Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alja

Berichten: 25633
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:15

Ik zou zeggen nee, geld terug

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:16

Niet doen natuurlijk. Mok is heel rottig, kunnen ze hartstikke kreupel van raken. Bij een ontsteking wordt het been dik, zit je al helemaal niet op te wachten. Een vierjarige vind ik ook onverstandig want die kunnen altijd nog weer onbetrouwbaar worden. Je krijgt gewoon totaal niet wat je wilt. Waarom zou je daarmee akkoord gaan?

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:16

Slechte deal uiteraard. Niet op ingaan. Huidige pony terugbrengen (anders staat-ie bij jullie te vreten ipv daar). Als ze nu geen alternatief hebben en geen geld willen teruggeven kun je ze een termijn van bv 1 maand geven om een alternatieve gelijkwaardige pony voor te stellen. En anders geld terug.

Kijk even of FloortjeM je kan en wil helpen (tegen betaling uiteraard, bij haar moet de kachel ook roken) met wat juridische druk.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:17

Niet doen.

Ze geven het geld van de huidige pony maar terug. Naar mijn weten ook wettelijk verplicht.
Pony met gebreken ruilen zou ik niet aan beginnen.
En een flinke mok gaat niet zo makkelijk over. Zeker als het al dik is.

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:17

Ik zou het niet doen. Bij twijfel niet doen is vaak echt waar gebleken.

Mok ( en zeker deze ernstige mate) is echt heel vervelend en komt naar mening ook nog vaak terug als ze er eenmaal gevoelig voor zijn.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:24

Mok? Lichtsensitief? CPL? Krijg je dat goed? Nou ja, die eerste twee dan. En mok waardoor? Constant met de pootjes in kniediepe bagger? Of voedinggerelateerd?

Ik weet het niet hoor, ik begreep dat je een knap bedrag voor de eerste pony betaald zou hebben. Is zo'n, momenteel zieke, pony dat waard?

Ik zou het denk ik pas aandurven als ze de mok weggekregen hebben.

Een handelaar moet je een vervangend "product" kunnen bieden. Maar binnen welke termijn?

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:25

Nee, niet doen. Dit is geen goede deal.

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:29

Nee, sorry hoor. Maar vraag je geld terug.
Een andere kopen die je zelfs niet door de standaard klinische keuring krijgt, is jezelf weer in de problemen en uiteindelijk kosten zetten.
Ponys en paarden zijn voor de moment duur zat, dat je voor je geld echt wel een gezonde en geschikte pony kunt krijgen.

Wel al goed dat ze wel een vervanger aanbieden, maar de manier waarop die staat en hun gedacht erbij.
Nee, heb geen goed gevoel bij deze handelsstal.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:31

Nee ik zou het niet doen, ten eerste zetten ze er druk op..ten tweede is het dier onregelmatig van de mok en heeft een dik been dus het is behoorlijk ernstig.

Wat Ibbel zegt vind ik een goede, dan kunnen ze de mok op opgelost hebben in die maand.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:32

Ik heb het topic stil gevolgd maar wil nu wel even reageren aangezien je advies vraagt over de nieuwe pony. Zoals ik het lees zijn er veel negatieve dingen die je zelf al noemt waardoor ik al nee zou zeggen. Er gaan bij mij een aantal alarmbellen af:
- Pony is 4 jaar en staat er net 1 week en nu al kunnen ze zogenaamd weten dat het een goede kinder pony is. Dit vind ik wel heel knap want binnen 1 week heb je echt niet een goed beeld daarover.
- Mok nu aanwezig, beestje loopt niet eens zuiver, zulke dieren mogen gewoon niet verhandeld worden. Pas wanneer ze helemaal gezond zijn. Ik zou echt niet nu de gok wagen met de hoop dat die een super pony wordt na het genezen. Mok is zo ellendig en het komt heel vaak terug. En met de gegevens dat het zelfs een koudbloed kruising kan zijn, zou ik zeggen nee dankjewel.
- Ze willen het niet voor je vasthouden, ze willen er snel vanaf. Sorry maar dat is geen goede oplossing voor je huidige probleem.

Mijn advies, vraag je geld terug en zoek ergens anders een leuke pony! Deze dingen kosten tijd tot je de goede vindt. Ga nooit gehaast nu voor een andere wat ze je nu eigenlijk verplichten. :o

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:32

Hi Supertje, niet doen hoor!
Ten eerste vanwege de mok, om alles dat hierboven al is geschreven; ik zou bang zijn, zoals ineke zegt, dat dit (als het nu al snel weg gaat) vaker terugkomt. Ook erg raar om aan te geven om hem dan even beweging te geven om wel het gangwerk te kunnen beoordelen in een klinische keuring.

Leuk, maar als hij er gevoelig op reageert (en een dik been) verwacht ik dat ze bij een keuring ook zullen zeggen dat de keuring pas afgemaakt kan worden na genezing.
Bovendien, je weet idd niet hoe hij is als hij er geen pijn aan heeft. Dat zou voor mij ook heel belangrijk zijn, gezien er een kind op gaat en je nu al een vervelende ervaring hebt met de huidige pony.

Als je het dus al overweegt, echt pas als het genezen is.

Je andere overweging zou voor mij ook legitiem zijn. Ik zou dat bedrag ook niet betalen voor een stamboekloze pony, daar zit zeker verschil in, vooral ook als jij hem weer ooit zou willen verkopen.

Daarbij; ze hebben de pony een week? Ik zou er absoluut niet op durven vertrouwen dat ze de pony dan zo goed kennen dat ze kunnen aangeven hoe de pony echt is. Hij kan de 1e week ook even overdonderd zijn en daardoor braver zijn dat hij werkelijk is. Hoeft niet perse, maar op 1 week kun je toch niet veel zeggen?

Had je deze pony in een normale situatie gekocht? Evt voor een lager bedrag?

Wat is hun oplossing als je deze pony niet wilt?
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 25-04-21 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 09:32

Voor de duidelijkheid, ik probeer het hier zo objectief mogelijk neer te zetten zonder al teveel waarde oordeel, zodat mensen hun eigen conclusies kunnen trekken.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:36

Ibbel schreef:
Slechte deal uiteraard. Niet op ingaan. Huidige pony terugbrengen (anders staat-ie bij jullie te vreten ipv daar). Als ze nu geen alternatief hebben en geen geld willen teruggeven kun je ze een termijn van bv 1 maand geven om een alternatieve gelijkwaardige pony voor te stellen. En anders geld terug.

Kijk even of FloortjeM je kan en wil helpen (tegen betaling uiteraard, bij haar moet de kachel ook roken) met wat juridische druk.


En wat Ibbel zegt :)

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:36

Elisa2 schreef:
Wat Ibbel zegt vind ik een goede, dan kunnen ze de mok op opgelost hebben in die maand.


Ho, nee, dat zeg ik niet :D Ik zeg dat je ze evt een maand kunt geven om een gelijkwaardig alternatief aan te bieden. Deze stamboekloze pony met mok is geen gelijkwaardig alternatief, ook niet als de mok genezen is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25498
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:40

Nee, ik zou niet akkoord gaan met ruilen, geld terug en zelf zoeken naar een pony die wel aan je eisen voldoet

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:43

@ibbel precies! Gezien de ontwikkelingen (en ik zomaar even aanneem dat ze je wellicht niet het gehele aankoopbedrag terug willen geven; hopelijk is het een verkeerde aanname!) zou ik vooral het andere advies ter harte nemen; FloortjeM raadplegen.

Mocht hun oplossing zijn om je gewoon het gehele bedrag terug te geven, dan heb ik niets gezegd. Dat zou gewoon netjes zijn en hoe het hoort. Persoonlijk zou dat mijn voorkeur hebben zodat je weer gewoon de tijd kan nemen naar een geschikte pony te kijken.

Storm

Berichten: 20859
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:52

Wat Ibbel zegt klinkt goed, alleen zou ik bang zijn dat ze snel-snel een pony gaan zoeken die uiteindelijk ook niet geschikt gaat zijn, misschien niet op een eerlijke manier.

Zelf zou ik geld terug vragen en op zoek gaan naar een andere pony. Zeker met de ervaring die je nu hebt, weet jij veel beter dan de vorige verkoper wat je zoekt.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:57

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Wat Ibbel zegt vind ik een goede, dan kunnen ze de mok op opgelost hebben in die maand.


Ho, nee, dat zeg ik niet :D Ik zeg dat je ze evt een maand kunt geven om een gelijkwaardig alternatief aan te bieden. Deze stamboekloze pony met mok is geen gelijkwaardig alternatief, ook niet als de mok genezen is.


Je hebt gelijk, sorry te onduidelijk gerefeerd naar je bericht. Ik bedoelde eigenlijk dat ze in een maand kunnen kijken of ze een beter alternatief hebben of eventueel de mok kunnen genezen van deze pony waardoor het een alternatief zou kunnen zijn met eventueel geld toe.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:58

Dit is toch geen oplossing voor je probleem, TS? Dit is toevallig een andere pony die ze hebben staan die ze dan aan jou wil verpatsen.

Ik begin wel meer en meer een slecht gevoel te krijgen bij deze mensen. Een eerste foutje (met de eerste pony) kan nog gemaakt worden, maar nu een pony die ze pas een week kennen als kinderpony aan een negenjarig kind willen meegeven en je zo onder druk zetten. Het begint te klinken als mensen die niet echt passie voor hun vak hebben en er gewoon inzitten om aan zo snel mogelijke handel te doen. Om die reden zou ik het even verder nemen en juridische hulp inschakelen. Al is het maar om je te begeleiden in die eerste stappen. Want het lijken me ook mensen die wel eens heel slecht uit de hoek kunnen komen wanneer je een échte oplossing gaat eisen.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:00

niet doen, je betaalde wat meer om een leuke sportpony met papier en achtergrond te hebben waar je zo op weg kon rijden (en dat is ie eigenlijk niet, dus je kan er al paar weken niets mee) dus waarom zelfde prijs betalen voor een ziek dier zonder papieren en achtergrond waar je ook (zeker paar weken, nog) nix mee kan.

en idd zieke dieren verhandel je niet! Kan ook verkeerd gaan he, ontsteking in de bloedbaan en het is over en uit, dan kan je fluiten naar je geld en naar je pony, verkoper zal zeggen dat je dan zelf fouten hebt gemaakt in de verpleging dus eigen schuld.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:04

Klinkt mij als ruilen is huilen...

Zou ook zeggen jongens ik wil gewoon m’n geld terug. Je staat daarbij gewoon in je recht.

Anoniem

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:09

Dat lijkt me geen goede deal.


Zijn ze zelf nog op de huidige pony gestapt?

Pareltjes
Berichten: 2218
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:27

Ten eerste als ze je onder tijdsdruk zeggen is dat een rode vlag! Niet doen.

Beetje mok is geen probleem maar dik been in combi met mok én onregelmatigheid rode vlag nr 2!

Prijs aan de hoge kant, onbekende afstamming, alsmede niets van verleden bekend, rode vlag nr 3!

Mijn conclusie zou simpel zijn. No way! Huidige pony terug, geld terug. Of pony houden en investeren in herscholen.

Daarnaast zou ik zeggen kies een ouder dier die klaar is met carrière.
Jonge paarden als geschikte bomproof kinderponies, ik geloof er gewoon niet in.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:33

Niet doen. De pony heeft pijn en is wellicht nog beduust van de verhuizing. Je kan dus echt niet zeggen of het karakter en match is. Als de pijn weg is en pony gewend kan er compleet ander beestje tevoorschijn komen

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:39

Ik vraag me eigenlijk wel af bij wat voor handelaar je aan het kijken bent.
Klinkt mij als in zeer goedkoop segment en alles probeert kwijt te raken als zijnde braaf met prijzen die tegenwoordig vast niet meer bij dat segment horen.

Probeer dat weg te zijn en nooit mee heen te gaan...dat is het gevoel dat ik er bij krijg.