Naar Nederland om een shetlander te bezoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Denk jij dat ik momenteel naar Nederland mag?

Ja
53 (47%)
Nee
58 (52%)

Totaal aantal stemmen: 111


Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:40

horsiegek schreef:
Poekkie schreef:
Ja de info lijn in belgie gaat je idd geen quarantaine opleggen. Je moet de info lijn nederland hebben, die zijn degenen die quarantaine opleggen. Al wordt het vast niet geweldig gecontroleerd.

Maar los daarvan, wat valt er nu nog te betwisten na het delen van een link van de overheid? Sommigen weten het toch altijd beter :roll:


Heb je het tegen mij? :')
De verplaatsingen zijn niet verboden, alleen afgeraden. Je hoeft als je met de auto reist vanuit België ook geen negatieve test te laten zien.


Ja. Lees eens. Verplaatsingen zijn idd niet verboden. Alleen zou TS bij aankomst in Nl 10 dagen quarantaine moeten doen vooraleer ze zich daar naar stallen mag begeven. Negatieve test of niet maakt niet uit volgens de richtlijnen van de overheid, tenzij die na 5 dagen.

Maar of er controle is? Zeer weinig...
Of je er dus wss zo wel door geraakt? Best wel kans.
Of het mag op de manier dat TS het wil: nee.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:43

@horsiegek
Er gelden enkele uitzonderingen op het beleid, o.a. voor mensen die voor hun studie steeds de grens over moeten. Daar val jij onder, maar dat is geen algemeen beleid en ook niet van toepassing voor de TS.

Die 48-grens werkt niet beiden kanten op, op dit moment i.i.g. niet voor mensen die vanuit België naar Nederland gaan zoals TS wil.

Ik ga er niet van uit dat iedereen nu bij de grens gecontroleerd wordt, maar dit zijn wel de regels. Of je je daar aan houdt is natuurlijk een tweede.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Naar Nederland om een shetlander te bezoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:07

Die 48hr regel is dan inderdaad niet als Belg naar NL, de infolijn wist overigens niet dat ik studeer op het moment dat ze mij vertelden dat BE die regel ook hanteert. Inmiddels weet ik dat ze bij de info-lijn ook niet allemaal even goed en gelijk geïnformeerd zijn, je kan 10x bellen en 10x iets andes horen op dezelfde dag. Maar je hoeft niet zo belerend te doen Poekkie.
Als je die shet heel graag wilt hebben kunnen ze 'm misschien voor je afleveren, want andersom mag het binnen 48hr dus wel ;) Of je gaat 10 dagen in Q in NL.
Maar goed, je moet je inderdaad even afvragen of je dat allemaal moet willen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Naar Nederland om een shetlander te bezoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:14

Gewoon doen. Ik ben al meerdere keren de grens over geweest met paarden om de arts te bezoeken en zo ook de grens met Duitsland waar ik een paard in training heb staan te bezoeken. Dit alles duurt enkele uurtjes. Zolang je netjes afstand houd, mondkap draagt en je handen goed wast is er toch geen probleem.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:21

Popstra schreef:
Gewoon doen. Ik ben al meerdere keren de grens over geweest met paarden om de arts te bezoeken en zo ook de grens met Duitsland waar ik een paard in training heb staan te bezoeken. Dit alles duurt enkele uurtjes. Zolang je netjes afstand houd, mondkap draagt en je handen goed wast is er toch geen probleem.


Door te redeneren zoals jij lopen de besmettingen de spuigaten uit.
Want JIJ kan dan wel denken dat je je aan de regels houdt, maar je kan perfect iemand tegenkomen die dat niét doet, en alsnog besmet geraken. En verder besmetten.

Met je paard naar de DA/kliniek: ik zou meteen ja zeggen. Want dat gaat over een gezondheidskwestie.
Maar een shetlander gaan bezichtigen om eventueel te kopen valt volgens mij onder funshoppen. En met een beetje logisch verstand is het toch normaal dat dat in deze tijd niet oké is? Ik mag m'n opa en oma niet uitnodigen om mijn verjaardag te vieren, maar jij mag wel de grens over wippen om een pony te kopen? Krom hoor.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:22

horsiegek schreef:
Die 48hr regel is dan inderdaad niet als Belg naar NL, de infolijn wist overigens niet dat ik studeer op het moment dat ze mij vertelden dat BE die regel ook hanteert. Inmiddels weet ik dat ze bij de info-lijn ook niet allemaal even goed en gelijk geïnformeerd zijn, je kan 10x bellen en 10x iets andes horen op dezelfde dag. Maar je hoeft niet zo belerend te doen Poekkie.
Als je die shet heel graag wilt hebben kunnen ze 'm misschien voor je afleveren, want andersom mag het binnen 48hr dus wel ;) Of je gaat 10 dagen in Q in NL.
Maar goed, je moet je inderdaad even afvragen of je dat allemaal moet willen.


Tsja, je stuurt hier wel iemand op weg met foute informatie terwijl een link naar de officiele regels al gewoon was gedeeld. Mijn excuses als ik dan belerend over kom, maar lijkt me wel gepast anders.

Als ik het goed begrijp gaat het om een shet die TS nog niet eens heeft gezien. Lijkt me nu niet zo geweldig dringend om exact die ene te kunnen kopen dan.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:24

Popstra schreef:
Gewoon doen. Ik ben al meerdere keren de grens over geweest met paarden om de arts te bezoeken en zo ook de grens met Duitsland waar ik een paard in training heb staan te bezoeken. Dit alles duurt enkele uurtjes. Zolang je netjes afstand houd, mondkap draagt en je handen goed wast is er toch geen probleem.


Ik heb deze getemd. Lijkt me niet gepast om anderen aan te zetten de huidige wetgeving te overtreden.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:35

LWDaisy schreef:
Door te redeneren zoals jij lopen de besmettingen de spuigaten uit.
Want JIJ kan dan wel denken dat je je aan de regels houdt, maar je kan perfect iemand tegenkomen die dat niét doet, en alsnog besmet geraken. En verder besmetten.


Die persoon kun je ook bij je om de hoek tegenkomen! Daar hoef je echt niet de grens voor over te steken.

Het lijkt mij gezien de situatie niet handig om nu naar die pony toe te gaan. Weet niet of die mensen hem voor je willen "vasthouden"? Misschien vast een kleine aanbetaling doen?

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:49

fransje23 schreef:
LWDaisy schreef:
Door te redeneren zoals jij lopen de besmettingen de spuigaten uit.
Want JIJ kan dan wel denken dat je je aan de regels houdt, maar je kan perfect iemand tegenkomen die dat niét doet, en alsnog besmet geraken. En verder besmetten.


Die persoon kun je ook bij je om de hoek tegenkomen! Daar hoef je echt niet de grens voor over te steken.

Het lijkt mij gezien de situatie niet handig om nu naar die pony toe te gaan. Weet niet of die mensen hem voor je willen "vasthouden"? Misschien vast een kleine aanbetaling doen?


Daarom is het advies ook om thuis te blijven. Alleen mensen lijken het begrip 'thuis' te hanteren als 'huis plus een radius van 10 km'. :')

Dat is wel een goed idee trouwens! Misschien een optie om met de verkopers te overleggen, TS?

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:58

fransje23 schreef:
LWDaisy schreef:
Door te redeneren zoals jij lopen de besmettingen de spuigaten uit.
Want JIJ kan dan wel denken dat je je aan de regels houdt, maar je kan perfect iemand tegenkomen die dat niét doet, en alsnog besmet geraken. En verder besmetten.


Die persoon kun je ook bij je om de hoek tegenkomen! Daar hoef je echt niet de grens voor over te steken.

Het lijkt mij gezien de situatie niet handig om nu naar die pony toe te gaan. Weet niet of die mensen hem voor je willen "vasthouden"? Misschien vast een kleine aanbetaling doen?


Daar geef ik je alleen maar gelijk in.
Maar waarom wilt iedereen perse de mazen in het net vinden? Waarom probeert iedereen zo wanhopig koppig toch vanalles te doen wat nu gewoon niet slim is?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Naar Nederland om een shetlander te bezoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:08

Omdat men geen vertrouwen heeft in maatregelen die nul effect lijken te hebben en zeker Belgen sowieso al geen vertrouwen hebben in hun overheid.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:16

Ayasha schreef:
Omdat men geen vertrouwen heeft in maatregelen die nul effect lijken te hebben en zeker Belgen sowieso al geen vertrouwen hebben in hun overheid.


Punt :') Onze overheid suckt idd wel :')
Maarja... als je doet wat je altijd deed, krijg je meestal wat je altijd kreeg. En als dat in dit geval Corona of een boete is, suckt het nog wel harder :\ Niet dat ik mij 100% aan elke aanbeveling houd of geen twijfels heb over de huidige regelgeving, maar ergens is er helaas toch een wetskader vastgelegd met de grenzen waartussen we ons kunnen begeven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:23

En in dit geval laten de grenzen waartussen men zich kan begeven toe om in NL naar een pony te gaan kijken. :) Wordt het afgeraden? Ja. Is het wettelijk verboden? Nee. En dat is dus je antwoord. :)
Het is ook opvallend dat de landen die het vrij goed doen met corona toch veelal landen zijn waar men over het algemeen tevreden is met het beleid van hun regering en ook vertrouwen hebben dat hun regering het goed voor heeft met ze. Dat mankeert gewoon in België en gebaseerd op de recente ontwikkelingen ook in Nederland nu.
En daar kan je van alles van vinden maar de enige schuldige daarin is de overheid. :)

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Naar Nederland om een shetlander te bezoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:24

Dat dit überhaupt nog in mensen op komt.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:29

Ayasha schreef:
En in dit geval laten de grenzen waartussen men zich kan begeven toe om in NL naar een pony te gaan kijken. :) Wordt het afgeraden? Ja. Is het wettelijk verboden? Nee, op voorwaarde dat je je aan de geldende quarantaineregels houdt. En dat is dus je antwoord. :)


Kleine correctie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:29

purny schreef:
Dat dit überhaupt nog in mensen op komt.
Tja, het leven gaat ook nog een soort van door.

Ayasha schreef:
En in dit geval laten de grenzen waartussen men zich kan begeven toe om in NL naar een pony te gaan kijken. :) Wordt het afgeraden? Ja. Is het wettelijk verboden? Nee. En dat is dus je antwoord. :)
Het is ook opvallend dat de landen die het vrij goed doen met corona toch veelal landen zijn waar men over het algemeen tevreden is met het beleid van hun regering en ook vertrouwen hebben dat hun regering het goed voor heeft met ze. Dat mankeert gewoon in België en gebaseerd op de recente ontwikkelingen ook in Nederland nu.
En daar kan je van alles van vinden maar de enige schuldige daarin is de overheid. :)
Bovendien: als ik nu van Rotterdam naar Groningen zou rijden voor een bezichtiging, zou er geen haan zijn die ernaar kraait, maar als ik naar Antwerpen zou rijden (wat een stúk dichterbij is), dan staat iedereen meteen op z'n achterste benen.

Wilde TS gezellig een dagje gaan shoppen in Utrecht, dan zou ik ook vragen of ze wel helemaal lekker is, maar in de auto springen, ergens heen rijden, pony bezichtigen, in de auto springen, terug rijden brengt een stuk minder risico met zich mee dan mensen die nog gezellig bij de buren op de koffie gaan, ouders en grootouders gaan bezoeken, op kantoor gaan zitten werken, uitgebreid op skivakantie gaan en weet-ik-het-wat. Maar natuurlijk is iedereen op Bokt altijd Roomser dan de paus en doet niemand hier ooit iets wat niet mag of niet verstandig is. :+

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:48

Ik denk ook dat het risico kleiner is dan een extra bezoekje aan de supermarkt omdat je wat vergeten bent of ergens zin in hebt.
En ja het leven gaat inderdaad gewoon door. Ik denk dat iedereen juist blij mag zijn met mensen die dingen laten doorgaan, die nog huizen kopen, trouwen, online winkelen, bij restaurants eten afhalen en dus ook die shetlanders kopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:51

Poekkie schreef:
Ayasha schreef:
En in dit geval laten de grenzen waartussen men zich kan begeven toe om in NL naar een pony te gaan kijken. :) Wordt het afgeraden? Ja. Is het wettelijk verboden? Nee, op voorwaarde dat je je aan de geldende quarantaineregels houdt. En dat is dus je antwoord. :)


Kleine correctie :)

Rechtstreeks van Vlaanderen.be.
Om terug te keren naar België is er dus geen probleem in elk geval.

Citaat:
alle andere personen die naar België reizen, behalve:
wanneer ze minder dan 48 uur in België blijven,
ze naar België terugkeren na een verblijf in het buitenland van minder dan 48 uur.
Verblijft u minder dan 48 uur in het buitenland en reist u niet met het vliegtuig of per boot (of van buiten de EU of Schengenzone met de trein of bus) naar België? Dan moet u het PLF-formulier niet invullen. Quarantaine en testen zijn in dit geval niet nodig.


Als ik het goed begrijp zou ze wel eerst 10 dagen in quarantaine moeten eer ze in Nederland mag ‘uitstappen’ zeg maar. Dus dat is dan weer wel een issue. :))

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:54

Ja Ayasha, om terug te keren idd geen probleem. Belgie is qua grenzen precies iets minder streng. Het gaat om de periode tussen het oversteken van de grens Be-Nl en het ‘vrij’ verplaatsen in nederland. Strikt gesproken moet er 10 dagen quarantaine zitten tussen de grensoversteek en het bezoek aan de shet. (Maar nogmaals... controles daarvan zijn twijfelachtig.)

Edit: oei sorry, laat maar. Ik zie net dat je tot dezelfde conclusie was gekomen. Ben akkoord!

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:57

Bij mij is het andersom maar ik ga zondag voor een paard kijken België. Maar ik zit alleen in de auto. Ik kijk naar de paard. aai m over zn hoofd (onbeleerd) en ga weer naar huis (plat gezegd). Dit vormt voor niemand een risico. Je kunt makkelijk afstand houden. Als het had gekund had ik er een weekendje zee van gemaakt maar dat doe ik nu uiteraard niet.

Vind een paard bezichtigen anders dan gaan shoppen ofzo. Mits je geen spullen aanraakt natuurlijk (wat bij een bereden paard wel lastig is natuurlijk)

Maargoed iedereen kan wel nadenken lijkt mij
Laatst bijgewerkt door Blaze1994 op 20-01-21 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:04

Poekkie schreef:
Ja Ayasha, om terug te keren idd geen probleem. Belgie is qua grenzen precies iets minder streng. Het gaat om de periode tussen het oversteken van de grens Be-Nl en het ‘vrij’ verplaatsen in nederland. Strikt gesproken moet er 10 dagen quarantaine zitten tussen de grensoversteek en het bezoek aan de shet. (Maar nogmaals... controles daarvan zijn twijfelachtig.)

Edit: oei sorry, laat maar. Ik zie net dat je tot dezelfde conclusie was gekomen. Ben akkoord!

Inderdaad. :j Moest ze even apart opzoeken. :j
Dus het antwoord is simpel TS: Als die pony je 10 dagen quarantaine in NL waard is dan kan je gaan. Anders is het tegen de (nederlandse) wet.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:07

Blaze, voor jou mag het idd als je het nagaat. Hopelijk brengt de tocht je een fijn paard op :) Wel gek hoe verwarrend en krom die regels eigelijk zijn als je het zo bekijkt.

Of het echt anders is dan gaan shoppen vind ik een moeilijke. In de zin van... gewoon in een wei wel zolang je niet bij die eigenaars op de koffie gaat. Maar als je een paard gaat bezichtigen in een manege waar op die moment nog groepsles is, en jij zit daar ook in die stallen en zadelkamer en nog eens proefrijden, dan mwah.... shoppen lijkt me veiliger. Maar goed, dat is een andere discussie en dit soort situaties is helemaal niet meer uit te sluiten behalve door gewoon de hele categorie lam te leggen natuurlijk.

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:09

Poekkie schreef:
Blaze, voor jou mag het idd als je het nagaat. Hopelijk brengt de tocht je een fijn paard op :) Wel gek hoe verwarrend en krom die regels eigelijk zijn als je het zo bekijkt.

Of het echt anders is dan gaan shoppen vind ik een moeilijke. In de zin van... gewoon in een wei wel zolang je niet bij die eigenaars op de koffie gaat. Maar als je een paard gaat bezichtigen in een manege waar op die moment nog groepsles is, en jij zit daar ook in die stallen en zadelkamer en nog eens proefrijden, dan mwah.... shoppen lijkt me veiliger. Maar goed, dat is een andere discussie en dit soort situaties is helemaal niet meer uit te sluiten behalve door gewoon de hele categorie lam te leggen natuurlijk.



Idd heel krom!
Ik hoop het ook. Ik heb wel het nodige voorwerk al gedaan dus heel veel filmpjes gevraagd om te kijken of ik er echt heen wil. Ook omdat het 2,5 uur enkele reis is maar ook vanwege corona. Shoppen kun je ook online doen en dat doe ik nu ook. Een paard online kopen doe ik als amateur niet haha

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:14

Poekkie schreef:
Popstra schreef:
Gewoon doen. Ik ben al meerdere keren de grens over geweest met paarden om de arts te bezoeken en zo ook de grens met Duitsland waar ik een paard in training heb staan te bezoeken. Dit alles duurt enkele uurtjes. Zolang je netjes afstand houd, mondkap draagt en je handen goed wast is er toch geen probleem.


Ik heb deze getemd. Lijkt me niet gepast om anderen aan te zetten de huidige wetgeving te overtreden.

Dan kun je hier wel meer gaan temmen :roll:

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:15

Begreep ik nu op de persconferentie dat de regels bij de grenzen aangescherpt worden? Of s dit alleen bij vliegverkeer? Een negatieve test van max 72u, een sneltest en quarantaine die nu ook steekproefgewijs gecontroleerd gaat worden. Was me niet duidelijk of het alleen voor vliegverkeer was, in ieder geval wel voor alle landen.

Wat ik er van vind wat TS doet, doet er niet toe, ze vraagt of het mag. Het antwoord is volgens mij: ja, het mag, zolang jij je aan de strengere maatregelen houdt en alleen gaat. Dus niet met iemand samen. (Tenzij je jonger dan 12 bent) Afhankelijk welke dag je gaat kijken bij de shet zou het kunnen inhouden dat je niet iemand mee mag nemen, in quarantaine moet, voor 20.00u het land uit moet zijn, op anderhalve meter met mondkap en je handen stuk wast. Moet je voor jezelf beslissen of je het dan nog steeds zo leuk vindt om te gaan kijken.

Tip van Flip: Check voor vertrek de site van de rijksoverheid waar alle maatregelen op staan want die wijzigen nu rap! (Sommige dingen gaan morgen al in, sommige pas na het weekend, sommige vrijdag, om het makkelijk te houden..)

Helaas sluiten ze de grenzen nog niet helemaal in NL, dus verplaatsing is helaas nog steeds mogelijk.