Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:30

Of idd eerder gereden met heel andere singel. Mijn oude paard is ooit met een touw om dr buik uit de sloot getrokken, ontwikkelde daarna ook een opstapprobleem als ik aansingelde en meteen op wilde stappen. Het is toen echt even puzzelen geweest, zadelmaker ed loste niets op, die bleek een blokkade op dr ribben te hebben (en toen pas de link gelegd met die sloot).
Het zou ook best kunnen dat een veelzijdigheidszadel toch ergens druk geeft waar het dressuurzadel niet kwam. Ik ben erg benieuwd hoe het volgende week met de verkoper erbij gaat.

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:49

Ik ben heel benieuwd hoe het met de verkoper gaat en of jullie een oplossing vinden waar jullie allebei tevreden mee zijn.

Het klinkt voor de rest als een fijne pony in de omgang als ook met rijden (als je eenmaal zit) hopelijk is het op te lossen en kan jouw dochter lekker aan de slag. Desnoods eerst alleen met poetsen, longeren etc.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:57

Supertje schreef:
Anoeska27 schreef:
Als ik die prijs zou betalen dan zou ik willen dat ze er onder kon hangen, door een fanfare begeleid kan worden en er via de trampoline op zou kunnen springen.

:') Misschien moet ik dat eens proberen :')

Zo eentje als dit https://youtu.be/Vn44XHcbysE

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 07:59

imaudy schreef:
Mijn mening, we zijn er allemaal niet bij geweest. Onlangs een gevalletje "hoe verpest ik een pony in 10 minuten" gezien. Ja het kan wel. Ik ga er niet vanuit dat dit bij TS gebeurd is.


Hoe dan? Ben ik wel benieuwd naar.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:13

Babootje schreef:
Als je 'juridisch advies' gaat geven is het beter om goed te weten hoe e.e.a. juridisch in elkaar steekt.
.


valiantS schreef:
Ik spreek helaas uit ervaring aan een soortgelijke situatie, dan heeft mijn zeer ervaren advocaat op hippisch gebied mij dus volledig verkeerd bij gestaan destijds :+ !
Koopontbinding is echt altijd zo simpel niet zoals hier door sommige word geschetst omdat
je met een dier te maken hebt die onder andere omstandigheden anders kan reageren.

Als verkoper mee wil werken dan kan het simpel zijn , maar als dat niet het geval is omdat zij er van
overtuigd is dat de pony dat gedrag daar nooit heeft getoond dan kan het nog best lastig worden.
Dat is wat ik duidelijk wil maken.
Ik hoop dus uiteraard voor TS dat het terug brengen of omruilen van de pony probleemloos verloopt
laat ik daar duidelijk in zijn !!


Misschien heb jij het verkeerd begrepen van je advocaat, maar wat jij schreef, klopt echt niet.
Hier onder een vergelijkbare zaak.
https://www.aldersebaas.nl/een-paard-ge ... n-of-niet/

Het verdient natuurlijk altijd aanbeveling om bij aankoop een koopcontract te sluiten waarin is vastgelegd waar aan het paard moet voldoen. Maar in het geval van TS was wel duidelijk - en moest dat voor de verkoper ook zijn - dat de pony gekocht werd voor een kind, aangezien het kind ook kwam proefrijden.
Volgens mij is er niets onduidelijks aan deze zaak.

Wat jij allemaal stelt doet helemaal niet terzake. Zo kijkt een rechter niet naar de zaak. Die kijkt: wat waren de afspraken? Waar is de pony voor gekocht? Voor een kind. (zie filmpjes proefrijden). Wat doet de pony? Gevaarlijk bij opstappen (zie filmpje en getuigenverklaringen). Conclusie: niet geschikt. Dus in feite is het simpel, heel simpel zelfs. Het doet ook niet ter zake of de pony bij de verkoper het gedrag wel of niet heeft getoond. Wat geldt is wat de pony nu doet.

Het enige dat niet simpel is aan de zaak is dat de verkoper (meestal) niet meewerkt en (in de meeste gevallen) zegt dat het paard/pony bij hun niks deed. En dan zul je langs de rechter moeten.
Maar de kans dat de verkoper de zaak verliest is heel groot, want de bewijslast ligt bij de verkoper; in dat geval is hij meer kwijt dan alleen het aankoopbedrag.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:31

@Anoeska: Dat paard op jouw video is geweldig braaf zeg.Eigenlijk een soort politiepaard!

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:42

anjali schreef:
@Anoeska: Dat paard op jouw video is geweldig braaf zeg.Eigenlijk een soort politiepaard!


Ja, ik dacht weer gelijk: die motor in mn paardenbak zou ik niet doen :Y)

valiantS

Berichten: 1660
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:38

@babootje

Ik zeg ook niet dat ze niet in haar recht staat !
Uit ervaring weet ik alleen dat niet iedere zaak met elkaar te vergelijken is , en dat
ze zich niet mee moet laten slepen door emoties maar direct de juiste stappen hiervoor moet onder nemen.
Maar blijkbaar hebben wij daar beide een ander 'kijk op /ervaring mee' en dat mag ook :D

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:15

valiantS schreef:
@babootje

Ik zeg ook niet dat ze niet in haar recht staat !
Uit ervaring weet ik alleen dat niet iedere zaak met elkaar te vergelijken is , en dat
ze zich niet mee moet laten slepen door emoties maar direct de juiste stappen hiervoor moet onder nemen.
Maar blijkbaar hebben wij daar beide een ander 'kijk op /ervaring mee' en dat mag ook :D


Daar gaat toch niet om? Het gaat om het geven van de juiste informatie.

Jij zegt bijvoorbeeld, dat het lastig is omdat de verkoper ervan overtuigd is dat de pony bij hen dat gedrag niet vertoonde. Maar door die omgekeerde bewijslast moet de verkoper onomstotelijk aantonen dan dat het geval was. Daarbij is het bij een "verborgen gebrek" ook nog eens zo dat dit bij de koop zowel voor de verkoper als de koper verborgen kan zijn geweest. De verkoper hoeft er dus niet van te hebben geweten, zeker als hij de pony nog maar kort had. Maar is er wel verantwoordelijk voor, dat de pony voldoet aan de eisen die TS op basis van de afspraken mocht verwachten. Zo is dat nu eenmaal bij een consumentenkoop. De wet gaat ervan uit dat de verkoper als professional moet weten wat hij verkoopt en legt daarom de bewijslast daarvoor gedurende een half jaar bij de verkoper

Het kan natuurlijk best dat de verkoper de pony anders heeft ingeschat of liever gezegd: heeft onderschat. Maar dat is dan zijn risico. Ik zou als verkoper dit risico niet willen afschuiven op een koper die een pony heeft gekocht voor haar kind. Dan neem je zo'n pony toch gelijk terug? Het beste voor je goede naam als verkoper is een goede match maken, zeker als het om kinderen gaat.

valiantS

Berichten: 1660
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:57

Dan heb ik mijn 'eigen ervaring' zeker gedroomd ofzo !
Maar nogmaals jij hebt jouw waarheid , ik de mijne uit mijn ervaring en dat mag gewoon !

Ik heb inmiddels contact gehad met TS via PB omdat mijn ervaring niet open en bloot op bokt hoeft .
En hopelijk heeft ze er iets aan in haar voordeel en gaat ze niet 14 dagen wachten tot de verkoper eens een keer tijd heeft...

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:39

valiantS schreef:
Dan heb ik mijn 'eigen ervaring' zeker gedroomd ofzo !
Maar nogmaals jij hebt jouw waarheid , ik de mijne uit mijn ervaring en dat mag gewoon !

Ik heb inmiddels contact gehad met TS via PB omdat mijn ervaring niet open en bloot op bokt hoeft .
En hopelijk heeft ze er iets aan in haar voordeel en gaat ze niet 14 dagen wachten tot de verkoper eens een keer tijd heeft...


Pff ik kom er bij jou slecht doorheen vrees ik. Het gaat toch niet om mijn waarheid of jouw waarheid maar gewoon om wat er in de wet staat?
In het artikel dat ik net plaatste (ik plaats het nog maar een keer) staat goed uitgelegd wat consumentenkoop is, hoe dat wettelijk gezien is geregeld en wat non-conformiteit is. En ja ook gedrag valt daaronder. Het is ook niet mijn interpretatie van de wet, maar die van een advocaat o.b.v. bestaande jurisprudentie.
https://www.aldersebaas.nl/een-paard-ge ... n-of-niet/

Ik vind de bovenstaande zaak eigenlijk ook nog eens goed vergelijkbaar.
Ook al zegt de verkoper dat dit probleem zich bij hen niet voordeed, of dat een handige ruiter wel kan opstappen, is dat niet relevant. Het gaat om het doel waarvoor de pony is aangeschaft.

Ik ben het met je eens dat het beter is indien dit op korte termijn wordt afgehandeld. Hoe korter hoe beter. TS heeft er in ieder geval al wel goed aan gedaan dat ze direct ook schriftelijk de verkoper van dit probleem in kennis heeft gesteld en gevraagd om een oplossing.
Ze mag zeker eisen stellen aan de termijn waarbinnen de verkoper met een oplossing komt.

valiantS

Berichten: 1660
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:44

@babootje wij gaan elkaar zeker niet begrijpen en beter dat zo te laten
daar schiet TS totaal niets mee op !!

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:49

valiantS schreef:
@babootje wij gaan elkaar zeker niet begrijpen en beter dat zo te laten
daar schiet TS totaal niets mee op !!


Ik denk dat het voor TS duidelijk genoeg is zo :)
En ik begrijp jou prima, dus geen probleem hier.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 15:08

StalNollie schreef:
Wat was je doel met dit topic eigenlijk. Je wuift alles weg en weet waar je staat?


Ik wil hier, om een hoop speculatie te voorkomen, zowel naar mij als de verkoper toe, nog wel even antwoord op geven.

Ten eerste, mijn doel is NIET om specifiek achter de oorzaak van het gedrag te komen. Daarmee zeg ik niet dat ik vindt dat dat niet belangrijk is, maar wat de oorzaak ook is, het maakt de pony ongeschikt voor het doel waarvoor hij gekocht is. Als hij bijvoorbeeld (let op: sarcasme) 4 weken therapie nodig heeft omdat ik een andere singel gebruik is hij niet geschikt om door een kind gereden te worden en ook niet voor de gemiddelde volwassene. Hij zal ook niet met zijn volledige tuig uit het buitenland zijn gekomen. Vasthouden en hulpteugel? Beide werden me bij aflevering van de pony door de verkoper aangeraden, voor de veiligheid van het kind, zeker in het begin.
Import of niet, doet er niet toe. Het merendeel van de import heeft geen gedragsproblemen, en ik hoef er dan ook niet vanuit te gaan.

Wat mijn doel met dit topic wel is, is proberen erachter te komen of dit gedrag van de pony een grond is voor non-conformiteit, en wat de specifieke voorwaarden daarvoor zijn. Als de pony zoals de verkoper zegt dit gedrag daar nooit vertoond heeft, en bij mij vanaf dag 1 wel, mag ik er dan vanuit gaan dat de pony een voor ons ongewenste (karakter)eigenschap heeft die dus al aanwezig was? En met karaktereigenschap bedoel ik dan dat de pony zo makkelijk te triggeren is dat dit gedrag na een klein iets ontstaat. Of moet ik ervan uit gaan dat het onder een te verwachten eigenschap valt dat bijvoorbeeld een keer schrikken van een krukje of misschien de kont raken met opstappen (niet gezien, maar kan natuurlijk wel) direct zeer gevaarlijk gedrag oplevert?

En indien dit probleem (steigeren en er vandoor gaan met opstappen) door de verkoper wel (hetzij direct, hetzij met training) wel op te lossen is, mag ik er dan vanuit gaan dat de onderliggende problematiek niet nog eens voor problemen gaat zorgen. Ik heb daar zelf wel mijn ideeën over, maar heb ik daar grond voor, of zal ik moeten wachten tot het nog eens gebeurt? Een kind kan namelijk gewoon een onbedoeld klein foutje maken of even wat minder handig zijn.

Ik wil ook wel duidelijk maken dat ik niet denk dat deze pony ongeschikt is als rijpony, maar wel in deze specifieke situatie. Ik heb hem bij de verkoper ook zijn lopen uiteraard, en daar was hij zoals ik al zei braaf genoeg op dat moment.

imaudy
Berichten: 5086
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:33

Nou dat is voor het eerst dat je dat zegt geloof ik, maar het is zeker verdacht dat de verkoopster zei vasthouden en een hulpteugel gebruiken..

imaudy
Berichten: 5086
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:35

Babootje schreef:
imaudy schreef:
Mijn mening, we zijn er allemaal niet bij geweest. Onlangs een gevalletje "hoe verpest ik een pony in 10 minuten" gezien. Ja het kan wel. Ik ga er niet vanuit dat dit bij TS gebeurd is.


Hoe dan? Ben ik wel benieuwd naar.


Gevalletje onbegrijpelijke signalen naar een pony. Ja dan kan je snel raar gedrag aanleren. Maar dat zal hier niet aan de hand zijn geweest.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 15:36

imaudy schreef:
Nou dat is voor het eerst dat je dat zegt geloof ik, maar het is zeker verdacht dat de verkoopster zei vasthouden en een hulpteugel gebruiken..


Vind ik niet per definitie gelijk verdacht, ik zou het uit mezelf waarschijnlijk ook gedaan hebben, in ieder geval het vasthouden met opstappen, je wilt toch het risico voor een kind beperken.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:39

Ik denk niet dat daar een antwoord op is. Dit gedrag is er nu eenmaal bij jou op locatie en maakt het dat hij niet geschikt is voor een kind. Een kind moet fouten kunnen maken en een reactie is te verwachten maar steigeren of aan de kletter is wel een andere uiterste.
Deze combinatie is niet geschikt, pony is niet geschikt voor het kind, kind is niet geschikt voor de pony.

Ik zou de vorige eigenaar zeggen dat de pony weg gaat en dan óf ze neemt het dier terug en zo niet dan een mooie advertentie maken dat dit een geschikte rijpony is voor de gevorderde ruiter.

En de volgende keer bij koop misschien een proefperiode afspreken of een paar keer terug gaan om te rijden door jou en kind.
Zou vooral niet te moeilijk doen, het is balen maar het kan gebeuren

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:43

Ik zou zeker niet zelf proberen het dier door te verkopen, ben je mal. Gewoon terug naar de handelaar. Dier is niet geschikt, en jij noch het meisje hebben nu nog vertrouwen in de pony. Ook niet na training.
En laat de handelaar dan maar vertellen waarom het dier niet terug zou kunnen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:54

Ibbel schreef:
Ik zou zeker niet zelf proberen het dier door te verkopen, ben je mal. Gewoon terug naar de handelaar. Dier is niet geschikt, en jij noch het meisje hebben nu nog vertrouwen in de pony. Ook niet na training.
En laat de handelaar dan maar vertellen waarom het dier niet terug zou kunnen.

Precies. En als hij de pony niet terug neemt. Kan ze rechtsbijstand inschakelen .

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 16:04

Ibbel schreef:
Ik zou zeker niet zelf proberen het dier door te verkopen, ben je mal. Gewoon terug naar de handelaar. Dier is niet geschikt, en jij noch het meisje hebben nu nog vertrouwen in de pony. Ook niet na training.
En laat de handelaar dan maar vertellen waarom het dier niet terug zou kunnen.


Ik wil inderdaad niet de pony weer doorverkopen, dat vind ik geen optie. Bovendien zal er dan eerst een hoop training in gaan zitten met alle bijbehorende kosten en tijd, en dat zie ik zeker niet zitten.

Ik ga er overigens niet vanuit dat de verkoper niet meewerkt aan een oplossing, voor de duidelijkheid. Ik wil met name weten waar ik sta.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:29

Supertje schreef:
Wat mijn doel met dit topic wel is, is proberen erachter te komen of dit gedrag van de pony een grond is voor non-conformiteit, en wat de specifieke voorwaarden daarvoor zijn. Als de pony zoals de verkoper zegt dit gedrag daar nooit vertoond heeft, en bij mij vanaf dag 1 wel, mag ik er dan vanuit gaan dat de pony een voor ons ongewenste (karakter)eigenschap heeft die dus al aanwezig was? En met karaktereigenschap bedoel ik dan dat de pony zo makkelijk te triggeren is dat dit gedrag na een klein iets ontstaat. Of moet ik ervan uit gaan dat het onder een te verwachten eigenschap valt dat bijvoorbeeld een keer schrikken van een krukje of misschien de kont raken met opstappen (niet gezien, maar kan natuurlijk wel) direct zeer gevaarlijk gedrag oplevert?

En indien dit probleem (steigeren en er vandoor gaan met opstappen) door de verkoper wel (hetzij direct, hetzij met training) wel op te lossen is, mag ik er dan vanuit gaan dat de onderliggende problematiek niet nog eens voor problemen gaat zorgen. Ik heb daar zelf wel mijn ideeën over, maar heb ik daar grond voor, of zal ik moeten wachten tot het nog eens gebeurt? Een kind kan namelijk gewoon een onbedoeld klein foutje maken of even wat minder handig zijn.

Ik wil ook wel duidelijk maken dat ik niet denk dat deze pony ongeschikt is als rijpony, maar wel in deze specifieke situatie. Ik heb hem bij de verkoper ook zijn lopen uiteraard, en daar was hij zoals ik al zei braaf genoeg op dat moment.


Jij wil weten of je je kunt beroepen op non-conformiteit. Dan is het allereerst belangrijk dat kan worden vastgesteld met welk doel je de pony hebt aangeschaft.

Ook al staat dat niet zwart-op-wit in een koopcontract (alhoewel dat altijd beter is als dat wel gebeurt) moet het voor de verkoper duidelijk zijn dat als je met een kind komt aanzetten voor een proefritje, de pony ook voor dat doel wordt aangeschaft. Daar heb je een filmpje van gemaakt, dus dat is daarvoor voldoende bewijs.

Vervolgens is de pony bij jou afgeleverd en dan blijkt dat simpel en veilig opstappen voor een volwassene al ingewikkeld en zelfs gevaarlijk is laat staan voor een kind. Dat is al voldoende voor non-conformiteit.
Dan is het echt niet relevant dat de verkoper beweert dat ie dat bij hun niet deed, dat ze het niet wisten, of dat zij er wel mee om kunnen gaan. Het is relevant dat jouw kind en nichtje en jijzelf normaal kunnen opstappen en ermee kunnen rijden.

Al blijkt dat het voor de verkoper op te lossen is, dan is dat nog geen garantie voor de toekomst. Een pony die bij spanning gevaarlijk kan worden is gewoon ongeschikt voor het doel waar je hem voor hebt gekocht.
En is dit een blijvend probleem, die mogelijk extra training, kennis en kunde vereist om er veilig mee om te gaan maakt het de pony voor jou in de toekomst ook nog eens moeilijk te verkopen.

De verkoper moet in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen, maar die zit hem naar mijn mening niet in extra training. Dat hoef je ook niet te accepteren, want daar heb je hem niet voor gekocht.
En je hoeft daar ook niet mee akkoord te gaan.
Een oplossing zou m.i. het leveren van een andere wel geschikte en gezonde pony zijn.

Dus ook al zou de vorige eigenaar morgen zonder al te veel spanning kunnen opstappen, dan nog is de pony te gecompliceerd en dus ongeschikt voor jullie doel. Ik ben natuurlijk benieuwd hoe het gaat, maar ik zou er wel gelijk duidelijk in zijn waar voor jullie betreft de oplossing ligt.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:39

Ts zou de pony ook moeilijk zelf kunnen doorverkopen want ze kan hem niet voorrijden.Pony moet echt terug naar de handelaar. Dat is het beste voor iedereen,ook voor de pony.De onwil van verkopers om zoiets op te lossen verbaast me iedere keer weer.Als ze het goed doen dan krijgen ze toch veel goede reclame.Een ander zal ook eerder bij hen durven te kopen.En anders een heleboel slechte reclame op sociale media!

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 17:42

anjali schreef:
Ts zou de pony ook moeilijk zelf kunnen doorverkopen want ze kan hem niet voorrijden.Pony moet echt terug naar de handelaar. Dat is het beste voor iedereen,ook voor de pony.De onwil van verkopers om zoiets op te lossen verbaast me iedere keer weer.Als ze het goed doen dan krijgen ze toch veel goede reclame.Een ander zal ook eerder bij hen durven te kopen.En anders een heleboel slechte reclame op sociale media!


Ik zeg niet dat de verkopers niet willen meewerken! Ik weet nog helemaal niet hoe het gaat lopen maar kan me voorstellen dat ze het eerst willen zien. Ik wil gewoon weten waar ik sta en hoe dit soort dingen zitten.

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:43

Staat het ook op beeld dat er niet meer normaal opgestapt kan worden op de pony bij jou thuis ts?