Eén paard in 2-paardstrailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_K

Eén paard in 2-paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 11:56

Hoi,

Binnenkort ga ik met mijn paard een weekend op pad. Ik huur dan normaal gesproken een 1,5-paards trailer, maar die was helaas niet meer beschikbaar. Het is daarom een 2-paardstrailer geworden. Het verschil in ledig gewicht was maar 100 kg en mijn auto kan 1500 kg trekken, dus dat moet lukken.

Ik vind het best spannend om ineens met een bredere trailer te rijden. Ik weet dat het paard in een 2-paardstrailer het beste links kan komen te staan. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik vraag me bijvoorbeeld af of mijn paard het tussenschot niet heel gek gaat vinden. Normaal bij het trailerladen loop ik naast haar de trailer in, nu zal ik aan de andere kant van het schot naast haar moeten lopen denk ik (?). Ze vindt het trailerladen altijd wel een beetje spannend, dus ik denk dat ik dit met een ander soort trailer extra goed zal moeten oefenen.

Zijn er nog verschillen qua stabiliteit die het paard ervaart tijdens het vervoer?

Ik hoor graag jullie tips en ervaringen. Alvast bedankt!

BarbaraNova

Re: Eén paard in 2-paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:58

T is naar mijn idee moeilijker voor een paard om evenwicht te bewaren in een 1.5 paards dus zou me er zeker niet druk over maken...gewoon doen,

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:00

Ik loop er in een tweepaardstrailer altijd voor.
Zeker als er een tweede in staat is dat wel zo handig.

Die van mij vindt de tweepaards ook makkelijker reizen geloof ik. Hij vond 1.5 paards een beetje vreemd.

Maar ik zou het verder ook gewoon doen. Geen punt van maken, dan doet je paard dat vaak ook niet.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:01

Ik heb zelf verder weinig ervaring met een 2 paardstrailer als paarden dat niet gewend zijn. Maar houd je er qua gewicht rekening mee dat je met moet kijken naar de totale maximale massa van de trailer in plaats van het ledig gewicht + werkelijk gewicht van je paard. Kans is groot dat je dan al rond de 2000kg uitkomt en je auto het officieel niet mag trekken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:02

Idd gewoon doen. Weinig verschil. Als jij je druk maakt doet zij het ook :D
Mocht hij het tussenschot eng vinden kun je dat aan de achterzijde ook opzij zetten en als hij staat weer op de plek.
Maar zou het eerst zo eens doen.

En betreft het meelopen, neem je paard nu ook eens een paar keer aan de linkerkant mee met wandelen.
Kent hij dat ook. Altijd handig. Als je kiest voor die manier laden.
Maar ik loop zelf er voor dus aan dezelfde kant als het paard.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:03

Volgens mij kunnen paarden in een 1,5 juist breder staan om hun evenwicht te bewaren. Maar goed als je gewoon rustig rijdt maakt het niet zo uit natuurlijk.

Met laden kan je het schot aan de achterkant naar rechtszetten dan heb je wat meer ruimte met laden. Soms kan je hem zo ook tijdens het rijden zo vastzetten dan hebben ze ook meer ruimte tijdens het rijden.

Verder moet je de bochten wat ruimer nemen natuurlijk, omdat hij net wat breder is als een 1,5 paards trailer :D

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 12:03

rocky_1995 schreef:
Ik heb zelf verder weinig ervaring met een 2 paardstrailer als paarden dat niet gewend zijn. Maar houd je er qua gewicht rekening mee dat je met moet kijken naar de totale maximale massa van de trailer in plaats van het ledig gewicht + werkelijk gewicht van je paard. Kans is groot dat je dan al rond de 2000kg uitkomt en je auto het officieel niet mag trekken.

Wat is hier de reden van rocky_1995? Volgens de verhuur is het gewichtsverschil tussen de 1,5-paards en de 2-paards maar 100 kg, en de 1,5-paardstrailer trekt mijn auto met gemak...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:05

In een tweepaard kun je meer gewicht laden. Dat is het verschil.
Het lege gewicht zal weinig verschillen maar het totale gewicht van wat mag is wel wst meer

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:08

rocky_1995 schreef:

Fout.

TS: heb je een B rijbewijs of BE?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:09

Jessica_K schreef:
rocky_1995 schreef:

Wat is hier de reden van rocky_1995? Volgens de verhuur is het gewichtsverschil tussen de 1,5-paards en de 2-paards maar 100 kg, en de 1,5-paardstrailer trekt mijn auto met gemak...

De opmerking van Rocky is alleen maar van toepassing als je alleen maar B rijbewijs hebt. Als je BE hebt moet je alleen maar kijken naar het daadwerkelijke gewicht. Maar let wel, dat verschil in gewicht kon best wel eens groter zijn. Trailers worden op gewicht gezet zonder alle poespas die erin zit/hoort te zitten. Het schotten, rubber matten ed. Die 2 paards kan in het echie dus wel zwaarder zijn dan de verhuurder aangeeft. Of hij moet de beide zelf op de weegschaal hebben gehad. Mijn ervaring is dat de meeste 2 paards heel snel richting de 900 kg gaan.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 12:09

Ik heb gelukkig een BE-rijbewijs :)

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:12

Cioccolato schreef:
In een tweepaard kun je meer gewicht laden. Dat is het verschil.
Het lege gewicht zal weinig verschillen maar het totale gewicht van wat mag is wel wst meer

Klopt inderdaad! Doordat je 2 paarden mag laden ligt de totale maximale massa veel hoger van een 2 paardstrailer. Waarom de overheid dat ooit verzonnen heeft om naar de totale maximale massa te kijken ipv.de werkelijke massa moet je mij niet vragen hahaha. Maar daar vergissen veel mensen zich in. Toevallig heb ik het pas helemaal laten uitzoeken door iemand met heel veel verstand ervan i.v.m. een 1,5 paards die op b rijbewijs gereden mag worden met onze auto.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:13

Dan kijk je naar de daadwerkelijke gewichten. Je auto mag 1.500 kg trekken, dus de trailer + paard mogen dus 1.500 kg wegen.

Mijn 2-paards was overigens op de weegbrug 140 kg zwaarder dan op de papieren stond (760 vs 620 kg).

Paard zet je links inderdaad; je zou het schot schuin kunnen zetten bij het inladen, dan is het breder om naar binnen te lopen. Je zou ook de voorstang los kunnen maken, dan kun je zelf doorlopen zonder te bukken.

Dat is mijn volgorde bij het laden altijd: voorstang eruit, paard erin, achterstang erin, klep dicht, voorstang erin, laadpersoon vrij laten via de voordeur.
Als je de voorstang eruit haalt, wel altijd het voordeurtje dicht houden.

Als je alleen bent, kun je iets bedenken met een longeerlijn.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:21

rina schreef:
Jessica_K schreef:
[quote="rocky_1995"

De opmerking van Rocky is alleen maar van toepassing als je alleen maar B rijbewijs hebt. Als je BE hebt moet je alleen maar kijken naar het daadwerkelijke gewicht. Maar let wel, dat verschil in gewicht kon best wel eens groter zijn. Trailers worden op gewicht gezet zonder alle poespas die erin zit/hoort te zitten. Het schotten, rubber matten ed. Die 2 paards kan in het echie dus wel zwaarder zijn dan de verhuurder aangeeft. Of hij moet de beide zelf op de weegschaal hebben gehad. Mijn ervaring is dat de meeste 2 paards heel snel richting de 900 kg gaan.

Oke, nu ben ik ook in de war of het bij BE wel om het werkelijke gewicht gaat. Toevallig heb ik deze week een les BE staan, dus dan ik ga het navragen. Maar dit geldt wel zeker weten bij een B rijbewijs. Zo leren we weer verder! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:21

BarbaraNova schreef:
T is naar mijn idee moeilijker voor een paard om evenwicht te bewaren in een 1.5 paards dus zou me er zeker niet druk over maken...gewoon doen,

Mijn arabier heeft er juist wel moeite mee; ik heb nu 2 lange stangen in mijn 2-paards en het tussenschot eruit.
Zo loopt hij er makkelijker op en staat veel rustiger dan met het schot.
Nu komt hij niet nat aan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:26

Bij BE gaat het om de werkelijke gewichten, bij B meer om de gewichten op papier, zeg maar.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:31

Afhankelijk van je paard vind hij het een fijner dan het anders.
Die van mij was altijd gewend om in een 1,5 paards trailer te staan, dus de eerste paar keer wilde ze in een twee paards trailer ook in het midden erop lopen. Dat gaat natuurlijk niet :P .
Ik weet niet precies wat ze fijner vindt, ze staat ook alleen op een tweepaards als we met iemand mee gaan en er dus een ander paard ook mee gaat. Dat maakt ook al een verschil natuurlijk.

Zou me er niet te druk om maken, gewoon de tijd nemen voor het laden en verder niets anders doen dan normaal.

Nettie007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:32

2 paards is iets smaller en daardoor heef het paard minder ruimte om zijn balans te houden. Dit zou je vantevoren evt. kunnen oefenen door met hindernismateriaal een smalle doorgang te maken.

Rocky1995 heef wel een punt, je auto moet de trailer kunnen trekken. Heb je een E achter B rijbewijs? Als ik een weekend weg ga dan heb ik mijn auto volgepakt en komt er nog heel wat gewicht bij. Je bent als huurder zelf verantwoordelijk dus zou het zeker even nagaan.

Eerlijk gezegd zou ik kijken of er ergens anders een 1,5 paards trailer te huur is. Zou zonde zijn als het heerlijke weekend weg verpest wordt door een ongeluk of een dikke bekeuring.

Rendiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:35

Het is misschien wel verstandig om voor die tijd alvast een keer te oefenen met laden in een 2-paards trailer.

Mijn paard loopt zonder problemen een 1,5 paards trailer in. Een 2-paards trailer levert helaas altijd problemen op bij hem (zowel Allen als samen met een ander paard). Blijkbaar vind hij een 1, 5 paards trailer veel fijner.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 13:24

Dank voor jullie tips, ik heb ze allemaal doorgelezen. Ik heb met mijn paard de ervaring dat als we voldoende tijd nemen om iets te oefenen, het uiteindelijk prima lukt. Dus idd wat tijd nemen om te oefenen met de nieuwe trailer en het tussenschot. Ik rijd verder altijd rustig dus stabiliteit trailer/ evenwicht paard lijkt me dan ook in orde. En uitgaande van een zwaardere trailer dan wat de verhuurder vermeldt, zit ik denk ik nog steeds aan de veilige kant. Dus de ergste zorgen zijn dan voor nu weggenomen denk ik. :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:53

Mijn paard had ook een voorkeur voor een 1,5 paards trailer. Of liever gezegd, hij ging een 2-paards trailer niet op, tenzij het tussenschot wijd gezet kon worden. Op een 1,5 paards trailer kon hij schuin gaan staan en zo gemakkelijker de bewegingen opvangen. Op de 2-paards kon hij niet wijd of schuin gaan staan en kostte het hem veel meer moeite om de bewegingen op te vangen. 1,5 paards liep hij zonder enig probleem op. 2 paards stond hij voor de klep zo van "bekijk het maar".

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:55

En zo kende ik weer een paard van een rijverenigingsgenootje die juist liever 2 paard stond, was ze opgesloten.
Eigenaar heeft toen in de 1,5 paards die ze had aan de zijkanten een beugel geplaatst zodat het paard weer smal stond :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:26

Zo hadden wij er ook eentje, die heeft in de nieuwe vrachtwagen de zaak helemaal afgebroken dat de stangen door het dak gingen. Die zocht de steun aan de buis, en toen de vakken breder waren bij de nieuwe vrachtwagen kon hij dat niet meer. Hij liet zich opzij vallen, dat deed hem zeer want door de ruimte viel hij nu ook echt en als reactie daarop begon hij te timmeren. We hebben aan de buizen uiteindelijk kussens gemaakt dat hij meer opgesloten stond en geen problemen meer gehad.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:44

rocky_1995 schreef:
rina schreef:

Oke, nu ben ik ook in de war of het bij BE wel om het werkelijke gewicht gaat. Toevallig heb ik deze week een les BE staan, dus dan ik ga het navragen. Maar dit geldt wel zeker weten bij een B rijbewijs. Zo leren we weer verder! :D

Hilary schreef:
Bij BE gaat het om de werkelijke gewichten, bij B meer om de gewichten op papier, zeg maar.

Precies dit. Ik heb mijn BE al eeuwen (ergens begin '90-er jaren gehaald) en het is echt zo dat je met een BE rijbewijs moet kijken naar de daadwerkelijke gewichten. Dus of de auto dat gewicht mag trekken en of je trekhaak ook de kogeldruk mag hebben. Mijn Volvo V70 mag 1800 kg aan de trekhaak hebben. Al hang ik er een trailer achter die 2500 mag wegen, zolang hij niet daadwerkelijk boven 1800 kg weegt mag ik ermee rijden. Let wel er is wel een beperking dat de aanhanger max mag 3500 kg wegen voor diegene die het rijbewijs na 19 jan 2013 gehaald hebben. Die beperking heb ik dus niet, omdat oma's rijbewijs ouder is :D

Bron rijksoverheid.nl
Citaat:
Aanhanger trekken met rijbewijs BE

Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).

Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW

Ik heb er overigens 1 die meer dan verschrikkelijk reist in een 2 paards trailer met schot. 1.5 paards is ze ook geen fan van maar dat gaat wel beter. Schot opzij ging ietsje beter maar was ook nog niet geweldig. Zij klemt zich tegen de wand en gaat dan ritmisch met haar kont tegen de wand duwen. Ze kreeg het voor elkaar op een recht stuk weg de hele combi aan de slinger te krijgen. Imo reden om niet met een te lichte combi te gaan rijden.