Paard vervoeren achterom in trailer

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle99

Paard vervoeren achterom in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 22:08

Dankzij gebruik van een camera ben ik van bewust dat mijn paard liever achterom in de trailer staat (neus naar achter). Paard is een kleine (Ijslander), trailer is vrij groot (1 1/2 paards). Nu vraag im me af als ik hem gewoon achterom kan vervoeren ( met stangen verplaatst). Of moet iets meer gebeuren/ zijn er meer bezwaren?

8Eveline

Re: Paard vervoeren achterom in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:55

Zag van de week ook trailer waar achter nog net twee oortjes staken boven de deur uit staken.
Ja waarom eigenlijk niet, zou wel ervoor zorgen dat ze niet kunnen draaien meer en goed vast staan. En het eten verplaatsen op veilige manier.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:58

Ja op zich… eigelijk is dat wel veiliger als je er over nadenkt. Kunnen ze niet trappen als je de klep of stang open doet, want daar gebeuren veel incidenten mee. Maar hoe zet je ze er dan in?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:04

Het enige wat mij spannend lijkt is als het paard, terwijl je de klep open doet, de vrijheid ruikt en meteen de trailer uit wil springen.
Dat kan een stuk makkelijker als hij met zijn neus richting de klep staat, dan wanneer hij in zijn achteruit de klep af moet gaan.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:26

Ik zit eraan te denken mijn trailer zo om te bouwen dat achteruit erin zetten mogelijk is. Over het algemeen vinden paarden dat veel prettiger merk ik! Het zou zeker mogelijk moeten zijn met de juiste aanpassingen. Moet je paard wel achteruit de trailer op willen :) (tenzij je er 1 hebt die ook een voorklep heeft)

Wel zou ik ervoor zorgen dat het luikje boven ook dicht is. Vaak zat nare verhalen gehoord over paarden die over de klep zijn gesprongen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:45

Het grootste verschil is dat er in de punt ruimte is voor het hoofd. Achteraan zit de stang direct bij de klep en is er geen ruimte om overheen te hangen. Je zou de achterste stang dan zeker een stuk naar voren moeten plaatsen en de vraag is of je het dan redt met de oorspronkelijke voorstang. Die kan vaak niet naar achteren vanwege de deur en stabiliteit van de trailer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:52

Met een pony zou ik me niet zo zorgen maken, maar met een paard klopt dat waarschijnlijk niets meer van de berekende gewichtsverdeling en kogeldruk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:48

Niet doen. De balans van de trailer is dan weg en de kogeldruk wordt veel te hoog.

IJslander weegt al snel 350 kg. Vanwege de ruimte voor het hoofd moet de achterstang zo ongeveer ter hoogte van de assen van de trailer komen. De kont van het paard staat in de punt. Resultaat: bijna het hele gewicht van het paard staat vóór de assen. En de voorstang kan je sowieso niet meer kwijt (wat ook niet de bedoeling is bij de meeste trailers - die stang geeft stabiliteit). Het voordeurtje zit dan bovendien onder achterbeenbereik van het paard en dat is ook niet gebouwd op druk kunnen weerstaan (de achterklep wel).

Ooit gereden met teveel kogeldruk? Je gaat zwabberen zodra je een beetje snelheid hebt.

Er zijn speciale trailers om een paard achterstevoren te vervoeren. De enige veilige manier om een paard achterstevoren te vervoeren is in zo'n speciale trailer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:54

Naast de technische bezwaren die genoemd worden lijkt mij het risico erg groot dat hij achterover de klep heen komt/ zou springen etc. met alle gevolgen van dien. Ik zou eerder kijken voor een B rijbewijs vrachtwagentje voor een andere (veilige) manier van vervoeren.