Trailer verlichting werkt niet zoals het hoort

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Trailer verlichting werkt niet zoals het hoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 14:43

Hallo,

Ingewikkeld verhaal maar misschien heeft hier iemand een briljant idee! We zijn inmiddels ruim 1500 euro verder en weten nog steeds niks, en ik zit weer met een kapotte auto....

Wij hebben een VW Tiguan uit 2009 en een Atec 2 paardstrailer uit 2007.

Combi reed altijd goed en alles werkte.

Vorig jaar trailer weggebracht voor een beurt en de 7 polige stekker die erop zat om laten zetten naar een 13 polige.

Toen we de trailer op gingen halen kreeg ik een verlichting foutmelding in de auto. Rechts deed m'n knipperlicht en gewone licht het niet van de aanhanger. Remlicht wel.

Meteen aangegeven bij de trailerboer.
Zij hebben de trailer aan een andere auto gehangen en daar deed alles het wel. Andere trailer aan mijn auto, en zelfde probleem. Conclusie, ligt aan de auto.

Auto naar de garage gebracht, aanhanger unit (welke de er lichting door geeft van de auto naar de aanhanger) kapot.

Oké... Kan toeval zijn... Laten maken (rib uit m'n lijf) en ongeveer 1 jaar fijn ermee gereden.

Maand geleden reed ik op stal achteruit en "poef" weer dezelfde melding als vorig jaar....

Auto naar de garage om door te laten meten, ja hoor, weer die dure unit kapot....

Weer laten maken en meteen de bedrading na laten kijken van m'n auto. Bleken 2 zo goed als blote draden naast elkaar te zitten die elkaar vermoedelijk af en toe raken... Dat ook laten vervangen en auto mee genomen.

Door drukte e.d. trailer er nog niet achter gehad, tot vandaag. Ik koppel aan, en ja hoor.... Weer foute boel!

Maar wat kan dit zijn?

Ik denk dat er toch iets fout zit in mijn trailer, maar volgens de trailerboer is dàt niet het geval....

De trailer is doorgemeten en geeft geen rare dingen op de meetapparatuur, maar ik druf die trailer ook niet achter een andere auto te hangen omdat ik bang ben dat ie dan iemand anders z'n auto ook sloopt!

Zou een aardefout of iets in de stekker van m'n aanhanger dusdanige kortsluiting kunnen veroorzaken dat die (dure!) unit in m'n auto elke keer kapot gaat?

Dat zou toch helemaal niet moeten kunnen?

Morgen maar weer m'n auto garage bellen en nu de hele combinatie er maar heen brengen zodat zij het hele plaatje kunnen bekijken....

Mn man is inmiddels in het stadium dattie het hele circus verkoopt....

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:50

Is de aansluiting van de auto ook vervangen? Want ik kan me voorstellen dat als de auto nog 7 polig is, dat alles niet lekker werkt op elkaar.

Ik heb er verder weinig verstand van, maar de auto en de trailer moeten volgens mij dezelfde type stekker/aansluiting hebben. Correct me if I’m wrong 8-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:53

Er kan vocht in de module komen wat veel problemen geeft.
Jij bent niet de enige met dit probleem.

Laat deze even nakijken door een "gewone" garage of er vocht in zit.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:38

Marith_Ov schreef:
Is de aansluiting van de auto ook vervangen? Want ik kan me voorstellen dat als de auto nog 7 polig is, dat alles niet lekker werkt op elkaar.

Ik heb er verder weinig verstand van, maar de auto en de trailer moeten volgens mij dezelfde type stekker/aansluiting hebben. Correct me if I’m wrong 8-)

Ik vind dit echt een heel schattig antwoord :D

Ik ken TS niet, maar ik schat zomaar in dat ze de trailer naar 13 heeft laten overzetten omdat de auto 13 heeft.

En zolang je een verloop hebt hoef je niet dezelfde te hebben, alleen ben je op een gegeven moment de verloopstukjes spuugzat.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:45

Utixo schreef:
Marith_Ov schreef:

Ik vind dit echt een heel schattig antwoord :D

Ik ken TS niet, maar ik schat zomaar in dat ze de trailer naar 13 heeft laten overzetten omdat de auto 13 heeft.

En zolang je een verloop hebt hoef je niet dezelfde te hebben, alleen ben je op een gegeven moment de verloopstukjes spuugzat.

Tja, ik ken gewoon mensen die een 13 polige stekker in een 7 polige aansluiting stoppen en dan gewoon zeggen dat het past.... :+ Ik kan me dan voorstellen dat er dan rare dingen gebeuren O:)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Trailer verlichting werkt niet zoals het hoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:50

Waarom wil je een 13 polige stekker aan de trailer!? Dat is voor constante stroom zoals een koelkastje in de caravan. Bij een trailer niet functioneel.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:02

Geen zin meer in verloopstukje? Constante verlichting in zadelkamer of laadruimte? Dit staat los van het probleem van ts. Kan de garage de trailer niet eens aan een auto van hunzelf hangen? Dan ben jij in het geval het kapot gaat niets schuldig aan anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:16

Volgens mij zijn alle nieuwe trailers tegenwoordig met 13 polige stekker. Er zit wel gewoon een 7 polige kabel in aangesloten maar omdat voor auto's 13 de standaard scheelt dat veel gedoe met verloopjes.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:33

Is de stekker alweer een keer uit elkaar gehaald? Wel een lastige hoor. Zou overwegen de 7 polige stekker er weer op te zetten want dit wordt wel een erg duur grapje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:03

janderegelaa schreef:
Waarom wil je een 13 polige stekker aan de trailer!? Dat is voor constante stroom zoals een koelkastje in de caravan. Bij een trailer niet functioneel.

Is toch wel handig voor het verplichte (vanaf een bepaald bouwjaar) mistachterlicht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 07:46

Brainless schreef:
janderegelaa schreef:

Is toch wel handig voor het verplichte (vanaf een bepaald bouwjaar) mistachterlicht.

Dat kan ook met de 7 polige. Daarom dus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:08

janderegelaa schreef:
Dat kan ook met de 7 polige. Daarom dus.

Maar het is dan of mogelijk tot altijd licht in de trailer of mistachterlicht.

Met dit weer is het wel fijn dat je verlichting hebt zonder dat de auto op het contact moet staan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:18

Ja heb ik ook gehad met mijn auto en trailer.
Auto gaf bij mijn auto een foutmelding, andere hadden geen last.
Achteraf na heel veel zoeken bleek de fout toch wel in mijn trailer te zitten. 1 van de achterlichten zat een draadje niet helemaal 100 meer en veroorzaakte de problemen.

Wel moest mijn auto speciaal naar de dealer daarna. Bij de dealer konden ze dit wel aanpassen/resetten in de computer iets wat bij een gewone garage steeds niet bleek te lukken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 22:12

Hele circus gaat morgen naar mijn gewone auto garage. En inderdaad, de 7 polige stekker uit gemak om laten zetten naar 13.

Stekker van de auto is geheel uit elkaar geweest en bedrading is deels vervangen.

Stekker van de trailer gaat dus morgen uit elkaar. Maar als daar inderdaad het probleem in zit is de trailerboer nog niet van me af, ookal is dat ruim een jaar geleden. Want dit geintje gaat gewoon richting de 2000 euro nu. En als zij die stekker domweg verkeer hebben aangesloten en toen ik vroeg of ze hem nog 1x wilde checken weer constateerden dat alles goed zat.....

Dat zal nog een flinke discussie worden.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:27

Crista schreef:
Hele circus gaat morgen naar mijn gewone auto garage. En inderdaad, de 7 polige stekker uit gemak om laten zetten naar 13.

Stekker van de auto is geheel uit elkaar geweest en bedrading is deels vervangen.

Stekker van de trailer gaat dus morgen uit elkaar. Maar als daar inderdaad het probleem in zit is de trailerboer nog niet van me af, ookal is dat ruim een jaar geleden. Want dit geintje gaat gewoon richting de 2000 euro nu. En als zij die stekker domweg verkeer hebben aangesloten en toen ik vroeg of ze hem nog 1x wilde checken weer constateerden dat alles goed zat.....

Dat zal nog een flinke discussie worden.....

Dat denk ik niet.
Jij hebt geen kennis van zaken en die garage ook niet.
Op basis waarvan ga jij dan een discussie voeren?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:20

Ik denk dat je het overschat. Hoe dan ook , als je gaat kloten met de originele bedrading, ook al is het een trailerboer, er is een risico dat het niet werkt, al helemaal niet met de luxe van de tegenwoordige auto's. Daar kun je de trailerboer niet aansprakelijk voor stellen. Dikke kans dat je trailer het gewoon goed doet op welke andere auto dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:28

Ik zou toch ook echt even alle kappen van de lampen van de trailer af halen. Controleer alles op corrosie, goede contact punten en vaste massa kabels.

Dat de lampjes 'werken' wil niet zeggen dat alles oké is.

Ik had na een verbouwingsprojectje een + en massa kabeltje van de kentenverlichting niet goed zitten. Een lampje van niks die werkte en toch klapte elke keer de zekering in de auto eruit zodra ik ging rijden. Ik kan mij goed voorstellen dat zoiets bij een moderne auto tot dure storingen kan leiden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:28

Utixo schreef:
Ik denk dat je het overschat. Hoe dan ook , als je gaat kloten met de originele bedrading, ook al is het een trailerboer, er is een risico dat het niet werkt, al helemaal niet met de luxe van de tegenwoordige auto's. Daar kun je de trailerboer niet aansprakelijk voor stellen. Dikke kans dat je trailer het gewoon goed doet op welke andere auto dan ook.

Ik?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:37

Ik zou niet durven om te zeggen dat jij het overschat, Ikke 8-). Ik bedoel TS, met het aansprakelijk stellen van de trailerboer.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 12:24

Zojuist gebeld door de garage en ze hebben me wat foto's doorgestuurd.... Hoogstwaarschijnlijk heeft de vorige eigenaar van de trailer gerommeld met de verlichting....

De draden zijn van voor tot achter op meerdere plekken beschadigd en 2 draden zijn zelfs 2x doorverbonden met kroonstenen...
Een flink zooitje dus, en als er dan een drupje vocht oid bij komt heb je natuurlijk feest. Verklaard wel waarom dit probleem tot nu toe zich precies elke keer in de winter voor deed....

Mn auto lijkt deze x gelukkig niet doorgebrand, maar die gaan ze straks nog even extra controleren....