Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:03

Wat was je doel met dit topic eigenlijk. Je wuift alles weg en weet waar je staat?

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:05

En stel dat die pony op de eerste dag heel nerveus gedrag zou tonen en je zou besluiten er maar eens 2 weken niet op te stappen?
Wie gaat/durft er dan na 2 weken volkomen onbevangen op? Of liever, wie zet z'n 9- jarige nichtje daar dan na 2 weken pas op? Niemand toch hoop ik van degenen die zeggen: eerst laten wennen?

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:05

Plus, ik denk dat je dan ook nog eens minder sterk staat.
dan word er al snel gezegd, ja jij hebt in die 2 weken die pony verpest.

TamaraFloor
Berichten: 835
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:08

Ik lees mee omdat ik benieuwd ben hoe het fata aflopen. Of de pony weer braaf word of dat hij toch terug gaat.
Maar nu is het een reltopic geworden en reageren er in mijn ogen weer allemaal penny meisjes.
Ik denk dat TS veel ervaring met paarden heeft.
Maar je kan tegenwoordig geen vraag meer stellen zonder compleet afgekraakt te worden. Beetje jammer!
Succes TS met het beestje! Ik hoop dat hij braaf word met opstappen en je er een fijne pony aan gaat hebben en hij niet terug hoeft!

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:13

ruitje schreef:
luxx schreef:
Nou inderdaad, paarden zijn paarden en paarden zijn geen auto's. Er werd hier eerder de vergelijking gemaakt dat je paardenmensen hebt en mensen met paarden, vermoed dat je dan graag bij de paardenmensen zou moeten willen horen ofzo maar ik ben liever dan een mens met paarden wanneer dat betekent dat ik respect heb voor een paard en niet denk dat het een gebruiksvoorwerp is


Een paard is een paard. Het is geen auto, maar het is ook geen mens.

Ik vind het een bijzonder iets dat er zoveel waarde gehecht word aan het woord 'import' . Voor mij zit er namelijk helemaal geen waarde aan dat woord. Ik ken er die uit Frankrijk komen en die hetzelfde gedrag vertonen als elke andere dag. En ik ken er die uit een dorp verder op komen en zich bij een verandering van omgeving gedragen alsof ze alles voor het eerst zien.

Een paard weet niet dat hij uit Ierland komt, hij weet niet dat hij geimporteerd is. Hij weet alleen hoe hij zich nu,op dit moment, gedraagd in een situatie die hij spannend vind, of waarin hij pijn heeft etc etc. Is een besluit wat hij in zeer korte tijd neemt: actie-reactie. Niet iets waar hij s'nachts van wakker ligt omdat hij zijn import periode nog aan het verwerken is. En het is ook niet dat hij die periode wel verwerkt heeft als je een week met hem gaat grondwerken.

Wat je wel kunt doen met grondwerken is hem een andere actie-reactie aanleren.

Had dat misschien het gevaarlijke gedrag voorkomen? Misschien he, dat had gekunt: dat het paard met iets meer tijd, of niet vast houden, of geen tieleman, of een zadel wat niet 80% ligt maar 100% : nu niet dit gedrag had vertoond? Dat kan!

Echter, het zegt mij iets dat hij wel dit gedrag vertoond: namelijk dat het een paard is, wat in een ( misschien wel compleet begrijpbare, logische, met alle begrip naar de pony en de omstandigheden toe! ) bepaalde omstandigheden nogal heftig reageerd. Je zou kunnen zeggen: je kunt die omstandigheden idealer maken: haal alle genoemde dingen weg en dan doet hij het misschien niet.
Of leer hem omgaan met die omstandigheden: dan doet hij het misschien niet.

Dat is iets, wat je best zou willen doen.

Als hij niet bedoeld was voor een meisje van 9 en je de hoofdprijs er voor betaald hebt.

Want wat als dat niet werkt? Dan houd je een pony die dus een risico blijft voor je kind.

Dan maar een paard weg doen als hij niet bevalt, dat is uiteraard niet leuk voor het paard.

Maar voor je nichtje is het ook niet zo leuk als ze voortaan alleen door een rietje kan eten ;)

Een paard wegdoen als hij niet bevalt,dat is wel leuk(er) voor het paard.Want als een verder gezond paard zwaar gestoord gedrag gaat vertonen ergens,dan is dat een duidelijk signaal van het paard dat hij daar niet op zijn plek is.En dat het voor alle partijen veel en veel beter is om een andere eigenaar voor het paard te zoeken.Paarden zijn net zo verschillend van elkaar als mensen.En op ieder potje past een dekseltje.Jammer dat handelaren dit niet willen inzien en enorm moeilijk doen over teruggave of omruilen. Hier heeft toch niemand iets aan,het paard ook niet.En je wilt ook geen klein kind zien verongelukken of haar plezier in de paardensport laten verliezen.Ik vind trouwens dat een 6-jarig paard wat zelfs al vossenjachten gelopen zou hebben,na verkoop ook gewoon normaal aan het werk kan. Tenzij er medische problemen zijn maar dan zou ts ook wat dat betreft opgelicht zijn.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:20

Heb je toevallig gezien hoe de verkoper aangesingeld heeft? Heeft zij nog tijdens het opstappen het laatste gaatje bijgesingeld of was dit al gedaan en heeft de pony daarna nog een stukje gelopen? Hebben jullie vlak voor het opstappen nog nagesingeld en toen er gelijk op? Het gedrag klinkt mij persoonlijk ook wel een beetje als singeldwang. Deze gaan ook vaak af bij het opstappen als er niet eerst nog een stukje gestapt/gedraafd is...

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:23

Vind dat TS keurig reageert en ben benieuwd naar wat de verkoper zegt / hoe het daar bij gaat.

Coquette is me net voor : dat wilde ik ook net vragen...

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:27

TS, ik had het allemaal niet anders gedaan hoor. Ik hoop dat je er uitkomt met verkoper en dat je uiteindelijk een fijne pony hebt voor je nichtje; of dat dan deze is of een andere.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:51

StalNollie schreef:
Wat was je doel met dit topic eigenlijk. Je wuift alles weg en weet waar je staat?


Wuift alles weg? Wat voor alles? in ieder geval niet de reacties van de meesten hier, die denken dat de TS er heel verstandig aan doet de pony terug te laten nemen.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:52

_coquette_ schreef:
Heb je toevallig gezien hoe de verkoper aangesingeld heeft? Heeft zij nog tijdens het opstappen het laatste gaatje bijgesingeld of was dit al gedaan en heeft de pony daarna nog een stukje gelopen? Hebben jullie vlak voor het opstappen nog nagesingeld en toen er gelijk op? Het gedrag klinkt mij persoonlijk ook wel een beetje als singeldwang. Deze gaan ook vaak af bij het opstappen als er niet eerst nog een stukje gestapt/gedraafd is...


Ze hebben hem eventjes gelongeerd voor het opstappen dus dat lijkt me het probleem dan
niet.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:00

Babootje schreef:
_coquette_ schreef:
Heb je toevallig gezien hoe de verkoper aangesingeld heeft? Heeft zij nog tijdens het opstappen het laatste gaatje bijgesingeld of was dit al gedaan en heeft de pony daarna nog een stukje gelopen? Hebben jullie vlak voor het opstappen nog nagesingeld en toen er gelijk op? Het gedrag klinkt mij persoonlijk ook wel een beetje als singeldwang. Deze gaan ook vaak af bij het opstappen als er niet eerst nog een stukje gestapt/gedraafd is...


Ze hebben hem eventjes gelongeerd voor het opstappen dus dat lijkt me het probleem dan
niet.

Ligt er aan of er na het longeren nog nagesingeld is. Zo ja zou dat zeker kunnen... Hier ook 1 staan die na ieder gaatje op kan stijgen als er niet even gestapt is voor het opstappen.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:01

ruitje schreef:
Dat is iets, wat je best zou willen doen.

Als hij niet bedoeld was voor een meisje van 9 en je de hoofdprijs er voor betaald hebt.

Want wat als dat niet werkt? Dan houd je een pony die dus een risico blijft voor je kind.

Dan maar een paard weg doen als hij niet bevalt, dat is uiteraard niet leuk voor het paard.

Maar voor je nichtje is het ook niet zo leuk als ze voortaan alleen door een rietje kan eten ;)


Ja, en soms groeien kinderen ook wel eens van de pony af. Is het niet qua maat dan is het soms qua grenzen van wat zo'n pony kan. Helemaal niet erg als je niet je hele leven met je aankoop gaat doen. En er als het zover is weer een nieuw passend baasje voor zoekt. En dat laatste is met dat soort pony's dan ook heel moeilijk. Dat is ook een te overwegen aspect.

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:29

StalNollie schreef:
Wat was je doel met dit topic eigenlijk. Je wuift alles weg en weet waar je staat?


Ze vraagt zich af of ze verkoopster de kans moet geven om een oplossing met deze pony te vinden of dat de pony sowieso terug moet zonder dat ze nog iets proberen.

Mijn mening, we zijn er allemaal niet bij geweest. Onlangs een gevalletje "hoe verpest ik een pony in 10 minuten" gezien. Ja het kan wel. Ik ga er niet vanuit dat dit bij TS gebeurd is.
Mijn grote vraag zou zijn, had de pony dit gedrag voor die tijd al of niet. Is het echt voor het eerst voorgekomen bij de TS dan snap ik dat de pony zomaar terugnemen nog niet zo simpel ligt voor de verkoopster. Heeft de pony dit eerder in meer of mindere mate laten zien ja dan zou hij zeker terug moeten.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:36

imaudy schreef:
StalNollie schreef:
Wat was je doel met dit topic eigenlijk. Je wuift alles weg en weet waar je staat?


Ze vraagt zich af of ze verkoopster de kans moet geven om een oplossing met deze pony te vinden of dat de pony sowieso terug moet zonder dat ze nog iets proberen.

Mijn mening, we zijn er allemaal niet bij geweest. Onlangs een gevalletje "hoe verpest ik een pony in 10 minuten" gezien. Ja het kan wel. Ik ga er niet vanuit dat dit bij TS gebeurd is.
Mijn grote vraag zou zijn, had de pony dit gedrag voor die tijd al of niet. Is het echt voor het eerst voorgekomen bij de TS dan snap ik dat de pony zomaar terugnemen nog niet zo simpel ligt voor de verkoopster. Heeft de pony dit eerder in meer of mindere mate laten zien ja dan zou hij zeker terug moeten.


Knap dat jij dat eruit leest.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:43

_coquette_ schreef:
Heb je toevallig gezien hoe de verkoper aangesingeld heeft? Heeft zij nog tijdens het opstappen het laatste gaatje bijgesingeld of was dit al gedaan en heeft de pony daarna nog een stukje gelopen? Hebben jullie vlak voor het opstappen nog nagesingeld en toen er gelijk op? Het gedrag klinkt mij persoonlijk ook wel een beetje als singeldwang. Deze gaan ook vaak af bij het opstappen als er niet eerst nog een stukje gestapt/gedraafd is...


Dat is een goede om even over na te denken TS! Wie weet is het zoiets simpels.

Niqui

Berichten: 2188
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:10

Citaat:
Ze vraagt zich af of ze verkoopster de kans moet geven om een oplossing met deze pony te vinden of dat de pony sowieso terug moet zonder dat ze nog iets proberen.

Mijn mening, we zijn er allemaal niet bij geweest. Onlangs een gevalletje "hoe verpest ik een pony in 10 minuten" gezien. Ja het kan wel. Ik ga er niet vanuit dat dit bij TS gebeurd is.
Mijn grote vraag zou zijn, had de pony dit gedrag voor die tijd al of niet. Is het echt voor het eerst voorgekomen bij de TS dan snap ik dat de pony zomaar terugnemen nog niet zo simpel ligt voor de verkoopster. Heeft de pony dit eerder in meer of mindere mate laten zien ja dan zou hij zeker terug moeten.
De verkoper zal dan moeten bewijzen dat dit gedrag pas na aankoop is ontstaan. En niet de koper.

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:21

Niqui schreef:
Citaat:
Ze vraagt zich af of ze verkoopster de kans moet geven om een oplossing met deze pony te vinden of dat de pony sowieso terug moet zonder dat ze nog iets proberen.

Mijn mening, we zijn er allemaal niet bij geweest. Onlangs een gevalletje "hoe verpest ik een pony in 10 minuten" gezien. Ja het kan wel. Ik ga er niet vanuit dat dit bij TS gebeurd is.
Mijn grote vraag zou zijn, had de pony dit gedrag voor die tijd al of niet. Is het echt voor het eerst voorgekomen bij de TS dan snap ik dat de pony zomaar terugnemen nog niet zo simpel ligt voor de verkoopster. Heeft de pony dit eerder in meer of mindere mate laten zien ja dan zou hij zeker terug moeten.
De verkoper zal dan moeten bewijzen dat dit gedrag pas na aankoop is ontstaan. En niet de koper.


Ja inderdaad. Is wel een filmpje van maar die is al van minstens 5 maanden geleden.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 18:52

_coquette_ schreef:
Heb je toevallig gezien hoe de verkoper aangesingeld heeft? Heeft zij nog tijdens het opstappen het laatste gaatje bijgesingeld of was dit al gedaan en heeft de pony daarna nog een stukje gelopen? Hebben jullie vlak voor het opstappen nog nagesingeld en toen er gelijk op? Het gedrag klinkt mij persoonlijk ook wel een beetje als singeldwang. Deze gaan ook vaak af bij het opstappen als er niet eerst nog een stukje gestapt/gedraafd is...


Mij is toen niets bijzonders opgevallen. Hier is hij niet nagesingeld voor het opstappen.
Overigens heeft de pony absoluut geen enkel bezwaar tegen opzadelen of aansingelen, hij reageert er eigenlijk niet op.

Ik denk dus niet dat het zadeldwang is, maar zou het wel een ongebruikelijk gevalletje zadeldwang zijn, dan denk ik dat het de verkoper ook moet zijn opgevallen. Bij hen is niets raars opgevallen met opstappen is me verteld, juist dat hij alles prima vond.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:57

Zadeldwang is ook iets dat meer bij merries voorkomt toch?

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 19:02

Anoeska27 schreef:
Als ik die prijs zou betalen dan zou ik willen dat ze er onder kon hangen, door een fanfare begeleid kan worden en er via de trampoline op zou kunnen springen.

:') Misschien moet ik dat eens proberen :')

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:06

Babootje schreef:
Zadeldwang is ook iets dat meer bij merries voorkomt toch?


De gene die ik ken was een ruin. Verblikte of verbloosde niet met zadel of aansingelen. Aansingelen deden we lopende weg naar de bak. Tegen de tijd dat je in de bak was kon je veilig opstappen.
Vergat je dat ging je geheid binnen 3 seconden zandhappen. Dan kreeg je rodeo.

Ik zou singeldwang ook niet helemaal uitsluiten. Maar heb zelf een geïmporteerde welsh gehad die ook van 0 naar 100 kon in 5 seconden.

Ik ben erg benieuwd hoe de pony reageert als de verkoper langs komt. Je hebt allemaal je eigen volgorde en werkwijze voor en tijdens het opstappen. Misschien valt het mee.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:14

Singeldwang is niet iets om helemaal uit te sluiten.
Had hij eerder een elastische singel?

Ik heb er ook eentje, zelf opgeleid, die geen krimp gaf, tot je voorwaarts wou. Aan de hand lopend naar de bak was geen probleem. Dit ging om een menpony die met zijn hoofd tussen zijn benen vertrok terwijl het zo'n lief banketstaaf was. Onder het zadel kon je wel op stappen maar eenmaal bewegen gaf ook rodeo(pony was dekhengst van 88cm dus hebben we verder maar gelaten). Eerder zonder zadel kipmak dus toen gaan denken wat het probleem was.
Met mennen kan je met een veel lossere singel rijden dus dat toen maar gedaan (kwartje viel een week voordat ik hem op de keuring zou rijden, we zijn reserve kampioen geworden en hij is daarna nooit meer gereden dus probleem is nooit opgelost).

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:14

Ladygiroc schreef:
Babootje schreef:
Zadeldwang is ook iets dat meer bij merries voorkomt toch?


De gene die ik ken was een ruin. Verblikte of verbloosde niet met zadel of aansingelen. Aansingelen deden we lopende weg naar de bak. Tegen de tijd dat je in de bak was kon je veilig opstappen.
Vergat je dat ging je geheid binnen 3 seconden zandhappen. Dan kreeg je rodeo.

Ik zou singeldwang ook niet helemaal uitsluiten. Maar heb zelf een geïmporteerde welsh gehad die ook van 0 naar 100 kon in 5 seconden.

Ik ben erg benieuwd hoe de pony reageert als de verkoper langs komt. Je hebt allemaal je eigen volgorde en werkwijze voor en tijdens het opstappen. Misschien valt het mee.

Hier inderdaad ook een ruin. Het is voor mij ook niet meer als normaal geworden. Maar mocht je het vergeten gaat hij direct af. En paard is inmiddels 11 dus niet meer net zadelmak :')

Maar hier kan bijv. een andere singel al rodeo opleveren. Ondanks het rustig aansingelen.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:19

Maar zelfs als dat de oorzaak is, je kunt een kind van 9 toch niet, haha, opzadelen, met een pony met singeldwang? Dat gaat toch gewoon een keer fout en dat moet je toch niet willen?

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:22

Ibbel schreef:
Maar zelfs als dat de oorzaak is, je kunt een kind van 9 toch niet, haha, opzadelen, met een pony met singeldwang? Dat gaat toch gewoon een keer fout en dat moet je toch niet willen?

Als je weet dat je er rekening mee moet houden kan het verder een kuikenmake pony zijn. Maar moet je inderdaad met opzadelen wel altijd een vast ritueel aanhouden.