Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merexa

Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 22:33

Ik heb mijn eerste trailertje gekocht.
Het gaat om een 1 1/2 paards Weijer trailer van Polyester en Dinsdag mag ik hem ophalen nadat er nog een trapwand en een gietvloer in is gekomen.
Afbeelding

Nu was ik in de veronderstelling dat je met een B rijbewijs vrijwel altijd een 1 1/2 paards mag trekken mits je auto sterk genoeg is natuurlijk :+ Echter is dit het Maximum toelaatbare massa:
Trailer
Afbeelding

En mij werd dus geadviseerd hem terug te laten keuren naar 1300 voor mijn auto. Mijn paard weegt misschien zo'n 550 a 600 kilo:
Auto
Afbeelding

Wat is wijsheid, want de een zegt weer dit en de ander dat. Mag ik er wel mee naar huis rijden om hem dan terug te laten keuren?
Zelf ben ik best leek op dit gebied en zoek ook naar tips om de trailer weer een beetje mooi te krijgen. Hij is verder wel in prima staat.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:48

Je komt uit op een MTM van 3570 kg van de totale combi. Je mag hier dus niet mee rijden. Tevens mag je auto maar 1500kg trekken.
Hij moet sowieso terug naar 1400 kg.

Het gaat overigens nooit om het gewicht van je paard maar over de maximale toelaatbare massa van de combi. Dus wat op papier staat dat ie max mag wegen.

Dus idd terug laten keuren, of betere auto ervoor en BE halen.

Je mag er niet mee rijden. Je hebt geen rijbewijs en op papier mag jouw auto die niet trekken. Maak je een ongeluk dan ben je de sjaak.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:55

Hutcherson schreef:
Je komt uit op een MTM van 3570 kg van de totale combi. Je mag hier dus niet mee rijden. Tevens mag je auto maar 1500kg trekken.

Het gaat overigens nooit om het gewicht van je paard maar over de maximale toelaatbare massa van de combi. Dus wat op papier staat dat ie max mag wegen.

Je mag er niet mee rijden. Je hebt geen rijbewijs en op papier mag jouw auto die niet trekken. Maak je een ongeluk dan ben je de sjaak.

Zolang je er niks in zet mag de auto het wel trekken. Terugkeuren zodat de auto het mag trekken hoeft niet meer. Het gaat erom wat er werkelijk achter hangt. Niet wat er maximaal in zou kunnen en wat dat dan weegt.

Voor je rijbewijs zou je wel terug moeten keuren. Met je b rijbewijs mag je maximale massa van de trailer + gewicht van je auto samen maximaal 3500 zijn, en moet je trekkende voertuig zwaarder zijn als je aanhanger.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:56

Ik heb mijn trailer ook terug laten keuren van ik meende 1500 naar 1300. (het is al wat jaartjes geleden :+) dit was zo gepiept bij het rdw, alleen maar een formaliteit.

Ik heb het destijds ook helemaal uitgeplozen hoe het allemaal precies in elkaar stak.
Sindsdien rijd ik zo rond, met verschillende auto's ervoor, maar wel altijd auto's die het (ruim) mochten trekken idd.

Ik ben nog nooit aangehouden of gecontroleerd :Y) wil ooit nog wel een keer mijn E halen, maar dan meer omdat het gewoon makkelijker is, niet alle agenten, verzekeringen ed zijn meteen van deze regel op de hoogte heb ik wel eens gehoord. En ook het feit dat je dan gewoon met alles kan rijden, zonder druk te maken over gewicht, laadvermogen wel niet etc...

Ebt opknappen vd buitenkant. Mijn trailer zet ik eens in de zoveel tijd opnieuw in de lijnolie, niet heel moeilijk, en ze knappen er meteen van op. Wel vervaagd het natuurlijk met de tijd wel weer door zon e.d. Wellicht is dat een optie :)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 22:58

Oké, dan ga ik van te voren regelen dat hij terug gekeurd word.
Hem weer op de weegbrug doen is ook zeker een goed idee! Ik ga vragen of ze die ook hebben bij het bedrijf. Dat de auto hem dan kan trekken zal ook het probleem niet zijn, ook met paard er in, maar het ging inderdaad om de cijfers op het papier waar ik dus over twijfelde want de ene zei dus weer dat ik naar het leeggewicht moet kijken.
De auto heb ik net vorige week opgehaald dus die doe ik ook zo niet weer weg. :+ 1400kg kunnen trekken was ook wel mijn minimale eis en zo zwaar is hij zelf ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:09

Crista schreef:
Hutcherson schreef:

Zolang je er niks in zet mag de auto het wel trekken. Terugkeuren zodat de auto het mag trekken hoeft niet meer. Het gaat erom wat er werkelijk achter hangt. Niet wat er maximaal in zou kunnen en wat dat dan weegt.

Voor je rijbewijs zou je wel terug moeten keuren. Met je b rijbewijs mag je maximale massa van de trailer + gewicht van je auto samen maximaal 3500 zijn, en moet je trekkende voertuig zwaarder zijn als je aanhanger.

Die laatste regel is al jaaaaaaaren vervallen!!!!

TS: je moet je trailer terug keuren naar 1525kg TMM dan mag je ermee rijden met deze auto en B-rijbewijs.
Skip de rest, dat is allemaal niet waar.

Let er wel op dat je geladen trailer niet boven de 1500kg uit mag komen! Het trekgewicht van je auto is leidend in dit geval.

Merexa

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 23:16

Kijk, dit is een voorbeeld van de ene zegt dit en de ander dat :P Gokkend dat de trailer zo'n 650kilo gaat wegen lukt dat nog wel met een paard van 600kilo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:24

Merexa schreef:
Kijk, dit is een voorbeeld van de ene zegt dit en de ander dat :P Gokkend dat de trailer zo'n 650kilo gaat wegen lukt dat nog wel met een paard van 600kilo.

Wat ik zeg is de heilige waarheid.

Lees de FAQ alhier. Daar staat hetzelfde :D

Voor je rijbewijs geldt Artikel 15 van het reglement rijbewijzen en voor je auto gelden Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a van het voertuigreglement.

Dit is de wet en daar heb je je als Nederlander aan te houden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:34

Crista schreef:
Hutcherson schreef:

Ik heb woensdag les gehad met BE en daar werd me echt duidelijk verteld dat het geen reet uitmaakt of je er 0 kg in zet of volle bak laadt... Op papier moet jouw auto het kunnen en mogen trekken met de MTM.

Als dit niet zo is (zal het nog eens navragen) kan iemand mij vertellen of ik mag rijden met een bus die leeg 1800 kg weegt (MTM is 2760kg) met een trailer zoals deze van TS. Mag ik daar zonder lading mee rijden met die combi?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 07:15

Hutcherson schreef:
Als dit niet zo is (zal het nog eens navragen) kan iemand mij vertellen of ik mag rijden met een bus die leeg 1800 kg weegt (MTM is 2760kg) met een trailer zoals deze van TS. Mag ik daar zonder lading mee rijden met die combi?

Niet met B, want dan kom je boven de 3500 kg totaal uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 07:21

Je mag met B met een auto met een MTM van 1500 kg, die 1000 kg mag trekken een lege trailer met een MTM van 2000 kg trekken die leeg 900 kg weegt.
Zo simpel is het. Totale MTM mag niet hoger dan 3500 kg zijn, en auto moet kunnen trekken wat er daadwerkelijk achter hangt. Meer regeltjes zijn er gelukkig niet meer.
Nou ja, de kogeldruk, maar dat is met een lege trailer ook het probleem niet.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:01

Ik heb het toevallig net weer opgezocht, kwestie van dit formulier invullen en opsturen https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... g-wijzigen
Mijn 2 paards trailer is teruggezet naar 1500 kg omdat we toch maar een paard hadden en dan zonder E konden rijden. Krijgen nu nieuwe auto die 2000kg kan trekken en nu gaan we 'm terugzetten naar 1450kg. Redden dat nog steeds met inmiddels paard en mini en is véél sneller en goedkoper dan beide een rijbewijs halen. Al zouden we dat op lange termijn wel willen, maar dan sparen we de 60 euro denk ik ook wel uit in dat we extra kunnen oefenen met eigen combinatie.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:18

Wij hadden hetzelfde.
Onze trailer is teruggekeerd naar 1420 en we hebben onze auto ook wat terug laten keuren anders kwamen we geladen nog boven 3500 uit.
Idd papierwerk opsturen betalen en klaar

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:21

Hutcherson schreef:
Ik heb woensdag les gehad met BE en daar werd me echt duidelijk verteld dat het geen reet uitmaakt of je er 0 kg in zet of volle bak laadt... Op papier moet jouw auto het kunnen en mogen trekken met de MTM.

Dan heb jij het of verkeerd begrepen of die instructeur zwamt uit z'n nek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:23

FleurVP schreef:
Mijn 2 paards trailer is teruggezet naar 1500 kg omdat we toch maar een paard hadden en dan zonder E konden rijden. Krijgen nu nieuwe auto die 2000kg kan trekken en nu gaan we 'm terugzetten naar 1450kg.

Jullie krijgen dus een nieuwe auto met een 50 kg hogere MTM. Wat-ie kan trekken doet er niet toe, het maximale gewicht van de auto maakt dat je de trailer nog verder terug moet keuren om onder de 3500 kg totaal te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:25

Ikke en Ibbel vertellen de enige waarheid zoals die in de wetboeken staat.

Voor B geldt; MTM auto + MTM trailer = of < 3500kg.

Voor alle rijbewijzen geldt: je trailer + lading mag niet zwaarder zijn dan je auto mag trekken. Feitelijk gewicht, geen theoretische kilo's!

Mensen het is geen rocket sience.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:31

ikke schreef:
Hutcherson schreef:

Dan heb jij het of verkeerd begrepen of die instructeur zwamt uit z'n nek.

Maar met een BE rijbewijs klopt dat toch wel? Alleen de TS heeft alleen B en dat is dan het verschil.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:34

XxDiandraxX schreef:
Hutcherson schreef:

Maar met een BE rijbewijs klopt dat toch wel? Alleen de TS heeft alleen B en dat is dan het verschil.

Nee. Ook met BE mag jij er een bak met een MTM van 3500 achter hangen terwijl je auto 2000 kg mag trekken. Of welke getallen dan ook waarbij de MTM van de trailer hoger is dan wat de auto mag trekken. Zolang je maar niet belaadt tot die MTM maar onder de max van wat je auto mag trekken blijft.

Nieuwe BE houdt wel in dat je er niet méér dan 3500 kg achter mag hangen, ongeacht hoe zwaar de combi is, dat wel. Bij het oude BE mag een combi 2000 kg auto en 5000 kg aanhanger ook.

Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:42

Ibbel schreef:
Nee. Ook met BE mag jij er een bak met een MTM van 3500 achter hangen terwijl je auto 2000 kg mag trekken. Of welke getallen dan ook waarbij de MTM van de trailer hoger is dan wat de auto mag trekken.

Nieuwe BE houdt wel in dat je er niet méér dan 3500 MTM achter mag hangen, ongeacht hoe zwaar de combi is, dat wel. Bij het oude BE mag een combi 2000 kg auto en 5000 kg aanhanger ook.

Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Dat klopt, met de kanttekening dat een aanhanger die meer dat 3500kg TMM mag zijn, in NL te maken krijgt met de wereld aan extra regelgeving.
Die regelgeving zit op vergelijkbaar niveau van een vrachtwagencombinatie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:44

Ik heb er dan ook helemaal geen behoefte aan dat soort combi's te rijden, ook al heb ik een kado gekregen BE die dus onder de oude regels valt :+

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:50

Ibbel schreef:
FleurVP schreef:
Mijn 2 paards trailer is teruggezet naar 1500 kg omdat we toch maar een paard hadden en dan zonder E konden rijden. Krijgen nu nieuwe auto die 2000kg kan trekken en nu gaan we 'm terugzetten naar 1450kg.

Jullie krijgen dus een nieuwe auto met een 50 kg hogere MTM. Wat-ie kan trekken doet er niet toe, het maximale gewicht van de auto maakt dat je de trailer nog verder terug moet keuren om onder de 3500 kg totaal te blijven.

Dat snap ik en er staat ook dat we dat gaan doen. Maar met deze combinatie wordt het wel beetje zonde/ suf om geen BE te hebben en je trailer zo ver terug te zetten. Dus vandaar dat we op lange termijn 'm wel weer omhoog zullen zetten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:51

Het meest simpele is gewoon je E rijbewijs te halen. Scheelt een hoop gedoe en zo moeilijk is het nou ook weer niet. Ik snap overigens ook niet dat ze het niet verplicht stellen. Aanhanger achter je auto? E rijbewijs halen. Ben je van al het gedoe af, voor iedereen duidelijk ook voor de politie oid.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:37

Gloa schreef:
Ikke en Ibbel vertellen de enige waarheid zoals die in de wetboeken staat.

Voor B geldt; MTM auto + MTM trailer = of < 3500kg.

Voor alle rijbewijzen geldt: je trailer + lading mag niet zwaarder zijn dan je auto mag trekken. Feitelijk gewicht, geen theoretische kilo's!

Dit is inderdaad hoe het is. Zonder terug te keuren mag je er niet mee rijden, dus ook niet ophalen om ermee naar huis te gaan. Terugkeuren is administratief, dus kan je ook regelen zonder de trailer al voor je deur te hebben. Als het nieuw voor je is om met een aanhanger te rijden is het wel slim om een lesje E achter B te nemen, leer je zo veel nuttige dingen van.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:40

Het meest simpele is toch echt een formuliertje invullen en 60 euro betalen, zeker als de trailer al gekocht is, dan kun je 'm over 1-2 weken tenminste ophalen. Er vanuit gaande dat de trailer in de praktijk 600 kilo weegt, kan TS er nog steeds 900 kilo paard inzetten met deze combinatie en het MTM terug laten zetten. Daar gaat ze waarschijnlijk met een paard nooit aan komen en met spullen als je een keer gaat verhuizen ofzo ook niet snel. En dan nog mag haar auto niet meer dan 1500kg trekken dus voegt die 75 kilo extra laadvermogen met BE ook niets toe.
En dan qua veiligheid inderdaad een lesje nemen of oefenen met iemand die veel ervaring heeft.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:19

FleurVP schreef:
Het meest simpele is toch echt een formuliertje invullen en 60 euro betalen, zeker als de trailer al gekocht is, dan kun je 'm over 1-2 weken tenminste ophalen. Er vanuit gaande dat de trailer in de praktijk 600 kilo weegt, kan TS er nog steeds 900 kilo paard inzetten met deze combinatie en het MTM terug laten zetten. Daar gaat ze waarschijnlijk met een paard nooit aan komen en met spullen als je een keer gaat verhuizen ofzo ook niet snel. En dan nog mag haar auto niet meer dan 1500kg trekken dus voegt die 75 kilo extra laadvermogen met BE ook niets toe.
En dan qua veiligheid inderdaad een lesje nemen of oefenen met iemand die veel ervaring heeft.

Je vervoert het meest kostbare bezit wat je hebt. Maar bent te beroerd om goede voertuigbeheersing te hebben om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten? Bijzonder..