Zou jij een oudere trailer kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zou jij een oudere trailer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:39

Wat is je doel van een oude, zelf opknappen of moet hij rijklaar zijn?

Bij een oude rijklare zou ik wel een keuringsrapport willen zien.
Of je moet zelf veel verstand hebben van de staat van de remmen, koppeling en bodem.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:44

Blussem schreef:
Nee. Aanschaf prijs + opknappen van ze oude trailer is 9/10 keer duurder of net zo duur als een nieuwe trailer.

Wanneer je zo'n low-cost wegwerpding koopt, heb je gelijk maar voor 4500 euro heb je geen nieuwe 2-paards Westfalia, ook 15 jaar geleden niet. Voor dat geld heb ik de mijne wel gekocht EN gebouwd.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:55

Nico12 schreef:
Ik heb, raming, ongeveer 5 keer een nieuwe trailer gekocht. Sluis, Henra, Westfalia, Blomert. Ondanks regelmatig onderhoud waren alle trailers na 8 - 10 jaar behoorlijk op. Als je kijkt wat je na 10 jaar er nog voor terug krijgt c.q kost dan is een gebruikte trailer kopen slechte investering. Dus Ik zou nog even doorsparen voor een nieuwe.


Hout, aluminium of polyester?
En wat waren de gebreken om ze weg te doen?

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:52

pol013 schreef:
Nico12 schreef:
Ik heb, raming, ongeveer 5 keer een nieuwe trailer gekocht. Sluis, Henra, Westfalia, Blomert. Ondanks regelmatig onderhoud waren alle trailers na 8 - 10 jaar behoorlijk op. Als je kijkt wat je na 10 jaar er nog voor terug krijgt c.q kost dan is een gebruikte trailer kopen slechte investering. Dus Ik zou nog even doorsparen voor een nieuwe.


Hout, aluminium of polyester?
En wat waren de gebreken om ze weg te doen?


Afschrijving laag/ inruilwaarde is hoog. Onderhoud jaarlijks geen reparatiekosten.
Het materiaal van de trailer hout/ aluminium/ polyester was niet bepalende factor. Voorbeeld, Westfalia 2 paards vol polyester de wiel ophanging corrosive.
Levensduur trailerbanden is wegens haarscheurtjes maximaal 7 jaren. Autobanden wegens afschuifkrachten niet toegestaan. Levensduur schokbrekers, wegens slijtage OF corrosie 8 jaren. Wielophanging Westfalia 10 jaren wegens corrosie, gietvloer max 10 jaren, schrapend paard, opbouw gedeeltelijk hout/ trapbescherming max 10 jaren, paarden gaan met ijzers breed staan achter en dat geeft forse slijtage net boven de vloer/ trapbescherming staal geeft vocht problemen. Houten vloer heb Ik alleen mijn eerste trailer gehad, daarna variaties houten vloer levensduur onbekend, tot 10 jaren maximaal met oprolzeil, veren uitzetramen, steunwiel ivm omdraaien in hoogste stand, bedrading aansluitingen in verlichting, lamp fittingen en aansluitstekker maximaal 8 jaren.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:05

Nico12 schreef:
pol013 schreef:
Hout, aluminium of polyester?
En wat waren de gebreken om ze weg te doen?


Afschrijving laag/ inruilwaarde is hoog. Onderhoud jaarlijks geen reparatiekosten.

Levensduur trailerbanden is wegens haarscheurtjes maximaal 7 jaren. Autobanden wegens afschuifkrachten niet toegestaan. Levensduur schokbrekers, wegens slijtage OF corrosie 8 jaren. Wielophanging Westfalia 10 jaren wegens corrosie, gietvloer max 10 jaren, schrapend paard, opbouw gedeeltelijk hout/ trapbescherming max 10 jaren, paarden gaan met ijzers breed staan achter en dat geeft forse slijtage net boven de vloer/ trapbescherming staal geeft vocht problemen. Houten vloer heb Ik alleen mijn eerste trailer gehad, daarna variaties houten vloer levensduur onbekend, tot 10 jaren maximaal met oprolzeil, veren uitzetramen, steunwiel ivm omdraaien in hoogste stand, bedrading aansluitingen in verlichting, lamp fittingen en aansluitstekker maximaal 8 jaren.

Jij bent duidelijk zuinig op je spullen, not....

Je mag mijn Westfalia uit elkaar komen halen na ruim 15 jaar.
Houten vloer is hard. Wanden zijn fatsoenlijk, alleen bij het deurtje rot, kap is goed. Wielophanging is ok; wiellagers dienen nagesteld te worden en de remmen moeten even gesmeerd (staat al enige tijd stil)
Verlichting werkt volledig; zeiltje is nog in tact maar mag voor het mooie vervangen worden.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Zou jij een oudere trailer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:19

Ik heb een Ifor uit 1990 gekocht in december, gelijk na aankoop laten nakijken en wat dingen laten vervangen: remtrommels, oplooprem, koppeling en banden. Dit jaar wordt het neuswiel, de handvaten en het dakluik vervangen. Ik wil graag een inklapwiel er op hebben, dakluik dat open kan want dat kan niet (meer) met de oude/originele en de handvaten zijn ook 30 jaar oud en niet meer echt sterk genoeg om de trailer aan voort te trekken.

Zo investeer ik elke keer een beetje in de trailer, blijft die netjes onderhouden,

Bodem en wanden zijn gewoon goed, dus daar hoef ik voorlopig nog niets aan te doen.
Nog het belangrijkste, mijn Shire past er met gemak in en onze laadproblemen zijn over sinds ik deze trailer heb.

Afbeelding
Afbeelding

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:21

ikke schreef:
Hout, aluminium of polyester?
En wat waren de gebreken om ze weg te doen?


Afschrijving laag/ inruilwaarde is hoog. Onderhoud jaarlijks geen reparatiekosten.

Levensduur trailerbanden is wegens haarscheurtjes maximaal 7 jaren. Autobanden wegens afschuifkrachten niet toegestaan. Levensduur schokbrekers, wegens slijtage OF corrosie 8 jaren. Wielophanging Westfalia 10 jaren wegens corrosie, gietvloer max 10 jaren, schrapend paard, opbouw gedeeltelijk hout/ trapbescherming max 10 jaren, paarden gaan met ijzers breed staan achter en dat geeft forse slijtage net boven de vloer/ trapbescherming staal geeft vocht problemen. Houten vloer heb Ik alleen mijn eerste trailer gehad, daarna variaties houten vloer levensduur onbekend, tot 10 jaren maximaal met oprolzeil, veren uitzetramen, steunwiel ivm omdraaien in hoogste stand, bedrading aansluitingen in verlichting, lamp fittingen en aansluitstekker maximaal 8 jaren.[/quote]
Jij bent duidelijk zuinig op je spullen, not....

Je mag mijn Westfalia uit elkaar komen halen na ruim 15 jaar.
Houten vloer is hard. Wanden zijn fatsoenlijk, alleen bij het deurtje rot, kap is goed. Wielophanging is ok; wiellagers dienen nagesteld te worden en de remmen moeten even gesmeerd (staat al enige tijd stil)
Verlichting werkt volledig; zeiltje is nog in tact maar mag voor het mooie vervangen worden.[/quote]

De grootste teleurstelling was de 2 paards vol polyester Westfalia, geen primitief oprolzeil maar polyester kap. Constructie uit 2 delen polyester, helaas de wielophanging

Sinds 2 jaren, geen trailer, leenpaard, als paard geschikt zou zijn voor springsport, eigenaar niet paardrijdend heeft wel vrachtauto voor paarden.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:21

Dit is mijn oudje trouwens, komt bij Zuidzijde vandaan:
Afbeelding

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Zou jij een oudere trailer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:25

Nee ik zou geen oude trailer kopen, geen zin om te klussen of regelmatig de boel te controleren (en dan vooral dingen die je niet goed kan bekijken zoals bv een as) ik ben op dat gebied misschien wel een zeikerd :o

Ben aan het sparen voor mijn 2e nieuwe trailer,ik weet wat ik wil nu alleen nog een bedrijf vinden die dat kan realiseren.

Mijn eerste trailer heb ik jaren voor gespaard, veel voor rond gekeken en ineens kwam ik daar "mijn" trailer tegen, onderhandeld,gekwijld, nachtje geslapen en gekocht.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:27

Amy223 schreef:
Heb net vandaag een Heja 5 sterren opgehaald. Komt uit 1993.

Bodem, klep en kop is helemaal nieuw. Trailer is verder puntgaaf, alleen wat dof. Is helemaal van polyester. Echt heel blij mee. Wel wat ouder dus maar goed!!



Mag ik weten voor hoeveel?