'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 12:21

Bij de verkoop van paarden krijg ik regelmatig de vraag; 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Ik vraag me af of er mensen zijn die hier 'nee' op antwoorden en wat daar dan de reden van is?

Ik heb het gevoel dat wanneer ik 'nee' zeg tegen een röntgen keuring, er mensen zijn die gelijk denken dat er iets aan de hand is met het paard.

Voor een verkoper is het uiteraard altijd makkelijker als iemand dit niet volledig wil, maar suggereer je met een 'nee' op deze vraag direct dat er iets aan de hand is? (Dit weet je natuurlijk nooit als het paard niet op de foto is geweest).

Waarom zou jij wel of niet akkoord gaan met volledig keuren? En als je deze vraag stelt en een 'nee' krijgt, ga je er dan meteen vanuit dat er iets mis is?

Brand los!
Laatst bijgewerkt door Icecrystal op 07-03-21 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:25

Als ik naar een paard zou gaan kijken en dan een nee zou krijgen zou ik omdraaien.

Ik stam nog uit de tijd dat bij aan negatief koop advies de keuringskosten voor de verkoper zijn.
Bij positief advies kosten voor de koper.
Dat gaf ook al wat zekerheid dat de verkoper achter zijn paard stond betreft gezondheid.

Tegenwoordig is het meestal al zo dat keuren voor de koper is, wat de uitslag ook is.
Dus geen enkel risico voor de verkoper.
Als ik dan een nee zou krijgen zou ik omdraaien.

Als verkoper zou ik een keuring dus prima vinden, ik wil een eerlijk paard verkopen.
Wel wil ik bij de keuring aanwezig zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:31

Ik vind de vraag al stom. Paard moet altijd volledig gekeurd kunnen worden. Als ik te horen krijg dat er niet volledig gekeurd mag worden dan mankeert er dus iets aan, dus ik hoef hem al niet meer.

Er zijn nog veel te veel kopers te naïef. Altijd keuren als je ermee wilt gaan rijden en/of fokken. Als grasmaaier neem ik de gok wel, bij shetjes etc. Maar voor alle andere, altijd keuren. Helemaal. Ben er vroeger helaas mee de mist ingegaan en aldoende leert men. Alles wordt gekeurd vanaf 2 jaar, klinisch en röntgenologisch.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:32

Icecrystal schreef:
Bij de verkoop van paarden krijg ik regelmatig de vraag; 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Ik vraag me af of er mensen zijn die hier 'nee' op antwoorden en wat daar dan de reden van is?

Ik heb het gevoel dat wanneer ik 'nee' zeg tegen een röntgen keuring, er mensen zijn die gelijk denken dat er iets aan de hand is met het paard.

Voor een verkoper is het uiteraard altijd makkelijker als iemand dit niet volledig wil, maar suggereer je met een 'nee' op deze vraag direct dat er iets aan de hand is? (Dit weet je natuurlijk nooit als het paard niet op de foto is geweest).

Waarom zou jij wel of niet akkoord gaan met volledig keuren? En als je deze vraag stelt en een 'nee' krijgt, ga je er dan meteen vanuit dat er iets mis is?

Brand los!

Ik mis 1 onderbouwing: Hoezo zou je hiertegen nee willen zeggen?
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 07-03-21 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:33

Als ze nee zeggen, denk ik dat ze niet het risico willen lopen met een afgekeurd paard te zitten. Veel minder risicovol om gewoon je paard zo mee te geven. Maar als ik niet compleet mag keuren, dan kijk ik verder.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:35

En om je vraag te beantwoorden.
Bij een nee.. gaat het feest niet door. Kan het paard nog zo leuk, goed, mooi etc
Zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:49

Bij mij gaat het feest al niet door als ik niet iets kan afspreken over de keuringskosten. :D
Het is nog steeds zo (in ieder geval bij de betere handelaar) dat de keuringskosten voor de verkoper zijn.
Het is voor mij ook geen vraag of het dier (volledig) gekeurd mag worden. Ik koop er gewoon niet 1 zonder keuring.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:53

Babootje schreef:
Bij mij gaat het feest al niet door als ik niet iets kan afspreken over de keuringskosten. :D
Het is nog steeds zo (in ieder geval bij de betere handelaar) dat de keuringskosten voor de verkoper zijn.
Het is voor mij ook geen vraag of het dier (volledig) gekeurd mag worden. Ik koop er gewoon niet 1 zonder keuring.

Keuringskosten voor verkoper als ze niet goed zijn ken ik idd wel, maar sowieso keuringskosten voor verkoper vind ik erg vreemd. Zou daar zelf als verkoper ook niet mee akkoord gaan.

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:55

ik heb ook wel eens nee te horen gekregen, de marge zou te klein zijn om daar tijd voor een rontgekeuring in te stoppen. we zijn daar ook gewoon weggegaan. was gelukkig in de buurt

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:58

Zou niet weten waarom je nee zou zeggen.
Ik zet bij paarden die wij moeten verkopen : Keuren mag, kosten koper. Ook als die afgekeurd word. Jij wil hem keuren, dus jou kosten :)

En ja ik snap dat sommige mensen dan verder zien. Maar bij voorbaat al nee zeggen zou je haast denken dat er iets aan mankeert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:58

Ik verkoop niet. Maar ik heb klinische keuringen (buigproeven) inmiddels al vaak genoeg zien mis gaan dat ik er geen probleem mee zou hebben als ze röntgen willen keuren maar geen buigproeven.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 13:19

SjonnieZ schreef:
Ik mis 1 onderbouwing: Hoezo zou je hiertegen nee willen zeggen?

Dat is eigenlijk juist mijn vraag. Blijkbaar wordt het niet altijd toegestaan. Anders wordt de vraag niet gesteld.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:28

Ik ben het eens met Ayasha, buigproeven daar zeg ik 100% nee tegen. Keuren mag, maar op de kosten van de koper, want voor mij is die keuring niet nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:29

Ayasha schreef:
Ik verkoop niet. Maar ik heb klinische keuringen (buigproeven) inmiddels al vaak genoeg zien mis gaan dat ik er geen probleem mee zou hebben als ze röntgen willen keuren maar geen buigproeven.

Een klinische keuring is net zo belangrijk als foto's (zo niet belangrijker) en daar horen buigproeven ook bij.
Buigproeven zijn ervoor om blessures in de weke delen (pezen en banden) op te sporen. Die zie je bij een RX keuring natuurlijk niet. Ik ken het verhaaltje ook dat buigproeven "mis" zouden gaan eigenlijk ook alleen van verkopers kant. Dat kan namelijk vrijwel niet. Meestal is er dan toch wat aan de hand. Hoeft niet altijd ernstig te zijn. Paard kan zich dan ook hebben verstapt in de wei of zo. Vaak krijg je dan het advies na een paar weken nog een keertje te kijken.
Dus als de verkoper geen buigproeven wil laten doen is dat ook een reden om maar gauw verder te kijken.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:29

Icecrystal schreef:
Dat is eigenlijk juist mijn vraag. Blijkbaar wordt het niet altijd toegestaan. Anders wordt de vraag niet gesteld.

Als je toestaat dat een paard gekeurd wordt en er komen bemerkingen naar boven dan is het geen verborgen gebrek meer en heb je als (zakelijk) verkoper de plicht om dit te melden.
Daarom willen handelaren in de lagere prijsklasse nl vaak niet dat er gekeurd wordt. Die “verborgen gebreken” hebben ze dan eigenlijk al in de prijs verdisconteerd zonder ze te vermelden of ze exact te weten.
Zo is mij altijd verteld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:34

Babootje schreef:
Een klinische keuring is net zo belangrijk als foto's (zo niet belangrijker) en daar horen buigproeven ook bij.
Buigproeven zijn ervoor om blessures in de weke delen (pezen en banden) op te sporen. Die zie je bij een RX keuring natuurlijk niet. Ik ken het verhaaltje ook dat buigproeven "mis" zouden gaan eigenlijk ook alleen van verkopers kant. Dat kan namelijk vrijwel niet. Meestal is er dan toch wat aan de hand. Hoeft niet altijd ernstig te zijn. Paard kan zich dan ook hebben verstapt in de wei of zo. Vaak krijg je dan het advies na een paar weken nog een keertje te kijken.
Dus als de verkoper geen buigproeven wil laten doen is dat ook een reden om maar gauw verder te kijken.

Ik ben geen verkoper. :+ heb wel wat keuringen gezien waar ik koper noch verkoper was. Frappant dat de blessure dan ontstaat na de buigproef. Niet toen ie van de weide kwam. En dan liet je de mijne maar mooi staan. Maar daar werd geen buigproef op gedaan door een DA waarvan ik de deskundigheid niet ken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:38

Ik laat ze meestal keuren voordat ik ze verkoop zodat ik weet waar ik aan toe ben en niet voor verrassingen kom te staan. Mocht iemand willen overkeuren mag dit op eigen kosten.

Als ik een paard ga kijken en deze mag niet worden gekeurd dan laat ik ‘m staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:38

Daar komt het feitelijk wel op neer SjonnieZ.
Meestal zie je dat paarden met een (door de koper betaald) negatief aankoopadvies even later met een aangepaste aankoopprijs gewoon weer worden aangeboden. Zonder het gebrek te vermelden overigens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:41

Ayasha schreef:
Ik ben geen verkoper. :+ heb wel wat keuringen gezien waar ik koper noch verkoper was. Frappant dat de blessure dan ontstaat na de buigproef. Niet toen ie van de weide kwam. En dan liet je de mijne maar mooi staan. Maar daar werd geen buigproef op gedaan door een DA waarvan ik de deskundigheid niet ken.

Het kan best dat er na het klinisch onderzoek een blessure naar boven komt, maar dan zat die er hoogstwaarschijnlijk al. Je kunt onmogelijk het paard een blessure trekken met een buigproef.
Maar keuren bij een paardenarts/keuringsarts is natuurlijk altijd een aanrader.
Maar succes met paardenverkopen dan. :+ Er is toch niemand die een paard gaat kopen terwijl de verkoper al zegt dat de klinische keuring niet uitgevoerd mag worden (door de dierenarts van je eigen keuze)?
Dat is zo ongeveer regel 1 die je in acht moet nemen als je een paard gaat kopen. Keuren bij een DA van eigen keuze.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 07-03-21 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:42

Ik heb mijn shetlander al een tijd terug verkocht.
toen vroeg iemand of ze gekeurd mocht worden.
Daar heb ik nee opgezegd, ik wist dat er grote kans was dat ze er toch niet doorheen zou komen omdat ze op de achterhand scheef liep(had ze verder geen last van als ze niet intensief getraint word).
Mentaal had haar dit ook niet goed gedaan(was vroeger mishandelt en echt nog schuw).

Deze hebben toen indd afgehaakt wat ik snap, maar voor die pony vond ik het niet diervriendelijk om te doen.

Als ik nu mijn rijpaard zou verkopen mag ie vanzelfsprekend volledig gekeurd worden . (al gaat die echt niet weg)

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:51

DuoPenotti schreef:
Als ik naar een paard zou gaan kijken en dan een nee zou krijgen zou ik omdraaien.

Ik stam nog uit de tijd dat bij aan negatief koop advies de keuringskosten voor de verkoper zijn.
Bij positief advies kosten voor de koper.
Dat gaf ook al wat zekerheid dat de verkoper achter zijn paard stond betreft gezondheid.

Tegenwoordig is het meestal al zo dat keuren voor de koper is, wat de uitslag ook is.
Dus geen enkel risico voor de verkoper.
Als ik dan een nee zou krijgen zou ik omdraaien.

Als verkoper zou ik een keuring dus prima vinden, ik wil een eerlijk paard verkopen.
Wel wil ik bij de keuring aanwezig zijn.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:10

Ik wilde een paard keuren voor aankoop maar een andere geïnteresseerde wilde kopen zonder keuren. De verkoper zei me dat ze voorkeur had om aan mij te verkopen omdat het beter klikte. De verkoper koos voor de andere geïnteresseerde omdat ze pertinent niet openstond voor keuren. Vermoedelijk omdat ze bang was dat er iets uit de keuring zou komen en zij dat moet melden bij een nieuwe geïnteresseerde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:27

freedomshet schreef:
Ik heb mijn shetlander al een tijd terug verkocht.
toen vroeg iemand of ze gekeurd mocht worden.
Daar heb ik nee opgezegd, ik wist dat er grote kans was dat ze er toch niet doorheen zou komen omdat ze op de achterhand scheef liep(had ze verder geen last van als ze niet intensief getraint word).
Mentaal had haar dit ook niet goed gedaan(was vroeger mishandelt en echt nog schuw).

Deze hebben toen indd afgehaakt wat ik snap, maar voor die pony vond ik het niet diervriendelijk om te doen.

Als ik nu mijn rijpaard zou verkopen mag ie vanzelfsprekend volledig gekeurd worden . (al gaat die echt niet weg)

Jij bent tot nu toe de enige verkoper die vertelt dat zijn paard\pony niet gekeurd mocht worden . En waarom. Ik heb het als koper eens meegemaakt dat ik vroeg of er gekeurd mocht worden en dat mocht niet! Het ging om een voor mijn doen duur en jong (5) paard.Hij was heel gehoorzaam met rijden maar drukte zijn rug weg en hoofd omhoog met oren naar achteren.Op proef mocht ook niet. Daarom zag ik er maar vanaf. Veel later werd ik nog teruggebeld door de verkoper dat hij flink afgeprijsd was. Maar toen had ik al een andere gekocht.Die trouwens om karakterologische reden een absolute miskoop was,maar daar kun je helaas niet op keuren.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:39

Transport naar de veearts geeft enig risico en stress voor het paard.Eventuele verdoving misschien ook.Dus ik kan me voorstellen dat je liever verkoopt zonder keuring.Want stel dat er tijdens het transport een ongeluk gebeurd dan zit de verkoper met de kosten.Toch?

Ik heb trouwens een geheel goed gekeurd paard gekend die na verkoop binnen 6 maanden is AF gekeurd op de kogels.Het dier was nog jong dus OF het is snel verslechterd OF de veeartsen lezen de foto s toch anders .De koper liet het dier voor de verzekering dus herkeuren ..gelukkig maar want de koop ging dus niet door.
Kan best dat je als verkoper daar toch ook wat terughoudend door ben.Zekerheid is er blijkbaar nooit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:46

Ik vind het met een jaarling/veulen ook wel een 'lastig' verhaal hoor, om een gehele klinische keuring te doen. Hoe goed kunnen ze voet geven? Kunnen ze dan al longeren en meerennen etc? Zijn ze al gewend op vreemd terrein? Kan me best voorstellen dat een verkoper het niet ziet zitten om een jaarling naar een kliniek te laten gaan voor een keuring. Toch 2x laden, daar op vreemd terrein vanalles 'moeten'. Genoeg punten waarop dat wel mis kan gaan.

Dan liever volledig röntgen en aan huis.