Staldrama maar fijne stal, what to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolaaa_54

Staldrama maar fijne stal, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 01:57

Hi allemaal,
ik wist niet zeker waar ik dit topic moest plaatsen, vandaar dat ik hem even hier heb gedaan, maar correct me if i'm wrong! :)

Ik zal de situatie even zo kort mogelijk proberen uit te leggen.
Mijn 2 paarden staan op een hele fijne stal, waar ik al jaren sta, ik vertrouw mijn stalhouders compleet.
Maar er is zo bizar veel staldrama! (Dingen als dat wanneer er een singel van een deken loshangt, deze niet wordt vastgemaakt door de vrouwen in kwestie, want dat is een fout van de eigenaar, eigenaar in kwestie wordt vervolgens bij iedereen zwart gemaakt, dit is serieus gebeurd. Er zijn dierenartsen aangeklaagd door de types in kwestie, mensen geshamed omdat ze een paard hadden en nog moesten afvallen tot ze erop konden/wilden rijden.) Ik kan er gewoon niet meer mee dealen.

Ik merk dat ik momenten op dagen vermijd omdat ik weet dat er dan bepaalde mensen op stal zijn. Het gaat om een handjevol mensen dat onderling altijd gedoe heeft en mensen erbij probeert te betrekken. Er zijn hierom al eerder mensen vertrokken van stal. Ze staan het langst op de stal en hebben hierdoor misschien een soort gevoel van macht? Geen idee wat de reden is.
Maar als er iets is staan ze vooraan met hun mening (denken vaak ook dierenarts te zijn).
En ik merk dat deze mensen mij zoveel energie kosten dat ik met een blok in mijn maag naar stal ga, en met een onvoldaan gevoel weg ga, en hierdoor voel ik mij schuldig richting mijn paarden.

Nou wil ik het graag gezellig houden, aangezien ik toch echt die paarden heb voor mijn plezier, en ik wil een ander zo behandelen als dat ik zelf wil worden behandeld, echter loopt de negatieve sfeer zo hoog op de laatste tijd, dat ik met de handen in het haar zit. En ik weet niet in hoeverre de stalhouder als mediator ertussen moet/kan zitten. Iemand ervaring met heftige staldrama's en negatieve sferen? En wat deed je daar toen mee? Verhuisd? Stalhouder ingeschakeld? Mensen simpelweg gaan negeren? Anything, ik word namelijk niet goed meer. -O- (stalhouder is trouwens enigszins op de hoogte)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 02:09

Vervelende situatie. Nu is er op elke stal wel wat en verhuizen kan ook weer zulk soort types opleveren. Ik zal ze proberen te negeren. Wel gewoon gedag zeggen maar verder je zoveel mogelijk niet op ze te letten. Waar het kan op een ander tijdstip komen zodat je ze niet hoeft te zien..Je paarden hebben het goed en dat is ook heel belangrijk. Het zou zuur zijn door dat soort mensen dat af te laten pakken. Probeer er zoveel mogelijk buiten te blijven. En als ze je ergens bij willen betrekken zeggen dat jij dat anders ziet als dat zo is.

Vjestagirl

Re: Staldrama maar fijne stal, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 02:13

Ene oor in, andere oor uit. Als ze tegen je begint te praten gewoon zeggen "oh, ik kom hier voor mijn paard, niet voor gepraat over andere mensen" of "oh, dit interesseert me eigenlijk niet zo" en doorgaan waar je mee bezig was.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 02:13

Ja lastig... ik vind ook heus niet iedereen op mn stal leuk. Maar ik kom er in de eerste plaats voor mn paard, niet voor de gezelligheid. De zorg voor mn paard staat voorop. Ik ben het ook niet altijd eens met uitspraken of manieren van bepaalde stadgenoten, maar hun paard hun keuzes.

Ik beperk me tot hallo en doei, misschien een kletspraatje en ga geen discussie aan en ga niet mee in het geroddel. Ik zal er geen buitenrit mee gaan maken. Er zijn ook stadgenoten waar ik het wel prima mee kan vinden en daar heb ik ook meer contact mee. Zo blijft het voor mij voldoende “gezellig”.

Ik zou niet beginnen aan bemiddeling met de stalhouder oid. Ik denk dat je daarmee alleen maar meer de sfeer op scherp zet

Hoe staat je stalhouder er trouwens in? En andere stalgenoten!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 02:46

Oeh lastige.
Ik herken het zeker maar ik heeb voornamelijk op kleinere stallen gestaan waar je elkaar meestal wat makkelijker kunt vermijden. Ware het niet dat ik dit gevoel ook gehad heb bij een stalhouder en dan wordt het lastig.
Als de basisverzorging voor mijn paarden in orde is, ben ik geneigd om de dingen die voor mij als persoon lastig zijn te vermijden, dus idd op andere tijden gaan, negeren, duidelijk je grenzen aangeven etc.

Maar vaak was het bij mij een combi. Dus gezeik over de beperkte hoeveelheid voer, gezeik over opstrooien/mesten van de stal, gezeik over beperkte hoeveelheid buiten zijn etc. En als daar dan bij kwam dat ik met lood in mn schoenen naar stal ging... En vooral ook als ik merkte dat ik gauw gauw vlug vlug dingen ging afraffelen om weer gauw naar huis te gaan, dan werd het tijd om verder te kijken.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 03:09

Devic schreef:
Ja lastig... ik vind ook heus niet iedereen op mn stal leuk. Maar ik kom er in de eerste plaats voor mn paard, niet voor de gezelligheid. De zorg voor mn paard staat voorop. Ik ben het ook niet altijd eens met uitspraken of manieren van bepaalde stadgenoten, maar hun paard hun keuzes.

Ik beperk me tot hallo en doei, misschien een kletspraatje en ga geen discussie aan en ga niet mee in het geroddel. Ik zal er geen buitenrit mee gaan maken. Er zijn ook stadgenoten waar ik het wel prima mee kan vinden en daar heb ik ook meer contact mee. Zo blijft het voor mij voldoende “gezellig”.

Ik zou niet beginnen aan bemiddeling met de stalhouder oid. Ik denk dat je daarmee alleen maar meer de sfeer op scherp zet

Hoe staat je stalhouder er trouwens in? En andere stalgenoten!

Dit dus :)

Ik sta op een hele fijne stal, voor mijn gevoel niet zulke ‘staldrama’ als jij beschrijft Lolaaa. Ik probeer het ook zoveel als kan te voorkomen door ‘Zwitserland’ uit te hangen :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 03:28

Omg wat een herkenbaarheid jouw verhaal. Ik denk serieus dat er in NL in een straal van 50-100km overal van dit soort “stalheksen” bestaan. Wat is dat toch met sommige paardenwijven”?? Ik ben bij een aantal stallen vertrokken hierom, nog maar te zwijgen over bepaalde “stalapps” dat vond ik ook de hel. Inmiddels paardjes in eigen beheer en wil nooit meer anders. Sorry ts heb niet echt andere oplossing voor je, maar tegen de heksen zeg ik: kap hiermee en get a life!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 05:12

Weet de stalhouder ervan dat dit speelt? Anders zou ik het eerst eens met hem/haar bespreken, want als er ook al meerdere mensen vertrokken zijn door dit probleem, lijkt me het fijn om te weten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 07:12

Heel herkenbaar. Het is een slangenkuil. Je hebt het helaas overal!

In mijn optiek is je paard aan huis de enige echte oplossing. En anders zorgen dat je paard het in ieder geval goed heeft en zo ver mogelijk bij het drama vandaan blijven.

Snap nooit zo goed waarom sommigen het principe leven en laten leven niet willen snappen..

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 07:46

oe krijg al helemaal kriebels bij het lezen van je verhaal.

Ik ken ze ook hoor de types, die met iedereen over iedereen l*ullen, verschrikkelijk en ze weten alles beter.

Zo had ik een paar jaar geleden ook iemand met wie ik regelmatig buitenritjes maakte, altijd gezellig, hoewel ik altijd wel vond dat ze wel veel over anderen te kletsen had. Zo had/heeft ze 1 "vriendin" (zo noemde ze het zelf, maar over een vriendin klets je niet zo lelijk als zij deed) werkelijk alles was verkeerd aan die "vriendin"het was een verwend nest en ze aapte haar altijd na, het was een barbiepop die alleen voor het plaatje ging en zo nog meer nare dingen. Ik zei wel eens, maar als je haar zo niet aardig/leuk vindt waarom ga je dan met haar om? Ook over iemand anders die we allebei kennen, had ze van alles te melden, bijvoorbeeld dat ze haar man een gluiperd vindt en dat ze oervervelende kinderen heeft en haar paarden slecht verzorgd. Ik vond het van de laatste dame best schokkend , die ken ik namelijk best goed (ik heb het haar nooit verteld hoor)
En alles wist zij wel beter, verschrikkelijk.

Ik heb wel altijd gedacht, zou ze ook zo over mij kletsen? Nou vast wel, kan niet anders.
Ik heb haar inmiddels helemaal geskipt uit mijn bestand, zowel in telefoon , facebook enzo, wil er niks mee te maken hebben.

Dus haal deze mensen uit je systeem, echt ze kosten zoveel energie, laat ze links liggen. Zeggen zij wat negatiefs zeg gewoon dat jij je daar niet mee bemoeit en dat ze maar naar de staleigenaar moeten gaan met problemen.

Vreselijke mensen, vaak vrouwen, zijn het. Niet de moeite waard.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 08:55

Ik ben wel benieuwd of je het ook aan je paard merkt. Op mijn vorige stalling stond ik op't laatst best veel tegen mijn paard te foeteren. Bleek uiteindelijk dat ze mijn onrust/onvrede vernam en daar met kleine irritante dingetjes op reageerde.
Was geen onhoudbare situatie hoor maar heeft me wel doen besluiten weg te gaan en paard is er echt 100 x op vooruitgegaan.

De opmerking overal is wel wat is voor mij geen reden om dan hetgeen wat je al weet maar te blijven ondergaan, want er zijn genoeg stallen waar mensen gewoon helemaal happy met hun paard staan In jou geval zou ik gewoon de staleigenaren eens vragen hoe zij hier in staan en aan de hand van dat antwoord beslissen of het je de energie waard is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:19

Lolaaa_54 schreef:
Hi allemaal,
ik wist niet zeker waar ik dit topic moest plaatsen, vandaar dat ik hem even hier heb gedaan, maar correct me if i'm wrong! :)

Mijn 2 paarden staan op een hele fijne stal, waar ik al jaren sta, ik vertrouw mijn stalhouders compleet.
Maar er is zo bizar veel staldrama! (Dingen als dat wanneer er een singel van een deken loshangt, deze niet wordt vastgemaakt door de vrouwen in kwestie, want dat is een fout van de eigenaar, eigenaar in kwestie wordt vervolgens bij iedereen zwart gemaakt, dit is serieus gebeurd. Er zijn dierenartsen aangeklaagd door de types in kwestie, mensen geshamed omdat ze een paard hadden en nog moesten afvallen tot ze erop konden/wilden rijden.) Ik kan er gewoon niet meer mee dealen.

Ik merk dat ik momenten op dagen vermijd omdat ik weet dat er dan bepaalde mensen op stal zijn. Het gaat om een handjevol mensen dat onderling altijd gedoe heeft en mensen erbij probeert te betrekken. Er zijn hierom al eerder mensen vertrokken van stal. Ze staan het langst op de stal en hebben hierdoor misschien een soort gevoel van macht? Geen idee wat de reden is.
Maar als er iets is staan ze vooraan met hun mening (denken vaak ook dierenarts te zijn).
En ik merk dat deze mensen mij zoveel energie kosten dat ik met een blok in mijn maag naar stal ga, en met een onvoldaan gevoel weg ga, en hierdoor voel ik mij schuldig richting mijn paarden.

Nou wil ik het graag gezellig houden, aangezien ik toch echt die paarden heb voor mijn plezier, en ik wil een ander zo behandelen als dat ik zelf wil worden behandeld, echter loopt de negatieve sfeer zo hoog op de laatste tijd, dat ik met de handen in het haar zit. En ik weet niet in hoeverre de stalhouder als mediator ertussen moet/kan zitten. Iemand ervaring met heftige staldrama's en negatieve sferen? En wat deed je daar toen mee? Verhuisd? Stalhouder ingeschakeld? Mensen simpelweg gaan negeren? Anything, ik word namelijk niet goed meer. -O- (stalhouder is trouwens enigszins op de hoogte)

Grenzen stellen, tegen deze mensen zeggen dat je geen behoefte hebt aan ongevraagd advies en inderdaad dat je voor je paard komt. Ontrek je aan die negativiteit en laat je vooral niet mee trekken.

Op pensionstallen spelen vaak de grootste soapdrama's is mijn ervaring, als de stal verder voldoet voor jou en je paard zou ik me er niet door weg laten jagen want dan kun je wel aan de gang blijven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:32

Een staleigenaar kan hier ook een rol in spelen. Hij kan de rotte appels (met opzegtermijn) ook vragen te vertrekken als ze zó sfeerbepalend zijn. Maar dan moet je als eigenaar stevig in je schoenen staan.

Verder sluit ik me bij mijn voorgangers aan. Maak duidelijk dat je niet betrokken wilt worden bij het groepje als ze je aandacht willen. Doe je ding, ga voor je paard en zeg niet meer dan hoi en doei. Houd er rekening mee dat jij dan ook wel eens mikpunt van de roddels kan zijn. Maar dat zegt meer over hen dan over jou.

Voor mij wel een reden om niet meer op een pensionstal te willen staan. Je hebt niet altijd een keuze, maar als er een keuze is, dan liever niet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:47

Oogkleppen op naar stal. Voor je eigen paard komen. Hoi/doei zeggen tegen die stalgenoten en genieten van je hobby.

Je hebt zulke types helaas op veel stallen

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:49

Lolaaa_54 schreef:
Hi allemaal,

Lijkt alsof ik mijn eigen verhaal lees!
Dus tips heb ik helaas niet.
Wij hebben hier ook 2 rotte appels(een stel) tussen zitten die denken dat ze de dienst uit maken en de eigenaar van de stal 24/7 weidegang met schuilstal doet er ook niets aan en wij denken dat hij het niet durft want ze gaan echt ver.

Als ik zou kunnen was ik verhuisd maar mn pony’s staan hier echt ideaal en ik ben met mn ruintje enorm beperkt omdat hij niet opgesloten kan staan en dan gaat weven.
Hier midden in Rotterdam is er weinig wat voor hem zou voldoen en verder reizen zou betekenen niet meer dagelijks naar ze toe te kunnen.
Ik ben dus inmiddels de strijdt met die mensen aangegaan(nu 4,5 jaar) omdat ze echt van alles flikte en dat is heel hoog opgelopen,ik laat me echt niet wegpesten.
Uiteindelijk heb ik die man zelfs bedreigd nadat hij me op 10cm afstand schreeuwend k*nkerh**r heeft genoemd toen was de maat echt vol bij mij.
En sinds dien negeer ik ze compleet en zijn ze aardig afgedropen en doen ze het bij 2 andere stalgenoten.

Ik snap werkelijk waar niet dat mensen zo kunnen zijn.
Wat jij verteld er zijn hier ook al zoveel mensen weggepest dat ik denk echt bizar!terwijl ze niet betalen als enige.
Hier staan ze er ook het langst en denken dus ook de dienst uit te kunnen maken.
Meestal heb ik een gladde rug maar als er dan ineens weer spullen gesloopt worden dan ben ik ook gauw het plezier kwijt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:51

Als je hun gepraat van je af kan zetten (en het dus ook van je af kan zetten wat ze zeggen over jou), dan zou ik ook de negeer optie gebruiken. Je zegt netjes een hallo als je aankomt, maar je gaat lekker je eigen ding doen, als ze komen praten of je proberen te betrekken in drama, geef je gewoon aan dat je er geen interesse in hebt en dan negeer je de boel. Vroeg of laat geven ze wel op.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:52

Ik zou hier niet tegen kunnen. Of ik zou me terug trekken of er zo'n genoeg van krijgen dat ik er vol gas tegenin ging. Ik zou de stalhouder erbij betrekken door uit te leggen dat je graag blijft, maar het op deze manier niet meer fijn voelt om te komen vanwege een klein groepje mensen die heel sfeerbepalend zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:52

Je hebt 3 opties. Of je sluit jezelf af voor drama en stelt duidelijke grenzen als iemand je er bij probeert te trekken.

Als je je blijft storen kun je een andere stal zoeken. Of als je dat niet wil (in samenspraak met je stalhouder) iedereen bij elkaar zetten en eens bespreken of meer mensen dit zo ervaren en irritaties uitspreken. Hierna kunnen jullie afspraken maken die de sfeer beter kunnen maken en dan kan men elkaar daar ook op aanspreken. Bij de voetbal hadden we regelmatig zo'n samenzijn als het wat minder liep. Daarna was de lucht geklaard en de sfeer vaak beter. Nu is voetbal wel een teamsport maar als meerdere mensen zich storen aan de sfeer dan is het een poging waard lijkt me

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:06

Ik kan daar ook niet tegen. Nu heb ik geleerd om direct vanaf het begin sommige types te negeren. Dat werkt vaak prima (hoogstens wordt je dan gezien als arrogant, nou prima) maar sommige mensen zijn zo hardnekkig die laten zich niet negeren. Ik zou van een stal met zulke types vertrekken. Dat vergiftigd voor mij de pret bij mijn paard. Al zou ik dit wel melden bij de stalhouder. Niet met verzoek om er wat aan te doen (die is echt niet blind en kiest ervoor om het te laten gaan naar mijn mening..) maar als feedback.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:12

Welzijn van paarden is ook in het geding met dit soort situaties....
Paarden zijn ontzettend gevoelig voor negatieve energie van mensen onderling. Ik schrik er wel een beetje van, ook dat Rotterdamse verhaal met die scheldpartijen.

Alleen al in het belang van het paard wil ik dergelijk aso volk eigenlijk niet in de buurt hebben.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:15

Nou het verhaal van Cinniz123 vind ik wel anders. In die zin dat zij echt persoonlijk aangevallen wordt. Dat maak ik uit het verhaal van ts niet op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:29

Ik heb maar een paar jaar met mijn paard op een pensionstal gestaan omdat ik daar toen werkte. Ik heb daar heel erg aan moeten wennen en nog schrik er nog wel eens van als ik op zo'n stal op bezoek ben. Ik sta dan wel eens langs de kant van de bak naar een vriendin te kijken die aan het rijden is en dan zit er altijd wel een groepje meiden te roddelen of te mopperen op alles wat niet deugd. Zelfs op een verjaardag met daar veel stalgenoten viel me dat op. Ik ben dan ook erg blij met paarden aan huis.

Maar toen ik dus wel met mijn paard op een pensionstal stond reed ik het liefst om 18.00 uur. Heerlijk de bak voor jezelf en geen "jury of instructeurs" langs de kant. Als ik dan klaar was dan kwamen de meeste stalgenoten pas aan druppelen en soms bleef ik dan nog even voor een kop koffie maar vaak ook niet.

Als je het kan negeren en je vindt de stal verder fijn dan zou ik er niet weg gaan. Maar als het je gaat tegen staan dan zou ik op zoek gaan naar een andere plek. Voor jou moet het ook leuk en ontspannen zijn namelijk. Het is de plek waar je je hobby uitvoert, die moet goed aanvoelen. Bedenk je echter wel dat dit op veel stallen speelt. Dus probeer jezelf in elk geval wat te harden voor dit soort negatief gedrag.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:43

Dergelijke stalheksen heb je op heel veel stallen. En ik weet uit ervaring dat het misschien wat te makkelijk is om te zeggen "sluit je er voor af", "ga geen discussies aan" en "kom alleen voor je eigen paarden". Want je krijgt het gedoe toch mee; die negatieve energie doet wat met je.
Als jij ook zo iemand bent die daar (te?) gevoelig voor is, dan blijf je er last van houden en wordt het steeds minder leuk om naar je paard te gaan.

Als het daadwerkelijk zo is dat er verloop is DOOR dergelijk geheks, dan zou ik dat gesprek met de stalhouder juist WEL aangaan. Waarom zou je als stalhouderleuke mensen laten vertrekken doordat er een rotte appel in de mand zit? Dan is het misschien handiger om het rotte appeltje te vertellen dat stinken mag, maar alleen thuis. En anders wegwezen.
Als je het gevoel hebt dat de sfeer daardoor alleen maar extra klappen krijgt, dan is het misschien handiger om zelf aan je stutten te trekken en wat anders te gaan zoeken. Een stalling moet niet alleen bij je paard passen, maar ook bij jezelf. Je paard is je hobby he, dus dat moet leuk zijn.

Als ik dergelijke topics lees, weet ik weer precies waarom ik niet op een pensionstal wil staan. Pension kent gezellige dingen, en thuis aan de koffie is het een stuk stiller, maar dat gedoe heb ik nog nooit een seconde gemist.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:04

Dat soort zaken gebeurt helaas op heel veel stallen.Als je paard het er goed heeft zou ik er niet voor weggaan.Tenslotte gaan die vervelende mensen zelf wel weg want als iemand gelukkig en tevreden is ergens dan gaan ze anderen niet lastig vallen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:09

Bij mij op stal heb je ook zulke mensen, ik negeer ze gewoon. Grote stal dus vaak zie ik ze gelukkig niet. En ik denk maar zo ik betaal net zo goed voor deze stal dus heb net zo veel recht als jij.

bemoeials heb je overal zo wel grote als kleine stallen.