Paspoort NRPS van eigenaar veranderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RedRoses

Berichten: 505
Geregistreerd: 21-01-14

Paspoort NRPS van eigenaar veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 11:54

Ik hoop dat ik dit topic goed heb geplaatst..

Ik begreep dat er per half april nieuwe regels komen omtrent het melden waar de paarden gestald staan... Ik heb me daar nog niet erg in verdiept. Wel leek het me handig om mijn NRPS pony haar paspoort op mijn naam over te schrijven. Deze staat nog op de naam van 2 eigenaren geleden, dat is al meer dan 10 jaar geleden dus. Ik besloot bij de NRPS te kijken, maar daar staat dat ik het stamboekpapier mee moet sturen. Volgend probleem: die ben ik kwijt. Nu kan ik die ook als duplicaat aanvragen, maar voor het overschrijven van naam op het paspoort staat er dat je het originele stamboekpapier nodig hebt... zucht. 8)7

Nu is mijn vraag, kan dit ook met een duplicaat van het stamboekpapier geregeld worden? En wordt die naar de eerste eigenaar toe gestuurd (deze ken ik, dus hoeft niet per se een probleem te zijn, wel onhandig) of kan ik die naar mij laten sturen? Voor deze vragen kan ik evt het NRPS nog bellen, maar wie weet zijn er ervaringen hier op Bokt. En ten slotte... Is het nodig dat zij op mijn naam staat voor de nieuwe regels mbt melden waar ze gestald staan? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik ben er niet helemaal in thuis. Ik heb afgelopen 3 jaar geen problemen gehad met dat zij niet op mijn naam stond.

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Paspoort NRPS van eigenaar veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:55

Ik denk dat je het NRPS het beste even kunt bellen, dan kunnen ze je precies vertellen hoe dat werkt

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:30

RedRoses schreef:
Is het nodig dat zij op mijn naam staat voor de nieuwe regels mbt melden waar ze gestald staan?

Nee dat is niet nodig.

De meeste paarden in Nederland staan niet op naam van de eigenaar omdat het paspoort geen eigendomsbewijs is en daarom niet nodig is.
Als ik mijn paard bij mijn vriendin heb staan, moet zij hem op haar UBN registreren.
Veel paarden staan op pension en dus niet op naam van de pensionhouder en die is wel degene die ze moet registreren.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70671
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:31

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

RedRoses

Berichten: 505
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 12:45

Brainless schreef:
RedRoses schreef:
Is het nodig dat zij op mijn naam staat voor de nieuwe regels mbt melden waar ze gestald staan?

Nee dat is niet nodig.

De meeste paarden in Nederland staan niet op naam van de eigenaar omdat het paspoort geen eigendomsbewijs is en daarom niet nodig is.
Als ik mijn paard bij mijn vriendin heb staan, moet zij hem op haar UBN registreren.
Veel paarden staan op pension en dus niet op naam van de pensionhouder en die is wel degene die ze moet registreren.


Super, bedankt voor je antwoord! Scheelt heel veel gedoe, haha.

Jet

Berichten: 12045
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:29

Brainless schreef:
RedRoses schreef:
Is het nodig dat zij op mijn naam staat voor de nieuwe regels mbt melden waar ze gestald staan?

Nee dat is niet nodig.

De meeste paarden in Nederland staan niet op naam van de eigenaar omdat het paspoort geen eigendomsbewijs is en daarom niet nodig is.
Als ik mijn paard bij mijn vriendin heb staan, moet zij hem op haar UBN registreren.
Veel paarden staan op pension en dus niet op naam van de pensionhouder en die is wel degene die ze moet registreren.


https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... to-en-lnv/ . Je moet je als houder van een paard/paarden ( in de meeste gevallen is dit de eigenaar) ook registreren in een systeem
Citaat:
omdat de houder van het paard via een PPI het paard al in het systeem heeft gezet.
Stukje van het artikel. Of je dan ook het paspoort op je naam moet hebben staat hier niet bij, maar dat zal te merken zijn als je je paard daar registreert.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:32

@Jet
Als mijn paard op (vol)pension bij een ander staat is diegene houder.
Citaat:
Wanneer een paard langer dan 30 dagen op een locatie gehouden wordt, dan moet de locatie worden opgenomen in de database. Hiervoor vraagt de locatiehouder, bedrijfsmatig of particulier, een UBN-nummer aan. Heeft de locatie al een UBN-nummer, dan worden de aanwezige paarden bijgeschreven op dat UBN. De locatiehouder koppelt alle paarden die bij hem ‘gewoonlijk gehouden’ worden aan zijn UBN-nummer op de website van de RVO.

Jet

Berichten: 12045
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:35

Nee, er wordt in het nieuwe systeem onderscheid gemaakt tussen de houder van de locatie en de houder van het paard, tenminste zo is het aldoor uitgelegd na die verwarring over de naam houder. Hij moet ze wel koppelen aan zijn locatie, maar ze moeten eerst door de eigenaren ( of anderen als het paard ergens langer dan 30 dagen in training staat etc., buitenlanders met een paard in Nederland die er zelf niets mee doen etc.) in een ander systeem geregistreerd worden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paspoort NRPS van eigenaar veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:55

Naar mijn weten gaat het alleen om de stalhouder. Het paard hoeft niet op naam van de eigenaar te staan.

Jet

Berichten: 12045
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:45

Nee, er komt onderscheid tussen houder ( exploitant) van de locatie ( de staleigenaar zeg maar) en de houder ( exploitant) van het paard, hier nog een bericht waar dat in staat: https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:22217 .

De houder van het paard kan de invoer van het paard bij de PPI ( Paspoort Uitgevende Instantie) wel uit handen geven aan de stalhouder.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:05

Er staat niet in, dat het paard op naam van de eigenaar moet staan. De eigenaar is alleen verantwoordelijk voor de registratie van het paard.

Jet

Berichten: 12045
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:59

Daar heb je een punt. Toch vrees ik dat de PPI's straks gaan eisen dat je het paard op je naam zet als het jouw paard is. Of dat ze het registreren voor degenen die het paspoort niet op hun naam laten zetten een heel stuk duurder maken dan voor diegenen die dat wel doen/hebben gedaan.

Maar, als eigenaar moet je dus wel zelf je paard aanmelden bij de paspoort uitgevende instantie. Daarna moet de houder/exploitant van de locatie het op zijn locatie invoeren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paspoort NRPS van eigenaar veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:13

Maar hoe gaan ze erachter komen, dat het paard nog op naam van de oude eigenaar staat? Ik heb mijn Lusitano bij het stamboek in Portugal op mijn naam laten zetten (is bewijs van eigendom). Hier in NL bij de paspoortuitgevende instantie, die het paard in NL geregistreerd heeft, staat ze nog gewoon op de oude eigenaar.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Paspoort NRPS van eigenaar veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:16

Ik heb hierover gebeld met de I&R en het kwpn omdat er bij ons op stal ook rond ging dat je paspoort op naam moest. Beide zeiden ze (gelukkig) hetzelfde.

Het paspoort is geen eigendomsbewijs dus je hoeft hem niet op naam te zetten! Je paspoort moet alleen Nederlands zijn en de stalhouder moet het paard op zijn nummer registreren

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paspoort NRPS van eigenaar veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:18

Je paspoort hoeft niet Nederlands te zijn hoor.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:51

Tessebes schreef:
Je paspoort hoeft niet Nederlands te zijn hoor.

Klopt, als het chipnummer maar wel geregistreerd is in Nederland.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Paspoort NRPS van eigenaar veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:45

Ja ze bedoelde inderdaad het chipnummer in het paspoort, ze zei daarna wel Nederlands paspoort maar misschien bedoelde ze daarmee de het nummer: het feit blijft dat je paspoort geen eigendomsbewijs is en hij dus niet op naam hoeft