Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
hwn schreef:Ik heb ook nog een trailer met voorlaadklep gehad, maar vind het geen zo'n grote meerwaarde:
1) Mijn hengst was dit een tijdje zo gewend dat hij niet meer achterwaarts van een trailer wou. Hij heeft zich eens bij het uitladen losgetrokken uit een 1,5 trailer, heeft zich omgedraaid, natuurlijk gevallen wegens te smal en liep los op het erf, alles gelukkig zonder erg. Ook eens op de hengstenkeuring een kwartier werk gehad om hem uit te laden, hij stapt er vlotjes in, maar wou er niet uit
2) Er kwam iemand helpen trailerladen voor mijn jongste paard die weg moest om zadelmak te maken. Zij gebruikte haar trailer met voorlaadklep omdat ze dat uitnodigender vond voor het paard. Paard in kwestie stond in de trailer, ze had hem vast aan de longe. Plots schrikt hij, loopt bijna over haar heen, springt er langs voor uit, struikelt over de longe, valt op de harde grond, krabbelt overeind en loopt richting de straat. Gelukkig had ik een ander paard aan de hand en kwam hij snel terug naar haar, en was hij niet gewond, maar we hebben hem dan maar thuis gehouden.
OK, ik ben zelf een stresskip qua laden, met goede begeleiding kan het vast wel goed gaan, maar ik wou even zeggen dat een voorlaadklep niet zaligmakend is. Ik zou eerder voor iets met gewone instap gaan, zoals een Fautras, maar die zijn behoorlijk aan de prijs.
nine1987 schreef:De valkuil met een voorlader is, dat ze dit soms zo gewend raken, dat ze niet meer achteruit van een trailer af willen.. Dat vind ik persoonlijk wel een handicap..
nine1987 schreef:De valkuil met een voorlader is, dat ze dit soms zo gewend raken, dat ze niet meer achteruit van een trailer af willen.. Dat vind ik persoonlijk wel een handicap..
Freyr schreef:nine1987 schreef:De valkuil met een voorlader is, dat ze dit soms zo gewend raken, dat ze niet meer achteruit van een trailer af willen.. Dat vind ik persoonlijk wel een handicap..
Heel eerlijk denk ik dat dit wel meevalt. Als je wel eens een keer achteruit eraf moet, moet dit met iets meer beleid. Paarden willen echt wel achteruit de trailer af, maar zullen het inderdaad minder gewennig gaan als paarden die altijd achteruit gaan.
MyWishMax schreef:Je bent er zelf bij of paard niet meer achteruit eraf gaat, omdat je dat nooit doet. Want dan is het logisch dat het ook lastiger gaat, dat ligt niet aan de trailer.
Ik heb een ifor, maar 99% van de tijd gaan we gewoon achter eraf, omdat dat makkelijker is op de meeste plekken. Vooruit doen we alleen in speciale gevallen. Met trailer laden oefenen was het makkelijk en heel soms bij blessure oid, maar op veel plekken is achter uitladen makkelijker vanwege de ruimte. (Op wedstrijd en buitenrit zijn er 9 van de 10 keer geen plekken waar ik de voorlader kan gebruiken omdat je of tussen de rest staat of langs de kant)
Maar ik vind de optie wel heel fijn, vooral als ik een keer alleen ben. Dan vind ik vooruit makkelijker