stal dubbel verhuren na overlijden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4732
Geregistreerd: 26-05-13

Re: stal dubbel verhuren na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:06

Bizar verhaal, zeker aangezien een ander wel geld terug kreeg. Persoonlijk denk ik ook dat hier meer speelt dan we hier kunnen lezen, en dat de communicatie beter niet alleen via appjes gelopen was.

Wat ik ook niet begrijp: als er 3 stallen leeg zijn, waarom wou de nieuwe huurder dan per se jouw stal, en waarom kon die dan niet eerder komen in één van de andere stallen?

Persoonlijk zou ik de pensionhouder bellen en op beide zaken aanspreken.

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:10

Stap in de auto (of op de fiets), ga er heen en PRAAT met de staleigenaar.
Als je elkaar recht in de ogen kijkt en je hem uitlegt dat je hier nu een naar gevoel bij hebt, heb je volgens mij de meeste kans op een acceptabele oplossing en de minste ergernis.
Dit kost anders veel negatieve energie die je weinig tot niets gaat opleveren, vrees ik.
Laatst bijgewerkt door agee op 29-10-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:10

dakota schreef:
De staleigenaar negeerde mij al eerder dan dat er überhaupt iemand was die in onze stal wilde dus dat is het niet. En ja ik ben akkoord gegaan met die ander eerder te laten komen en onze stal te gebruiken mits de kosten overgenomen zouden worden.

En inderdaad, de kosten van het verplaatsen van het paard zijn ongeveer even hoog als het bedrag dat ik nog moest krijgen.


In dat geval zou ik om een specificatie van de rekening vragen.
Laat hem maar onderbouwen waar dat bedrag vandaan komt.
En aan de hand daarvan een jurist inschakelen.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:15

rumay schreef:
Lindsey_99 wie zegt dat TS de stal verhuurde aan de nieuwe persoon, misschien is ze wel akkoord gegaan op vraag van stalbaas/stalhulp?
.


Dat geeft ze zelf aan, lees maar terug en daar ga ik dan vanuit.
Als het anders ligt en heeft ts later geschreven hoe het wel zit dan heb ik dat over het hoofd gezien.

dakota
Berichten: 420
Geregistreerd: 31-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 10:22

oji schreef:
Was 5 jaar niet op Bokt geweest maar gebruikt Bokt wel om even de vuile was buiten te hangen. Verder was uit de foto's in haar profiel voor mensen uit de omgeving (niet ik) wel heel duidelijk te herleiden welke stal het om zou moeten gaan.


Ik heb op meerdere stallen gestaan. Het zou goed mogelijk zijn dat dit over een andere stal gaat...

Ik zag een vergelijkbaar ouder topic op bokt waarin iedereen zei dat dubbel verhuren niet kan dus ik dacht laat ik deze situatie voorleggen.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:22

hwn schreef:
Bizar verhaal, zeker aangezien een ander wel geld terug kreeg. Persoonlijk denk ik ook dat hier meer speelt dan we hier kunnen lezen, en dat de communicatie beter niet alleen via appjes gelopen was.


Dit inderdaad. Alle communicatie verloopt online en zelfs als het dan helemaal dreigt mis te lopen, verkiest TS nog eerder een topic op bokt te plaatsen dan rechtstreeks naar de stalhouder te stappen en het face to face uit te klaren. Hier is sprake van een enorme miscommunicatie en eigenlijk niet echt de bereidheid om de problemen netjes uit te klaren, en dan kijk ik naar beide partijen.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:23

dakota schreef:
Ik werd zelf benaderd door een stalgenoot dat de nieuwe persoon die al zou komen eerder wilde komen en dan in mijn stal zou gaan staan. Ze wilde de kosten compenseren en zou contact met mij opnemen. Ik ben toen akkoord gegaan. Ineens hoorde ik niks meer en ben ik gaan informeren. Toen bleek dat de staleigenaar perse wilde dat zij aan hem zou betalen maar ik kreeg hierover geen bericht.


In dat geval was het beter geweest als je zelf de stalhouder had gebeld en geinformeerd dat iemand anders graag jouw stal wil overnemen. Dat aan een derde overlaten is wat tricky, al begrijp ik goed dat het emotioneel moeilijk is. Als er inderdaad nog 3 stallen vrij zijn, dan ligt het toch anders want hij had die nieuwe persoon kunnen zeggen dat ze eerst tijdelijk in een vrije stal kon staan en na afloop van de maand naar jouw stal verhuizen. Dan had ze als gebruikelijk ook met hem de huur moeten afrekenen.

Met een beetje communicatie had het gewoon netjes afgehandeld kunnen worden, want ook de nieuwe huurder heeft geen zeggenschap over aan wie ze het huurgeld betaald of moet afrekenen. Dat hoort via de eigenaar te lopen, tenzij deze aan beide partijen aangeeft dat ze het onderling maar moeten regelen.

Maar nogmaals, erg sneu dat het zo is gelopen, want we begrijpen allemaal hoe verdrietig de hele situatie is.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: stal dubbel verhuren na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:36

Ts wat is nu het verhaal? Staleigenaar wilde de stal al.direcr verhuren of werd jij door diegene benaderd of ze al in jouw stal kon? N had diegene hierover al contact gehad met de stalbaas ja of nee?

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:42

dakota schreef:
En inderdaad, de kosten van het verplaatsen van het paard zijn ongeveer even hoog als het bedrag dat ik nog moest krijgen.


Wel heel frappant dit en erg makkelijk, laat het hem maar aantonen dat het dat daadwerkelijk heeft gekost, dan nog blijft het feit dat je het zelf ook al had geregeld dat je paard uit de stal zou worden gehaald en dit ook had door gegeven.

Tatyana

Berichten: 1496
Geregistreerd: 24-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:50

Maar even... Ik heb nog nooit recht gehad op een 'vaste stal'. In geen enkele van mijn contracten stond dat ik de derde stal links in gang A kreeg. Dus als er nu nog vrije stallen zijn, is er dus nog gewoon een stal beschikbaar voor de fiets van TS en is er dus helemaal geen recht op teruggaaf van geld.

Ik snap als de stalhouder iemand heeft en 4 vrije stallen dat degene mag uitkiezen welke stal ze prettig vindt en dat je een paard dan niet 2 x in 3 weken van plek laat veranderen. Tenzij TS direct na overlijden aan heeft gegeven een nieuw paard te kopen en graag in deze specifieke stal wil plaatsen.

Daarnaast kan ik me uiteraard voorstellen dat het pijnlijk is dat je paard overlijdt, maar niet langsgaan en kijken of jij als eigenaar nog wat kan doen vind ik ook not done. Het is een paard, geen kapotte fiets. Dus ook daarvan kan ik me voorstellen dat dat voor de stalhouder pijnlijk is. Als het paard leeft is het super belangrijk, gaat het 's nachts dood, veel succes ermee... Dat lijkt mij niet bij volpension inzitten dat je niet eens even je gezicht laat zien dan, al is het puur uit respect naar anderen toe, die jouw 'vuile' werk opknappen.

Edit: Dit rechtvaardigt het gedrag van de stalhouder en de bizarre factuur ook niet, maar kennelijk is met elkaar praten in ieder geval geen optie geweest voor beide partijen (en dan bedoel ik face 2 face en geen appjes)

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:52

Ik zie al waar de staleigenaar z'n bedrag voor het weghalen van het paard op baseert, en als-ie het zó speelt ga je er nog een lekkere dobber aan hebben.
Dat bedrag van 225 is de borg, begrijp ik. Die borg staat (neem ik aan) in het contract als: wordt terug betaald bij het schoon achterlaten van de stal.
Er ligt een dood paard in de stal -> dus stal is niet schoon achtergelaten.

Is uiteraard volledige bullshit want je hebt de kans niet gekregen 'm zelf leeg te ruimen, maar ik vermoed dat dit de 'truc' gaat zijn om de rekening te rechtvaardigen.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:11

Tatyana schreef:
Maar even... Ik heb nog nooit recht gehad op een 'vaste stal'. In geen enkele van mijn contracten stond dat ik de derde stal links in gang A kreeg. Dus als er nu nog vrije stallen zijn, is er dus nog gewoon een stal beschikbaar voor de fiets van TS en is er dus helemaal geen recht op teruggaaf van geld.

Ik snap als de stalhouder iemand heeft en 4 vrije stallen dat degene mag uitkiezen welke stal ze prettig vindt en dat je een paard dan niet 2 x in 3 weken van plek laat veranderen. Tenzij TS direct na overlijden aan heeft gegeven een nieuw paard te kopen en graag in deze specifieke stal wil plaatsen.

Daarnaast kan ik me uiteraard voorstellen dat het pijnlijk is dat je paard overlijdt, maar niet langsgaan en kijken of jij als eigenaar nog wat kan doen vind ik ook not done. Het is een paard, geen kapotte fiets. Dus ook daarvan kan ik me voorstellen dat dat voor de stalhouder pijnlijk is. Als het paard leeft is het super belangrijk, gaat het 's nachts dood, veel succes ermee... Dat lijkt mij niet bij volpension inzitten dat je niet eens even je gezicht laat zien dan, al is het puur uit respect naar anderen toe, die jouw 'vuile' werk opknappen.

Edit: Dit rechtvaardigt het gedrag van de stalhouder en de bizarre factuur ook niet, maar kennelijk is met elkaar praten in ieder geval geen optie geweest voor beide partijen (en dan bedoel ik face 2 face en geen appjes)



Nee dat ben ik niet met je eens díe stal was van ts en daar betaalt ts voor. Niet voor die andere stal op het einde van de gang. Hor dat juridisch zit weet ik niet, dus of ts wel of niet recht heeft op teruggaaf van stalgeld is niet aan de boktjuristen:+
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 29-10-20 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:12

Ibbel schreef:
Ik zie al waar de staleigenaar z'n bedrag voor het weghalen van het paard op baseert, en als-ie het zó speelt ga je er nog een lekkere dobber aan hebben.
Dat bedrag van 225 is de borg, begrijp ik. Die borg staat (neem ik aan) in het contract als: wordt terug betaald bij het schoon achterlaten van de stal.
Er ligt een dood paard in de stal -> dus stal is niet schoon achtergelaten.

Is uiteraard volledige bullshit want je hebt de kans niet gekregen 'm zelf leeg te ruimen, maar ik vermoed dat dit de 'truc' gaat zijn om de rekening te rechtvaardigen.


Dat denk ik ook, dat hij extra werk heeft gehad en dat de reden is van de borg inhouden.

hwn
Berichten: 4732
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:17

Ibbel schreef:
Ik zie al waar de staleigenaar z'n bedrag voor het weghalen van het paard op baseert, en als-ie het zó speelt ga je er nog een lekkere dobber aan hebben.
Dat bedrag van 225 is de borg, begrijp ik. Die borg staat (neem ik aan) in het contract als: wordt terug betaald bij het schoon achterlaten van de stal.
Er ligt een dood paard in de stal -> dus stal is niet schoon achtergelaten.

Is uiteraard volledige bullshit want je hebt de kans niet gekregen 'm zelf leeg te ruimen, maar ik vermoed dat dit de 'truc' gaat zijn om de rekening te rechtvaardigen.


Die redenering gaat ook niet helemaal op aangezien de huurtermijn van TS nog niet ten einde was, moest pas proper achtergelaten worden op eind van de termijn (vermoed dat dit eind oktober was?). Dus met die redenering heeft ie geen poot om op te staan.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: stal dubbel verhuren na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:28

Linksom of rechtsom moet hij extra werk verlenen, maar dan moet hij voortaan in zijn contract opnemen dat bij overlijden je de borg niet terug krijgt omdat hij extra werk heeft.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:35

hwn schreef:
Die redenering gaat ook niet helemaal op aangezien de huurtermijn van TS nog niet ten einde was, moest pas proper achtergelaten worden op eind van de termijn (vermoed dat dit eind oktober was?). Dus met die redenering heeft ie geen poot om op te staan.


Nee, want stalhouder beroept zich ook op de clausule in het contract dat 'het contract beëindigd wordt bij overlijden paard". En daarbij zal stalhouder vasthouden aan: 'op het moment van overlijden', dus niet per einde van de maand.

Storm

Berichten: 20857
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: stal dubbel verhuren na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:57

Maar de TS heeft niet eens de kans gehad om zelf de stal 'schoon achter te laten'. Het bedrijf dat het paard zou komen halen was al gebeld, maar nog voor die tijd is het paard uit de stal gehaald door de staleigenaar.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: stal dubbel verhuren na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:04

Ja dat lijkt mij normaal, je gaat niet wachten tot je het beest er niet uit kan krijgen en heel je stal voor de box staat te blieken.

Storm

Berichten: 20857
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: stal dubbel verhuren na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:12

Klopt, maar dat was dan de keuze van de staleigenaar. TS had het geregeld, dat hij vond dat het anders/beter moest, is niet haar beslissing. Zij deed het beste mogelijk wat in haar macht lag.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:14

Inderdaad, dat stukje van het verhaal begrijp ik echt nog wel. Een paard wil je niet zo in de stal laten liggen. Niet om het er dan later uit te krijgen (het moment dat een paard de stal uitgetrokken wordt wil je dat die benen netjes meebewegen, de krak die je anders te horen bij het breken van het been is er eentje die later nog in je nachtmerries terugkomt). Maar ook niet omwille van de andere paarden en stalgenoten. Ik wil mijn paard niet op stal hebben met een dood paard langs zich om dan ten volle mee te krijgen hoe het dier door het crematorium die stal uitgesleurd wordt.

Een overleden paard wil je gewoon zo snel mogelijk op een privé-plekje met een zeil over hebben. Zeker op een pension waar verschillende mensen rondlopen (de een kan beter tegen de aanblik dan de ander).

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:32

@storm: je kan niet voor de eigenaar beslissen dat een ander bedrijf een paard komt weghalen. Je wil hem zsm uit die stal hebben.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:33

Zonnetje81 schreef:
@storm: je kan niet voor de eigenaar beslissen dat een ander bedrijf een paard komt weghalen. Je wil hem zsm uit die stal hebben.


Maar dat paard is van ts niet van de staleigenaat

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:43

Zonnetje81 schreef:
Linksom of rechtsom moet hij extra werk verlenen, maar dan moet hij voortaan in zijn contract opnemen dat bij overlijden je de borg niet terug krijgt omdat hij extra werk heeft.

Had hij echter even een moment gewacht was het paard er door het crematorium uit de stal gehaald en had hij nul extra werk gehad.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:47

Maartje1990 schreef:
Zonnetje81 schreef:
@storm: je kan niet voor de eigenaar beslissen dat een ander bedrijf een paard komt weghalen. Je wil hem zsm uit die stal hebben.


Maar dat paard is van ts niet van de staleigenaat


Volgens mij heb je als eigenaar van het bedrijf toch wel te vertellen wie en wat gaat staan klooien in je stal. Prima dat ze hem ophalen maar ik zou zelf als eigenaar het paard willen verplaatsen. Mede om stijfheid en pottenkijkers.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:47

Gini schreef:
Inderdaad, dat stukje van het verhaal begrijp ik echt nog wel. Een paard wil je niet zo in de stal laten liggen. Niet om het er dan later uit te krijgen (het moment dat een paard de stal uitgetrokken wordt wil je dat die benen netjes meebewegen, de krak die je anders te horen bij het breken van het been is er eentje die later nog in je nachtmerries terugkomt). Maar ook niet omwille van de andere paarden en stalgenoten. Ik wil mijn paard niet op stal hebben met een dood paard langs zich om dan ten volle mee te krijgen hoe het dier door het crematorium die stal uitgesleurd wordt.

Een overleden paard wil je gewoon zo snel mogelijk op een privé-plekje met een zeil over hebben. Zeker op een pension waar verschillende mensen rondlopen (de een kan beter tegen de aanblik dan de ander).

Maar dat is toch niet zo heel moeilijk, er lopen daar mensen rond om de boel te verzorgen, leg zolang het paard nog in de box ligt er een zeil of dekens over heen, alle andere paarden naar buiten en de eigenaren die er dan toevallig aan komen waarschuwen dat er die nacht een paard is overleden en elk moment opgehaald kan worden. Het lijkt mij dat iedereen daar toch wel begrip voor op kan brengen. Dit soort dingen heb je niet in de hand.