Twee weken geleden hebben we een pony gekocht. Sportpony, is klinisch en röntgenologisch goedgekeurd, heeft alles al gezien en meegemaakt. Voor aankoop hebben we gevraagd of hij makkelijk te laden was, belangrijk punt voor ons. Volgens eigenaar wel, we hebben zelf ook gezien dat hij idd rustig de trailer op en af ging. Zij zetten hem echter niet vast op de trailer. Wij hebben een anderhalfpaards, zij een twee. Bij ons is het laden en met name afladen een drama. Hij kan er blijkbaar niet tegen om vast te staan en zodra de klep open gaat raakt hij in paniek, gaat tegen de balk op en zodra de balk weg is dendert hij er uit. Als je hem van te voren al los maakt draait hij zich om. Druk op zijn hoofd verdraagdt hij niet. Normaal gesproken wel, maakt hem allemaal niks uit, maar zodra de trailer in zicht is niet meer. Is dit een verborgen gebrek? Of hadden we meer door moeten vragen?
Anomien
Geplaatst: 23-06-20 16:35
Nee dit is geen verborgen gebrek. Bij de vorige eigenaar deed hij immers wel gewoon zijn ding op de trailer.
Probeer het eens met een twee paards trailer en ga eens oefenen
Maar was dat wellicht de reden waarom zij hem nooit vast zetten op de trailer? Onze instructrice kent de pony en toen zij van het probleem hoorde wist ze weer dat hij idd moeilijk deed op de trailer.
MairiMacBran
Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-20 16:39
Tweepaards willen we gaan proberen, we hebben echter net een gloednieuwe anderhalf. Budget laat weer een nieuwe trailer niet toe... Oefenen doen we, maar levert tot nog toe paniek en pogingen tot omdraaien en daadwerkelijk omdraaien op.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 23-06-20 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt
SolarHertog
Geplaatst: 23-06-20 16:41
Ik zou zeggen bel ze eens op en vraag het nu op de man af. Wellicht heb je niet de juiste vragen gesteld. En wellicht als je de waarom vraagt stelt zijn ze gewoon eerlijk.
Het is geen verborgen gebrek aangezien jij niet voldoende kopers onderzoek hebt gedaan. Je had ze dan moeten vragen waarom hij niet vast stond.
Succes wellicht is doormiddel van trainen het probleem op te lossen.
MairiMacBran
Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-20 16:42
De verkopers beweerden dat hij nooit vast stond omdat hij zo makkelijk op de trailer was, ik heb dat wel gevraagd en erbij vermeld dat onze andere pony lastig op de trailer ging bij vlagen en dat we dat dus niet wilden.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 23-06-20 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Anomien
Geplaatst: 23-06-20 16:44
Vind het niet vast staan van een paard omdat ie dan beter op trailer staat ook geen tekortkoming hoor. Ken er zat die ze nooit vastzetten. En ook een die dit doet zonder stang erachter... effin.
Maar begrip trailer mak en trailermak zit nog wel eens een verschil. Zou het nu echt niet gooien op een verborgen gebrek.
Hij vond hem braaf op trailer, weliswaar los. Jij verwachte een die ook vast heeel braaf was. Dit komt dus niet overeen met je verwachtingen
SolarHertog
Geplaatst: 23-06-20 16:44
MairiMacBran schreef:
De verkopers beweerden dat hij nooit vast stond omdat hij zo makkelijk op de trailer was.
Bewijs dat maar eens.
Maar nog steeds valt dit juridisch gezien niet onder een verborgen gebrek.
Anomien
Geplaatst: 23-06-20 16:45
MairiMacBran schreef:
De verkopers beweerden dat hij nooit vast stond omdat hij zo makkelijk op de trailer was.
Wat is makkelijk? Niet om je te jennen hoor.
Maar wat de een acceptabel vind, vind de ander al eng.
Heb je beeldmateriaal? Van het laden? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk..
Annet73
Geplaatst: 23-06-20 16:45
Twee weken geleden zegt nog niet heel veel over het gedrag van een paard hè. Andere omgeving (is een aanname, weet ik natuurlijk niet zeker), ander baasje, andere aanpak.
Onze pony (jongste dochter) was kopschuw, bleek, toen ze bij ons kwam. Bij bezoeken aan vorige eigenaar niets van gemerkt. En nu, ruim half jaar later, is er niets meer aan de hand. Pony vindt het zelfs heerlijk op het hoofd gekroeld te worden. Bespreek het met vorige eigenaar, oefen, heb geduld en geef het de tijd.
Misschien ligt het aan jullie trailer en is het in een andere trailer geen probleem? Dit lijkt me sowieso geen verborgen gebrek. Oefenen, kalmte en geduld.
Anomien
Geplaatst: 23-06-20 16:54
Precies. Mijn enorm makke ruin die echt door een kind te laden was, deed moeilijk toen ik mijn oude vieze smalle trailer had vervangen voor een nieuwe en schone 2 paards trailer.
Na 2 weken was het over.
Toen hij bij verkoop weer in een smalle 1 paards trailer moest, deed ie weer moeilijk. Voelde me wel wat banketstaaf omdat hij echt super was op dr trailer.
Dus durfte wel te zeggen... als dat zo blijft, breng hem maar terug. Zo gaf ik ze toch de zekerheid dat ik echt niet blufte. Heb er niets van weer gehoord , dus denk dat hij wel was bijgetrokken.
Gekke vraag misschien maar waarom zet je hem dan niet los? Evt dat je de trailer wat smaller maakt met een tussenschot of iets? Geen idee hoor maar ik probeer met een nieuw paard gewoon oude gewoontes vooral over te nemen (waar kan natuurlijk) alles is nog zo nieuw en spannend.
BigOne
Geplaatst: 23-06-20 17:01
Zet hem eens op een twee paard trailer. Er zijn namelijk serieus paarden met claustrofobie . Kennis had er zo één, uiteindelijk manier gevonden, maar nooit helemaal over gegaan. Dier ging moeilijk door smalle doorgangen, was in binnenbak met veel andere paarden lastig te rijden . Buiten totaal niets aan de hand. Daar deden ze bij het opladen de praam er op . Dan liep hij braaf de trailer in, stang erachter en vastzetten. Kan de pony bij het poetsen en opzadelen wel gewoon vaststaan dan zou ik hier toch naar kijken.
Bowo
Geplaatst: 23-06-20 17:03
Laad je alleen of met meerdere personen? En hoe deed de vorige eigenaar dit?
Een verborgen gebrek lijkt het me niet. Paard is normaal te laden op de manier van de vorige eigenaar. Of zij wisten dat hij niet vast kan staan, is niet te zeggen, maar bewijzen gaat je niet lukken denk ik.
Libera
Geplaatst: 23-06-20 17:04
Dan zet je toch gewoon een schot in je trailer zodat ie niet om kan draaien, en zet je hem los...
Misschien lees ik er over heen hoor, maar hoe is de pony bij jullie gekomen? Ik neem aan dat de pony toen ook vervoerd is in een trailer. Hoe ging dat? Wat voor trailer werd er gebruikt?
darkadia
Geplaatst: 23-06-20 17:07
Pfoe, denk ook niet dat het onder verborgen gebrek valt. Immers het ging goed bij het ophalen. Wel is het interessant om eens te kijken wat hij bij een 2paards doet. Miss eens lenen of huren ergens? Daarnaast betreft het oefenen, als hij zich zo enorm afsluit en overal doorheen gaat, ga je voor hem waarschijnlijk toch te snel en mis je mogelijk kleine signalen. Kijk of je de stapjes kleiner kan maken (ik weet niet welke stappen je nu neemt?).
detos240
Geplaatst: 23-06-20 17:12
Kon mijn paard ook nooit vastzetten. Maar dat is als veulen al verpest. Ze vonden het "zielig"om een veulen vast te zetten en even te laten trekken. Ik kon hem op het laatst overal aan vastzetten zolang er maar iets achter zat. Op ponykamp had ik twee veerpaaltjes mee maakte een soort hokje en zette hem erin en dan vast. Dan was er geen probleem.
Als ik met de trailer wegging laadde ik hem er alleen in, deed de stang erachter, klep dicht en dan voor door het deurtje hem vastzetten (ik had een 1 3/4 trailer)
Eruit: Eerst losmaken, klep open, stang erachter weg en dan eruit halen. (dit kun je ook met 2 man doen en die andere persoon hem wat lekkers geven en dan als JIJ het wil achteruit laten lopen. Zo deed ik het in het begin ook. Succes ermee!
Je hebt gevraagd of hij makkelijk te laden is, en dat is de pony. Laden is wat anders als het gedrag in de trailer wat hij nu vertoond.
MyWishMax
Geplaatst: 23-06-20 17:26
En vergeet niet dat een andere trailer ook verschil kan maken. Mijn vorige paard was als jong paard heel braaf met laden. Hij ging al anderhalf of 2 jaar mee En geen enkel probleem. Tot we een andere trailer kochten. De 1e keer erop was al twijfelend, maar na het 1e ritje begon de ellende. Er was tijdens het rijden niks gebeurd, maar hij durfde r niet meer op. Daar hebben we hulp voor moeten in huren en daarna was hij weer braaf.
Ook huidige paard was bij vorige eigenaren heel braaf, bij ons ging het steeds wat achteruit. Vooral uitladen, dan probeerde ze onder de stang door te gaan. Die ging ook van 2 paards naar 1,5. We hebben 1 keer hulp ingehuurd en nu is ze weer net zo braaf als bij vorige eigenaren. Hier ook altijd eerst losmaken, ik blijf bij paard staan en houd haar vast, de 2e persoon doet de klep open en daarna de stang. Wij doen nooit de klep open als ze nog vast staat
Kijk eens of je een professional kan laten meekijken en helpen. Maar nee, geen verborgen gebrek. Het kan ook goed zijn dat jullie iets 'verkeerd' doen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-06-20 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt
anjali
Geplaatst: 23-06-20 17:42
Wat vervelend. Trouwens apart een paard niet vast te zetten in de trailer,hoe gaat dat dan met uitladen?
MywishMax geeft het antwoord op mijn vraag,maar ik denk toch dat je kans hebt dat hij zelf naar buiten stormt als de trailer open gaat?
Suzanne F.
Geplaatst: 23-06-20 17:45
Stond hij bij hun met schot of zonder schot in de tweepaardstrailer? En hoe laden ze hem? Gewoon erop lopen, los laten staan, schot opzij en stang erachter? Of helemaal los in de trailer? Wel met stang hoop ik? Want dan kon hij ook omdraaien toch?
Ik zou het echt gaan zoeken in de aanpak. Als hij niet kan vaststaan in de trailer dan kan hij denk ik ook niet vaststaan op de poetsplaats? Of dat wel? Hoe zet je hem vast? Aan de zijkanten of enkel onderaan het halster? En als hij vaststaat op de trailer kan hij geen kant op toch? De stang zit erachter. Dan maak je hem eerst los en wacht je tot hij rustig is voordat je de stang eruit haalt. Hij is het misschien ook helemaal niet gewend op die manier.
Gini
Geplaatst: 23-06-20 17:50
Maar op zich gaat die dus wel gemakkelijk de trailer op? Het is niet dat je standaard een uur extra moet uittrekken omdat het paard het vertikt van de trailer op te gaan?
Er zijn wel meerdere paarden die snel uitgeladen willen worden en dan wat ongeduriger worden. Daar kan je dan op oefenen maar ik zou deze paarden niet meteen onder de categorie 'niet gemakkelijk op de trailer' scharen. Iets relatief braaf doen is niet hetzelfde als iets perfect doen.