Eerst maar even een situatie schets:
Wij hebben een kleinschalige, hobby matig/particuliere pensionstalling.
We werken met contracten zodat alles voor iedereen duidelijk is wat er 'geleverd' wordt en wat er van de pension klant verwacht wordt.
(Mocht je het contract willen inzien dan kun je mij een pb sturen

Deze pension klant is in oktober 2019 bij ons gekomen.
In de winter namen ze wat extra hooi af (tegen inkoopprijs) paard (3 jaar) leek wat in te vallen (bleek na mest onderzoek ook een aardige infectie te hebben).
Nu met het lange droge weer stond er wat minder gras op dan gewend (ze konden echter wel de hele dag nog knabbelen).
Ze vroegen of ze nog extra bijgevoerd konden worden want ze vonden hem weer wat invallen. Heb ze verteld dat ik hem op stal wat extra zou geven (echter had hij zijn normale hooi netten al nooit helemaal leeg na een avond op stal)
Op de wei extra geven wilde ik niet doen omdat de andere paarden absoluut geen extra hooi nodig hadden (die stonden eerder op springen). Als de klant er tussen de middag was gaven ze zelf nog wat extra bij (vond ik geen probleem, hij at in het uur dat ze er waren misschien net een klein emmertje vol, niet heel veel dus).
Paard zijn tanden zijn nooit gecheckt, vonden ze nog niet nodig.
Goed, dit was halverwege augustus.
22 augustus (zaterdag) belt hij op:
We waren al rustig een tijdje op zoek naar een stalling waar paard 24/7 buiten staat (stond hij voorheen ook) gezien we denken dat hij op stal staan s'nachts niet zo leuk vind.
(Kan ik bij inkomen ja)
We hebben een plekje gevonden en daar gaan we maandag (24 augustus) heen...
Hoe doen we dat met de komende maand? Kun je daar een mooi prijsje van maken gezien paard toch niet meer eet?
(Heb gezegd dat ik even zou kijken wat ik met de prijs kon doen en er wellicht wat vanaf kon halen, iets wat ik nooit eerder heb gedaan gezien als iemand wegging ze gewoon die opzegmaand bleven staan)
Hebben overlegd dat klant via de app schriftelijk nog even zou opzeggen, zo gezegd zo gedaan, met als zin erin dat er telefonisch is afgesproken dat het laatste termijn werd aangepast.
Voordat paard naar andere stal ging moest hij preventief ontwormd worden, ik heb op zondag nog bij mijn aardige DA er 1 kunnen regelen (zijn arts wilde niet)
Dus maandagochtend zijn ze vertrokken.
Ik heb vrijdag een berichtje gestuurd met mijn berekening. De korting die ik eraf heb gehaald is ongeveer 12%.
Krijg een bericht terug dat hij daar niet mee akkoord gaat en dat ik met een reëler bedrag moet komen en dat ze niet voor niets direct weg zijn gegaan.
(Het contact tussen ons is eigenlijk altijd goed verlopen wanneer we elkaar spraken, dus snap niet dat als ze verder ontevreden waren er niets over hebben gezegd)
Ik heb geantwoord dat hij het zelf heeft bepaald om eerder weg te gaan ipv de opzegtermijn te blijven staan, het staat in het contract vast.
Dan komt hij er ineens mee dat paard nooit voldoende eten heeft gehad? Dat ik overal problemen zag (qua in het land voeren, terwijl ik aanbood op stal extra te geven) en dat ik maar met een reëler bedrag moest komen.
Onze paarden krijgen altijd de minimale 1,5% droge stof van het lichaamsgewicht, in de winter laten we het vaak oplopen tot 2% gezien ze dan geen gras hebben om extra te knabbelen.
Dus in mijn ogen krijgen de paarden voldoende. De meeste stonden deze zomer op 1-1, 5% met aanvulling gerstestro omdat ze te vol werden van het gras.
Maargoed, in het contract staat dat het stal geld er uiterlijk 1e van de maand op moet staan. Tot op vandaag is er nkg niets overgemaakt (wat ik eigenlijk ook niet echt verwachte na dit 'gedoe', maar toch een sprankje hoop had).
Wat nu? Een betalings herinnering sturen? En daarna eventueel in gebreke stellen?
Hij klaagt nu ineens omdat hij niet wilt betalen maar heeft ook nooit iets aangegeven of ons in gebreke gesteld omdat wij het contract niet na zijn gekomen oid in zijn ogen.
Als hij begin van de zoektocht naar een nieuwe stal had aangegeven dat ze rustig aan het rondkijken waren, dan vond ik het wat anders, dan had ik zelf al uit kunnen kijken naar een andere huurder en was je erop voorbereid dat een paard weg kan gaan binnen bepaalde tijd. Maar vooral die 2 dagen voor vertrek doet t hem

Nogmaals, het contact is verder altijd goed verlopen, snap daarom ook echt niet waarom het nu op deze manier moet...