we kwamen kijken en de laatste periode. Dus ik had het gewoon niet zien aankomen.

Het was een vraag, maar we zijn dus niet met heel veel. Als ik niet mee doe, dan komt er wel heel veel neer op de rest. Dat wil ik natuurlijk niet. En mijn tuin heeft zijn medicatie ook gewoon nodig.

Dus ik regel het wel, en zoals al gezegd; ik gun het hem echt echt heel erg. Maar ik ga het er wel met hen over hebben op een later moment. En ik vind het dus ook echt niet fijn dat er geen toezicht is.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:29

Zo kort van te voren zou ik ook niet kunnen waarderen, dan wordt het erg lastig om nog dingen te regelen om mee te draaien in het schema.

Op mijn vorige stal deden we ook alle taken verdelen, maar we wisten dit wel weken, zo niet maanden van te voren.

Nu heb ik een eigen kleine pensionstal en ik regel volledige vervanging. Er veranderd dus voor mijn pensionklanten en paarden niks, alles blijft doorgaan als altijd. Persoonlijk vind ik dit ook fijner omdat het gedonder voorkomt als iemand ineens toch niet kan/in de file staat/ziek is.

Ik zou het zeker aankaarten en aangeven dat je met o.a. je werk en kinderen niet zo kort dag dingen kunt regelen om mee te draaien in het schema. Kan me zomaar voorstellen dat meer pensionklanten van je stal jouw mening (en probleem) zullen delen :o

Moeten jullie ook zelf maar uitzoeken wie wat doet of is er wel iets van een schema?

Ik ga je missen vriendje... 04-10-10

Chris7619

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-22 07:37

Vesceron schreef:
Moeten jullie ook zelf maar uitzoeken wie wat doet of is er wel iets van een schema?

Nee, er is (nog) helemaal niks. Sterker nog; ik weet niet eens echt wat de dagelijkse klussen zijn en hoe en wat precies. We hebben bijvoorbeeld ook wat hengsten staan, maar zodra er een merrie hengstig is, dan moeten de hengsten anders in de weides. Ik heb echt geen idee hoe ik dat moet controleren en hoe ze dan moeten staan. Ik zie ze elke dag anders ingedeeld en er lijkt geen enkele logica in te zitten. Dus ik ben daar ontzettend onzeker over ook. Er is ook niemand tussendoor, dus ik zal het maar net verkeerd doen -O-

Ik neem aan dat er nog wel schema wordt gemaakt en dan loop ik dit weekend nog wel een keer mee ofzo. Of ik moet afspreken dat ik alleen mijn eigen paard en zijn weigenoten buiten zet. Dat voeren lukt nog wel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:38

Phoe, in overleg prima. Maar nu appen voor maandag 2 weken weg vind ik heel heftig.

Vraag eens na bij je mede stalgenoten of dit vaker is gebeurd en normaal is.

Zou zeker niet blij worden van geen toezicht en geen overleg in deze. Ook al had ik zeeen van tijd, dit soort dingen overleg je ruim van te voren en niet pas een kleine week vooraf.

Moeten jullie het nu ook onderling oplossen? Geen optie dat 1 van je stalgenoten die 2 weken in zijn huis gaat? Weet niet of er iemand bij zit die dat zou willen en of de stalhouder dat wil, maar dan is er iig toezicht.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:42

Chris7619 schreef:
Vesceron schreef:

Nee, er is (nog) helemaal niks. Sterker nog; ik weet niet eens echt wat de dagelijkse klussen zijn en hoe en wat precies. We hebben bijvoorbeeld ook wat hengsten staan, maar zodra er een merrie hengstig is, dan moeten de hengsten anders in de weides. Ik heb echt geen idee hoe ik dat moet controleren en hoe ze dan moeten staan. Ik zie ze elke dag anders ingedeeld en er lijkt geen enkele logica in te zitten. Dus ik ben daar ontzettend onzeker over ook. Er is ook niemand tussendoor, dus ik zal het maar net verkeerd doen -O-

Ik neem aan dat er nog wel schema wordt gemaakt en dan loop ik dit weekend nog wel een keer mee ofzo. Of ik moet afspreken dat ik alleen mijn eigen paard en zijn weigenoten buiten zet. Dat voeren lukt nog wel.

Oh jeetje... nog erger...

Dan vind ik het zeker niet kunnen! Dit is onverantwoordelijk en onveilig naar zowel de paarden als klanten.

Als ik al iets vraag over te nemen aan (1 van) mijn pensionklanten, krijgen ze een uitleg waar je eng van wordt :')

Ik ga je missen vriendje... 04-10-10

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:44

nou ja op vakantie gaan prima, maar om dat een paar dagen van te voren door te geven?
belachelijk…zou daar echt even flink in over gesprek gaan met ze hoor.
je hebt als klant ook je rechten.
vind ook zeker dat als het op deze manier gedaan word jullie gewoon de gemaakte kosten gaan declareren bij de staleigenaar….dan zorgt die de volgende keer vast voor betere communicatie.

die van mij is vroeger ook wel eens op vakantie geweest,was eenmalig.
maar die hebben gewoon zelf toen een oppas geregeld en ruim van te voren goede afspraken onderling gemaakt wie waar op let.
was ook zomers dus de paarden stonden gewoon in de wei.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:44

Het gebeurt bij ons ook wel eens, maar dan gaat het over kortere vakanties, weekendje weg eerder.
En dan schakelt de pensionhouder zijn zoon in, dus wij als klant ondervinden er eigenlijk zo goed als niets van.

Ik zou het best eng vinden om ook met die hengsten te moeten omgaan, ik ben een angsthaas haha. Zelfkennis! Als je de optie hebt alleen je eigen paard + weigenoten buiten te zetten zou ik dat zeker durven vragen, ook vooral uit angst dat het anders misloopt.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:04

Heb je al bij stalgenoten geinformeerd hoe dit normaal gaat? Wellicht verwachten ze van jouw nog niet zoveel omdat je er net staat.
Heb het ook weleens meegemaakt, maar de eigenaresse van die pensionstal overlegde het altijd met de pensionklanten en als ze de opvang niet rond kreeg dan ging ze niet. Was ook niet altijd ver vantevoren, maar vaak lukte het wel en ging 1 van de pensionklanten tijdelijk in haar huis, die deed dan meestal wat meer als de rest omdat ze toch in de buurt was en dan was het snel opgelost.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb
Voor 10 euro korting bij simpel: Https://mgmco.nl/bybeze

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:06

Als je volpension staat, dan hoort je staleigenaar vervanging te regelen als zij op vakantie gaan. Tenzij anders aangegeven in het contract dat je aan gegaan bent.

In overleg vragen of je klanten kunnen helpen is prima natuurlijk, maar dan ruim van tevoren.
Mensen gaan nml vaak niet voor niets op een volpension stal staan.

:wave:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:17

Koppen bij elkaar als stal genoten en overleggen, nu staat iedereen voor het blok. Eerst kijken hoe de rest er over denkt en zeker voor overleg hoe dit aan te pakken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:19

Ik heb een kleine pensionstal en kondig ruim van te voren aan wanneer we op vakantie gaan én ik regel iemand die in mijn huis komt logeren, die zorg draagt over zo’n beetje alles. Wat diegene niet kan gaat in overleg, maar ik ben verantwoordelijk dus ik zorg voor extra hulplijnen. Ook zorg ik voor een compleet draaiboek zodat iedereen weet hoe en wat.
Ik zou voor nu je zorgen gewoon netjes communiceren en proberen er het beste van te maken. En daarbij aangeven dat het wenselijk is dit eerder aan te geven, zodat je er rekening mee kan houden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:23

Jeetje, daar zou ik flink van balen.
Zo kort van tevoren zou ik niets meer kunnen regelen.

Kun jij niet de laatste voerbeurt pakken in de avond als je normaal al in de avond gaat?

En ik zou vragen aan stalgenoten of dit de gebruikelijke werkwijze is.
Klinkt als een prima stal, dus als dit eens per jaar is zou ik ermee kunnen leven. Als het vier keer per jaar is zou ik erover in gesprek gaan.