Merrie jaagt op ruin(en), wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Merrie jaagt op ruin(en), wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 20:56

Sinds kort staat onze kudde, 4 ruinen en 1 merrie, aan huis. Deze kudde staat al jaren in dezelfde samenstelling bij elkaar.

Nu is het zo dat de merrie de ruinen opjaagt en dan met name de oude ruin van 26 jaar, die ongelooflijk lief is en heel hard voor haar wegloopt.

Ze gaat achter hem aanlopen en hij versneld, zij ook. Zo gaat ze steeds harder tot ze hem geïsoleerd heeft van de kudde. Soms draait ze dan haar kont toe en dreigt met trappen. Ze heeft d'r oren plat in haar nek. Ook 2 andere ruinen jaagt ze veel weg, maar jaagt ze niet zo op als de oude ruin. Een ruin kan ze heel erg goed mee overweg en plakt ze ook echt aan vast.

Ze vertoont dit gedrag alleen in de paddock en niet in de weide, zelfs als ze de gehele dag in de weide gegeten hebben. De paarden hebben hier van de gehele dag en avond (ongeveer 10 - 12 uur per dag) toegang tot de paddock met onbeperkt hooi, volle weide en een stukje bos. De kudde blijft altijd bij elkaar, gaat er 1 terug naar de paddock, volgen ze allemaal en v.v. Ze hebben 8 plaatsen om bij het hooi te kunnen, voor 5 paarden en doet het niet als ze aan het eten zijn.

Ze is opgegroeid in een kudde en staat nog steeds met dezelfde paarden samen. De merrie is inmiddels 12 jaar.

Ik zit zo ongeveer echt met mijn handen in het haar. Wat kan ik hier aan doen, behalve apart zetten? De rest van de kudde kan ontzettend leuk met elkaar.

GDG

Re: Merrie jaagt op ruin(en), wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:01

Hoe is de volgorde bij het verhuizen gegaan? Stond deze merrie eerder op de nieuwe plek dan die oudere ruin?

Een mogelijke oplossing zou zijn om ze samen op een voor hen onbekende plek te zetten (paar dagen/weken) en daarna weer samen (echt tegelijk) terug te halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:02

Apart zetten in de paddock, samen op het land.
Edit: dat kan dus niet.
Dan misschien 2 groepjes maken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 21:10

GDG schreef:
Hoe is de volgorde bij het verhuizen gegaan? Stond deze merrie eerder op de nieuwe plek dan die oudere ruin?

Een mogelijke oplossing zou zijn om ze samen op een voor hen onbekende plek te zetten (paar dagen/weken) en daarna weer samen (echt tegelijk) terug te halen.

De oude ruin stond er als eerste, zij als laatst, 2 uur later ongeveer.

Sizzle schreef:
Apart zetten in de paddock, samen op het land.
Edit: dat kan dus niet.
Dan misschien 2 groepjes maken.

Dat doe ik nu inderdaad ook al voor de nacht. :j Alleen als de weide en paddock beiden openstaan en de hele kudde komt naar de paddock, doet ze het ook. ;(
Maar ze is vreselijk onrustig als ze apart staat, ook al staan de anderen bij haar in dezelfde paddock.
De 4 ruinen gaan echt super met elkaar om, vind het zonde om hen uit elkaar te halen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 23:38

Misschien dat iemand een supplement weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:57

Dan heeft mevrouw gewoon pech, dan maar apart.
Hier hadden we ook zo een pest van een merrie op de paddock. Mevrouw zou het wel allemaal bepalen. De pensionhouder liet het geworden. Drie paarden kreupel en eentje afgemaakt. Als ze de baas wilen worden en ze doen vervelend, dan maar apart. Ze pakken altijd de zwakste.

Wij hebben ooit een een dominante merrie tijdelijk ingezet bij een hele dominante ruin. Toen zong ze een toontje lager. Maar zolang ze de baas probeert te worden, dan zou ik haar apart houden. Jammer dan voor dr.

Supplementen helpen hier niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:25

Er is toch één ruin waar je merrie wel mee op kan schieten en zelfs aan plakt? Dat zet je de merrie toch samen met hem, en de andere 3 ruinen bij elkaar? Of denk ik nou te simpel?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:30

Zolang er niet getrapt wordt zo ik me niet al te druk om maken.
Is gezond gedrag om rang orde te testen en kan ook speels gedrag zijn.

Zo ken ik ook genoeg paarden die andere testen en uitlokken om vervolgens samen lekker door het rand te kunnen racen.

Vooral voor hengsten en ruinen kan extra gestoei geen kwaad. Sterker nog is dit juist goed voor ze om goed fit te blijven.

Zelf heb ik ook ruin die erg gedomineerd wordt door een merrie. Hem ergens anders zetten kan, maar desondanks is hij juist heel erg dol op die merrie en staat hij het liefst bij haar.

Btw bij mensen komt ook voor in relaties dat ene partner heel dominant kan zijn terwijl ander geen problemen mee heeft of het zelfs fijn vindt.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 23-07-20 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:33

Ik heb ook een merrie waarbij ik moeite heb gehad om een geschikte plek te vinden. Op de wei gaat alles goed maar paddocks en dergelijke doen we niet meer want dat gaat fout.
Mijn oplossing is ook geweest om haar 24/7 op wei te laten

Je zou er altijd twee clubjes van kunnen maken. Merrie met ruin samen en de andere ook samen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:34

Het is blijkbaar lastig voor een mens om te accepteren dat paarden een eigen wil hebben. Niet iedereen kan en wil samen, ook al ging het eerder wel. Paarden zijn niet zo "maakbaar" al willen we dat nog zo graag. Laat los wat jij wil en bedenk hoe je het voor de paarden comfortabel kunt inrichten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 17:51

Mindim schreef:
Dan heeft mevrouw gewoon pech, dan maar apart.
Hier hadden we ook zo een pest van een merrie op de paddock. Mevrouw zou het wel allemaal bepalen. De pensionhouder liet het geworden. Drie paarden kreupel en eentje afgemaakt. Als ze de baas wilen worden en ze doen vervelend, dan maar apart. Ze pakken altijd de zwakste.

Wij hebben ooit een een dominante merrie tijdelijk ingezet bij een hele dominante ruin. Toen zong ze een toontje lager. Maar zolang ze de baas probeert te worden, dan zou ik haar apart houden. Jammer dan voor dr.

Supplementen helpen hier niet.

Helaas zal zij dan ook in de nachten apart blijven staan. Ik hoop dat het na verloop van tijd iver zal waaien, maar ik laat mijn andere paarden niet de vernieling in helpen door haar, dat is zeker.

Ibbel schreef:
Er is toch één ruin waar je merrie wel mee op kan schieten en zelfs aan plakt? Dat zet je de merrie toch samen met hem, en de andere 3 ruinen bij elkaar? Of denk ik nou te simpel?

Ja, die is er inderdaad, maar als ik de merrie apart zet, taalt hij niet naar haar en gaat rustig met de rest van de kudde naar de wei. Dan kan ze gillen wat ze wil. Daarom vraag ik mij af of hij haar ook wel zo leuk vindt of haar slechts tolereert.

Blussem schreef:
Zolang er niet getrapt wordt zo ik me niet al te druk om maken.
Is gezond gedrag om rang orde te testen en kan ook speels gedrag zijn.

Zo ken ik ook genoeg paarden die andere testen en uitlokken om vervolgens samen lekker door het rand te kunnen racen.

Vooral voor hengsten en ruinen kan extra gestoei geen kwaad. Sterker nog is dit juist goed voor ze om goed fit te blijven.

Zelf heb ik ook ruin die erg gedomineerd wordt door een merrie. Hem ergens anders zetten kan, maar desondanks is hij juist heel erg dol op die merrie en staat hij het liefst bij haar.

Btw bij mensen komt ook voor in relaties dat ene partner heel dominant kan zijn terwijl ander geen problemen mee heeft of het zelfs fijn vindt.

Zoals je hebt kunnen lezen, is de 26-jarige echt enorm bang voor haar. Hij gaat direct aan de kant als ze eraan komt en ze blijft maar achter hem aan jagen. Hem compleet isoleren van de groep en dan dreigen. Ze jaagt hem zo enorm op, terwijl hij eigenlijk niet meer zo hard kan. Dus dat "gestoei" kan voor hem wel degelijk kwaad. En de andere 2 ruinen hebben ook een hekel aan haar, dat zie je gewoon aan hun hele houding. Het is absoluut geen spelen en ook geen rangorde bepaling, want de dominantste is ze allang. Was het maar spelen of rangorde bepaling, dan kon ik het accepteren en wist ik de reden ook.

Amber_anne schreef:
Ik heb ook een merrie waarbij ik moeite heb gehad om een geschikte plek te vinden. Op de wei gaat alles goed maar paddocks en dergelijke doen we niet meer want dat gaat fout.
Mijn oplossing is ook geweest om haar 24/7 op wei te laten

Je zou er altijd twee clubjes van kunnen maken. Merrie met ruin samen en de andere ook samen

Voorlopig gaat mevrouw 's avonds in ieder geval apart.

josien_m_ schreef:
Het is blijkbaar lastig voor een mens om te accepteren dat paarden een eigen wil hebben. Niet iedereen kan en wil samen, ook al ging het eerder wel. Paarden zijn niet zo "maakbaar" al willen we dat nog zo graag. Laat los wat jij wil en bedenk hoe je het voor de paarden comfortabel kunt inrichten.

Wat een belachelijke opmerkingen. Wie heeft het over maakbaar en dat ik niet wil accepteren dat ze een eigen wil heeft? ALLES draait hier om hen en om het hun zo paardwaardig mogelijk te maken! Ze hoeft helemaal NIETS van mij, ik accepteer het alleen niet dat zij mijn oude ruin volledig de vernieling in jaagt en constant onrust stookt in de rest van de kudde. Als je geen idee hebt over hoe ik over paarden houden denk en je niet gezien hebt hoe ze er hier bij lopen, dan kun je ook niet dit soort ongefundeerde uitspraken doen. Menigeen had zo'n portret als haar heel anders behandeld.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:59

Wat jammer. Dan is enige oplossing om de groepjes van te maken en zo samen te stellen al best gaat.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:07

Ik bedoelde echt helemaal niks raars, alleen dat de merrie dus blijkbaar niet met het oudere dier overweg kan en dus gescheiden moet worden. We kunnen hun onderlinge relaties als mens niet veranderen over het algemeen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:08

wat je kunt proberen is haar moody mare te geven.
soms is het zo dat merries die dit doen hormonaal wat in de knoop zitten.
moody mare is veilig en kan net even ervoor zorgen dat ze zich beter voelt :j
ander supplement voor hormonen kan ook , even kijken wat er allemaal is.

en misschien heb ik er overheen gelezen, maar word met deze merrie ook gewerkt?

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:10

josien_m_ schreef:
Ik bedoelde echt helemaal niks raars, alleen dat de merrie dus blijkbaar niet met het oudere dier overweg kan en dus gescheiden moet worden. We kunnen hun onderlinge relaties als mens niet veranderen over het algemeen.

Mee eens. Ik zou haar apart zetten. Dan maar alleen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:14

Anouska schreef:

Maar dat hoeft niet eens, er is één ruin waar ze wel mee overweg kan.
TS heeft nog niet geprobeerd hoe het gaat als ze die twee samen zet 's nachts. Natuurlijk gaat die ruin liever met de andere ruinen de wei in, maar als ze samen staan zou het wel eens voor alle paarden een stuk fijner kunnen zijn.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:22

Ibbel schreef:
Anouska schreef:

TS heeft nog niet geprobeerd hoe het gaat als ze die twee samen zet 's nachts. Natuurlijk gaat die ruin liever met de andere ruinen de wei in, maar als ze samen staan zou het wel eens voor alle paarden een stuk fijner kunnen zijn.

Oh dan zou ik ze inderdaad gewoon lekker opsplitsen. Als die ruin daar ook gelukkig van wordt zou dat een prima oplossing zijn neem ik aan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:25

Hoe lang staan ze nu samen? Het duurt echt wel even voordat een kudde zich gevormd heeft.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:44

Hoelang staan ze al bij elkaar? Hier wordt er de eerste tijd ook wel even stevig duidelijk gemaakt hoe het zit. Na 1-2 maand is daar niets meer van te merken.

En anders zou ik idd ook de merrie apart zetten. Ikzelf weet niet goed of ik de andere ruin erbij zou doen, zou schrik hebben dat de merrie daar dan op de duur heel claimerig van kan worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:49

Poekkie schreef:
Hoelang staan ze al bij elkaar? Hier wordt er de eerste tijd ook wel even stevig duidelijk gemaakt hoe het zit. Na 1-2 maand is daar niets meer van te merken.

En anders zou ik idd ook de merrie apart zetten. Ikzelf weet niet goed of ik de andere ruin erbij zou doen, zou schrik hebben dat de merrie daar dan op de duur heel claimerig van kan worden.

Ze staan al jaren bij elkaar...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 18:52

Blussem schreef:
Wat jammer. Dan is enige oplossing om de groepjes van te maken en zo samen te stellen al best gaat.

Heel jammer! :( Had het ze allemaal zo gegund om lekker in een kudde te staan. Dan gaan ze overdag maar samen de weide op en dan 's avonds de merrie apart (misschien incl. de ruin).

josien_m_ schreef:

Ok, dat komt heel anders over inderdaad. Fijn. :) Ik wil haar ook niets opleggen en ze hoeft ook zeker niet met allemaal even goed te kunnen. Rangorde is er nu ook eenmaal. Maar dat ze zó jaagt op de oude man is hartverscheurend om te zien. Hij is ongekend lief en zacht van karakter.

ellepel schreef:
wat je kunt proberen is haar moody mare te geven.
soms is het zo dat merries die dit doen hormonaal wat in de knoop zitten.
moody mare is veilig en kan net even ervoor zorgen dat ze zich beter voelt :j
ander supplement voor hormonen kan ook , even kijken wat er allemaal is.

en misschien heb ik er overheen gelezen, maar word met deze merrie ook gewerkt?

Ik heb inderdaad naar zo'n supplement gezocht, zag ook al iets staan van monnikspeper. Ik ga beiden (uiteraard na elkaar) proberen en kijken of zoiets effect heeft. Begrijp werkelijk niets van haar gedrag. Het is weliswaar een échte merrie (geloofde ik nooit zo in, maar nu wel), maar wáárom ze het nu (pas) doet?...

Nee, met geen van de paarden wordt gewerkt. Allen krijgen vrijwel dezelfde verzorging en ze hoeven niets, alleen zoveel mogelijk paard zijn, voor zover ik ze dat kan bieden.

Anouska schreef:
Ibbel schreef:

Oh dan zou ik ze inderdaad gewoon lekker opsplitsen. Als die ruin daar ook gelukkig van wordt zou dat een prima oplossing zijn neem ik aan.

Ik ga het proberen en als de ruin er ongelukkig van wordt, zal ze helaas alleen moeten. Ze kan dan nog wel over het lint eventueel kroelen met de ander, mocht er een daar behoefte aan hebben. :j

MarjanB schreef:
Hoe lang staan ze nu samen? Het duurt echt wel even voordat een kudde zich gevormd heeft.

Ze is opgegroeid in deze kudde en ze is nu 12 jaar. Haar moeder was aanvankelijk de dominante merrie, maar zij is 4,5 jaar geleden al overleden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 18:58

MarjanB schreef:

12 jaar nu. Daarom begrijp ik het ook niet, dat zich dat nu voordoet.

Poekkie schreef:

Hier ben ik ook bang voor. Want ze claimt hem nu al heel erg, ze plakt enorm aan hem. En hij kan met allemaal goed overweg en dat wil ik hem ook niet "afpakken", alleen omdat zij zulk gedrag vertoont. Vind dat een heel lastig dilemma.

Gisteren was ik het zó zat, dat ik haar apart gezet heb, eerder op de avond. Ze kwamen allemaal zelf terug van de weide naar de paddock en ze begon weer. Ik heb toen de rest terug op de weide gezet en het lint dicht gedaan. Ze gilde flink en de ruin reageerde de eerste paar keer ook terug. Al gauw was hij samen met de anderen rustig aan het eten en stond alleen mevrouw nog te gillen. Ik vond het vreselijk voor haar, maar was het gedrag echt even spuugzat.

Ze joeg de oude ruin finaal op, isoleren en dan dreigen. Maar ook op de anderen was ze aan het jagen en aan het irriteren. Bijten, oren in de nek, etc.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:13

Misschien teveel out of the box gedacht maar kan het zijn dat er misschien iets 'mis' is met de oudere ruin? :o Dat zij dat aanvoelt en hem als zwakke schakel uit de groep wil hebben?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 19:18

MariekeS_ schreef:
Misschien teveel out of the box gedacht maar kan het zijn dat er misschien iets 'mis' is met de oudere ruin? :o Dat zij dat aanvoelt en hem als zwakke schakel uit de groep wil hebben?

Dat zou zeker kunnen, hij is ook echt bejaard en niet zo snel meer. Heb ook net zo gedacht. Alleen dat was hij de afgelopen jaren al.
Ook doet ze het bij een van de andere ruinen, maar die durft wel wat tegen haar in te gaan. Eigenlijk tolereert ze maar 1 van de 4 ruinen echt naast zich. Dan zouden ze allemaal wat moeten hebben, volgens haar gedrag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:27

myfairytale...ik zat er nog even over na te denken.
maar zou het kunnen...dat ze toch te weinig uitdaging heeft en daarom de oudere ruin pakt...
ik vroeg daarom ook of er met haar gewerkt word.
het is soms wat uitproberen wat werkt.

naast dus een supplement zou je kunnen kijken wat er gebeurd als ze toch iets kan doen.
en dan bedoel ik niet rijden, maar misschien is het heel simpel, als ze even flink de benen kan strekken in een omheinde ruimte.
heb je een bak?
eventueel wat meer uitdaging bieden, takken om mee te spelen, voer anders aanbieden.
ik heb wel vaker gezien dat dieren door gebrek aan uitdaging, even spelen/gek doen wat nukkig kunnen worden.
laat je ze even 3 x de bak rondrennen dan is dat weer klaar.
valt te proberen.
ik las tijdje terug nog de tip van iemand om met beide paarden te gaan wandelen.dat schijnt ook goed te kunnen helpen als ze samen wat doen

ik geloof er niet zo in dat de ruin niet goed zou zijn en ze hem daarom weg jaagt.
als de ruin niet goed zou zijn dan zou hij zichzelf juist afzonderen.