Help! Mijn pony wil niet meer in de trailer..

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Annedee

Help! Mijn pony wil niet meer in de trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 15:28

Hi,

Sinds een maand heeft mijn pony ineens bedacht dat hij niet meer in de trailer wil. Dit uit zich met name doordat hij op de klep gaat kappen, achteruit, of zijlings de klep af. Ik heb inmiddels van alles geprobeerd: lekker eten, longeerlijn erachter etc. Maar het lijkt voor hem steeds een groter spel te worden. Hij komt namelijk alles behalve bang over..
iemand tips? Of aanbevelingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:24

Was hij voorheen wel goed te laden?

Zo ja dan moet je eens kritisch kijken naar het rijgedrag of dat er onderweg iets extreems is gebeurd zoals een noodstop of uitwijken.

Paarden pesten of spelen niet. Er is iets aan de hand en aan jou om uit te zoeken wat.

yvettt02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:05

Eens met bovenstaande post. Als het zeer onwaarschijnlijk is dat het aan het rijgedrag ligt: Moet hij altijd werken als je met de trailer weg gaat?

Mijn paard bracht de trailer op een gegeven moment in verband met werken. Toen wilde ze ook niet zo graag meer de trailer op. Nu laden we haar ook wel eens als we niet gaan trainen, dan rijden we een rondje door de buurt en mag ze weer in het land. Daarnaast brengen we wat meer variatie in de training. Het gaan nu weer als van ouds.

Annedee

Re: Help! Mijn pony wil niet meer in de trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 17:24

Ja voorheen was hij juist super makkelijk te laden. Is van veulen af aan veel mee geweest. Sinds hij vanuit de opfok naar huis is gekomen (ongeveer jaar geleden) een camera in de trailer gehangen. Nooit iets geks gezien! Hij gaat zowel mee naar de hoefsmid als bijvoorbeeld een training. Dus het is zeker niet altijd werken (bij de hoefsmid vindt hij het ook echt gezellig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:43

Tja in dat geval wordt er waarschijnlijk veel te lomp gereden of met het laden getut.

Annedee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-20 19:41

Nou sorry maar dat is natuurlijk grote onzin. Ik rij zelf en rij zéér voorzichtig. We hebben ook niet voor niets camera in de trailer, zodat we ten allen tijden alles in de gaten kunnen houden. Ik denk dat we zoveel moeite niet eens zouden nemen als we juist zoveel waarde hechten aan een prettig en veilig transport

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:04

Een paard ziet het niet als spelletje om uit alle macht niet een trailer in te gaan. Dat jij geen angst bij hem ziet, ligt meer aan jou dan aan de pony, want zeker weten is de pony op zijn minst ongemakkelijk met het idee van de trailer in gaan.
Ook de door jou genoemde methodes va 'alles' proberen zijn nou niet de beste trailerlaadmethodes. Gras is nog nooit weggelopen voor een paard, dus waar het hardnekkige idee vandaan komt dat paarden gelokt kunnen worden...
Die longeerlijn, leuk, dwing je paard iets te doen dat hij niet ziet zitten, geweldig, totdat hij datgene wat je van hem wilt nog meer niet ziet zitten dan die vervelende lijn achter zijn billen.

Helaas zeg ik dit allemaal omdat ik ook 'alles' geprobeerd heb om mijn bij aankoop makkelijk te laden paard dat niet meer te laden was toen ik weer wilde verhuizen, de trailer in te krijgen. Snoepje, leuk, voetje voor voetje precies dicht genoeg bij de klep om het snoepje te kunnen pakken, maar nooit op de klep, laat staan in de trailer. Longeerlijn: 3 kapotte longeerlijnen en 4 halsters later ook niet de oplossing. Hij ging gewoon zitten. Maatje ernaast, die er zo in liep, en zelfs naar hem hinnikte, nog steeds niet.
Dus ben ik van voren af aan begonnen met trailertrainen, en dat zou ook mijn advies zijn, TS, als je niet zelf kan trailertrainen, haal er dan een professional bij. Ik heb het in ieder geval zelf gedaan. Training 1 heb ik afgerond toen hij met beide voorbenen op de klep stond. Na 4 keer oefenen liep hij er zelf en zonder aarzelen op. Dat is heel lang goed gegaan, tot ik zelf een domme fout maakte bij het laden, waardoor het laden weer steeds moeilijker ging en uiteindelijk opliep tot 45 minuten. Toen ben ik wéér helemaal van voren af aan begonnen, en nu, na 2-3 goede, rustige trainingen, loopt hij er weer net zo makkelijk op, uit zichzelf, zonder dwang, lijnen, zwepen of omkoperij.
Daarmee wil ik dus ook zeggen dat het wellicht helemaal niet aan je rijstijl ligt, maar ook aan de manier van laden kan liggen, want bij mij was dat absoluut het geval.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:06

Sinds een maand zeg je... Een maand geleden was het erg zonnig en warm. Sommige paarden hebben er moeite mee om in de trailer te gaan omdat ze van een lichte omgeving ineens "een donker gat' in moeten stappen. Als er veel zonlicht is, wordt dit nog extra versterkt. De hitte kan misschien ook een rol gespeeld hebben.
Ik zeg niet dat dat de oorzaak is, maar ik ben het er wel mee eens dat er wellicht een oorzaak voor is / aanleiding is geweest en het kwestie is van uit te zoeken wat maakt dat je pony zich er niet comfortabel bij voelt.

Daarnaast ben ik van mening dat hoe je zo'n probleem best oplost ook afhangt van paard tot paard. Om het even te vergelijken met mijn honden: beiden hebben op zeker moment angst gehad om in de trein te stappen. Hoe we daarmee aan de slag zijn gegaan verschilde echt dag en nacht afhankelijk van welke hond: bij de ene was het best om kordaat hem mee te nemen de trein in en hem geen tijd te geven om na te denken. Bij mijn andere hond, moest het net veel rustiger aan, stapje per stapje, voorzichtiger...

Whisdunley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:19

Je kan ook altijd nog 2Moons bellen. Ik volg daar nu een opleiding en als ik je verhaal zo lees is dit probleem waarschijnlijk na 1 training al verholpen.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:49

Waarschijnlijk ga ik Bokt wel over me heen krijgen met mijn antwoord, maar ik ga toch mijn ervaring vertellen met mijn paard dat na 8 jaar braaf de trailer opgaan, ineens in staking ging.

Er zijn nooit problemen geweest met trailerladen/rijden bij mijn paard, altijd braaf de trailer op, geen ongelukken en ik ben een voorzichtige chauffeur. Die keer dat paard niet meer in de trailer wou, ook geen gekke dingen gebeurd zoals plotseling moeten remmen of iets dergelijks.

In mijn ogen zocht hij een manier om onder het werken uit te komen. Hoewel de trailer echt niet altijd gebruikt werd om ergens te gaan rijden (soms ook gewoon om naar een andere wei gebracht te worden), maar 2 keer per week waren we wel altijd op pad met de trailer.

Eerst heb ik geprobeerd om het op een vriendelijke manier op te lossen: om druk te houden door het halster gespannen te houden en als mijnheer een beetje naar voren kwam, de druk te lossen. Dit ging van geen kanten, 1 stap voorwaarts en 2 achterwaarts. Het was een spelletje voor hem waar hij niet van onder de indruk was. Het was geen angstig paard dat ik daar zag staan.

Hoe ik het toen heb aangepakt=> trailer op, betekent 'rust', trailer niet op, betekent "werken". Ik heb hem na die staking gelongeerd voor de trailer. Af en toe stoppen en kijken of hij de trailer op wou. Wou hij niet, terug laten lopen en enkel stoppen met lopen om hem kans te geven de trailer op te gaan. Dat heeft 15 minuten geduurd. Daarna stapte hij zonder problemen de trailer op. Uitgebreid beloond, even laten rusten en daarna er terug af en de wei op. Hij heeft nooit meer gestaakt sindsdien. We zijn 4 jaar verder.

Daarna vond hij iets nieuw uit: zich omdraaien in de anderhalfpaards trailer. Met een longeertouw is dit ook opgelost (touw blijven vasthouden zodat hij zich niet kan omdraaien en ondertussen de klep dichtdoen). Om maar aan te tonen dat ik een paardje heb dat heel vindingrijk is om onder het werk uit te komen. Nochtans werkt hij supergraag, hij gaat er vol voor op training en heeft dit ook nodig.

Of dit een manier is voor ieder paard? Geen idee maar dit werkte wel voor de mijne.. Paarden "lokken" lijkt me niet de manier (niks op tegen om hem te belonen op de trailer, dat hij de trailer associeert met iets lekker of leuk. Longe achter zijn kont, lijkt mij het paard ook niks van te leren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:51

Is de trailer zelf nog wel ok? Bodem nog goed bijvoorbeeld, laadt hij wel in andere trailer?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:37

Mijn paard wilde ook opeens niet meer in de trailer, echt van alles geprobeerd. Een paarden taxi daar loopt hij zo in, brede klep en ze staan er anders in.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie