Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:44

Het juridisch loket (daar heb ik verder geen verstand van) zou misschien nog een uitspraak kunnen doen over de verhaalskansen op C.

Maar de verzekering van het trekkend voertuig staat er buiten. Dan zul je echt bij de trailerverzekering / rechtsbijstandverzekering moeten zijn.

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:45

Delaja schreef:
oji schreef:
Is de auto van C ook niet stuk?
Maar scharen is de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Iemand erachter geeft aan of je in het gat past en of er niets ligt wat je vanuit de auto niet kan zien, maar niet om te voorkomen dat je schaart.

Maar ik zou zeggen of B of B en degene die de trailer wou lenen (is me niet helemaal duidelijk of dat D of E) is. Maar dit is puur op basis van wat ik fatsoenlijk zou vinden. Geen idee hoe het wettelijk zit.



Logischerwijs zou ik het met je eens zijn, ware het niet dat B op verzoek van E heeft gereden, puur omdat er een noodsituatie was. B heeft de hele dag vrijgemaakt om te helpen, terwijl voor B alle andere personen behalve E alleen vage kennissen zijn. B is normaal gesproken een super goede chauffeur, krijgt aanhangers in de kleinste hoeken en parkeerplaatsen zonder schade geparkeerd. B is hier echt afgegaan op het oordeel van C, die zei dat het allemaal goed ging.

Ik denk overigens wel te weten waar dit is gebeurd. Op een smalle oprit die in een bocht loopt, heuvel af en met aan beide zijdes hoge struiken, dus echt geen zicht op wat erachter gebeurt.


Mooie uitleg van de praktijk. Al vraagt de koning je iets, je bent echt zelf de chauffeur!

in theorie blijft B verantwoordelijk.

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 20:52

StalNollie schreef:
Ik vraag me af hoe je zodanig kunt scharen dat de trailer niet meer voldoet. Dan moet dit toch zo verekkes hard zijn gegaan!


En dat kán dus gewoon niet. Ik ken B al jaren, en daar is B veeeeeeel te voorzichtig voor.

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:05

Ik heb zoiets ooit aan de hand gehad en als er iets gedekt wordt dan is het uit de aanhangerverzekering. De trailer moet dus verzekerd zijn geweest. Is dat niet zo dan heb je echt pech en valt er niks te verhalen. De aansprakelijkheidsverzekering dekt dit niet. En bij ons viel het ook niet onder de autoverzekering. We kregen te horen dat we de trailer apart hadden moeten verzekeren. We hadden pech dus. Trailer was zo goed als Total loss.

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 21:10

Suzanne F. schreef:
Ik heb zoiets ooit aan de hand gehad en als er iets gedekt wordt dan is het uit de aanhangerverzekering. De trailer moet dus verzekerd zijn geweest. Is dat niet zo dan heb je echt pech en valt er niks te verhalen. De aansprakelijkheidsverzekering dekt dit niet. En bij ons viel het ook niet onder de autoverzekering. We kregen te horen dat we de trailer apart hadden moeten verzekeren. We hadden pech dus. Trailer was zo goed als Total loss.



Oei, dan maar heel hard duimen dat de trailer verzekerd is!

Anders zullen ze toch met z'n allen moeten bijleggen vrees ik. Niemand zit erg ruim in de centen en iedereen heeft geprobeerd op zijn of haar manier iemand te helpen, maar alles op B verhalen kunnen ze i.m.o. ook niet maken... Ik denk wel dat B hierdoor in de toekomst dat "ja, ik help wel" niet meer zal zeggen.

Ladygiroc

Berichten: 5084
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:12

Ik begrijp ook niet dat je 1, zo kunt scharen zonder dat je het ziet en 2 dan ook nog eens de trailer in de prak rijden? Hoe dan?! Er MOET dan toch ook schade aan de auto zijn..?

Ik zou ook zeggen chauffeur is aansprakelijk, maar geen idee hoe het juridisch zit..

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:13

StalNollie schreef:
Ik vraag me af hoe je zodanig kunt scharen dat de trailer niet meer voldoet. Dan moet dit toch zo verekkes hard zijn gegaan!


Dit was idd ook wat ik me afvroeg.
Hoe krijg je het voor elkaar om door het scharen de boel zo stuk te krijgen.
Dat kan volgens mij alleen maar omdat het te hard gaat.
En heeft de auto geen schade dan?
En als een chauffeur twijfels heeft over de ruimte stap je uit om zelf te kijken. Nooit alleen op het zicht van een ander vertrouwen.
Denk dat de verzekeringen het samen moeten uitvechten. En anders ieder een deel.
Waarvan mms de opdrachtgever het grootste deel voor zijn/haar rekening neemt.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:15

Het lijkt mij enorm logisch dat de chauffeur en de persoon die zijn auto uitleende, hier sowieso niet verantwoordelijk voor gehouden mogen worden. Iemand stelde al door vieren splitten voor... |o dan ben je echt zwaar asociaal
Als het via een verzekering kan lopen en dit heeft geen nadelig effect op de premie, prima, maar zodra er uit eigen zak betaald moet worden, dan is dit NATUURLIJK niet de chauffeur of degene die de auto uitleent. Zou toch wat zijn, help je een ander en het enige wat je er eventueel aan overhoudt, is een dikke rekening. Zwaar asociaal gedrag zou dat zijn
Ik denk toch echt de eigenaar van het paard als er niks via de verzekering kan. Die wil immers het paard vervoerd hebben, en weet dat daar risico’s aan zitten

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:16

Delaja schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik heb zoiets ooit aan de hand gehad en als er iets gedekt wordt dan is het uit de aanhangerverzekering. De trailer moet dus verzekerd zijn geweest. Is dat niet zo dan heb je echt pech en valt er niks te verhalen. De aansprakelijkheidsverzekering dekt dit niet. En bij ons viel het ook niet onder de autoverzekering. We kregen te horen dat we de trailer apart hadden moeten verzekeren. We hadden pech dus. Trailer was zo goed als Total loss.



Oei, dan maar heel hard duimen dat de trailer verzekerd is!

Anders zullen ze toch met z'n allen moeten bijleggen vrees ik. Niemand zit erg ruim in de centen en iedereen heeft geprobeerd op zijn of haar manier iemand te helpen, maar alles op B verhalen kunnen ze i.m.o. ook niet maken... Ik denk wel dat B hierdoor in de toekomst dat "ja, ik help wel" niet meer zal zeggen.


Klopt. Ik heb daarna ook nooit meer mijn trailer uitgeleend of iemand anders een dienst bewezen daarmee.
Was een dure les. En daarna de trailer verzekerd en nooit meer iets gehad. :')

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:23

Is voor veel mensen een hele dure en vervelende les. Er zijn echt alleen maar verliezers.

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:35

Dorine92 schreef:
Het lijkt mij enorm logisch dat de chauffeur en de persoon die zijn auto uitleende, hier sowieso niet verantwoordelijk voor gehouden mogen worden. Iemand stelde al door vieren splitten voor... |o dan ben je echt zwaar asociaal
Als het via een verzekering kan lopen en dit heeft geen nadelig effect op de premie, prima, maar zodra er uit eigen zak betaald moet worden, dan is dit NATUURLIJK niet de chauffeur of degene die de auto uitleent. Zou toch wat zijn, help je een ander en het enige wat je er eventueel aan overhoudt, is een dikke rekening. Zwaar asociaal gedrag zou dat zijn
Ik denk toch echt de eigenaar van het paard als er niks via de verzekering kan. Die wil immers het paard vervoerd hebben, en weet dat daar risico’s aan zitten


Het lijkt mij zo enorm logisch dat de chauffeur wel verantwoordelijk is. Dat is degene die het veroorzaakt heeft. Juist de eigenaar van de auto en de trailer zouden vrijgehouden moeten worden.
Die hebben hun spullen uitgeleend en krijgen de boel kapot terug..

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:41

Heeft ze niet met de Linkerachterhoek van de trailer, ergens een muurtje op bruggetje meegepakt die haar tegen hield maar doordat C dit niet zag en zei dat het kon, extra gas gegeven en zo de trailer schuin tussen auto en muurtje geduwd omdat muurtje bleef staan en terug duwde? Dan lijkt het mij wel mogelijk dat de trailer zo gewrongen zat, dat deze stuk is zonder dat de auto schade heeft

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:53

kamsel schreef:
Dorine92 schreef:
Het lijkt mij enorm logisch dat de chauffeur en de persoon die zijn auto uitleende, hier sowieso niet verantwoordelijk voor gehouden mogen worden. Iemand stelde al door vieren splitten voor... |o dan ben je echt zwaar asociaal
Als het via een verzekering kan lopen en dit heeft geen nadelig effect op de premie, prima, maar zodra er uit eigen zak betaald moet worden, dan is dit NATUURLIJK niet de chauffeur of degene die de auto uitleent. Zou toch wat zijn, help je een ander en het enige wat je er eventueel aan overhoudt, is een dikke rekening. Zwaar asociaal gedrag zou dat zijn
Ik denk toch echt de eigenaar van het paard als er niks via de verzekering kan. Die wil immers het paard vervoerd hebben, en weet dat daar risico’s aan zitten


Het lijkt mij zo enorm logisch dat de chauffeur wel verantwoordelijk is. Dat is degene die het veroorzaakt heeft. Juist de eigenaar van de auto en de trailer zouden vrijgehouden moeten worden.
Die hebben hun spullen uitgeleend en krijgen de boel kapot terug..


Maar volgens mij zit het in principe zo wel. Je leent met toestemming je auto uit, dus eventuele schades zijn in principe voor jezelf. Tenzij je er van tevoren afspraken over maakt.
Bijna hetzelfde idee als met een bijrijder en een ongeluk met jouw paard.
In de basis draait de eigenaar voor de kosten op.
Je hebt wel nog zoiets als fatsoen...

Voor zover ik weet is het inderdaad de aanhangerverzekering en anders dus niet gedekt. Dan zal je er met zijn allen uit moeten komen.
Mijn fatsoen zegt: eigenaar paard. Op diens verzoek heeft iedereen nu acties ondernomen en aangezien niemand roekeloos is geweest, vind ik dat de meest logische persoon..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57968
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:58

Delaja schreef:
StalNollie schreef:
Ik vraag me af hoe je zodanig kunt scharen dat de trailer niet meer voldoet. Dan moet dit toch zo verekkes hard zijn gegaan!


En dat kán dus gewoon niet. Ik ken B al jaren, en daar is B veeeeeeel te voorzichtig voor.

Als zulke schade door het scharen is, dan heeft ze toch echt iets heel gek gedaan. Want daar moet je echt wel gekke dingen voor doen. :?
Wat een constructie ook trouwens... :=

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:22

Citaat:
Mijn fatsoen zegt: eigenaar paard. Op diens verzoek heeft iedereen nu acties ondernomen en aangezien niemand roekeloos is geweest, vind ik dat de meest logische persoon..
Meld dit bericht


Maar die kan er vervolgens toch ook niets aan doen dat de chauffeur een inschattingsfout maakt?
Ik denk dat je moet loslaten op wiens verzoek iets is gedaan of met wiens materialen. De persoon die achter het stuur zit is de veroorzaker van de schade en heel zuur dat dat was in een situatie van hulp aan iemand.

Wyb_ster

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:24

Suzanne F. schreef:
Ik heb zoiets ooit aan de hand gehad en als er iets gedekt wordt dan is het uit de aanhangerverzekering. De trailer moet dus verzekerd zijn geweest. Is dat niet zo dan heb je echt pech en valt er niks te verhalen. De aansprakelijkheidsverzekering dekt dit niet. En bij ons viel het ook niet onder de autoverzekering. We kregen te horen dat we de trailer apart hadden moeten verzekeren. We hadden pech dus. Trailer was zo goed als Total loss.


Wij hadden het laatst dus andersom. Mijn vader had de trailer geparkeerd op de oprit, maar de rem werkte niet goed en het was een steile oprit. Mijn vader was heel ergens anders heen met de auto en de trailer is zo naar beneden gereden tegen een andere auto aan. Dat viel onder de autoverzekering, ook al was de auto niet eens in de buurt en was de trailer geparkeerd en uit het verkeer. Ik denk dus dat het heel erg afhangt van wie je verzekeraar is (ook vanuit juridisch oogpunt bekeken). Ik zou daarom als C zijnde eerst contact opnemen met de eigen verzekeraar en B ook met haar WA verzekeraar

Wyb_ster

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:26

Ayasha schreef:
Als zulke schade door het scharen is, dan heeft ze toch echt iets heel gek gedaan. Want daar moet je echt wel gekke dingen voor doen. :?
Wat een constructie ook trouwens... :=


Als het natuurlijk in een steile bocht is en je raakt de controle op de een of andere manier kwijt... maar het blijft bijzonder, als je zover schaart moet je toch iets zien (of voelen, je weet toch dat de auto niet zo ver kan indraaien)

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:28

Zo'n constructie heb je snel gemaakt hoor.. als bv het paard van een vriendin van mij verplaatst moet worden en ik vraag de trailer van een stalgenoot en mijn vader om te rijden die daarvoor auto van opa gebruikt.. dan heb je al zo'n situatie/constructie natuurlijk.. zie dat soort dingen best vaak gebeuren op stallen..

Ik denk dat theoretisch B verantwoordelijk is voor t scharen.. maar praktisch is dat natuurlijk afhankelijk weer van hoe de situatie daar was.. ik zou gewoon proberen er samen uit te komen.. ik denk als t mijn paard was geweest dat ik zou aanbieden t grootste gedeelte te betalen omdat iedereen mij probeerde te helpen..

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:28

Is de bedrijfswagen van het eigen bedrijf van persoon C? Of werkt die in loondienst?

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:32

De verzekering van persoon C geldt als de trailer achter zijn/haar auto hangt. Afhankelijk van de verzekering (WA, WA+ of All-risk) weet je waar je schade kunt verhalen.
Als ik schade rijdt in mn moeder dr wagen, gaat zij naar beneden in no claim. Als door de verzekeraar dat op mij wordt verhaalt, dan heb ik een WA verzekering voor schade aan andermans spullen.

Als iemand anderd mijn wagen leent en schade rijdt aan mijn auto, dan valt dat onder all risk en kan dat dus gefixt worden op mijn verzekering. Ik heb geen eigen risico maar dat zou ik als schademaker dan wel betalen aan degene die schade heeft.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:40

Hutcherson schreef:
De verzekering van persoon C geldt als de trailer achter zijn/haar auto hangt. Afhankelijk van de verzekering (WA, WA+ of All-risk) weet je waar je schade kunt verhalen.
Als ik schade rijdt in mn moeder dr wagen, gaat zij naar beneden in no claim. Als door de verzekeraar dat op mij wordt verhaalt, dan heb ik een WA verzekering voor schade aan andermans spullen.

Als iemand anderd mijn wagen leent en schade rijdt aan mijn auto, dan valt dat onder all risk en kan dat dus gefixt worden op mijn verzekering. Ik heb geen eigen risico maar dat zou ik als schademaker dan wel betalen aan degene die schade heeft.


Dit is niet helemaal waar. Zaken zoals trainers, caravans en aanhangers moet je apart verzekeren:

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:46

Wat een ontzettende rotsituatie :\

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:52


Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 23:14

Ik heb inmiddels meer uitleg gekregen, ik hoop dat dat iets meer licht op de situatie werpt.

B wilde in eerste instantie een eigen voertuig gebruiken, want heeft een hekel aan spullen van anderen lenen en met eigen voertuig gaat met aanhanger rijden altijd vlekkeloos.
E vroeg echter of B met de bedrijfsbus van C wilde rijden, omdat dan de benzinekosten via het bedrijf zouden gaan en E de benzine zou betalen.
Tegen eigen gevoel in heeft B ingestemd. Toen vervolgens de partner van C (en eigenaar van de bus) aangaf liever geen anderen in de bus te willen hebben, had B wederom zoiets van 'ik pak m'n eigen wagen', maar alles stond al klaar voor vertrek en ze waren al flink later dan gepland, dus uiteindelijk toch in de bus gegaan.

De situatie waar het gebeurd is, is niet de oprit die ik in gedachten had. Het blijkt om een smalle brug te gaan, met weinig stuurruimte, maar waar wel gedraaid moet worden om de weg op te gaan. B had geen zicht op de achterkant van de bus en omdat dit een onbekend voertuig was, heeft C gekeken of alles goed ging. C was van mening dat scharen prima kon en dat de bus de trailer wel op z'n plek zou duwen. Zo is de trailer beschadigd, de bus heeft er vol in gezeten. De bus is dus ook beschadigd. Als C niet had gezegd dat het allemaal prima ging, was B veel eerder weer naar voren gereden en had het nogmaals geprobeerd.

Mijn gevoel is het eens met dat B niet voor de schade zou moeten opdraaien, maar gezien de financiële situatie van C, D en E, denk ik dat er wel degelijk een deel van de lasten bij B terecht zal komen.

Het enige voordeel is dat de partner van C op dit gebied werkt, dus de trailer wellicht voor relatief weinig kosten kan opknappen, maar dat is puur duimen draaien momenteel.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:42

Barbabientje schreef:
Hutcherson schreef:
De verzekering van persoon C geldt als de trailer achter zijn/haar auto hangt. Afhankelijk van de verzekering (WA, WA+ of All-risk) weet je waar je schade kunt verhalen.
Als ik schade rijdt in mn moeder dr wagen, gaat zij naar beneden in no claim. Als door de verzekeraar dat op mij wordt verhaalt, dan heb ik een WA verzekering voor schade aan andermans spullen.

Als iemand anderd mijn wagen leent en schade rijdt aan mijn auto, dan valt dat onder all risk en kan dat dus gefixt worden op mijn verzekering. Ik heb geen eigen risico maar dat zou ik als schademaker dan wel betalen aan degene die schade heeft.


Dit is niet helemaal waar. Zaken zoals trainers, caravans en aanhangers moet je apart verzekeren:



Independer zegt van niet.
Wanneer je de paardentrailer aan de auto koppelt, valt de trailer onder je WA-autoverzekering. Dat betekent dat schade aan anderen wordt vergoed. Bots je bijvoorbeeld tijdens het achteruitrijden met de paartentrailer tegen een ander voertuig? Dan vergoedt je autoverzekering de schade. Schade aan je eigen paardentrailer valt nooit onder de dekking van je autoverzekering. Het maakt niet uit of je WA, beperkt casco of volledig casco verzekerd bent: alleen de schade aan iemand anders wordt vergoed.

Dan klopt dus het stuk over wat voor verzekering je hebt (WA of allrisk) van mij niet. Ben alleen benieuwd of de trailer van de andere eigenaar als van de auto dan als 'eigen' aanhanger wordt gezien. Feitelijk is er schade aan iemand anders zn trailer maar valt dat onder de WA van de auto.