Urielle schreef:Heb je binnen 14 dagen na aankoop geretourneerd? Dan moet de deken geaccepteerd worden. Het is aan de winkel om aan te tonen dat er door jouw toedoen schade is ontstaan. Passen na ontvangst mag gewoon.
Urielle schreef:Heb je binnen 14 dagen na aankoop geretourneerd? Dan moet de deken geaccepteerd worden. Het is aan de winkel om aan te tonen dat er door jouw toedoen schade is ontstaan. Passen na ontvangst mag gewoon.
kiki1976 schreef:Even ervan uitgaande dat de deken zonder vlek aan ts is verzonden.
Ze mogen als er door jouw toedoen vlekken op de deken zijn gekomen de retour weigeren, en de kosten voor het terug sturen naar u doorberekenen. Ook hadden ze er voor mogen kiezen om een x bedrag minder terug te storten (dit moet wel in verhouding staan).
De vraag is alleen, moet je als bedrijf dit op die manier willen doen?
Karreman, waarom? Anderzijds zit de webshop met een deken met een vlek die ze niet meer kunnen verkopen voor het gewone bedrag. Waarom moet de webshop voor deze kosten opdraaien.
En anders een slechte review?
Je wilt echt niet weten hoe sommige artikelen retour sturen. Jodhpurs onder het zand (zijkant en zool) en dan beweren dat het passen komt. Je mag ze er niet op aan spreken want je naam gaat ten grabbel. Zeggen doodleuk dat het een kleine moeite is dat we ze schoonmaken.
Dekens aan de binnenkant vol haren, vlas, stro, hooi.
Rijbroeken met letterlijk het speeksel van de paarden erop.
Als je iedere keer met onverkoopbare spullen blijft zitten kan ik het me wel voorstellen dat ze het weigeren en een vergoeding vragen in de retourkosten.
Anderzijds heb je tegenwoordig gelijk een slechte naam, slechte review, daarom ook vraag moet je het willen dit hanteren?
mvdende met je eens.
Er zijn idd personen die op die manier bestellen/zo denken. Maar dat is anderzijds weer het voordeel van online bestellen. Maar voor een webshop een hoop extra kosten.
Komt de deken met een vlak binnen, dan behoort de webshop de kosten van retour ook gewoon te vergoeden. Ongeacht of de deken nu wel of niet paste.
mvdende schreef:Urielle schreef:Heb je binnen 14 dagen na aankoop geretourneerd? Dan moet de deken geaccepteerd worden. Het is aan de winkel om aan te tonen dat er door jouw toedoen schade is ontstaan. Passen na ontvangst mag gewoon.
Passen mag, vlek veroorzaken niet.
Zo heb ik een keer een woordenwisseling (via mail) met een klant gehad die een sportartikel retour stuurde waar de kaartjes vanaf geknipt waren.
Dat retour heb ik niet geaccepteerd en daar was de klant het niet mee eens: die wilde best de kaartjes opzoeken en na sturen....
Tja sorry, maar ik kan dat artikel niet meer als nieuwe verkopen en heb dus schade aan mijn product.
Urielle schreef:Zo werkt het niet. Je hebt als consument het recht een product in situ uit te testen. Ik mag dus met een badpak het water in of met wielrenschoenen gaan fietsen met klikpedalen, ook als het artikel daarna niet meer in nieuwstaat is.
Citaat:Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt.
De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.
Peerke_ schreef:Urielle schreef:Zo werkt het niet. Je hebt als consument het recht een product in situ uit te testen. Ik mag dus met een badpak het water in of met wielrenschoenen gaan fietsen met klikpedalen, ook als het artikel daarna niet meer in nieuwstaat is.
Waar heb je deze onzin vandaan ?
Citaat:Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt.
De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen
Urielle schreef:Zo werkt het niet. Je hebt als consument het recht een product in situ uit te testen. Ik mag dus met een badpak het water in of met wielrenschoenen gaan fietsen met klikpedalen, ook als het artikel daarna niet meer in nieuwstaat is.
Peerke_ schreef:Wat een vieze bende zou dat worden op de retourafdeling van Easy Toys
Het is ook lastig als webshop, want waar neem je je verlies?
Als je nu weigert, en de klant steigert staat heel Facebook vol met een prachtig recensie waar je niet op zit te wachten.
Ik zou een soort retourdeal op de website zetten, wat ook de grote webshops al doen.
Nieuwe deken, zelfde service, alleen hij is een keer gepast en heeft al een vlekje, dus 10% korting!
Er is volgensmij nog geen een ruitersportzaak die dit concept heeft, dus je hebt meteen ook een USP.
Peerke_ schreef:Je moet dat soort dingen per product groep overwegen, er zijn producten waarbij het simpelweg niet wenselijk is (ik haal EasyToys nog maar eens aan als voorbeeld), of producten waarbij het niet interessant is omdat de prijs of marge te laag is.
Ik denk dat bijvoorbeeld paarden dekens een goed voorbeeld zijn van een product wat hier wel geschikt voor is. Het zijn vaak duurdere aankopen, en als je dan een paar euro kunt besparen, dan doe je dat.
Juist omdat het een dure aankoop is, zou je een nieuw product met vlek erin niet accepteren, terwijl als je hier zelf voor hebt gekozen dat geen probleem hoeft te zijn, waarschijnlijk ziet de deken na een uur bij je eigen paard op, er net zo uit..
Bovendien weet je nu dat het mogelijk is om een product terug te sturen, en dat ze hier niet moeilijk over doen, het product komt gewoon terug op de website met korting.
Als je webshopje wilt spelen, moet je gewoon leren dat retouren geld kosten, en dit dus meenemen in je verkoopprijs. En van retouren kun je leren!
De prijs hoeft niet altijd lager te zijn, kijk maar eens naar het grote voorbeeld van de 2ekans producten. Cool Blue is echt niet goedkoop, en toch kopen we daar met z'n allen. Waarom? Omdat ze service geven en niet moeilijk doen.
Als kleine webshop lukt je dat niet meteen, maar je moet ergens beginnen. En als je nu al begint met zeuren over een vlek op een deken en allerlei kosten, dan ga je dat niet bereiken.
Urielle schreef:Citaat:"De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Kort gezegd: je mag wettelijk gezien kijken of het product voldoet aan de eisen (“uitproberen”) maar als je meer doet (“gebruiken”) en daardoor ontstaat schade, dan moet je die schade vergoeden. De discussie wat uitproberen is, blijft natuurlijk bestaan."
Produkten die niet hygiënisch zijn om te retourneren, vallen überhaupt niet onder het recht om te retourneren, dus geen zorgen over de aankoop van een vieb.
mvdende schreef:Ik ben dan ook gestopt met mijn webshop.
Ik verkoop de producten nu met een leuke korting op marktplaats. Geen gezeur meer over retouren.
Peerke_ schreef:Je mag een product uitproberen op dezelfde manier als wanneer je dit product in een winkel zou kopen.
In het geval van TS is dat natuurlijk weer een beetje lastig, want meestal neem je het paard niet mee shoppen. Dus in deze kwestie gaat de regel niet helemaal op. De meeste ruitersport webwinkels geven zelf ook aan, passen mag, maar gebruik een onderdeken.
TS zegt dat ze dat gedaan heeft, maar toch is er een vlek.
Nou kunnen wij vanachter onze computer lastig beoordelen wat voor vlek dit is, is het gewoon een beetje stof wat je er zo afveegt met een doek, of is het een serieuze vlek.
De webshop mag in deze dus de waardevermindering, of de kosten voor het schoonmaken in rekening brengen bij de klant, het product helemaal weigeren mag eigenlijk niet, maar in het geval dat de herstelkosten niet in verhouding zijn met de waarde van de deken, zou de webshop met de klant kunnen overleggen, om de deken alsnog te houden. De kosten die de webshop nu maakt om de deken weer opnieuw op te sturen, mogen weer in rekening worden gebracht bij de klant. (Ik vind 10 euro erg veel, maar goed..)
Nou moet je als webshop ook nadenken over je toekomst.
Ik kan me zo voorstellen dat TS niet meer bij deze webshop besteld, terwijl als ze de deken gewoon retour hadden genomen, had ze dat misschien wel gedaan.
Anderzijds moet je er ook voor waken dat je niet zo bang wordt voor slechte recensies dat je alles maar gewoon toelaat, uiteindelijk ben je ondernemer om geld te verdienen.mvdende schreef:Ik ben dan ook gestopt met mijn webshop.
Ik verkoop de producten nu met een leuke korting op marktplaats. Geen gezeur meer over retouren.
Als je zakelijk via marktplaats verkoopt, ook al heb je geen webshop, is nog steeds het retourrecht van toepassing.
Over de retouren op Bol.com, op het partnerplatform staan heel veel tips om de retouren te verminderen. Geef de klant vooraf veel informatie, maat tabellen, vul alle specificaties in waar Bol om vraagt, en je ziet het aantal retouren verminderen.
Het is uiteraard afhankelijk van welk soort product je verkoopt, maar wij hebben op Bol.com een retourpercentage onder de procent.
Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Annienke, Celebi, kimmetje26, Muronia, puppy1128, Rose123, Sintara en 9 bezoekers