Waarschijnlijk ga ik Bokt wel over me heen krijgen met mijn antwoord, maar ik ga toch mijn ervaring vertellen met mijn paard dat na 8 jaar braaf de trailer opgaan, ineens in staking ging.
Er zijn nooit problemen geweest met trailerladen/rijden bij mijn paard, altijd braaf de trailer op, geen ongelukken en ik ben een voorzichtige chauffeur. Die keer dat paard niet meer in de trailer wou, ook geen gekke dingen gebeurd zoals plotseling moeten remmen of iets dergelijks.
In mijn ogen zocht hij een manier om onder het werken uit te komen. Hoewel de trailer echt niet altijd gebruikt werd om ergens te gaan rijden (soms ook gewoon om naar een andere wei gebracht te worden), maar 2 keer per week waren we wel altijd op pad met de trailer.
Eerst heb ik geprobeerd om het op een vriendelijke manier op te lossen: om druk te houden door het halster gespannen te houden en als mijnheer een beetje naar voren kwam, de druk te lossen. Dit ging van geen kanten, 1 stap voorwaarts en 2 achterwaarts. Het was een spelletje voor hem waar hij niet van onder de indruk was. Het was geen angstig paard dat ik daar zag staan.
Hoe ik het toen heb aangepakt=> trailer op, betekent 'rust', trailer niet op, betekent "werken". Ik heb hem na die staking gelongeerd voor de trailer. Af en toe stoppen en kijken of hij de trailer op wou. Wou hij niet, terug laten lopen en enkel stoppen met lopen om hem kans te geven de trailer op te gaan. Dat heeft 15 minuten geduurd. Daarna stapte hij zonder problemen de trailer op. Uitgebreid beloond, even laten rusten en daarna er terug af en de wei op. Hij heeft nooit meer gestaakt sindsdien. We zijn 4 jaar verder.
Daarna vond hij iets nieuw uit: zich omdraaien in de anderhalfpaards trailer. Met een longeertouw is dit ook opgelost (touw blijven vasthouden zodat hij zich niet kan omdraaien en ondertussen de klep dichtdoen). Om maar aan te tonen dat ik een paardje heb dat heel vindingrijk is om onder het werk uit te komen. Nochtans werkt hij supergraag, hij gaat er vol voor op training en heeft dit ook nodig.
Of dit een manier is voor ieder paard? Geen idee maar dit werkte wel voor de mijne.. Paarden "lokken" lijkt me niet de manier (niks op tegen om hem te belonen op de trailer, dat hij de trailer associeert met iets lekker of leuk. Longe achter zijn kont, lijkt mij het paard ook niks van te leren.