Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:57

Lieve TS, ik weet niet wat jouw definitie is van het woord ‘vriendin’, maar de twee dames waar het over gaat zijn in mijn definitie geen vriendinnen. Hoezo van hun problemen de jouwe maken? Kom op zeg. Ze zouden blij voor je moeten zijn dat jij zo happy bent met de oplossing die er nu is voor de stalling van jouw paard deze zomer. Ik zou mijn conclusie trekken.
Snap wel dat je baalt en de sfeer zal er niet gezelliger op worden als je in het najaar terugkomt.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:01

Nandy123 schreef:
Gini schreef:
Is het nu 1 vriendin of allebei die niet willen dat je weggaat?

Ik zou gewoon even rustig in gesprek gaan met hen allebei, echt op een ingepland moment, niet even snel snel.

Want aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens dat jij gewoon moet kunnen doen en laten wat jij wilt met je paard. Maar aan de andere kant snap ik dat het voor iemand best wel moeilijk kan zijn om de zorg van haar paard uit handen te geven en te verhuizen net op het moment dat ze met een pasgeboren kindje zit en dus niet echt kan controleren of die zogenaamde topplek echt een topplek is. Het klinkt namelijk ook een beetje alsof jij de plek geregeld hebt en dat de andere twee gewoon lekker mee mochten?

Als het dus echt een goede vriendin is, zou ik het er met haar over hebben. Wat haar precieze zorgen en twijfels zijn en hoe jullie die kunnen wegnemen en waarom jij je paard wel liever al in juni daar hebt. Een open gesprek moet toch mogelijk zijn?


Het is 1 vriendin die nu heel boos is en eigenlijk niet wilt. Ik heb proberen te praten maar mijn gevoel mag er volgens haar niet zijn. Ze word boos en praat niet tegen me. De ander kan ik wel mee praten maar heeft ook een duidelijke mening, vorig jaar zijn ze al een keer boos geweest omdat ik ook geen kant op kon. Heb er niet van kunnen slapen, ze waren echt heel boos, terwijl ik gewoon probeer te praten en nu ook.
Vorig jaar is ze met mij meegeweest om te vragen of ze dit jaar op deze plek mag staan, en ze is vrij in haar keuze, ze gaat mee of ze blijft. Staan nog 2 andere paarden. En ik begrijp haar heel goed, maar omdat zij een ander leven heeft met andere doelen en keuzes voelt het voor mij of ik alles moet laten terwijl het mijn paard is.


Mensen die zo vaak boos op je worden, zou ik niet scharen onder de term 'vriendinnen'. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, absoluut niet, maar als het over vriendschap gaat, zou praten toch wel moeten lukken. Als dat niet kan, zou ik hen vlakaf aan hen durven vragen wat zij onder vriendschap verstaan.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:02

Dammie schreef:
Citaat:
Ze zei ook dat ik haar laat kiezen tussen het paard of haar baby. Dan denk ik... Hoe kan ik da nou doen? Ga dan echt twijfelen aan mezelf...

Wat een manipulerende tr*t.
Die opmerking gaat echt te ver: zij kiest voor kinderen. En het is geen groot geheim dat kinderen dure en tijdintensieve hobbies in de weg kunnen zitten. Dat wist ze en daar heeft ze bewust voor gekozen. De consequenties van die keuze moet ze niet op jou afwentelen.



Dit is inderdaad een gewoon emotionele chantage. Bah bah bah bah.
Daar zou ik dus al geen vriendinnen meer mee zijn.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:03

Het moment dat iemand zegt dat jij haar laat kiezen tussen haar paard en haar kind is het moment dat je afscheid moet gaan nemen. Is ze nou helemaal besuikerd?

Lekker je paard op de nieuwe plek zetten, daar vind jij snel genoeg anderen om de paardenhobby mee te delen en laat de 'vriendinnen' lekker hun eigen ding doen op hun manier. Ze zien maar dat ze dan iemand anders vinden met een braaf paard om achteraan te hobbelen.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:07

Het is eerder andersom ZIJ zijn egoïstisch. Zij hebben jou nodig, niet andersom. Daarom zijn ze zo boos en luisteren helemaal niet naar wat jij graag wilt terwijl jij overlegt hoor ik alleen maar wat zij eisen en word er naar jou niet eens geluisterd.

Hoe moeilijk ook, ik denk ook mede door eerder drama het jaar ervoor er nu wel klaar mee zou zijn en gewoon voor mezelf zou kiezen. Of zij dat nou wel of niet leuk vinden.
Alleen denk ik dat het wel einde vriendschap betekend. De vraag is of het wel echt vriendschap is, als er zulke eisen worden gesteld en het zelfs uitdraait op chantage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:09

julius_juut schreef:
Het moment dat iemand zegt dat jij haar laat kiezen tussen haar paard en haar kind is het moment dat je afscheid moet gaan nemen. Is ze nou helemaal besuikerd?

Lekker je paard op de nieuwe plek zetten, daar vind jij snel genoeg anderen om de paardenhobby mee te delen en laat de 'vriendinnen' lekker hun eigen ding doen op hun manier. Ze zien maar dat ze dan iemand anders vinden met een braaf paard om achteraan te hobbelen.


Helemaal mee eens! Je bent helemaal niet egoïstisch. Jouw paard, jouw keuze en lekker genieten van de zomer.

Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 19:31

Bedankt voor al jullie reacties, het doet mij echt heel erg goed. Ik twijfelde nog om te blijven... Maar ik ga dat dus niet doen. Ik maak mezelf er echt gek mee.

Ik vind het ook haar probleem dat ze niet naar haar paard kan. Ik snap haar gevoelens echt wel... Maar ze zei ook dat ze als ze die keuze maakt een paar maanden niet meer naar haar paard toe kan. (10 min auto rijden heen en terug ipv nu om de hoek) ze moet ook borstvoeding geven en als ze gebeld wordt moet ze direct naar huis, dan zou er heel weinig tijd overblijven om haar paard te bezoeken. Maarja voor mij is die zomerplek ook stuk dichterbij, ik moet nu ook kwartier rijden. Niet allemaal hebben we de luxe om met 2 min lopen bij je paard te zijn toch? Vandaar dat ze zei dat ik haar de keuze geef tussen paard en de baby..

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:34

Ze heeft toch ook een partner?Hij/zij kan toch bij de kinderen blijven en dan kan zij naar haar paard.Of denk ik nu te simpel.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:36

Haha serieus? Ik zou heel blij zijn met maar 10 minuten reistijd.

Maargoed daar gaat het niet om. Wat je ‘ vriendin’ doet moet zij weten, maak je eigen keuze hierin en laat je niks opleggen of je plezier ontnemen dat is het echt niet waard.

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:45

Tja als je pas 1 augustus zou gaan is de halve zomer alweer voorbij. Daar doe je dus niet alleen jezelf maar ook je paard tekort mee. Lekker gaan dus en genieten. En die ‘vriendin’ heeft gewoon echt even lekker pech. Ik zie ook niet helemaal hoe ze per direct naar huis zou moeten als ze gebeld word. Tenzij een noodgeval zal papa zich best wel redden met een flesje gekolfde melk.

Nandy123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 19:49

Sjong schreef:
Ik snap het probleem nog steeds niet eigenlijk. Is het voor de ene vriendin een probleem dat als jij weg bent naar die andere plek, en de andere vriendin in juli op vakantie gaat dat haar paard dan alleen staat?


Ze zijn vorig jaar al boos geweest omdat ik in de zomer ergens anders stond voor 3 maanden. we zouden dit jaar met zijn 3 erheen gaan, maar toen raakte een vriendin zwanger van haar 3e kindje. Dus uiteindelijk wilde zij niet erheen, ik had mij daar maar bij neergelegd gezien ze vorig jaar zo boos op mij waren geworden. Nu hoorde wij op laatst moment dat de boer waar wij het land van huren dat land niet meer aan ons kan verhuren. Gelukkig stond de andere optie nog open. Vorig jaar ben ik met de vriendin die toen nog niet zwanger was naar die boer gegaan in de duinen of zij dit jaar met mij mee mochten. En dat kon.
Dus ik ben naar de boer gegaan en heb aangegeven dat wij in juni komen. Zij ging ermee akkoord al had zij er al wel stress over. Toen ik aangaf dat ik op vakantie ga, afwisselend met het andere paard van de andere vriendin wilde zij pas in augustus want haar paard zouden we over zijn zeik helpen met al die wisselingen. terwijl hij in die vakantie periode nooit alleen staat en in dat land staan de paarden ook naast elkaar met een lijntje er tussen. We gingen samen praten en er werd besloten dat de paarden pas 1 augustus heen gaan, ik heb niks gezegd, ik wilde haar niet te veel stress bezorgen gezien zij op knappen stond op dat moment. Maar ik voelde mij ook niet gehoord, er werd niet gevraagd of ik er mee eens ben terwijl ik niks zei. Dus het is gaan knagen en heb nu twee weken later toch een berichtje gestuurd hoe ik mij over deze situatie voel. Ik begrijp haar gevoelens en stress, en zij is niet verplicht om mee te gaan en ook de andere vriendin niet. Maar de andere vriendin vind dat we haar niet alleen kunnen laten. Terwijl er nog 2 andere paarden staan.. en ik heb ook niet gezegd dat ik wegga, maar het idee dat ik er al zo over dacht was niet goed. Terwijl ik gewoon niet ben, ik voel mij zo en ik ga niet achter iedereens rug vertellen hoe ik mij voel, dat wil ik ook gewoon tegen haar zeggen. En omdat zij een moeilijker paard heeft en angsten en kinderen, weet ik gewoon niet wat ik er mee aan moet. En andere vriendin van mij zorgt voor haar paard en wilt alle zorg op zich nemen, maar wilt ze ook niet.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:53

Haar paard haar verantwoording.
Heel makkelijk.
En zeggen dat je niet zo houdt van manipulatief gedrag om 10 minuten reistijd.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:57

Kinderen zijn geen excuus om je vriendinnen als voetveeg te gebruiken.
Ze legt nu al haar problemen met kinderen en paard bij jou neer ...en jij lost het voor haar op.

Ik zou een andere stal zoeken.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:03

Pfff het klinkt ook alsof ze wel erg moeilijk denkt. Neem die baby gewoon lekker mee naar je paard, rijden hoeft toch zeker in het begin echt niet, dan kan ze haar paard gewoon zien. Sommige mensen denken ook wel erg moeilijk als ze ineens kinderen krijgen.

Ik sta zelf bewust volpension nu ik kinderen heb, en mijn paard staat fulltime in de kudde, en het kan allemaal prima zo. Misschien kun je voorstellen dat ze dat maar moet proberen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet vrolijk wordt van teveel gewissel in de kudde, maar zolang er geen pensionhouder is die hier een duidelijke lijn in trekt kun je toch zelf die keuzes maken.

Ik vind het door haar opmerkingen ook klinken alsof die vriendin je ook emotioneel chanteert, en bovendien haar leven veel te moeilijk lijkt te maken. Ik weet niet hoe close jullie zijn, maar misschien goed om na te denken of jullie wel echt vriendinnen zijn. Jij bent er niet om haar problemen op te lossen.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:05

Joh wat een gedoe. Vervelend voor je hoor. Maar ik zou hier snel klaar mee zijn. Vriendelijk maar beslist aangeven dat je het op jouw manier gaat doen. En dat gejank van tussen haar en de kinderen komen voor 10 minuten reistijd echt langs je neer leggen. Jij bent niet verantwoordelijk voor dat soort dingen

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:07

Ik denk dat als ik in deze situatie had gezeten dat ik wel was gegaan. Ik vindt het zelf persoonlijk ook erg belangrijk dat er weidegang tot beschikking is. Ook voor het paard en welzijn is dit natuurlijk belangrijk. Het is immer jouw paard en niet die van je vriendin. Als ze het vervelend vindt dat haar paard alleen komt te staan kan ze daar zelf nog talloze oplossingen voor bedenken.

Ik heb het idee dat ze geen zin heeft om het probleem op te lossen en het dan maar zo neerlegt bij jouw. Zulke mensen zijn vaak onzeker over het oplossen van dingen en of ze het wel echt goed doen. Maar door te zeggen maar mijn kinderen en ik heb geen tijd denk ik van waarom heb je dan in godsnaam een paard. Bij te weinig tijd wat zij heeft en het paard kan niet alleen een geen weidegang en niet willen verhuizen snap ik niet dat ze besluit het paard weg te doen. Lijkt mij eerder voor het paard een probleem dan voor het baasje.

probeer in deze situatie aan jezelf en aan je paard te denken. Als jij je paard wilt verhuizen heb je daar alle recht toe. Denk dat qua sfeer het nu ook niet leuk meer is om daar te blijven. Dan is straks het plezier eraf en dat zou echt zonde zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:13

Dammie schreef:
Citaat:
Ze zei ook dat ik haar laat kiezen tussen het paard of haar baby. Dan denk ik... Hoe kan ik da nou doen? Ga dan echt twijfelen aan mezelf...

Wat een manipulerende tr*t.
Die opmerking gaat echt te ver: zij kiest voor kinderen. En het is geen groot geheim dat kinderen dure en tijdintensieve hobbies in de weg kunnen zitten. Dat wist ze en daar heeft ze bewust voor gekozen. De consequenties van die keuze moet ze niet op jou afwentelen.

Deze opmerking is echt een classic voorbeeld uit het lijstje van dingen waaraan je toxische relaties herkent.

Dikke doei :evaw:

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:14

Wow, lekker dan. Heeft er een last van babyhormonen. Nee, niet jij.

Jij hebt ruim op tijd zomerland geregeld, net als vorig jaar. Sterker nog, omdat het je (en je paard) vorig jaar zo goed bevallen is, heb je voor dit jaar geregeld dat de paarden van je vriendinnen ook mogen komen. Top!

En wat krijg je vervolgens? Gezeur en gezever: kan niet, wil niet, durf niet enz. Lekker laten gaan en doe je ding. Geniet van je paard, waarin je zoveel tijd en moeite hebt geïnvesteerd.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:53

Nandy123 schreef:
Ze zei ook dat ik haar laat kiezen tussen het paard of haar baby. Dan denk ik... Hoe kan ik da nou doen? Ga dan echt twijfelen aan mezelf...



TS: Je vriendin heeft zelf de keuze gemaakt om kinderen te krijgen. Heeft ze jou geraadpleegd daarin?
Nu moet ze niet piepen als jij het beste voor je paard wilt en zij in een lastig(er) pakket zit. Ze maakt van haar probleem eigenlijk jou probleem.

Ik zou wel weten wat te kiezen hoor. En dat zij daarom boos wordt, dat is dan maar zo. Je doet je best de paarden van je vriendinnen mee te nemen naar die plek maar niets lijkt goed genoeg.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:07

Nandy123 schreef:
Magrathea schreef:
Mensen vergeten vaak dat als een paard ergens erg makkelijk mee is dat misschien niet vanzelf is gegaan 8)7


Ja en dat vind ik best jammer... Ik vind het nu ook spannend hem voor het eerst helemaal alleen mee te nemen op vakantie, maar ik ken hem goed genoeg dat het kan, en ik heb geoefend...die grenzen moeten opgezocht worden..En dat doen de anderen niet, waardoor ze bijna afhankelijk zijn van mijn paard omdat hij zelfverzekerd is.

Laat je niet gek maken hoor. Het is hartstikke goed van jou dat jij hier (succesvol) tijd en moeite in hebt gestoken en niet jouw probleem dat anderen dat niet doen (voor eender welke reden)

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:26

Moeilijk... ook omdat hier het verhaal maar van 1 kant wordt belicht. Uit ervaring kan ik zeggen dat een gezin met 3 jonge kinderen enorm intensief is. Tel daar een man bij op die veel uren moet werken, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat jouw vriendin tijdelijk wat minder tijd heeft voor de paarden.
Uiteraard klinkt het plekje in de duinen fantastisch, maar misschien staan jouw vriendinnen daar anders tegenover. En sommige mensen kunnen gewoon slecht tegen verandering. Draai het eens om, jouw vriendinnen zijn content met de huidige situatie en jij wilt dit gaan veranderen waar hun niet om staan te springen. Maar zij moeten wel begrip kunnen opbrengen als jij jouw paard daar tijdelijk naar toe wilt verhuizen. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:32

noviceh schreef:
Moeilijk... ook omdat hier het verhaal maar van 1 kant wordt belicht. Uit ervaring kan ik zeggen dat een gezin met 3 jonge kinderen enorm intensief is. Tel daar een man bij op die veel uren moet werken, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat jouw vriendin tijdelijk wat minder tijd heeft voor de paarden.
Uiteraard klinkt het plekje in de duinen fantastisch, maar misschien staan jouw vriendinnen daar anders tegenover. En sommige mensen kunnen gewoon slecht tegen verandering. Draai het eens om, jouw vriendinnen zijn content met de huidige situatie en jij wilt dit gaan veranderen waar hun niet om staan te springen. Maar zij moeten wel begrip kunnen opbrengen als jij jouw paard daar tijdelijk naar toe wilt verhuizen. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Elk verhaal heeft uiteraard 2 kanten.

Maar wat heeft het drukke gezin van de vriendin met TS te maken?
Is die vriendin content omdat TS veel van de verzorging voor haar overneemt?
Als die vriendin op TS aangewezen is voor de verzorging van haar eigen paard, dan kan ze er wellicht beter een andere eigenaar voor zoeken.

Of heb ik het nu zo verkeerd gelezen?

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:42

Je kan vind ik niet verlangen dat iemand ergens met zijn paard blijft staan of niet blijft staan omdat dat voor jou beter uitkomt...
Een vriendin van mij met wie ik vaak ging buitenzijden wou op zeker moment om verschillende redenen ook haar paard verhuizen, maar ze vond het jammer dat we dan niet meer samen zouden staan en voelde zich enigszins schuldig. Uiteraard vond ik het ook jammer, maar meer dan zeggen dat ik het samen buitenzijden zou missen en het jammer vond, maar ze voor zichzelf en haar paard moest kiezen, kon ik niet doen. Ze heeft haar paard verhuisd en ondanks dat we beide mooie herinneringen koesteren aan de vele buitenritten, is ze blij dat ze verhuisd is.
Ook nu staat mijn pony samen met de pony van een vriendin en weet ik dat de pony van de vriendin vroeger of later ook gaat verhuizen en wij blijven staan. Jammer, ja tuurlijk, maar het is haar leven, haar pony,...

Dus helemaal niet egoïstisch als je je paard verhuist. Je mag nog steeds zelf beslissen wat je met je paard doet. Je vriendinnen zullen je vast missen, maar jullie zullen elkaar nog wel op een andere manier kunnen blijven zien.

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:42

Sassy schreef:
Elk verhaal heeft uiteraard 2 kanten.

Maar wat heeft het drukke gezin van de vriendin met TS te maken?
Is die vriendin content omdat TS veel van de verzorging voor haar overneemt?
Als die vriendin op TS aangewezen is voor de verzorging van haar eigen paard, dan kan ze er wellicht beter een andere eigenaar voor zoeken.

Of heb ik het nu zo verkeerd gelezen?

Misschien lees ik het wel verkeerd hoor. Ik wilde enkel mijn ervaring delen met de combinatie paard en een jong gezin. Maar nu ik het nog een keer lees, is het mij eigenlijk niet helemaal duidelijk wat voor ts de consequenties zijn nu haar vriendin gezinsuitbreiding heeft. Enkel dat vriendin niet op een verhuizing zit te wachten.

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:52

De vriendin van ts heeft bewust gekozen voor 3 kinderen en een paard.Ik vind niet dat ts daar rekening mee hoeft te houden.