Ik heb vorige week nog een schaap achter in de Nissan x trail vervoerd. Stond gewoon rechtop hoor! Maar dat gaat prima (ik doe dat wel vaker) dus zo'n veulentje kan ook best. Het zal misschien niet mogen maar een grote hond mag wel. En hoe vaak wordt je gecontroleerd?
Liever niet vastbinden, want dat kennen ze vaak niet goed genoeg en ze hebben veel te veel ruimte om te gaan hangen/trekken, met alle vervelende gevolgen van dien.
Idd, en stel nu dat hij echt begint te panikeren, dan wil je zo’n pony echt niet plots op je achterbank hebben, want de bak van een stationwagen is niet gemaakt om pony’s binnen te houden.
Hou het veilig en correct, gewoon trailer met laag stro, pony los erop en rustig rijden. Helemaal veilig en wettelijk.
Met een maatje of los of vastgebonden vervoeren. Mijne zijn toen gezamenlijk los in de trailer geweest en daardoor vindt mijn jongste trailers nog steeds geen probleem, want hij had de eerste keer zijn beste vriend bij zich. Maar dan moet het andere paard daarvoor wel al een aantal weken met het veulen hebben gestaan natuurlijk.
Mijn mini jaarling heb ik wel vastgezet de eerste keer op de trailer, als ze dat kennen kan dat prima, anders niet. Verder had ik er een paard naast en een baaltje hooi voorin de punt, zeiltje dicht inderdaad. Die baal voorin zou ik altijd doen. Het engste lijkt me nog het deurtje aan de voorkant, daar past zo'n kleintje makkelijk door en dat zit toch altijd met minder stevig dicht dan de achterklep heb ik het idee. Sowieso lijkt het me geen gek idee om een 1,5 paards trailer kleiner te maken met wat hooi/stro, kunnen ze ook fijn tegenaan leunen.
Een shetlandveulen van 6 maanden weegt een kg of 40-45, dat moet qua belasting wel te doen zijn voor een stationwagen.
Hier hebben we de eerste met de station gehaald (4 maanden oud, 25-30kg), de tweede (6 maanden) met een tweepaardstrailer. Beide beviel even goed. Tegenwoordig zouden we ze met de vrachtwagen halen, dat rijdt stabieler dan een trailer en vervuilt minder dan de station.