1 of 2 paards trailer?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

1 of 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 16:10

Ik ben van plan op korte termijn een trailer aan te schaffen. Ik ben trotse VW Caddy (1.6, mag 1400 trekken) bezitter.
Op dit moment gebruik ik de 1.5 paards trailer van stal, maar omdat ik niet altijd wil blijven lenen ben ik opzoek naar een eigen. Mijn friese merrie start ik op wedstrijd, ook is mn merrie drachtig en het plan is er om het veulen aan te houden.

Ik kan nu een 1.5 paards trailer kopen maar als ik (met het oog op de toekomst) over 3 a 4 jaar met 2 paarden op pad zou gaan zou ik weer een andere (2 paards) trailer moeten kopen. Maar om nu een 2 paards te kopen voor achter de caddy, daar ben ik ook nog niet van overtuigd. En ik ben er van bewust dat ik nooit met de caddy een 2 paards trailer met 2 paarden zou mogen trekken.

Wat zou bokt doen?

Theeglas

Berichten: 2554
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: 1 of 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:13

Met 1400 kun je toch geen twee paarden trekken? Dus met deze auto zou ik voor een 1,5 gaan.

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 16:16

Theeglas schreef:
Met 1400 kun je toch geen twee paarden trekken? Dus met deze auto zou ik voor een 1,5 gaan.

Klopt, ben ik me ook van bewust, maar mocht ik 2 paarden willen trekken over 3 jaar dan kan er altijd nog een andere auto komen.

xJurdyWonanx

Berichten: 4066
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: 1 of 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:19

Ik heb een auto die 1600 kg mag trekken en toch bewust voor een tweepaards trailer gegaan. Heb wel een nieuwe gekocht en dan is het toch al gauw zonde geld om dat na een paar jaar weer te gaan doen.
Vraag is wel of je het haalt met een Fries en een tweepaardstrailer met 1400 kg. Mijn trailer zelf weegt bijvoorbeeld al bijna 900 kg, maar heb gelukkig maar een haflinger.

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:21

Je zult met 1 paard in een 2-paardstrailer aardig richting het maximum gaan, zo niet eroverheen. Meeste 2-paardstrailers gaan leeg richting de 900 kg, dus dan heb je nog 500 kg laadvermogen over. Ik gok zo maar dat jouw Friese merrie zwaarder dan 500 kg weegt.

Daarnaast heb je met een 2-paardstrailer altijd je BE-rijbewijs nodig. Dat nog even ter info.

Happinez

Berichten: 8480
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:34

xJurdyWonanx schreef:
Ik heb een auto die 1600 kg mag trekken en toch bewust voor een tweepaards trailer gegaan. Heb wel een nieuwe gekocht en dan is het toch al gauw zonde geld om dat na een paar jaar weer te gaan doen.
Vraag is wel of je het haalt met een Fries en een tweepaardstrailer met 1400 kg. Mijn trailer zelf weegt bijvoorbeeld al bijna 900 kg, maar heb gelukkig maar een haflinger.

Hier idem.
Ik vervoer er wel 1 paard in of 2 pony's.
Maar vind het wel lekker zo'n ruime trailer :+

Moonlight17
Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:35

Mijn voorkeur gaat ondanks dat ik maar 1 paard bezit, altijd uit naar een 2 paardstrailer.
2 paardstrailers liggen nu eenmaal stevigere op de weg, dus veiliger, dan een 1 of 1,5 paardstrailer. Naast dat je makkelijker nog een fiets of iemand anders mee kunt nemen als je een keertje weg wilt.

Uit jou verhaal maak ik op, dat je vroeg of laat toch naar de 2 paardstrailer met het hele pakket er omheen wilt. Dan moet je je afvragen of je nu of later daarin wilt investeren. Want een andere auto, degelijke 2 paardstrailer en eventueel een E rijbewijs halen, doet best pijn in de portemonnee.

Santos_05

Berichten: 3117
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:45

Ibbel schreef:
Je zult met 1 paard in een 2-paardstrailer aardig richting het maximum gaan, zo niet eroverheen. Meeste 2-paardstrailers gaan leeg richting de 900 kg, dus dan heb je nog 500 kg laadvermogen over. Ik gok zo maar dat jouw Friese merrie zwaarder dan 500 kg weegt.

Daarnaast heb je met een 2-paardstrailer altijd je BE-rijbewijs nodig. Dat nog even ter info.


Tenzij je hem terug laat keuren en evt later weer omhoog laat zetten?

Mdrf
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-20

Re: 1 of 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:46

ik vind 1400kg trekgewicht al krap voor een 1,5 paards icm gewicht fries. Dan blijft er al niet veel over.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: 1 of 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:54

Ik zou nooit voor een 1 paard gaan dan altijd voor 1,5.Ik heb een 2 paard trailer die licht is, een henra

smurffie

Berichten: 11156
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: 1 of 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:13

Als je de ruimte hebt kwa gewicht een 2 paards, daar laden en staan paarden mi fijner in.
Maar dan heb je een hele lichte tweepaards nodig

Brainless

Berichten: 29887
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:18

Santos_05 schreef:
Ibbel schreef:
Je zult met 1 paard in een 2-paardstrailer aardig richting het maximum gaan, zo niet eroverheen. Meeste 2-paardstrailers gaan leeg richting de 900 kg, dus dan heb je nog 500 kg laadvermogen over. Ik gok zo maar dat jouw Friese merrie zwaarder dan 500 kg weegt.

Daarnaast heb je met een 2-paardstrailer altijd je BE-rijbewijs nodig. Dat nog even ter info.


Tenzij je hem terug laat keuren en evt later weer omhoog laat zetten?

Nee, dat werkt niet.
De auto mag maar 1400 trekken, dus met een trailer van 900 kilo kan het paard maar 500 wegen (samen 1400)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:19

Ik zou voor nu voor een 1,5 paards gaan met deze auto, mocht je over een tijd een andere auto hebben kun je alsnog een 2 paards kopen. Kun je in de tussentijd dalijk wel weer op wedstrijd met jouw merrie.

Mdrf
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:22

smurffie schreef:
Als je de ruimte hebt kwa gewicht een 2 paards, daar laden en staan paarden mi fijner in.
Maar dan heb je een hele lichte tweepaards nodig


Dat verschilt dus echt per paard. Mijn grote paard staat niet graag in een 2 paards, dat vindt ze te smal en dan gaat ze hangen tegen middenschot waardoor ze der evenwicht verliest. In een 1,5 paards gaat ze schuin staan en dat maakt het voor haar comfortabeler omdat ze de ruimte heeft om te bewegen.

koend
Berichten: 1291
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:30

Gewoon 1,5 paards.
Je paard heeft 1,1 m ruimte om te staan, dat is luxe.
De trailer is lichter, je kunt hem met de hand verduwen.
Hij is toch stabiel op de weg.
Kost je momenteel weinig.
Later zie je wel.
Ik zie zat mensen die zwaar investeren in een terreinwagen en een 2paards en dan toch 95 % van de tijd met 1 paard onderweg zijn.

Brainless

Berichten: 29887
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:31

Mdrf schreef:
smurffie schreef:
Als je de ruimte hebt kwa gewicht een 2 paards, daar laden en staan paarden mi fijner in.
Maar dan heb je een hele lichte tweepaards nodig


Dat verschilt dus echt per paard. Mijn grote paard staat niet graag in een 2 paards, dat vindt ze te smal en dan gaat ze hangen tegen middenschot waardoor ze der evenwicht verliest. In een 1,5 paards gaat ze schuin staan en dat maakt het voor haar comfortabeler omdat ze de ruimte heeft om te bewegen.

Ik heb het tussenschot er uit en gebruik 2 lange stangen. Mijn arabier laadt nu veel makkelijker.

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:56

Santos_05 schreef:
Tenzij je hem terug laat keuren en evt later weer omhoog laat zetten?


Zou kunnen om op die manier onder je BE uit te komen. Maar ik vermoed dat een caddy best wel een hoog eigen TMM heeft - het is tenslotte een soort busje, die mogen meestal veel laden. Als de caddy boven de 2100 TMM zit, ga je laadvermogen op de trailer inleveren bij terugkeuren, en die is al krap.

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 17:58

koend schreef:
Gewoon 1,5 paards.
Je paard heeft 1,1 m ruimte om te staan, dat is luxe.
De trailer is lichter, je kunt hem met de hand verduwen.
Hij is toch stabiel op de weg.
Kost je momenteel weinig.
Later zie je wel.
Ik zie zat mensen die zwaar investeren in een terreinwagen en een 2paards en dan toch 95 % van de tijd met 1 paard onderweg zijn.


Ik moet zeggen, heb enkele 2paards trailers met de hand verduwd en vind ze niet altijd zwaarder duwen dan de 1.5 trailer :o


Als ik de prijzen vergelijk vind ik de 2 paards in verhouding met de 1.5 niet eens veel duurder. Ook als je een vrij nieuwe trailer aanschaft doe je die denk ik ook niet zo snel meer weg.

Voor degenen die het over BE hadden, deze heb ik vorig jaar gehaald, die kan ik afvinken :D

Marije_jiplover

Berichten: 25624
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:40

Ik heb een 1,5paardstrailer achter mijn VW California bus.
Een Sirius S45, die is lekker breed en hoog (echt heel erg nodig voor het vervoeren van een haflinger :') ), maar daarmee heb ik lekker de ruimte binnen om daar op te zadelen bij slecht weer en paard kan ook zo staan dat hij lekker comfortabel staat.

Een nieuwe tweepaardstrailer was dusdanig veel duurder en toen dacht ik, mocht dat een keer nodig zijn, dan huur ik er wel een, ik koop nu gewoon een 1,5paards.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 09-03-22 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Bloesem21
Berichten: 127
Geregistreerd: 09-03-22

Re: 1 of 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:41

Ik heb precies hetzelfde als hierboven! (behalve merk auto)

Santos_05

Berichten: 3117
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:13

Brainless schreef:
Santos_05 schreef:
Tenzij je hem terug laat keuren en evt later weer omhoog laat zetten?

Nee, dat werkt niet.
De auto mag maar 1400 trekken, dus met een trailer van 900 kilo kan het paard maar 500 wegen (samen 1400)


Kan dus wel, maar het paard is dan te zwaar. Maar een weegbrug kan uitkomst bieden ;)

Wij hebben diverse 2 paarden trailers gehad en de oudere waren ong 800/850 kg (op papier 650kg). Onze Ifor is 920kg. Zou toch zo 100kg extra opleveren.

Het voordeel van een 1,5p is dat je binnen op kan zadelen. Het voordeel van een 2p is dat het stabieler rijdt.

Duhelo

Berichten: 28769
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 1 of 2 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:30

Als je een BE rijbewijs hebt, en uitkomt met het leeggewicht van een 2-paardstrailer + gewicht van je paard voor die 1400 kilo, dan zou ik daarvoor gaan.
Tussenschot eruit en lange stangen erin, scheelt ook al weer een aantal kilo's. En dan heb je reeds toekomstgericht gekocht.

Met een B rijbewijs of het effectieve gewicht hoger dan die 1400 zou ik kiezen om er ofwel een zwaardere auto voor te zetten, ofwel een lichtere trailer aan te schaffen.