Welke deken bij transport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRocky

Welke deken bij transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 10:56

We gaan komend weekend voor het eerst met onze pony op stap, en ik vraag me af wat voor deken ik hem het beste om kan doen voor tijdens het transport. Het is lang geleden dat ik zelf met een paard/pony ergens naar toe ben geweest, en ik kan me eigenlijk niet goed meer herinneren hoe ik dit destijds deed :')

Hij staat op stal met 300 g op (200 g met 100 g onderdeken), hij is half december voor het laatst geschoren, en zit normaal in zijn vacht nu, meeste wintervacht is er al af en zijn zomervacht is mooi doorgekomen. We horse-poolen met een stalgenootje in hun paardenvrachtwagentje, dus helemaal gesloten tijdens het transport, lijkt me warmer dan een trailer?

Wat zouden jullie doen, een fleecedeken? Of is dat te weinig? Ik heb een 0 g regendeken, een 200 g winterdeken en 2 liners van 100 en 200 g, dus ik kan diverse combinaties maken.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:58

Wow. Ik denk dat jouw paard het veeeeeeel te warm heeft. In de trailer lopen temperaturen snel op. Paard heeft het eerder te warm dan te koud.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:00

Hoe lang is de reis? Heeft hij stress tijdens het reizen? Als het mogelijk is zou ik toch een raampje op een kiertje zetten. Mijn zenuwpees transporteer ik met een fleece.

Edit: elk paard is anders, hé. Die van mij is een gigantische koukleum en staat dus ook ingepakt. Andere paarden hoeven dan weer geen deken. Je kent je eigen dier het beste :)
Laatst bijgewerkt door Eapy op 15-03-21 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

veerxsjimm

Re: Welke deken bij transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:00

Ik doe een Coolerdeken of de Bucas Recuptex om in de trailer

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:03

geen deken is denk ik prima, heb te vaak de fout gemaakt dat pony er nat af kwam, ondanks dat hij zich niet druk maakt. Het is blijkbaar toch echt snel warm in een trailer.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 11:06

@dems75: ik was niet van plan om hem met 300 g op de wagen te zetten hoor ;-) Op stal heeft hij het nu zeker niet te warm. Ik had al bedacht dat die 300 g te warm is voor op de wagen, de vraag is, wat dan wel :-)

De reis gaat ongeveer een uur duren, raam op een kier kan vast, dat is een goed punt. En stress weet ik niet zo goed, ik heb deze pony zelf nog niet eerder vervoerd, het zou dus best kunnen dat hij het spannend vindt. Een fleece zou dan misschien al wel genoeg zijn?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:10

Ik denk inderdaad dat een fleece de beste optie is dan :j veel plezier!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:12

En tip om dan een extra (droge) deken voor de terugweg mee te nemen.
Niks zo vervelend als een bezweet paard bij aankomst, waardoor je op terugweg geen droge deken meer hebt!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:14

Ik doe altijd een fleecedeken op. Met koud weer (dus rond vriespunt/geschoren) 2 fleecedekens en met dit weer gewoon 1 fleecedeken.
Raampje inderdaad op een kiertje en dan zullen ze t niet gauw te warm krijgen

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:15

Ik zou ook de fleece doen! Veel succes met je reis! :)

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 11:16

Bedankt voor de tips allemaal! Ik denk dan dat we gewoon voor een fleece gaan inderdaad.

@Dispar_vulgo: ik ga zorgen voor een reserve fleece voor de terugweg, zou inderdaad sneu zijn als hij onder een natte deken terug moet, heel goed punt, dank je!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:38

Mijn geschoren paard (in januari geschoren), die het wel snel warm heeft, staat nu onder 50gram. Ik zou eens kijken of jouw paard het op dit moment niet te warm heeft. Het is overdag echt niet koud op het moment.

Ik zou voor een fleece/cooler gaan. Door stress van het reizen kunnen ze het aardig warm krijgen.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 12:57

Ik zal nog eens goed in de gaten houden of hij het misschien warm heeft nu, volgens mij heeft hij het niet te warm, hij voelt gewoon 'lekker warm' onder zijn deken, niet klam of zweterig. Hij heeft een stal met een buitenluik. Overdag is het onder de 10 graden, en 's nachts nog rond het vriespunt, dus op zich lijkt dit me niet veel voor nu? Volgende week wordt het warmer, dan doe ik hem uiteraard een dunnere deken op.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:58

Ja mijn geschoren paard staat indd ook onder 50 gram....