moet een paard op naam staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gisa80

moet een paard op naam staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 14:32

Oke waarschijnlijk een super domme vraag...

Wij hebben een paard gekocht. Met stamboom en paspoort. Paard was gechipt en deze gegevens kloppen met zijn papieren aldus de vee arts.

Ben ik verplicht om het paard op mijn naam te laten zetten?
Waarom wel/niet?

Ik rij geen wedstrijden, zoals ik begrijp ben ik zo 100 euro kwijt bij het stamboek om hem op mijn naam te laten zetten maar lijkt er geen meerwaarde aanvast te zitten?

Wie kan mij helpen?

Eatshay

Re: moet een paard op naam staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:34

Je hoeft helemaal niks. Ja, 'm afrekenen. Maar daarna is alles aan jou. Ook evt op naam zetten en al het stamboekgedoe.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:43

Een paspoort dat op naam staat is niet per definitie een eigendomsbewijs, dus nee het hoeft niet, het mag wel.

Een koopcontract dient wel als eigendomsbewijs (als ik het goed zeg)

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:49

Is inderdaad niet verplicht! Ik heb het destijds gedaan, omdat mijn gegevens dan aan de chip gekoppeld zijn. Mocht hij een keer ervandoor gaan op buitenrit o.i.d. Maar je kan altijd een labeltje aan je hoofdstel hangen, kost minder.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:51

Paard op naam zetten bij een stamboek is niet verplicht inderdaad. Ik weet niet waar je paard staat, maar hou er wel even rekening mee dat je moet registreren vanaf 21 april. Dat is wel verplicht en vooralsnog kosteloos.

Edit: en nog gefeliciteerd met de aankoop! *\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:15

Ik heb het met mijn eerste paard gedaan. Kostte me toen €100.

Heeft nooit ook maar iemand gevraagd op wiens naam dat paard stond :')
Dus nee, ik doe dat niet meer. Vind het zonde van mn geld.

Misschien dat het in de hogere wedstrijdsport zou uitmaken, maar die ambities heb ik niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:06

Ik heb het wel gedaan bij mijn paarden, maar het is inderdaad best een bedrag voor een administratieve handeling.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:43

Ligt zo te zien heel erg aan je stamboek.
Zulke bedragen ben ik nooit kwijt geweest bij het fjorden stamboek en de NSPS.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:08

Ging bij mij toen om AVS :)

Geen idee of €100 per paard veel is in vergelijking met andere stamboeken. Maar ik vind het idd wel veel voor alleen je naam op een papiertje

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:52

Bij mij is jaren geleden bij de NRPS. Volgens mij moest je toen ook lid worden. En daarna bij het APSL.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:57

Zou paspoort wel op jouw naam laten zetten. Scheelt hoop gedoe als je ooit je paspoort kwijt raakt. Kopie is dan makkelijker gemaakt omdat paard op jouw naam staat.

Gefeliciteerd met je nieuwe paard!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:58

MaaikeMarlou schreef:
Paard op naam zetten bij een stamboek is niet verplicht inderdaad. Ik weet niet waar je paard staat, maar hou er wel even rekening mee dat je moet registreren vanaf 21 april. Dat is wel verplicht en vooralsnog kosteloos.

Hoewel er op social media aardig wat over rondgaat, is er vanuit de overheid 0,0 communicatie over dit onderwerp. Afwachten dus tot die via normale kanalen gaat communiceren over dit besluit.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:35

tamary schreef:
MaaikeMarlou schreef:

Hoewel er op social media aardig wat over rondgaat, is er vanuit de overheid 0,0 communicatie over dit onderwerp. Afwachten dus tot die via normale kanalen gaat communiceren over dit besluit.

Zeker wel. Op de site van RVO staat het duidelijk beschreven.

Zo moet u runderen, varkens, schapen, geiten, paardachtigen, maar ook honden registreren. Ook als u deze dieren als hobby houdt. Ze krijgen bijvoorbeeld een (oor)merk of chip. Pluimvee en broedeieren hoeft u alleen te registreren als u de dieren bedrijfsmatig houdt.

In onderstaande link staat de informatie mbt paardachtigen.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... rdenhouder

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:46

MaaikeMarlou schreef:

Zo moet u runderen, varkens, schapen, geiten, paardachtigen, maar ook honden registreren. Ook als u deze dieren als hobby houdt. Ze krijgen bijvoorbeeld een (oor)merk of chip. Pluimvee en broedeieren hoeft u alleen te registreren als u de dieren bedrijfsmatig houdt.

De houder is de eigenaar van het land of de stalling.
Niet per definitie de eigenaar van het paard.
Mits hij thuis staat of op een eigen wei oid

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:07

Rivjenn schreef:
MaaikeMarlou schreef:

De houder is de eigenaar van het land of de stalling.
Niet per definitie de eigenaar van het paard.
Mits hij thuis staat of op een eigen wei oid

Dat klopt inderdaad. Maar dat valt allemaal te lezen in de link. Feit blijft dat het paard vanaf 21 april geregistreerd moet zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:44

Klopt maar als je normaal gesproken niets op die website te zoeken hebt kom je er ook niet ineens toevallig. De info die je nu geeft vind ik een paar weken terug op bokt. Als ik geen bokker was zou ik dus van niets weten.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:06

Aangezien de paardenhouders niet geregistreerd staan is het moeilijk om iedereen te kunnen bereiken... Ik denk dat het in veel gevallen ook maar net is hoe graag je het wilt weten aangezien er veel weerstand tegen is. Hetzelfde geldt toch voor bv een rhino uitbraak?! Dat gaat ook zo rond onder de paardenhouders zonder de ‘ officiële kanalen’.

Als op Social media rond zou gaan dat je voor ieder paard dat je hebt 200 euro tegemoetkoming van het rijk zou krijgen zouden ineens de meeste mensen het wel kunnen vinden.

Kwpn, knhs, nieuwssites over paarden en vele dierenartsen delen de informatie ook. Ik denk dan ook dat het grootste deel van de paardenhouders echt wel op de hoogte zou kunnen zijn van de aangepaste regelgeving.

NL moet zich houden aan de datum die door Europa is opgelegd en de voorbereiding op deze datum is misschien wat chaotisch en slecht waardoor de informatie onduidelijk is, maar volgens mij is het vrij duidelijk dat dit de 21 geregeld moet zijn en dit mogelijk is vanaf 12 april.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:16

Nee hoor, heb ruim 20 jaar paarden gehad en 1 stond op mijn naam, maar die was stamboekloos ( stond dus in het paspoort mijn naam als eigenaar)
Ik deed geen keuringen e.d. dus vond het echt onzin. Het geld niet als eigendomsbewijs dus daarom mijn keuze om het niet te doen.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:38

Britt_xxx schreef:
Is inderdaad niet verplicht! Ik heb het destijds gedaan, omdat mijn gegevens dan aan de chip gekoppeld zijn. Mocht hij een keer ervandoor gaan op buitenrit o.i.d. Maar je kan altijd een labeltje aan je hoofdstel hangen, kost minder.

Dit werkt voor honden en katten inderdaad zo, maar voor paarden is dit toch een stuk omslachtiger. Er is niet zo iets als een database waar iedereen een chipnummer kan invoeren en dan de gegevens die jij wilt delen kan vinden. Je moet dan al echt lid zijn van het stamboek waar betreffende paard is ingeschreven wil je het paard kunnen vinden, en dan zijn de gegevens van de eigenaar ook nog eens afgeschermd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:00

Ik heb het ook niet, is bij mijn weten niet verplicht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:07

Mijn paarden staan niet op naam.
Mijn honden is bij het chipnummer wel mijn naam vermeld in het geval ze weg lopen ik direct een belletje kan krijgen als ze gevonden zijn.

Zouden mijn paarden ontsnappen dan zal ik op chip niet gevonden worden, maar zal ik wel al groot op social media hebben staan dat hij/zij weg is.
En is het paard gevonden zal ook dat wel snel overal te lezen zijn.
Dus ik denk dat je dan toch wel snel gematched word.

Voor diefstal maakt het niets uit, dan word hij toch niet gecontroleerd op chip.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:27

Ik heb mijn draver onlangs op naam laten zetten. 7,50 bij het stamboek en klaar.
Ik dacht dat het per 21 april verplicht is, daarom heb ik het gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:33

marley93 schreef:
Ik heb mijn draver onlangs op naam laten zetten. 7,50 bij het stamboek en klaar.

Dat is toch meer voor manege's, pensionstallen etc. en niet voor particulieren dacht ik.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:19

Zonnebloem92 schreef:
marley93 schreef:

Dat is toch meer voor manege's, pensionstallen etc. en niet voor particulieren dacht ik.

De registratie die vanaf 21april verplicht is geldt voor iedereen die een paard houdt. Dus heb je hem gestald staan bij een ander dan moet de houder registreren. Heb je je paard bij huis staan of een stuk weiland, dan moet je zelf een ubn nummer aanvragen en je paard registreren. Ongeacht of je een paard hobbymatig of bedrijfsmatig hebt. Deze registratie staat los van op naam zetten bij een stamboek zoals TS vraagt, dat is namelijk niet verplicht.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:30

Nee dat hoeft niet, de houder moet hem enkel melden.
Jij als ze aan huis staan, sta je op pension doen deze dat.