Treinbielzen plaatsen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Treinbielzen plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 15:02

Hoi!
We gaan onze omheining doen met treinbielzen maar ik vroeg me af of er mensen zijn die er ervaring mee hebben deze te plaatsen.
Wij dachten aan een kraan met hydraulische Grondboor of Grondboor met neuswiel, heeft iemand hier ervaring mee? Of makkelijkerd ideeën
Ze gaan 120cm uitsteken boven de grond
Alvast bedankt!

tamary

Re: Treinbielzen plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:15

Vraag het je loonwerker, die dingen zijn zwaar en onhandig, overlaten aan mensen die dagelijks met bijbehorend materiaal werken scheelt zeer veel aan tijd en stress.
Moet wel zeggen dan slechts 1.20m boven de grond nogal laag is qua omheining en de vraag is ook of je wel zo diep mag/kan (leidingen, etc.), maar ook de machine en zo'n diep gat moet groter ivm veiligheid, instorten, enz. Biels is 2.60m lang, 1m diep is zat voor zelfs een hoekpaal/hekpaal waar spanning op komt te staan.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:21

Geen echte spoorbielzen hoop ik. Die moeten tegenwoordig als chemisch afval worden afgevoerd. Die balken zijn bewerkt met creosoot. ze gaan eeuwig mee maar op warme dagen druipt het gif er gewoon uit. wat ze tegenwoordig als spoorbielzen verkopen voor in de tuin is eigenlijk altijd imitatie.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 15:55

tamary schreef:
Vraag het je loonwerker, die dingen zijn zwaar en onhandig, overlaten aan mensen die dagelijks met bijbehorend materiaal werken scheelt zeer veel aan tijd en stress.
Moet wel zeggen dan slechts 1.20m boven de grond nogal laag is qua omheining en de vraag is ook of je wel zo diep mag/kan (leidingen, etc.), maar ook de machine en zo'n diep gat moet groter ivm veiligheid, instorten, enz. Biels is 2.60m lang, 1m diep is zat voor zelfs een hoekpaal/hekpaal waar spanning op komt te staan.

Staan maar ponies van 137 achter dus 120/125 lijkt met prima?
Broer is loonwerker :) we hebben kranen etc hier zat alleen nog geen ervaring met bielzen plaatsen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:06

Afhankelijk van waar je woont moet je al (of in de toekomst) ook rekening houden met wat er naar binnen kan. En dan is 1.20m zeker fors te laag.
Daarnaast zie ik dat als mijn pony's over het hek kunnen met hun hoofd/hals dat ze eerder gaan testen dan wanneer alles binnen moet blijven. Idem met een andere weide waar ik wel eens langs rij (60km stuk zelfs), daar leunen de paarden vol op de linten om de berm te snoeien. Goed respect voor je omheining kost misschien iets meer om te beginnen, maar er gaat aan omheining en dieren veel minder stuk.
Gezien wat er rondhuppeld en de veiligheid zou ik voor buiten ook bij deze maat pony's de boel op 1.50/1.60 zetten. En onderste deel aan de buitenkant van de palen ook van schapengaas voorzien.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 20:41

tamary schreef:
Afhankelijk van waar je woont moet je al (of in de toekomst) ook rekening houden met wat er naar binnen kan. En dan is 1.20m zeker fors te laag.
Daarnaast zie ik dat als mijn pony's over het hek kunnen met hun hoofd/hals dat ze eerder gaan testen dan wanneer alles binnen moet blijven. Idem met een andere weide waar ik wel eens langs rij (60km stuk zelfs), daar leunen de paarden vol op de linten om de berm te snoeien. Goed respect voor je omheining kost misschien iets meer om te beginnen, maar er gaat aan omheining en dieren veel minder stuk.
Gezien wat er rondhuppeld en de veiligheid zou ik voor buiten ook bij deze maat pony's de boel op 1.50/1.60 zetten. En onderste deel aan de buitenkant van de palen ook van schapengaas voorzien.

Bokt zou Bokt natuurlijk niet zijn als ik nu de hoogte van de omheining niet zou moeten verantwoorden ;)
De buitenomheining staat op 165, aan de achterkant van de biels komt een stalen draad, dan is er een gracht van anderhalve meter diep en daarachter ligt een takkenwal van een dikke meter hoog en breed.
De binnenomheining staat nu ook op 120 en dat gaat helemaal prima met de twee ponies van 135 en de rest van 90cm
Ik heb deze wei ondertussen al 15 jaar bijna dus wat we binnen en buiten moeten houden is ons ondertussen wel duidelijk met de wolven en Evers ;)

Dankjewel voor het goedbedoeld advies maar daarin zijn we voorzien
En ook je vraag over de leidingen, die liggen hier niet.

Niemand ervaring met hydraulische Grondboren?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:44

axel_1997 schreef:
Geen echte spoorbielzen hoop ik. Die moeten tegenwoordig als chemisch afval worden afgevoerd. Die balken zijn bewerkt met creosoot. ze gaan eeuwig mee maar op warme dagen druipt het gif er gewoon uit. wat ze tegenwoordig als spoorbielzen verkopen voor in de tuin is eigenlijk altijd imitatie.

Het is echt niet ingewikkeld om aan (echte) spoorbielzen te komen hoor. Worden nog genoeg gebruikt..

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:27

maar dat wil niet zeggen dat ze veilig zijn

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:55

axel_1997 schreef:

Tjonge, dan zou ik met die 250 stuks die wij hier zelf in de grond hebben gestoken hardstikke dood moeten zijn... :(:)

Wij hebben het met een boor achter de tractor gedaan en dan met de frontlader opgetild en in het gat gestoken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:05

Caaatje schreef:
Bokt zou Bokt natuurlijk niet zijn als ik nu de hoogte van de omheining niet zou moeten verantwoorden ;)

Gaat er meer om dat buitenomheining (wat voor mij de gedachte was gezien de spoorbielzen), een lange termijn investering is, daar wil je niet binnen 2-5 jaar de gehele boel moeten afbreken en zwaarder terug bouwen met alle extra kosten die daar bij komen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:39

Ik heb geen tips voor het plaatsen, maar de hoogte lijkt me prima. Hier staat de hoogste draad op ongeveer 1.10. Ja ook langs de weg. Geen paarden die er over hangen of ander gedoe. Ja, ook grote paarden. Goede klap stroom erop waar ze 1 keer tegenaan komen en ze bedenken zich de volgende keer wel. Succes met plaatsen!

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 10:19

s0173957 schreef:
axel_1997 schreef:

Tjonge, dan zou ik met die 250 stuks die wij hier zelf in de grond hebben gestoken hardstikke dood moeten zijn... :(:)

Wij hebben het met een boor achter de tractor gedaan en dan met de frontlader opgetild en in het gat gestoken.

En ging dat wat vlot? Hoe lang heb je gedaan over de 250 stuks?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:42

Dat is in verschillende fases gedaan.
Op zich niet het tofste werk maar met goed materiaal best te doen.
Wel oppassen voor wortels, ik kan je vertellen dat zo'n boor een dikke meter diep uitgraven geen pretje is :+