Paard verkopen met terugkoopregeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:33

Joman schreef:
Sizzle schreef:
Joman, ben jij TS of de moeder/vader ervan of zo?
TS vraagt of het normaal is, ik persoonlijk vind het dus niet normaal. Het is echter een vrij land dus ik zal je er absoluut niet van weerhouden.


Wat een onzin. Met twee verkeerde benen uit bed gestapt? Je reactie slaat nergens op en nergens in je berichten reageer hiervoor of je het al dan niet normaal vindt. Je loopt gewoon te hakken en ruzie te schoppen.


Ik vind Sizzle een hele normale reactie geven en haar berichten wel degelijk ergens op slaan. Ik vind jou veel heftiger reageren.

Ik zou onmiddelijk afhaken als dit contractueel wordt vastgelegd. Niet omdat ik het niet zou willen maar inderdaad omdat ik niet zit te wachten op een bemoeizuchtige ex-eigenaar. Vragen staat vrij maar verkocht is verkocht. Ik vind het raar om je paard te verkopen en de nieuwe eigenaar allerlei plichten re geven. Verkoop m dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:38

nps schreef:
Joman schreef:


Wat een onzin. Met twee verkeerde benen uit bed gestapt? Je reactie slaat nergens op en nergens in je berichten reageer hiervoor of je het al dan niet normaal vindt. Je loopt gewoon te hakken en ruzie te schoppen.


Ik vind Sizzle een hele normale reactie geven en haar berichten wel degelijk ergens op slaan. Ik vind jou veel heftiger reageren.

Ik zou onmiddelijk afhaken als dit contractueel wordt vastgelegd. Niet omdat ik het niet zou willen maar inderdaad omdat ik niet zit te wachten op een bemoeizuchtige ex-eigenaar. Vragen staat vrij maar verkocht is verkocht. Ik vind het raar om je paard te verkopen en de nieuwe eigenaar allerlei plichten re geven. Verkoop m dan niet.


Waarom gaan jullie de hele uit van een bemoeizuchtige ex-eigenaar? Een eerste recht van terugkoop heeft niets te maken met het tussentijdse gedrag van verkopende partij. Dat maken jullie ervan.
En nee, ik vind het niet netjes iemand hypocriet te noemen.

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:42

Iets vinden en iets zijn is niet hetzelfde.
Ik vind het hypocriet, dat mag ik vinden en dat blijf ik ook vinden. De eigenaar verkoopt naar eigen smaak of behoefte, maar de verkoper moet eerst de oude eigenaar om toestemming vragen om iets te mogen verkopen zodat het niet „in de handel“ komt (note: je hebt hem zelf wel particulier verhandeld).
Het is anders als je bijvoorbeeld aan een kennis of bijrijder verkoopt, dan is het geen vreemde die ineens verplicht wordt jouw adres bij te houden.

Er zijn hier op bokt genoeg topics te vinden van mensen die om advies vroegen hoe ze de oude eigenaar afkomen die maar langs wil komen en appjes blijft sturen om om foto‘s te bedelen.

Maar nogmaals: als het een vriendelijk verzoek is, geen enkel probleem. Ik stel u zeker op de hoogte.
Is het een eis en geen onderlinge wederzijdse afspraak: next
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 18-05-20 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:45

nps schreef:
Ik vind Sizzle een hele normale reactie geven en haar berichten wel degelijk ergens op slaan. Ik vind jou veel heftiger reageren.

Ik zou onmiddelijk afhaken als dit contractueel wordt vastgelegd. Niet omdat ik het niet zou willen maar inderdaad omdat ik niet zit te wachten op een bemoeizuchtige ex-eigenaar. Vragen staat vrij maar verkocht is verkocht. Ik vind het raar om je paard te verkopen en de nieuwe eigenaar allerlei plichten re geven. Verkoop m dan niet.

Ik heb mijn paard dus verkocht met recht op terugkoop. (zie eerder bericht)
Maar ik heb nog niet 1 keer gebeld, niet 1 keer gemaild of geappt of welke manier dan ook contact gezocht.
Zij wel met mij en dan heb ik uiteraard geantwoord :)

Het enige wat ik wil voorkomen dat is dat "mijn" paardje de handel in gaat.
En dat is ook de uitleg geweest toen we samen het contract hebben opgesteld.

Is dat zo'n nare gedachte als verkopende partij?
Je verkoopt geen auto, maar een levend dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:45

Sizzle schreef:
Iets vinden en iets zijn is niet hetzelfde.
Ik vind het hypocriet, dat mag ik vinden en dat blijf ik ook vinden.
Er zijn hier op bokt genoeg topics te vinden van mensen die om advies vroegen hoe ze de oude eigenaar afkomen die maar langs wil komen en appjes blijft sturen om om foto‘s te bedelen.

Maar nogmaals: als het een vriendelijk verzoek is, geen enkel probleem. Ik stel u zeker op de hoogte.
Is het een eis en geen onderlinge wederzijdse afspraak: next


Dat staat toch buiten een terugkoop regeling? Zo'n eigenaar kun je ook treffen zonder een dergelijke regeling.
Ik zou mijn paard dus wel verkopen met een dergelijke regeling, en ik zou dit zeker contractueel vastleggen. Ik zou voor het paard gewoon een marktconforme prijs betalen, die een ander ook zou betalen. Vooraf zou ik dan ook geen prijs of wat dan ook afspreken. Ook zou ik me in de tussentijd niet met het dier bemoeien, het is immers niet meer van mij. Niks mis mee lijkt me toch?

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:48

Ik zou die verplichting gewoon niet willen.
Jij kunt jezelf als eerste eigenaar een top eigenaar vinden maar ik als koper kan daar een andere kijk op hebben en wil hem misschien helemaal niet specifiek aan de eerste eigenaar terug verkopen.
Ook als ik vervolgens het paard wil doorverkoper aan een kennis of bijrijder dan wil ik daar niet de oude eigenaar voor moeten contacteren. Wat als die dan zegt: dat kan niet, ik wil hem terug?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:50

_Penotti schreef:
Het enige wat ik wil voorkomen dat is dat "mijn" paardje de handel in gaat.
En dat is ook de uitleg geweest toen we samen het contract hebben opgesteld.

Is dat zo'n nare gedachte als verkopende partij?
Je verkoopt geen auto, maar een levend dier.


Maar het is jouw paard niet meer.
Dan had je hem moeten houden of moeten verleasen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:51

Sizzle schreef:
Iets vinden en iets zijn is niet hetzelfde.
Ik vind het hypocriet, dat mag ik vinden en dat blijf ik ook vinden. De eigenaar verkoopt naar eigen smaak of behoefte, maar de verkoper moet eerst de oude eigenaar om toestemming vragen om iets te mogen verkopen zodat het niet „in de handel“ komt (note: je hebt hem zelf wel particulier verhandeld).
Het is anders als je bijvoorbeeld aan een kennis of bijrijder verkoopt, dan is het geen vreemde die ineens verplicht wordt jouw adres bij te houden.

Er zijn hier op bokt genoeg topics te vinden van mensen die om advies vroegen hoe ze de oude eigenaar afkomen die maar langs wil komen en appjes blijft sturen om om foto‘s te bedelen.

Maar nogmaals: als het een vriendelijk verzoek is, geen enkel probleem. Ik stel u zeker op de hoogte.
Is het een eis en geen onderlinge wederzijdse afspraak: next

Niet in de handel is voor mij gelijk aan de eerste beste handelaar bellen om van het paard af te komen.

Stel, "mijn" paard komt te koop.
Eigenaresse belt me op met ik verkoop haar. Je hebt recht op eerste koop. Maar een stalgenootje is helemaal gek op haar en zou haar zo graag overnemen.
Dan zou ik daar mee akkoord gaan.

Ik heb haar verkocht zodat ze op een beter plekje komt dan ik haar kan bieden.
En daarom ook de zin er in geplaatst met, recht op koop.
Met als "tegenprestatie' dat ze haar 3 maanden op proef mag.
waar krijg je dat tegenwoordig?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:53

Onali schreef:
_Penotti schreef:
Het enige wat ik wil voorkomen dat is dat "mijn" paardje de handel in gaat.
En dat is ook de uitleg geweest toen we samen het contract hebben opgesteld.

Is dat zo'n nare gedachte als verkopende partij?
Je verkoopt geen auto, maar een levend dier.


Maar het is jouw paard niet meer.
Dan had je hem moeten houden of moeten verleasen.

Daarom staat mijn ook tussen haakjes.

En als je het niets vind, mag dat, hoef je ook niet te kopen natuurlijk.
Ik denk als je samen er over hebt gehad waarom de verkoper dat een fijn idee vind dat het net zo negatief is als er hier gesteld word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:54

Onali schreef:
_Penotti schreef:
Het enige wat ik wil voorkomen dat is dat "mijn" paardje de handel in gaat.
En dat is ook de uitleg geweest toen we samen het contract hebben opgesteld.

Is dat zo'n nare gedachte als verkopende partij?
Je verkoopt geen auto, maar een levend dier.


Maar het is jouw paard niet meer.
Dan had je hem moeten houden of moeten verleasen.


Ik snap dit niet.
Leasen is in mijn ogen: mijn paard blijft mij staan. Ik bepaal wat hij eet, waar staat en hoe de verzorging gaat. Een leaser heeft enkel het recht om mijn paard te poetsen/longeren/rijden zoiets. Ik draai op voor de kosten zoals dierenarts, hoefsmid en wat al niet meer. De leaser betaalt mij enkel voor voornoemde zaken zoals rijden/longeren. Verder heeft een leaser imo geen enkel recht en gelden mijn regels.
Als ik verkoop, dan heb ik graag, dat ik mijn paardje eventueel terug zou kunnen kopen wanneer de nieuwe eigenaar hem wenst weg te doen. In de tussentijd heb ik niks met het dier te maken en betaal ik niks.

Kortom, de vergelijking en het verwijzen naar leasen, gaat toch totaal niet op.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:54

Je hebt natuurlijk vele varianten op een terugkoopafspraak. Maar stel dat er alleen is vastgelegd dat de vorige eigenaar het eerste recht heeft op koop, zonder dat de prijs is vastgesteld. Dan ben je als huidige eigenaar gewoon de baas over je paard, je hoeft met niemand te overleggen en het is geen vast gegeven dat de vorige eigenaar bemoeizuchtig is. Als je het paard weer wil verkopen dan hoef je dat alleen maar door te geven aan de vorige eigenaar en die een kans te geven tot aankoop. Er is dan sprake van een verkoopintentie vanuit de huidige eigenaar, dus je kunt niet spreken van een bepaalde dwang door het contract.

Ik ben oprecht benieuwd wat de redenen zijn om dat niet te willen. Als het gaat om bemoeizucht: die bestaat ook zonder regelingen.

Wij hebben eens een paard voor derden verkocht waarbij de verkopers graag 2x per week op het paard wilden blijven rijden. Vanwege een scheiding wilden ze de kosten niet meer dragen. Zoiets is onrealistisch en dat hebben we ze duidelijk gemaakt.

Ik heb zelf een paard met terugkoopregeling verkocht en ik bemoei mij op geen enkele manier met het paard. Het is heel leuk om er iets van te horen en als het wordt gewaardeerd kom ik graag 1x per jaar kijken (rondje exen, een blik in de wei is in principe al genoeg), maar dat is het dan ook. Het enige verschil is dat als de eigenaar er niet meer voor kan of wil zorgen, dat ik het weer overneem.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je bij een jong paard een waardevermeerdering verwacht en dat je daarvoor gecompenseerd wil worden bij verkoop. Dat valt vast te leggen en wil de verkoper (de persoon die met terugkoopregeling wil verkopen) niet, dan zou ik niet akkoord gaan met de afspraak. Net zo goed dat ik niet een hoogbejaard paard terug zou willen kopen voor de prijs waarvoor hij jong en in training is verkocht.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 18-05-20 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:57

Sizzle schreef:
Ik zou die verplichting gewoon niet willen.
Jij kunt jezelf als eerste eigenaar een top eigenaar vinden maar ik als koper kan daar een andere kijk op hebben en wil hem misschien helemaal niet specifiek aan de eerste eigenaar terug verkopen.
Ook als ik vervolgens het paard wil doorverkoper aan een kennis of bijrijder dan wil ik daar niet de oude eigenaar voor moeten contacteren. Wat als die dan zegt: dat kan niet, ik wil hem terug?


Dan koop je zo'n paard toch niet :) Dat lijkt me heel simpel.

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:59

Penotti, Hoe weet ik dat? Dat jij ermee accoord gaat?
Misschien ken je mijn stalgenoot wel van wedstrijden en vind je diegene als persoon afschuwelijk?

Joman, zoals ik al eerder zei: zo‘n paard koop ik inderdaad niet :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:04

Sizzle schreef:
Penotti, Hoe weet ik dat? Dat jij ermee accoord gaat?
Misschien ken je mijn stalgenoot wel van wedstrijden en vind je diegene als persoon afschuwelijk?

Joman, zoals ik al eerder zei: zo‘n paard koop ik inderdaad niet :)

Dat ik iemand als persoon verschrikkelijk vind hoeft die persoon toch niet verschrikkelijk te zijn voor het paard?

En ja ik zou dan kunnen zeggen, ik zou haar graag zelf terug willen.
Wat maakt het voor jou uit dan?
Jij wilt haar kwijt voor x prijs. En als je dat dan vangt, wat is dan het probleem?
Dat je vond dat hij hier verschrikkelijk stond? Dan begrijp ik in de eerste plaats niet dat je akkoord bent gegaan met die voorwaarde.
Want nee het hoeft niet. Je hoeft niet akkoord te gaan. Voor jou nog honderden paarden meer te koop.
Maar 3 maanden proef kreeg je dan ook weer nergens, want dat is wel hoe hier het contract samen is opgesteld.

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:11

Nee precies, daar zou ik niet mee accoord gaan en dus onder die voorwaarden geen paard kopen.
Ofwel, in goed overleg, prima!
Als eis, nee.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:17

Ik had ook zo’n regeling met degene waar ik mijn paard van kocht. Zij wilde ‘eerste keuze’ dan en op dat moment zeg je prima. Niks in het contract erover vermeld maar dat was meer omdat wij ook goede vrienden waren. Inmiddels zijn wij door omstandigheden helemaal geen vrienden meer. En heel eerlijk, kan ze naar die eerste keus fluiten. Door meerdere redenen, niet alleen het contactverlies.

Maar ik denk dat dat idd aantoont dat je afhankelijk bent van de goodwill en omstandigheden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:22

Je kunt dat zeker vastleggen in een contractje. Ik denk alleen dat als de nieuwe eigenaren het paard toch aan een ander doorverkopen, je er weinig tegen zult kunnen doen.

Ik zou een paard er juist niet voor laten staan. Het lijkt mij zelfs praktisch. Mocht het paard mij niet bevallen na bijv. 4 maanden, dan heb je eigenlijk een mogelijkheid dit paard weer ''terug te brengen''. Verder lijkt het me handig mocht je het paard willen verkopen, dat je niet een hoop vreemden krijgt die komen kijken en rijden.

Ik zou alleen nooit akkoord gaan met een prijsafspraak die vastgelegd wordt in dat contract. Ik ben de nieuwe eigenaar en als ik MIJN paard verkoop, bepaal ik ook zelf de verkoopprijs. En ja, die zou hoger kunnen liggen dan de aankoopprijs.

Je zou dus wel een situatie kunnen krijgen dat mensen je paard kopen en hem na 4 maanden aan je terug willen verkopen voor een hoger bedrag. Als je dat ook nog eens in de hand wilt houden, dan kan je beter een paard niet verkopen.

Een terugkoopregeling staat in mijn ogen los van bemoeienis en stalken van een oude eigenaar. Afspraken als een bezoekregeling oid zou ik als koper nooit accepteren.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:24

Ligt aan de situatie.

Ik heb niet zulke goede ervaringen met ex eigenaren die op de hoogte gehouden willen worden of willen komen kijken etc.
Soms zeggen mensen; ik kom nog eens kijken en komen nooit........En anderen zeggen het, en bellen elke week.

Ik heb het nooit laten vastleggen en zaken kunnen veranderen, dus of het nut zou hebben??

Stel je koopt een gezond sport paard van 25.000 euro. Je rijdt hem van M naar ZZ en daarna raak je failliet. Je wil hem terug doen, maar tegen welke prijs??

Ik kon 2x een paard terugkopen ( nooit iets vastgelegd ) tegen prijzen die behoorlijk hoog lagen......Dat was toen geen optie.

Of je rijdt een paard, het raakt geblesseerd of wordt oud en je hebt geen zin, tijd, geld voor het onderhoud. Wat doe je dan? Geef je het voor een vriendenprijs terug of gratis??

Als iemand bij de verkoop veel eisen stelt, koop ik het paard ook niet. Als wij een nieuw paard kopen, doen wij er toch mee wat wij willen. Ik ga me niet verantwoorden en heb ook geen zin in de ex baas. Dan had je het paard inderdaad maar moeten houden.

Voorheen dacht ik wel; als een echt goede vriendin nou omhoog komt te zitten, dan is het anders. Maar toen vorig jaar een paard gekregen van zogenaamde vrienden en alleen maar ellende mee en om gehad. Was gelijk einde vriendschap en maar goed ook, want kwam er gelijk achter hoe mensen echt zijn.......

Heb wel een ander paardje daarvoor nog gekocht met een contract toen en dat was van een stal/trainer/fokker. Als ik haar kwijt wil, willen ze haar vast wel tergkopen of voor ons verkopen, maar verwacht wel voor minder, aangezien zij er dan werk van hebben.

Laten vastleggen wordt dus heel lastig omdat je gewoon nooit weet wanneer zoiets toegepast zou worden en wat dan de waarde is.
In de situatie dat jij het paard beter maakt en bijv 40.000 euro wil hebben en de vorige eigenaren dat niet kunnen betalen, gaat het naar een ander. Dan zijn de vorige eigenaren niet blij, maar hoe wil je dat anders oplossen?
Zelfde als een ziek paard terug brengen.....

Ik heb weleens iemand beloofd dat als er iets is diegene het paard had terug gekregen. Maar als je dan het paard leert kennen en achter dingen komt, denk ik; never nooit dat ik daar ooit een paard heen zou laten gaan......

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:26

Vragen staan vrij maar ik zou zo'n paard niet kopen.

Stel je koopt een 4 jarige, eigen fok product van de verkoper en hij/zij wil 1e terugkoop garantie.

Je gaat akkoord en 10 jaar later is je leven veranderd en ga je dit dier verkopen. Het gaat je vreselijk aan het hart en je hebt iemand in je omgeving die er wel oren naar heeft.

Kan jij eerst die oud eigenaar gaan bellen, die je misschien wel in 10 jaar niet gezien hebt.
Die destijds qua paarden houden niet aansloten bij jouw visie.

Dat wil je toch niet?

Sorry, maar verkocht is verkocht en daar blijft het bij mij bij.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:27

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wou even mijn ervaring vermelden. Ik heb namelijk nu een paard in bezit wat ik met zo'n terugkoopregeling gekocht heb, en wij zijn ook zeker van plan ons hier aan te houden. Ik heb het paard ook kunnen kopen aan een iets lagere prijs omdat er dan gegarandeerd werd dat ze naar een goede thuis ging & dat ik er qua karakter mee over weg kon, want dat is bij haar niet zo evident. De vorige eigenaresse houd ook nog steeds contact, maar heus niet op een 'stalkerige' manier zoals sommige hier lijken te denken. Ik vind het net heel fijn om iemand te hebben die enorm trots is op de vooruitgang en net met me meevoelt als het even minder gaat. Ze bemoeit zich ook helemaal niet erg maar houd gewoon nog erg van het paard wat voor haar doelen niet meer geschikt was toen ze verkocht werd. Het enige waar ik even aan getwijfeld heb na 2 jaar is dat ze op die tijd heel erg vooruit is gegaan, en dus ook meer waard werd om te verkopen. Ik heb uiteindelijk toch besloten om haar te houden en er zijn geen plannen om haar te verkopen, ze is ondertussen ook al 16 dus niet meer de ideale leeftijd om nog te verkopen. Het is wel een fijne zekerheid voor mij dat ze terug kan naar de weide waar ze opgegroeid is wanneer ik haar op pensioen moet zetten, aangezien ik al de kosten van mijn oudere paard op pensioen heb.

Wat ik ermee bedoel is dat niet iedere mogelijke koper hier dus door afgeschrikt wordt maar dat het wel erg afhangt van de situatie.
Het is bij ons in het contract opgenomen, maar hoe rechtsgeldig dat uiteindelijk is weet ik natuurlijk niet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:29

Sizzle schreef:
Nee precies, daar zou ik niet mee accoord gaan en dus onder die voorwaarden geen paard kopen.
Ofwel, in goed overleg, prima!
Als eis, nee.

Wat is een eis?
Hier is besproken. Uitleg waarom.
Zij wilde graag proeftijd, ook van haar kant uit uitleg waarom.
Beide vonden het niet raar klinken en hebben dat op papier gezet.
Is dan goed overleg ineens een eis?

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:29

Wij hebben dit een soort van bij de hand gehad, al lang geleden. Wij hebben toen een veulen gekocht en mondeling afgesproken dat de fokker het recht van 1e koop had. Toen kwam na een heel aantal maanden een moment dat we het veulen konden ruilen tegen een rijpony van 5 jaar, waarbij diegene die wilde ruilen het veulen zou houden voor eigen gebruik, dus geen handel of iets dergelijks. We hebben toen de fokker voorgelegd dat we het veulen volgens afspraak aan hen wilden terug verkopen, voor de prijs die die rijpony moest kosten. Dat wilden ze niet betalen, dus toen hebben we het veulen geruild voor de pony. Dat vond de fokker niet leuk, maar ze hebben wel de kans gehad.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:31

MarliesV schreef:
Vragen staan vrij maar ik zou zo'n paard niet kopen.

Stel je koopt een 4 jarige, eigen fok product van de verkoper en hij/zij wil 1e terugkoop garantie.

Je gaat akkoord en 10 jaar later is je leven veranderd en ga je dit dier verkopen. Het gaat je vreselijk aan het hart en je hebt iemand in je omgeving die er wel oren naar heeft.

Kan jij eerst die oud eigenaar gaan bellen, die je misschien wel in 10 jaar niet gezien hebt.
Die destijds qua paarden houden niet aansloten bij jouw visie.

Dat wil je toch niet?

Sorry, maar verkocht is verkocht en daar blijft het bij mij bij.

Maar als die al niet aansloot bij je visie dan ga je toch niet akkoord met zo'n contract?
Dat is voor mij heel simpel.
Het moet niet :D


LaDonna75 schreef:
Wij hebben dit een soort van bij de hand gehad, al lang geleden. Wij hebben toen een veulen gekocht en mondeling afgesproken dat de fokker het recht van 1e koop had. Toen kwam na een heel aantal maanden een moment dat we het veulen konden ruilen tegen een rijpony van 5 jaar, waarbij diegene die wilde ruilen het veulen zou houden voor eigen gebruik, dus geen handel of iets dergelijks. We hebben toen de fokker voorgelegd dat we het veulen volgens afspraak aan hen wilden terug verkopen, voor de prijs die die rijpony moest kosten. Dat wilden ze niet betalen, dus toen hebben we het veulen geruild voor de pony. Dat vond de fokker niet leuk, maar ze hebben wel de kans gehad.

En zo is het toch bedoeld.Dus geen probleem gekregen :)

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:34

Penotti, Als je het met elkaar samen zo afspreekt is iedereen blij toch?
Bij de OP staat dat TS dat zelf zo graag wil, en dan is het mogenlijk een eenzijdige wens en daarmee loop je ook het risico dat er kopers afhaken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:37

superpony schreef:
Ligt aan de situatie.

Ik heb niet zulke goede ervaringen met ex eigenaren die op de hoogte gehouden willen worden of willen komen kijken etc.
Soms zeggen mensen; ik kom nog eens kijken en komen nooit........En anderen zeggen het, en bellen elke week.
Dat heeft dus niets met wel of geen terugkoop contract te maken :)

Ik heb het nooit laten vastleggen en zaken kunnen veranderen, dus of het nut zou hebben??

Stel je koopt een gezond sport paard van 25.000 euro. Je rijdt hem van M naar ZZ en daarna raak je failliet. Je wil hem terug doen, maar tegen welke prijs??
Tegen de prijs waarop je hem ook op sporthorses zou zetten.

Ik kon 2x een paard terugkopen ( nooit iets vastgelegd ) tegen prijzen die behoorlijk hoog lagen......Dat was toen geen optie.
Prima toch, het is geen terug koop verplichting. Net zo min als de prijs vast is. Wel netjes dat ze je het even lieten weten

Of je rijdt een paard, het raakt geblesseerd of wordt oud en je hebt geen zin, tijd, geld voor het onderhoud. Wat doe je dan? Geef je het voor een vriendenprijs terug of gratis??
Net waar jij je goed bij voelt

Als iemand bij de verkoop veel eisen stelt, koop ik het paard ook niet. Als wij een nieuw paard kopen, doen wij er toch mee wat wij willen. Ik ga me niet verantwoorden en heb ook geen zin in de ex baas. Dan had je het paard inderdaad maar moeten houden.
Met een hoop eisen zou ik zelf ook niet kopen. Je kijkt als verkoper voordat je het paard verkoopt of het aansluit bij je ideeën

Voorheen dacht ik wel; als een echt goede vriendin nou omhoog komt te zitten, dan is het anders. Maar toen vorig jaar een paard gekregen van zogenaamde vrienden en alleen maar ellende mee en om gehad. Was gelijk einde vriendschap en maar goed ook, want kwam er gelijk achter hoe mensen echt zijn.......

Heb wel een ander paardje daarvoor nog gekocht met een contract toen en dat was van een stal/trainer/fokker. Als ik haar kwijt wil, willen ze haar vast wel tergkopen of voor ons verkopen, maar verwacht wel voor minder, aangezien zij er dan werk van hebben.

Laten vastleggen wordt dus heel lastig omdat je gewoon nooit weet wanneer zoiets toegepast zou worden en wat dan de waarde is.
In de situatie dat jij het paard beter maakt en bijv 40.000 euro wil hebben en de vorige eigenaren dat niet kunnen betalen, gaat het naar een ander. Dan zijn de vorige eigenaren niet blij, maar hoe wil je dat anders oplossen?
Zelfde als een ziek paard terug brengen.....
Het is ook niet zo dat de prijs gelijk blijft, positief als negatief niet. Het is niet meer dan laten weten, hey hij staat te koop en ik wil er X voor. Heb je interesse

Ik heb weleens iemand beloofd dat als er iets is diegene het paard had terug gekregen. Maar als je dan het paard leert kennen en achter dingen komt, denk ik; never nooit dat ik daar ooit een paard heen zou laten gaan......