stal eigenaar geeft paard niet terug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xjevanscm

stal eigenaar geeft paard niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 12:38

een half jaar geleden kocht ik samen met 2 personen een paard. Nu heb ik en een ander persoon uiteindelijk betaald en de derde persoon dus niet. Het paard stond op de wei van de persoon die niet betaald heeft. ( de wei heeft hij gratis van de gemeente)

Dit ging heel lang goed tot dat ik zei dat ik mijn paard wilde stallen. Waardoor de persoon die niet betaald heeft wilde dat ik hem uitkocht. Dat ga ik natuurlijk niet doen aangezien hij niks betaald heeft aan dat paard. Geen koopgeld geen enting niks zelfs het voer niet. Wij hebben toen gezegd dat het paspoort bij hem blijft aangezien hij op zijn wei stond. Nu krijgen we die natuurlijk niet terug.

Ik had het even 2 weken laten rusten maar nu was ik gister op buiten rit met een vriendin en kwam ik die man dus tegen met een meisje dat op mijn paard reed.
mijn paardje word momenteel niet goed verzorgd en wil hem zo snel mogelijk terug.

Heeft iemand raad wat ik nu kan doen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:41

Hebben jullie van tevoren afspraken op papier gezet?
Bijvoorbeeld voor wanneer iemand wil stoppen met het paard?

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:43

Ik heb gevoel dat dit geen top sportpaard is met dito prijs.

Klein bedrag= bespaar je het gezeur en koop hem uit.

Heb je rechtsbijstand en staat alles op papier dan kun je er misschien wat mee.

Hij zorgt er nu wel voor . Dus dat laatste gaat zelfs lastig worden. Ga maar aantonen dat hij geen kosten heeft gehad.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:44

Dus jouw paard wordt gebruikt door de derde 'eigenaar' maar die persoon heeft het derde deel niet betaald, dat hebben jij en eigenaar 2 gedaan? En betaal je wel weidegeld?
Voor hoeveel wil die persoon uitgekocht worden? Als het een schappelijke prijs is zou ik mijn verlies nemen en in het vervolg niet meer een constructie als deze gebruiken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:46

Wacht even: je koopt met 3 man een paard.
Persoon 1 en 2 betalen koopgeld
Persoon 3 niet.
Persoon 1 en 2 betalen voer, veearts etc
Persoon 3 zorgt voor de wei.

En nu wil jij (persoon 1) dat het paard op een andere locatie komt te staan en persoon 3 wil dat alleen als je hem uitkoopt. Wat wil persoon 2 dan?

En hoeveel wil hij dan nog voor het paard en waarom?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:47

In welke situaties werken mensen zich soms vrijwillig. Ik snap dat eigenlijk niet, op welk moment dacht je dat een paard aankopen met 3 mensen een goed idee was en tot in de eeuwigheid goed zou gaan?
Denk toch eens na voordat je zo rare constructies op gaat zetten met levende dieren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:48

Het belangrijkste.. wat staat er op papier?

Dat iemand niet heeft mee betaald aan de aankoop betekend dan niet dat hij geen eigenaar is.
Dat ligt aan de afspraken die gemaakt zijn.
Helemaal omdat jullie ook zijn land gratis gebruiken (en dat hij het land gratis mag gebruiken staat dar los van, hij had ook een betalende klant kunnen nemen).

xjevanscm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 12:49

persoon 2 wilt hem ook stallen. Ik heb zelf een contract met de oude eigenaar dat ik hem heb gekocht en nee het is geen schappelijke prijs waarin die wilt uitgekocht worden.\

xjevanscm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 12:50

Brainless schreef:
Het belangrijkste.. wat staat er op papier?

Dat iemand niet heeft mee betaald aan de aankoop betekend dan niet dat hij geen eigenaar is.
Dat ligt aan de afspraken die gemaakt zijn.
Helemaal omdat jullie ook zijn land gratis gebruiken (en dat hij het land gratis mag gebruiken staat dar los van, hij had ook een betalende klant kunnen nemen).

zijn land mag sowieso niet onderverhuurd worden

Brainless

Re: stal eigenaar geeft paard niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:51

Dat staat toch los van het feit dat het paard nu ergens gratis kan staan?

Wat is er afgesproken en hoeveel procent van de waarde van het paard wilt hij nu hebben?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:52

Als er niks op papier staat over jullie onderlinge afspraken vrees ik dat je kunt fluiten naar je paard. Dure les.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:52

Rocamor schreef:
Persoon 3 niet.

En nu wil jij (persoon 1) dat het paard op een andere locatie komt te staan en persoon 3 wil dat alleen als je hem uitkoopt. Wat wil persoon 2 dan?

Persoon 2 is uit gekocht zoals ik het begreep. Persoon 3 heeft niets betaald aan de aankoop en heeft dus geen geld gekregen maar wil dat nu wel.

Ik ga wel met Gini mee maar daar heb je niets aan.

Ik ga een wilde gok doen maar ik veronderstel dat jullie ook geen contract op gemaakt hebben?

Je hoort het verhaal maar van één kant. Lijkt me dat je twee mogelijkheden hebt:
Persoon drie die je een flinke periode aan huur uit gespaard heeft toch een bedrag geven als bedankje voor dat feit.
Of als je perse ruzie en problemen wil; de knol gewoon opladen, paspoort aangeven als gestolen/kwijt en een nieuw paspoort aanvragen.

Hij heeft het niet onderverhuurd want jullie hebben geen huur betaald. :) Als er geen papieren op gemaakt zijn is het woord tegen woord wie wat betaald heeft dus als hij kwaad wil dan kan hij rustig beweren dat hij uitgekocht wil worden, wat ie dus ook doet, en zie het tegendeel maar eens te beweren.
Het feit dat het dier bij hem geplaatst is zonder dat er een contract is of huur betaald is, is een argument tegen jou vrees ik als het er op aan komt. :) Over het algemeen laten mensen niet zomaar zonder overeenkomst paarden in hun weide lopen die niet van hen zijn.

Dan is ook nog de vraag of het bedrag waarvoor hij uit gekocht wil worden zo hoog is, dat je er voor wil procederen?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-11-20 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xjevanscm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 12:54

Brainless schreef:
Dat staat toch los van het feit dat het paard nu ergens gratis kan staan?

Wat is er afgesproken en hoeveel procent van de waarde van het paard wilt hij nu hebben?

hij wilt 1/3 van de prijs wat hij nu waard is en dan spreken we niet over 500 euro

xjevanscm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 12:54

Ayasha schreef:
Rocamor schreef:
Persoon 3 niet.

Persoon 2 is uit gekocht zoals ik het begreep. Persoon 3 heeft niets betaald aan de aankoop en heeft dus geen geld gekregen maar wil dat nu wel.

nee persoon 2 is mijn vriend en die wilt samen met mij dat paard stallen mijn vriend en ik hebben dat paard toen ook betaald.

Ik ga wel met Gini mee maar daar heb je niets aan.

Ik ga een wilde gok doen maar ik veronderstel dat jullie ook geen contract op gemaakt hebben?

Je hoort het verhaal maar van één kant. Lijkt me dat je twee mogelijkheden hebt:
Persoon drie die je een flinke periode aan huur uit gespaard heeft toch een bedrag geven als bedankje voor dat feit.
Of als je perse ruzie en problemen wil; de knol gewoon opladen, paspoort aangeven als gestolen/kwijt en een nieuw paspoort aanvragen.

Hij heeft het niet onderverhuurd want jullie hebben geen huur betaald. :) Als er geen papieren op gemaakt zijn is het woord tegen woord wie wat betaald heeft dus als hij kwaad wil dan kan hij rustig beweren dat hij uitgekocht wil worden, wat ie dus ook doet, en zie het tegendeel maar eens te beweren.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:55

Ik denk dat je weinig anders kunt doen dan in gesprek gaan en proberen tot een oplossing te komen. En dit nooit meer zo doen.

Amado7

Je hebt dus op papier dat jullie hem gekocht hebben ? Als je dat zwart op wit hebt , dan is hij dus van jou. Paspoort is geen eigendomsbewijs.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nogmaals: Zijn er afspraken op papier gezet en wat voor afspraken zijn dit? :)

xjevanscm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 12:57

om het nog iets duidelijker te maken we konden dat paard daar zetten omdat het als een soort van opa en oma waren voor ons.

Ja ik heb een koop contract met de oude eigenaren. En ik heb bewijs dat ik hun heb betaald.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:59

xjevanscm schreef:
om het nog iets duidelijker te maken we konden dat paard daar zetten omdat het als een soort van opa en oma waren voor ons.

Reden te meer dus om samen om tafel te gaan.

Amado7

Re: stal eigenaar geeft paard niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:00

Een brief met uiterlijke datum dat je het paspoort terug wil hebben en je anders hulp inschakelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:03

xjevanscm schreef:

Ja ik heb een koop contract met de oude eigenaren. En ik heb bewijs dat ik hun heb betaald.

Kijk dan heb je dus genoeg in handen om de knol gewoon weg te halen en het paspoort opnieuw aan te vragen lijkt me. Als er toch al wrevel is en er niet uit te komen is dan is het maar even korte pijn. Laat als teken van goede wil een bedrag achter voor de tijd dat ie daar op weide heeft mogen lopen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:03

Wat denk je om als volwassen mensen om de tafel te gaan zit dit normaal te bespreken zonder vindertjes wijzen en boos te worden.

Als dat niet werkt dan paard opladen en wegwezen als jij bewijs heb dat jij het paard betaald heb Opa of niet.. en dan vraag ik me verbaasd af of welk paard reed jij dan toen je hem tegen kwam?
Hij heeft, als hij de 3e persoon is, net zoveel rechten om het paard te gebruiken ook al heeft hij niet betaald.

Denk dat je wat uitgebreider en duidelijker moet zijn want je berichten zijn maar vaag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:04

Het klinkt vervelend, maar als hij echt mede eigenaar is en jullie hebben dat zo afgesproken dan heeft hij recht op 1/3 van de waarde als jullie hem willen uitkopen.
Of hij nu meebetaald heeft of niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:05

Ayasha schreef:
Kijk dan heb je dus genoeg in handen om de knol gewoon weg te halen en het paspoort opnieuw aan te vragen lijkt me. Als er toch al wrevel is en er niet uit te komen is dan is het maar even korte pijn. Laat als teken van goede wil een bedrag achter voor de tijd dat ie daar op weide heeft mogen lopen.

Als hij mede eigenaar is (of hij nu betaald heeft of niet) heeft hij recht op 1/3de van de waarde.
Ook al heeft het paard ergens gratis gestaan; dat maakt niks uit.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:07

Stappen die je kunt nemen:

-Stel iedereen voor om samen om tafel te gaan. Neem iemand mee die jou ondersteunt.
-Een mediator?
-Rechtsbijstand zsm inschakelen.