Pony jonger dan paspoort vermeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

B_D_J

Pony jonger dan paspoort vermeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 04:05

Hi!
Vraagje, wij kochten een relatief groene D pony in februari die volgens paspoort 4 jaar zou zijn. Licht aangereden (3 gangen, rem en stuur. Verder groen). Hebben haar klinisch laten keuren door onafhankelijke DA en ze had wolfskiezen, verder geen bemerkingen. Thuis lokale DA erbij, bevestigde de wolfskiezen en vermoedelijk wormbesmetting; dat idee hadden we zelf ook al dus geen probleem. Wormbesmetting behandeld en afspraak tandarts (eerste keer nieuwe tandarts wegens drukte vaste tandarts) gemaakt.

Vandaag was de tandarts er en die geeft aan; pony is pas 2! Schrikken natuurlijk!
Nu laten we toch maar mijn vaste tandarts (die tevens dierenarts is) komen om leeftijd te bevestigen. Pony zijn we verder blij mee hoor, als ze nog even het land op mag is dat oké maar 2 dingen zitten me dwars indien de pony echt pas 2 jaar blijkt:

1) Ik betaal een DA voor een aankoopkeuring en ze mist ‘even’ dat er nog een volledig melkgebit aanwezig is (ze heeft gegevens paspoort doorgenomen en leeftijd op het keuringsrapport vermeld). Dat hoort een DA toch te zien? Dus daar ondernemen we actie omdat pony (nog) niet geschikt is voor het aankoopdoel en er wel positief geadviseerd werd.

2) Indien ze dus echt pas 2 is wil ik graag geboortedatum paspoort aangepast hebben! Scheelt 2 jaar, vind ik toch aanzienlijk. Iemand enig idee hoe dit te doen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 05:42

Hoort het paspoort wel bij de pony?
Is de chip uitgelezen en vergeleken met het nummer in het paspoort en is het signalement beschreven en ingetekend?
En wanneer is het paspoort uitgegeven?

Ik ken overigens een pony die 31 is geworden met haar veulengebit, dier heeft nooit gewisseld.
Is uiteraard een uitzondering, maar ze bestaan dus wel, dieren die niet het standaard boekje met wisselen van het gebit volgen.

Niet dat ik zomaar verwacht dat dat hier aan de hand zou zijn, hoor.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Utixo

Re: Pony jonger dan paspoort vermeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 06:11

Heb je een foto? Tussen een 2 en een 4 jarig paard zit wel duidelijk verschil.

Wat ik niet begrijp is dat je de tandarts blind geloofd, en ervan uit gaat dat de veeartsen het fout hebben. Wie weet wisselt deze wel gewoon wat later.
Wisselen is een indicator, geen "zeker weten".

Heb je de pony bij een handelaar of particulier vandaan?

Hoe zit het met de entingen?

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:13

Mijjn paard, gekocht als veulen dus ik wist het geboortejaar precies, was heel laat met wisselen. Op basis van haar gebit zou zij ook een jaar of anderhalf jaar jonger zijn geschat dan ze daadwerkelijk was.
Het gebit is een indicatie geen exacte wetenschap.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:50

Gebit is idd geen indicator.

Hier een 4 jarige draver die nog tanden van 3 jaar moet wisselen.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Springt parcoursjes 70-80cm [&]

B_D_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 08:30

Dank jullie wel voor de reacties!

Paspoort hoort bij pony (chipnummer en foto’s komen overeen) maar pony is ingevoerd en heeft bij invoering nieuw paspoort gekregen. Uiterlijk toont ze wel 3 dus tussen paspoortleeftijd en tandartsleeftijd in, qua karakter is het jonge maar rustige en een nuchtere pony en zou je zeggen dat ze minstens zo’n 5 jaar oud is en heel veel kent (verkeer, bossen, laden, scheren, wassen, smid, DA allemaal geen probleem).

Ik heb ondertussen antwoord op mijn vragen (ook middels pb), waarvoor dank.

We gaan zoals aangegeven verder onderzoek laten doen door eigen DA en eigen tandarts welke tevens DA is om te proberen de leeftijd zo nauwkeurig mogelijk te schatten. Wil voorkomen dat we haar te vroeg gaan belasten met alle gevolgen van dien.

Zoals eerder gezegd, we zijn hoe dan ook erg blij met haar, ze gaat heel goed bij onze andere paarden en ik sta volledig achter de aankoop en hoe we dat aangepakt hebben.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:33

Fijn! Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Ben ook wel nieuwsgierig naar hoe ze eruit ziet :)

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:14

Hoe lang is het paspoort bij het paard, dus wanneer is hij gechipt.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:24

Marije_liplover, dan had de keurende DA dit toch minimaal moeten vermelden?
Utixo, mijn nu 4 jarige zag er als 2 jarige ook al heel volwassen uit. Uiterlijk zegt niet altijd alles.

Gebit is geen indicator? Er zullen wellicht uitzonderingen zijn maar voor 99 procent van de gevallen is dit tot een bepaalde leeftijd toch juist een hele goede indicator?

TS, met import is het altijd oppassengeblazen. Zeker vanuit het oosten. Zelf ook meegemaakt met een leeftijdverschil van 4 jaar de andere kant op, was dus ouder dan in paspoort.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara), Bon Jaylin EC (2024) Bon Mailin EC (2023, te koop), Indy (20) B ruin amazones)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:56

Vind 2 echt te jong om al helemaal beleerd te zijn.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 22:01

Licht aangereden is net wat anders dan beleerd, maar ben het met je eens...

Goed dat jullie het op tijd hebben opgemerkt, TS, en haar tijd willen geven uit te groeien!

Handig he...brandgel
Epona Paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:20

Gebit zegt veel maar idd niet alles. Mijn paard was op 3 jaar al volledig uitgewisseld. (En zag er toen echt nog serieus puppy uit, dus is niet ouder dan haar paspoort zegt)

Wel goed dat je verder gaat onderzoeken en momenteel wacht met belasten.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 00:09

Gebit is geen garantie op een goede leeftijd bepaling.

Ik heb er eentje die 2 jaar jonger lijkt dan het gebit doet vermoeden. Ken de fokker dus klopt 100%.

Paard van vriendin met 7 pas volledig gebit. Historie ook volledig bekend.

Dus ja dat komt vaker voor een paardentandarts zou dat eigenlijk ook moeten weten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie