Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GDG schreef:Hoe is de volgorde bij het verhuizen gegaan? Stond deze merrie eerder op de nieuwe plek dan die oudere ruin?
Een mogelijke oplossing zou zijn om ze samen op een voor hen onbekende plek te zetten (paar dagen/weken) en daarna weer samen (echt tegelijk) terug te halen.
Sizzle schreef:Apart zetten in de paddock, samen op het land.
Edit: dat kan dus niet.
Dan misschien 2 groepjes maken.
Mindim schreef:Dan heeft mevrouw gewoon pech, dan maar apart.
Hier hadden we ook zo een pest van een merrie op de paddock. Mevrouw zou het wel allemaal bepalen. De pensionhouder liet het geworden. Drie paarden kreupel en eentje afgemaakt. Als ze de baas wilen worden en ze doen vervelend, dan maar apart. Ze pakken altijd de zwakste.
Wij hebben ooit een een dominante merrie tijdelijk ingezet bij een hele dominante ruin. Toen zong ze een toontje lager. Maar zolang ze de baas probeert te worden, dan zou ik haar apart houden. Jammer dan voor dr.
Supplementen helpen hier niet.
Ibbel schreef:Er is toch één ruin waar je merrie wel mee op kan schieten en zelfs aan plakt? Dat zet je de merrie toch samen met hem, en de andere 3 ruinen bij elkaar? Of denk ik nou te simpel?
Blussem schreef:Zolang er niet getrapt wordt zo ik me niet al te druk om maken.
Is gezond gedrag om rang orde te testen en kan ook speels gedrag zijn.
Zo ken ik ook genoeg paarden die andere testen en uitlokken om vervolgens samen lekker door het rand te kunnen racen.
Vooral voor hengsten en ruinen kan extra gestoei geen kwaad. Sterker nog is dit juist goed voor ze om goed fit te blijven.
Zelf heb ik ook ruin die erg gedomineerd wordt door een merrie. Hem ergens anders zetten kan, maar desondanks is hij juist heel erg dol op die merrie en staat hij het liefst bij haar.
Btw bij mensen komt ook voor in relaties dat ene partner heel dominant kan zijn terwijl ander geen problemen mee heeft of het zelfs fijn vindt.
Amber_anne schreef:Ik heb ook een merrie waarbij ik moeite heb gehad om een geschikte plek te vinden. Op de wei gaat alles goed maar paddocks en dergelijke doen we niet meer want dat gaat fout.
Mijn oplossing is ook geweest om haar 24/7 op wei te laten
Je zou er altijd twee clubjes van kunnen maken. Merrie met ruin samen en de andere ook samen
josien_m_ schreef:Het is blijkbaar lastig voor een mens om te accepteren dat paarden een eigen wil hebben. Niet iedereen kan en wil samen, ook al ging het eerder wel. Paarden zijn niet zo "maakbaar" al willen we dat nog zo graag. Laat los wat jij wil en bedenk hoe je het voor de paarden comfortabel kunt inrichten.
Anouska schreef:Mee eens. Ik zou haar apart zetten. Dan maar alleen.
Ibbel schreef:Anouska schreef:Mee eens. Ik zou haar apart zetten. Dan maar alleen.
Maar dat hoeft niet eens, er is één ruin waar ze wel mee overweg kan.
TS heeft nog niet geprobeerd hoe het gaat als ze die twee samen zet 's nachts. Natuurlijk gaat die ruin liever met de andere ruinen de wei in, maar als ze samen staan zou het wel eens voor alle paarden een stuk fijner kunnen zijn.
Poekkie schreef:Hoelang staan ze al bij elkaar? Hier wordt er de eerste tijd ook wel even stevig duidelijk gemaakt hoe het zit. Na 1-2 maand is daar niets meer van te merken.
En anders zou ik idd ook de merrie apart zetten. Ikzelf weet niet goed of ik de andere ruin erbij zou doen, zou schrik hebben dat de merrie daar dan op de duur heel claimerig van kan worden.
Blussem schreef:Wat jammer. Dan is enige oplossing om de groepjes van te maken en zo samen te stellen al best gaat.
josien_m_ schreef:Ik bedoelde echt helemaal niks raars, alleen dat de merrie dus blijkbaar niet met het oudere dier overweg kan en dus gescheiden moet worden. We kunnen hun onderlinge relaties als mens niet veranderen over het algemeen.
ellepel schreef:wat je kunt proberen is haar moody mare te geven.
soms is het zo dat merries die dit doen hormonaal wat in de knoop zitten.
moody mare is veilig en kan net even ervoor zorgen dat ze zich beter voelt![]()
ander supplement voor hormonen kan ook , even kijken wat er allemaal is.
en misschien heb ik er overheen gelezen, maar word met deze merrie ook gewerkt?
Anouska schreef:Ibbel schreef:
Maar dat hoeft niet eens, er is één ruin waar ze wel mee overweg kan.
TS heeft nog niet geprobeerd hoe het gaat als ze die twee samen zet 's nachts. Natuurlijk gaat die ruin liever met de andere ruinen de wei in, maar als ze samen staan zou het wel eens voor alle paarden een stuk fijner kunnen zijn.
Oh dan zou ik ze inderdaad gewoon lekker opsplitsen. Als die ruin daar ook gelukkig van wordt zou dat een prima oplossing zijn neem ik aan.
MarjanB schreef:Hoe lang staan ze nu samen? Het duurt echt wel even voordat een kudde zich gevormd heeft.
MarjanB schreef:Hoe lang staan ze nu samen? Het duurt echt wel even voordat een kudde zich gevormd heeft.
Poekkie schreef:Hoelang staan ze al bij elkaar? Hier wordt er de eerste tijd ook wel even stevig duidelijk gemaakt hoe het zit. Na 1-2 maand is daar niets meer van te merken.
En anders zou ik idd ook de merrie apart zetten. Ikzelf weet niet goed of ik de andere ruin erbij zou doen, zou schrik hebben dat de merrie daar dan op de duur heel claimerig van kan worden.
MariekeS_ schreef:Misschien teveel out of the box gedacht maar kan het zijn dat er misschien iets 'mis' is met de oudere ruin?Dat zij dat aanvoelt en hem als zwakke schakel uit de groep wil hebben?