Belgische wetgeving bij aankoop trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Belgische wetgeving bij aankoop trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 21:50

Indien je een trailer van iemand particulier koopt, wat moet je dan concreet laten doen ( keuring bijvoorbeeld ?Roze formulier? )om in orde te zijn?

Nb: ik woon in België dus liefst iemand die daar de regels kent :)

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:30

De verkoper moet met de papieren naar de keuring voor een ‘administratieve keuring’. Ze ontvangen daar een roos document ‘aanvraag tot inschrijving’. Met dat document moet de koper naar zijn verzekering. De verzekering kan de trailer in de meeste gevallen online inschrijven, indien dit niet lukt moet het originele roze document met een vignet van de verzekering naar de DIV worden gestuurd.

Wanneer je dit via post doet is de verwerkingstermijn enkele weken, wordt dit document afgegeven aan het loket heb je meestal de dag erna je nummerplaat.

Daarna moet er met de trailer nog eens naar de keuring gegaan worden.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 00:00

Plantje15 schreef:
De verkoper moet met de papieren naar de keuring voor een ‘administratieve keuring’. Ze ontvangen daar een roos document ‘aanvraag tot inschrijving’. Met dat document moet de koper naar zijn verzekering. De verzekering kan de trailer in de meeste gevallen online inschrijven, indien dit niet lukt moet het originele roze document met een vignet van de verzekering naar de DIV worden gestuurd.

Wanneer je dit via post doet is de verwerkingstermijn enkele weken, wordt dit document afgegeven aan het loket heb je meestal de dag erna je nummerplaat.

Daarna moet er met de trailer nog eens naar de keuring gegaan worden.


Dankjewel !

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Belgische wetgeving bij aankoop trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 05:01

Jeetje wat omslachtig bij jullie.

Anoniem

Re: Belgische wetgeving bij aankoop trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:20

Plantje heeft gelijk :j

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Belgische wetgeving bij aankoop trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 21:40

Nu zegt men mij net in de garage dat de trailer maximaal 2700 kg kan trekken en dat ik dus verplicht ook een wagen moet ervoor hebben die minstens dat gewicht kan trekken. Is dit zo in België?

Ik dacht, als ik 1000 kg trailer heb en er 800 kg paard op zet, dan is de beladen massa 1800 waardoor een auto die 2ton mag trekken ook voldoet .., maar volgens de garagist riskeer ik dan een boete

Anoniem

Re: Belgische wetgeving bij aankoop trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:11

Ik ken inderdaad iemand die daar een boete voor had omdat de agenten keken naar de mtm, maximale toegelaten massa. Nu, de rijschool van mijn vriend zei dan weer dat het niet zo was en het gewicht telt dat effectief wordt gewogen. Ga je met een B of BE trekken?

Overigens, goede raad: Ik zou sowieso voor een zwaardere auto gaan. Wij hebben ooit alles moeten toegooien met een auto die het ook net mocht trekken. Dat wil je echt niet meemaken. De trailer heft gewoon heel jou auto op.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 23:22

DeMolenhoek schreef:
Ik ken inderdaad iemand die daar een boete voor had omdat de agenten keken naar de mtm, maximale toegelaten massa. Nu, de rijschool van mijn vriend zei dan weer dat het niet zo was en het gewicht telt dat effectief wordt gewogen. Ga je met een B of BE trekken?

Overigens, goede raad: Ik zou sowieso voor een zwaardere auto gaan. Wij hebben ooit alles moeten toegooien met een auto die het ook net mocht trekken. Dat wil je echt niet meemaken. De trailer heft gewoon heel jou auto op.



Ik heb een BE. Maar alle info is zo verwarrend ... ik hoorde van anderen op de manege dat ik er niet slim aan gedaan heb Ifor te kiezen want dit is te zwaar waardoor je auto’s sneller stuk zou rijden. We zullen wel sowieso een zwaardere wagen zoeken

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 23:35

Het is niet meer van toepassing dat de MTM van de trailer standaard lager moet zijn dan wat de auto mag trekken. Als je trailer + paard 1800 wegen en je auto mag 2000 trekken, dan is dat in orde. Voor de technische kant dan.

Wat wél van toepassing is verder, is je rijbewijs. Daar zit vaak wel wat probleemgedoe.

Heb je een B? Dan mag MTM auto + MTM trailer niet meer bedragen dan 3500kg. Het maakt niet uit of je een beladen trailer aan je auto hebt hangen op moment van controle, de maximale massa's die op papier staan, die tellen. Dus is de MTM van je auto 2000kg

Heb je een BE? Dan kijken ze naar wat je trailer + lading weegt op moment van controle. Is dat 2000kg en je auto mag 2000 trekken? Fijne dag nog.
Is dat 2500kg en je auto mag maar 2000 trekken? Dan heb je een flink probleem.

En tot slot mag je volgeladen trailer NOOIT meer wegen dan de MTM op papier. En nee, die 10% overbelading die ze zogenaamd door de vingers zien? Die gok zou ik echt niet wagen.


Voorbeeldje. Auto met MTM 2000, mag 2000 trekken, MTM trailer is 1500. Deze combi mag je rijden met zowel B als BE.

Zelfde auto, MTM trailer is 1800. Mag je enkel rijden met BE en niet met B, want MTM auto (2000) + MTM trailer (1800) is >3500.

Zelfde auto MTM 2000, mag 2000 trekken, MTM trailer 2500. Mag niet met B want >3500. Mag wel nog steeds met BE zolang je trailer + lading niet meer dan 2000kg wegen.


En waarom zou een ifor slecht zijn? Dit zijn zowat de meest degelijke trailers op de markt! Ja, ze zijn zwaarder, dat klopt. Gemiddeld 900kg voor de kleinste 2-paards. Maar wél met grootste laadvermogen vaak.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 23:49

Ik dénk dat de garagist gelijk heeft en de MTM van je trailer niet hoger mag zijn als wat je wagen mag trekken. Als je zeker wil zijn kan je de MTM bij inschrijving laten verlagen. Gaat om een opmerking plaatsen op het roze formulier (dacht aanpassing van veld F1 of F2). Je trailer mag dan ook wel nooit meer geladen wegen, ook al hangt er dan een wagen voor die wel meer mag trekken en mocht de trailer het origineel wel. Tenzij je opnieuw een aanpassing vraagt Via DIV en de massa opnieuw laat omhoogtrekken (blanco roos document via je verzekering invullen).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 23:57

De garagist heeft geen gelijk :)

Die wetgeving was er vroeger wel, maar dat is intussen vervallen. Ergens in het trailertopic staat daar meer info over, met linken naar het wetboek.
Én... Ik heb het vorige zomer (2019) nota bene specifiek zo als antwoord gehad van de wegpolitie die ik hierover gebeld heb ivm aankoop nieuwe trekauto.
Ik mocht gerust mijn Ifor met MTM 2600 achter een auto knopen die maar 2000 mocht trekken. Ik moest dan gewoon zorgen dat trailer + lading nooit meer zouden wegen dan 2000. (Ik heb ook BE).

De MTM trailer moet niet gelijk zijn aan wat je auto mag trekken. Je moet gewoon zorgen dat trailer in beladen toestand nooit zwaarder weegt.

En voor de rest maakt het weinig uit want TS heeft BE en dan kijken ze naar de werkelijke gewichten, en niet naar de mtm's.