Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Markkie8

Berichten: 498
Geregistreerd: 28-12-08

Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 02:13

Hallo,

Ik ben nu 16 en heb een trekkercertificaat. Daarmee mag ik op een Unimog rijden. Maar mag je er dan ook een trailer achter?

Wie weet meer hier over?

Groetjes,
Mark

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:52

Dat heb je geleerd bij je theorie; staat ook in het boek.

Markkie8

Berichten: 498
Geregistreerd: 28-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 09:40

madamX schreef:
Dat heb je geleerd bij je theorie; staat ook in het boek.


Heb geen boek open gehad :o Mijn vader heeft het me geleerd. en toen heb ik gewoon examen gedaan.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:41

Hahaha, volgens mij zit je wel met iets over aanhanger. Ik heb met mijn cursus wel met aanhanger gereden, maar niet afgereden dus ik weet het niet zeker. Ben benieuwd wat de regels zijn.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:42

Achter je trekker (en unimog dus) mag je een aanhanger doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:28

Jup, als een unimog gelijk wordt gesteld aan een trekker, dan mag je er idd ook een trailer achterhangen en zo op stap. Je bent 16, en gezien je een certificaat behaald hebt, mag je nu gewoon op stap met een trekker en aanhangers. Zorg er alleen wel voor dat je de 50 ton niet overschrijdt (trekker + aanhangwagens + lading) en niet te hard rijdt ;)

Persoonlijk wil ik wel zeggen dat je beter je ouders kan inschakelen of zij je met de trailer ergens willen brengen. Voor je paard is het nl een stuk gelijkmatiger en comfortabeler om achter een auto te hangen.

Markkie8

Berichten: 498
Geregistreerd: 28-12-08

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:54

Toch zie ik regelmatig een Unimog rijden met een trailer. Maar ik ging er steeds vanuit dat die een normaal autorijbewijs hadden voor auto met aanhanger.

Ik wil wat meer gaan oefenen door met aanhangers etc. Op het korte termijn nog geen reisplannen. Maar het kan misschien nog eens van pas komen.

Bedankt in elk geval.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:12

Je hebt twee soort Unimogs (Hoofdletter!!!) De wegversie, daar heb je in originele toestand vrachtwagenrijbewijs voor nodig (4000kg TMM) en een zgn landbouwversie. Deze mag je beschouwen als trekker. Bedenk echter wel dat de kentekenontheffing voor trekkers alleen geldt voor trekkers die over de weg rijden om landbouwactiviteiten te ondernemen. Het vervoer van paarden valt daar NIET onder! Wil je dat legaal doen, dan zul je een kenteken moeten aanvragen voor een landbouwvoertuig, zoals je dat ook bij wegenbouwers ziet.

Markkie8

Berichten: 498
Geregistreerd: 28-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 22:43

ikke schreef:
Je hebt twee soort Unimogs (Hoofdletter!!!) De wegversie, daar heb je in originele toestand vrachtwagenrijbewijs voor nodig (4000kg TMM) en een zgn landbouwversie. Deze mag je beschouwen als trekker. Bedenk echter wel dat de kentekenontheffing voor trekkers alleen geldt voor trekkers die over de weg rijden om landbouwactiviteiten te ondernemen. Het vervoer van paarden valt daar NIET onder! Wil je dat legaal doen, dan zul je een kenteken moeten aanvragen voor een landbouwvoertuig, zoals je dat ook bij wegenbouwers ziet.


Dan ga ik er vanuit dat als je een kenteken aanvraagt je er als 16 jarige niet meer op mag rijden?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:56

Markkie8 schreef:
ikke schreef:
Je hebt twee soort Unimogs (Hoofdletter!!!) De wegversie, daar heb je in originele toestand vrachtwagenrijbewijs voor nodig (4000kg TMM) en een zgn landbouwversie. Deze mag je beschouwen als trekker. Bedenk echter wel dat de kentekenontheffing voor trekkers alleen geldt voor trekkers die over de weg rijden om landbouwactiviteiten te ondernemen. Het vervoer van paarden valt daar NIET onder! Wil je dat legaal doen, dan zul je een kenteken moeten aanvragen voor een landbouwvoertuig, zoals je dat ook bij wegenbouwers ziet.


Dan ga ik er vanuit dat als je een kenteken aanvraagt je er als 16 jarige niet meer op mag rijden?

Waarom niet? Het blijft een landbouwvoertuig. Daar is een speciale reeks in het register voor; GV-00-00 was zo'n serie. Punt is wel dat je mogelijk wegenbelasting moet betalen en dat de verzekering er wat anders tegenaan kijkt, tenzij je weer zo slim bent om een voldoende oude Unimog te nemen.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:53

Ik dacht altijd dat de GV kentekens waren voor GrensVerkeer oftewel degene die tussen Nederland en buitenland rijden.
Weer wat geleerd.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:37

GV was/is bedoeld voor idd grensverkeer, dus als je in NL woont maar regelmatig de grens over gaat tbv werkzaamheden.

_x_Vace_x_

Berichten: 1459
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:40

Ik rij ook met de trailer gewoon achter de trekker dat mag ook

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:42

Het GV-kenteken bestaat uit de letters GV (Grens Verkeer) en twee groepen van twee cijfers. In Nederland zijn landbouwvoertuigen, zoals tractoren maar bijvoorbeeld ook graafmachines, (nog) niet kentekenplichtig. In onze buurlanden Belgie en Duitsland zijn deze voertuigen wel kentekenplichtig. Voor de eigenaren van deze voertuigen die in de grensstreek wonen en met hun landbouwvoertuigen voor werkzaamheden in die landen moeten zijn bestaat de mogelijkheid een GV-kenteken aan te vragen, zodat ze zodoende wel aan de eisen voor het hebben van een ' kentekenregistratie' voldoen.

MDitters
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:58

Ik heb een vraag:ik heb rijbewijs BE+T+AM mag ik on alle unimogs rijden en mag ik de snelweg op ook als landbouwvoertuig want een unimog rijd max 90 en er zijn tegenwoordig ook agrotrucks mag je die ook besturen met dit rijbewijs.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:07

Lijkt me geen moeilijke vraag, Een landbouwvoertuig mag niet op de snelweg of autoweg.

MDitters
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-20

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:05

Op youtube zie je dat wel en daarom is mijn vraag mag ik met mijn rijbewijs deze voertuigen besturen ?

Agro is hetzelfde als agra dus en binnenkort krijg ik er een als het goed is.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:31

Met een trekkerrijbewijs mag je sowieso niet op de snelweg

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:32

Dat zijn unimogs die niet meer onder landbouwvoertuig vallen, maar vrachtverkeer. Hiervoor heb je dan minimaal C rijbewijs nodig

Daarbij mag een landbouwvoertuig niet harder dan 45km/h. Ze kunnen soms wel sneller, maar mogen het niet

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:13

Zoals gezegd: met een tractor mag je alleen de weg op om landbouwactiviteiten te doen.
Hier bij school stond er 1 die even de kinderen kwam ophalen en kreeg een boete omdat dit niet een landbouw gerelateerde activiteit was.

MDitters
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-20

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:17

Ik heb deze vraag bij de politie neergelegd hopelijk kunnen zij mij meer vertellen.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:32

MDitters schreef:
Ik heb deze vraag bij de politie neergelegd hopelijk kunnen zij mij meer vertellen.

Vreemd. Alles staat hier, wat wil je nog meer weten. Waarom stel je hier de vraag dan, als je het toch niet geloofd.

MDitters
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-20

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:40

Ik wil weten of ik met mijn rijbewijs een unimog en agrotruck mag rijden het zijn allebei landbouwvoertuigen dus en op youtube rijden ze op de snelweg en autoweg dus.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Unimog met trailer, wat voor rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:49

Die vragen zijn beantwoord dus. Ik ben benieuwd wat oom agent gaat zeggen dus.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:51

MMBS voertuigen mogen 25 en soms 45km/uur max ongeacht wat ze qua motor en constructie kunnen hebben. Er zijn nl een aantal die worden teruggekeurd vanaf gewone auto's en ik vermoed dat die Unimog er ook onder valt. Daardoor kunnen ze veilig harder dan ze wettelijk mogen, maar de bestuurder mag niet zo hard rijden gezien het gebruiksdoel van het voertuig. Landbouw en ook sommige pretparken, etc. hebben zulke voertuigen wel rijden. Voor gebruik op de openbare weg is het zowel aantrekkelijk (geen wegenbelasting) als totaal niet aantrekkelijk (giga hoge WA doordat het zo aantrekkelijk was voor 16 jarigen om in rond te crossen, er zijn in de afgelopen jaren daarom flinke beperkingen aan opgelegd). Verder is het geen fijn voertuig op de openbare weg door de lage snelheid, overige verkeer wordt ongeduldig en gaat gevaarlijk rijgedrag vertonen qua inhalen er van.

Dat er Unimogs op de snelweg rijden zal dus best, maar jij mag dat niet met de begrensde versie die je als 16 jarige met een trekker rijbewijs mag rijden. En dat is als dat nog mag, want ook daar zijn beperkingen aan gesteld.