Om een lang verhaal kort te houden.
Begin deze maand mijn 9 jarig KWPN ruin te koop gezet. Potentiële kopers gehad, goede klik en perfecte match. Koper wou klinisch en röntgen keuren, prima dat is geen probleem doe ik niet moeilijk over. Haar bedenktijd gegeven en afgewacht of de keuze definitief was. Een app gehad waarin ze aangaf dat ze erg veel intresse in hem heeft en hem graag zou willen laten keuren (toch enkel klinisch, staat mooi strak op zijn benen dus vond röntgen niet meer nodig). Bij het goedkeuren wou ze hem meteen meenemen. Helemaal prima. Dus ik heb paard gereserveerd en is in mijn ogen dus verkocht onder voorbehoud van uitslag keuring, correct me if im wrong. Mocht hij afgekeurd worden zou ik deze kosten op mij nemen, hier ben ik redelijk in.
Maar goed, gisteren een appje met de vraag of er een betalingregeling getroffen kon worden op de aankoopprijs omdat hun 2e auto kapot is. Kan gebeuren, nieuwe auto moet er komen, kan ik begrijpen, dus ik stond hier voor open. Onder goede afspraken en gerechtelijk zwart op wit. Ik ben tevens voor een goed thuis bereid om €1000 te zakken in de vraagprijs. Ik ben dus schappelijk genoeg in de verkoop van mijn paard.
Nou werd ik vandaag geappt nadat ik akkoord heb gegeven op het afgesproken termijnbedrag en de besproken regeling. Er zijn twijfels. Merrie waar ze hiervoor heeft gekeken komt toch weer in de verkoop, deze twijfels kan ik begrijpen. Echter is er een doordachte keuze gemaakt mbt de aankoop van mijn paard en vind ik niet dat je, nu hij onder voorbehoud verkocht is, maar kan zeggen van hey sorry maar ik vind dit paard toch "leuker". In mijn ogen hetzelfde als dat ik paard verkoop aan een ander tijdens een getroffen regeling met een geintresseerde.
Los van het feit dat mijn DA kosten in rekening kan brengen voor het annuleren van de keuring (welke ik absoluut niet op mij ga nemen) ben ik benieuwd wat mijn rechten hierin zijn. Paard is immers onder voorbehoud verkocht en heb hierin zelf ook kosten gemaakt (ik woon niet zo 1 2 3 in de buurt van zijn stalling) en hiervoor afspraken verzet/tijd vrij gemaakt. Tevens heeft zijn rijder ook moeite gestoken in het netjes presenteren van het paard en het voorrijden van het paard. Wij hebben er dus zeker wel werk aan gehad. Dat is voor mij niet het ergste, dit hoort uiteraard bij de verkoop. Maar hoe zit het als je het paard onder voorbehoud verkocht hebt en dit niet word nagekomen?
Iemand hier ervaring mee of iemand die weet wat hierin mijn rechten zijn, mag deze regeling zomaar geannuleerd worden vanuit kopers kant?