Paard verkopen met terugkoopregeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:39

Sizzle schreef:
Penotti, Als je het met elkaar samen zo afspreekt is iedereen blij toch?
Bij de OP staat dat TS dat zelf zo graag wil, en dan is het mogenlijk een eenzijdige wens en daarmee loop je ook het risico dat er kopers afhaken.

Maar als het een eenzijdige eis is, en kopers haken af is dat toch ook het risico wat je neemt als verkoper. Dat het wellicht lang duurt voordat hij verkocht is.

Net zo als je eisen stelt aan bijvoorbeeld 24/7 buiten, dat er hele fijne plekjes van 12 uur buiten aan je voorbij gaan.

Dat neem je dan voor lief denk ik dan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:48

Penotti,

Maar dat is vaak niet wat mensen willen. Er zijn verkopers die haast eisen dat het paard bij hun terug komt. Dus je mag het niet verkopen aan een ander als je er vanaf wilt. Dan is de prijs wel echt belangrijk.

Als je het voor 10.000 hebt gekocht en je wil er na 3 jr 25.000 voor hebben, heb je een groot gat. Dan kan je bij gemaakte afspraken niet zomaar aan een ander doorverkopen. Stel, zoals mensen willen; dat echt vastleggen bij een notaris etc.

Zelfde als je na een half jaar een paard kapot komt terugbrengen en daar nog wat voor wil hebben....

Mijn situatie was anders. Ik zocht het paard en wilde het heel graag terug. Er zijn ook mensen met gevoel en meer dan 1 reden om een paard terug te willen kopen. Dat is later gelukt, maar veel te laat helaas.......

En dat eerste stukje; Ja, het gaat wel om gemaakte afspraken. Mensen die beginnen met; ik wil het paard nog zien, terug kunnen kopen etc kunnen echt een hinder zijn. Dan kan je het soms beter vast laten leggen.
De een zegt het en komt nooit en de ander wil elke week komen. Daar goede afspraken over maken is belangrijk.
Dat zijn vaak dezelfde mensen die het terug willen hebben bij verkoop.

Ik verkoop gewoon nooit meer wat. Mensen beloven van alles en doen het toch niet. Of ze verkopen een paard gewoon door. Ik weet meerdere mensen die gek werden van een ex eigenaar en een paard hebben verkocht zonder wat te vertellen. Dan belde de ex eigenaar en werd altijd ruzie en gedoe.

Ik weet zelfs mensen die een paardje overnamen op stal en met ex eigenaren op zelfde stal stonden. Die werden zo gestoord van het geklets, dat het dier verkocht is.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:51

MarliesV schreef:
Vragen staan vrij maar ik zou zo'n paard niet kopen.

Stel je koopt een 4 jarige, eigen fok product van de verkoper en hij/zij wil 1e terugkoop garantie.

Je gaat akkoord en 10 jaar later is je leven veranderd en ga je dit dier verkopen. Het gaat je vreselijk aan het hart en je hebt iemand in je omgeving die er wel oren naar heeft.

Kan jij eerst die oud eigenaar gaan bellen, die je misschien wel in 10 jaar niet gezien hebt.
Die destijds qua paarden houden niet aansloten bij jouw visie.

Dat wil je toch niet?

Sorry, maar verkocht is verkocht en daar blijft het bij mij bij.


Ik betrek het even helemaal op mijzelf, maar dan hoop ik dat iemand mij dit verhaal voorlegt en dan vind ik het prima als het paard aan iemand anders wordt verkocht.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:24

superpony schreef:
Penotti,

Maar dat is vaak niet wat mensen willen. Er zijn verkopers die haast eisen dat het paard bij hun terug komt. Dus je mag het niet verkopen aan een ander als je er vanaf wilt. Dan is de prijs wel echt belangrijk.

Als je het voor 10.000 hebt gekocht en je wil er na 3 jr 25.000 voor hebben, heb je een groot gat. Dan kan je bij gemaakte afspraken niet zomaar aan een ander doorverkopen. Stel, zoals mensen willen; dat echt vastleggen bij een notaris etc.

Zelfde als je na een half jaar een paard kapot komt terugbrengen en daar nog wat voor wil hebben....

Mijn situatie was anders. Ik zocht het paard en wilde het heel graag terug. Er zijn ook mensen met gevoel en meer dan 1 reden om een paard terug te willen kopen. Dat is later gelukt, maar veel te laat helaas.......

En dat eerste stukje; Ja, het gaat wel om gemaakte afspraken. Mensen die beginnen met; ik wil het paard nog zien, terug kunnen kopen etc kunnen echt een hinder zijn. Dan kan je het soms beter vast laten leggen.
De een zegt het en komt nooit en de ander wil elke week komen. Daar goede afspraken over maken is belangrijk.
Dat zijn vaak dezelfde mensen die het terug willen hebben bij verkoop.

Ik verkoop gewoon nooit meer wat. Mensen beloven van alles en doen het toch niet. Of ze verkopen een paard gewoon door. Ik weet meerdere mensen die gek werden van een ex eigenaar en een paard hebben verkocht zonder wat te vertellen. Dan belde de ex eigenaar en werd altijd ruzie en gedoe.

Ik weet zelfs mensen die een paardje overnamen op stal en met ex eigenaren op zelfde stal stonden. Die werden zo gestoord van het geklets, dat het dier verkocht is.

Ik heb er eens een gehad met "bezoekregeling"van de vorige eigenaren. Dat liep zo uit de hand dat ik dat nooit meer doe. Daarom koop ik liever van een handelaar eigenlijk,dan heb je dat gedoe met exen niet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:28

Superpony
Waarom zou je niet voor die 25.000 kunnen verkopen.
Zover ik begrepen heb is recht van koop, geen recht van dezelfde prijs.
Ik heb mijn merrie nu verkocht, behoorlijk groen, als zij dadelijk Z loopt is het logisch dat ze veel meer waard is. Aan mij dan of ik dat ga betalen of niet. Daar hoeft de nieuwe eigenaar niet naar te kijken.

En dat geldt andersom, dus met een kapotte of inmiddels bejaarde ook zo.
Als zij dan meent dat mijn merrie net zo duur is als toen ik haar gezond verkocht is het aan mij of ik er dat toch voorover heb om haar uit die handel te hebben, of niet.

Ja of mensen gaan stalken ligt denk ik niet aan de voorwaarde van terugkoop.
Ik kan natuurlijk ook alleen maar voor mezelf spreken.
Maar ik heb mijn paard verkocht aan een plek waar ik denk dat ze het goed heeft. Dacht ik dat niet was ze niet verkocht. Simpel.
Dus ik heb geen reden om te gaan bemoeien. En ik ga nog wel uit van het beste van de mens en denk daarmee dat de meeste mensen die een paard kopen er ook goed voor zijn.
En zo kwam de koper ook over, anders was ze ook niet meegegaan.
Maar ook haar situatie kan veranderen. Net als die van mij en ik daarom nu besloten heb tot verkoop.
En dan is het fijn om te weten dat ze terug kan komen. Lijkt me voor een verkoper toch ook geen naar idee. Kan juist wel handig zijn, eigenlijk heb je dan een paard 10 jaar op proef :+

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:34

Iemand vroeg wat mensen er op tegen zouden hebben om een paard met terugkoopregeling in het contract te kopen.

Nou, ik zou mij best kunnen voorstellen dat áls ik mn paard zou verkopen (in principe heb ik m gekocht voor t leven, maar ik heb geen glazen bol dus weet niet wat de toekomst mij nog brengt), ik dat aan de bijrijder of een stalgenoot zou willen doen, omdat ik dan weet dat die een goede match zijn, ik het die persoon ontzettend gun, of wat dan ook.

Ik vind het dus helemaal geen voordeel om te weten dat ik m altijd weer kwijt kan.
Ik ken nl heel veel bijrijders/verzorgers die op zo'n manier aan hun (eerste) eigen paard komen.


Ik wil baas zijn over mn eigen dieren en zo'n bepaling in een koopcontract verhinderd dat in zekere zin voor een klein beetje.

Dat is wat ík erop tegen heb en waarom ik een paard zou laten staan, wanneer dit een dringende wens/eis is van de verkopende partij.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:40

Ik denk, maar geef toe praat natuurlijk naar mijn inzicht,
dat de mensen die verkopen met die "eis" er niets op tegen hebben als je dan verkoopt aan die bijrijder.
Wat ze willen voorkomen is dat het paard naar een handelaar gaat en wie weet hoe vaak verhandeld gaat worden.
Helaas hoor je dat ook vaak. En natuurlijk als je dat wilt voorkomen moet je niet verkopen.
Dat is ook 100% waar. Maar als je dat op deze manier eventueel die kans daarop kunt verminderen, is zou dat niet als erg ervaren. Je kan het ook zien in dat het vast een fijn paard is, anders hoeven ze hem niet terug. Dus geen verkoopblaat opgehangen over lief maar eigenlijk een rotknol is :D

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:12

Zou dat als koper ook niet zo'n issue vinden als ik een goed gevoel zou hebben bij de verkopende partij. Als ik echt iets tegen hun manier van met paarden omgaan zou hebben zou ik het paard waarschijnlijk sowieso laten staan. Paarden zijn duur en kosten veel tijd waardoor verkoop soms niet te voorkomen is, vind het juist positief dat iemand graag wil dat een dier goed terecht komt.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:44

Ik ben contractueel overeengekomen dat als ik mijn paardje zou verkopen, dat ik dit zou laten weten aan de vorige eigenaar op voorwaarde dat zij mij op de hoogte zou stellen van veranderingen in haar gsm/adresgegevens.
Geen voorkooprecht, wel verplichting om dit mee te delen. Het is dan wel mijn paard dus mijn verkoopsrecht.

Het was haar eerste paard en ze heeft lang getwijfeld om hem te verkopen. Ik heb hem kunnen overkopen omdat ik een familiepaard zocht en van het idee uitga dat hij tot zijn dood bij ons blijft. Enkel bij extreme onvoorziene omstandigheden (bvb geld tekort voor kankerbehandeling dochter) zou hij terug verkocht worden en dan hoort zij dit als eerste.

Dit is natuurlijk een ander situatie dan het trainen en regelmatig kopen/verkopen van paarden. Bij grotere roulatie van paarden, lijkt dit minder voor de hand liggend.

Wij zochten een familiepaard dat voor de rest van zijn leven bij ons blijft, en hij gaat blijven ook, de schat :D .

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:23

Penotti,

Het gaat niet om het exacte bedrag, het zijn maar voorbeelden.

Als mensen specifiek een paard verkopen met het verzoek om op te nemen in het contract dat zij het eerste recht hebben van terugkopen OF dat het altijd naar hun terug moet, is dat met een reden.

Die redenen zijn niet altijd realistisch en komen vaak uit een gevoel. Er komen nu weer zat paarden op de markt die vanwege geldproblemen verkocht moeten. Dat doet veel mensen heel veel pijn.

Het contract is 1 ding, maar het gevoel dat iemand dan heeft, dat als ze het noodgedwongen moeten verkopen, het eventueel terug kunnen kopen, geeft soms wat rust. Het paard blijft in zicht voor de verkoper.

Heel vaak wordt het mondeling afgesproken en dan houdt een koper zich er met regelmaat niet aan. Of het paard wordt duurder en is niet terug te kopen. Paard raakt uit zicht en verkoper is verdrietig. Dan volgen vaak weer zoekacties en dergelijke.

Het gaat niet altijd om het zakelijke deel. Vandaar ook dat dan ex eigenaren in beeld blijven. al dan niet actief of op de achtergrond.

Maar zakelijk gezien, zijn er zat trainers en handelaren die een paard wel terugnemen, tegen ene lager bedrag om het weer door te verkopen bijv. Dat is totaal iets anders en gata om bedragen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:34

Ik begrijp dat de bedragen niet precies zijn.
Ik neem jou bedragen net zo fictief over :+ Die recreatiemerrie van mij gaat het echt niet over zulke bedragen :D
Maar feit blijft is dat de nieuwe eigenaar er een bedrag op mag zetten wat die het paard dan waard vind.
Dat is wat ik bedoelde. En de verkoper/oude eigenaar maar moet zien of die dat een kloppende prijs vind.
Niet zo dat die eigenaar vast zit aan het bedrag waar hij ooit voor gekocht heeft.

En uiteraard gaat het om emotie als iemand dat graag als voorwaarde ziet.

Ik geef heel hard toe, dat paard waar ik mijn ongeluk mee heb gehad, die was 2 dagen later weg aan de eerste de beste die hem wilde.
En daar vroeg ik echt niet om een terugkoop. :')
Paardje wat ik nu weg heb gedaan dus wel, betekend dan ook wel dat het geen rot dier is en dat de reden van verkoop is.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:41

Maar de vraag was; kan je dat opnemen in een contract. Mijn antwoord alleen is dat het gecompliceerd is. Ik snap dat het gevoelig ligt en de verkoper dat graag wilt. Maar ik gaf als vb dat een paard in de tussentijd veel meer waard kan worden OF kapot kan gaan. Dat kan je niet allemaal in een contract opnemen van tevoren, omdat je niet in de toekomst kan kijken.

Ik nam daarom expres wat bedrag verschillen, want ene verschil van 1000 euro komen de meesten wel overheen als ze het paard echt graag terug willen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:46

Ja die verschillen zijn goed, lekker duidelijk.

Maar dat is niet de vraag van ts, of het ook voor dezelfde prijs is, toch?
Alleen of contracten van terug koop vaak worden gedaan. En of het rechtsgeldig is.
Niet of het paard duurder is geworden of juist slachtwaarde heeft gekregen.
Dat zou ik er zeker niet in gaan zetten, je weet inderdaad niet hoe dat loopt.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:18

Je zou als verkoper kunnen vragen aan de koper om,als zij weer van het paard af zouden willen,eerst met jullie contact op te nemen.Omdat jullie niet willen dat ze een handelstraject in zou gaan.Jullie weten nu toch helemaal niet of jullie hem dan wel zouden willen of kunnen terugnemen.Je hebt hem niet voor niets verkocht toch.Maar dat jullie dan wel de kans zouden willen om hem terug te kopen.Voor een prijs die hij dan waard zou zijn.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:42

Tegenwoordig zie je het ook vaak bij katten en (adoptie) honden... Ook dat het vaak niet werkt en er problemen door komen. En natuurlijk wil je als verkopende partij het beste voor je paardje of dier maar eigenlijk is verkocht verkocht. Met katten zie je vaak vooral bij fokkers dat je de katten alleen gecastreerd kan kopen zodat er niet mee gefokt gaat worden... Vind ik dus ook zoiets... De fokkers mogen dus wel nestjes maar wanneer het niet meer voldoet moet het weg maar o wee als een ander er dan een nestje mee wil...?

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:49

Heb idd al gehoord dat het niet rechtsgeldig is. Hier ook al paar keer paarden met terugkooprecht verkocht, en zelfs van gebruik gemaakt. Ik gebruikte die clausule vooral om te verhinderen dat het paard niet regulier verkocht zou raken, en bij slacht/handelaar zou terechtkomen, niet omdat het echt bij mij moest terugkomen, want er zijn vast andere goede (of zelfs betere) eigenaars te vinden.

Prijsafspraken zijn idd wel moeilijk hierin: verkoper kan zo ook een paard van 10 jaar kopen voor 8000 euro, en het je binnen 15 jaar weer aanbieden en opnieuw dezelfde prijs vragen, voor eentje van 25. Logisch dat je dit zal weigeren natuurlijk.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:53

Ik heb mijn paard t.z.t. verkocht met deze afspraak. Voor mij gelukkig heeft de toen koper zich daaraan gehouden en heb ik haar 5 jaar later weer terug gekocht.

Denk wel dat je geluk met deze afspraak moet hebben en met het terugkopen of goed op papier iets moet afspreken kwa prijs of je verlies moet nemen en het paard eventueel veel te duur terug te kopen (zoals in mijn geval, verkocht als M klaar en in super sport conditie. Terug gekocht als een compleet kapot paard mentaal. Als je zou zeggen dat het een compleet afgetrapte manege knol was geloofde je het ook. Veel te veel voor gegeven toen maar dat verlies heb ik op de koop genomen omdat ik haar terug thuis wilde hebben inplaats van dat ze een verkeerd circuit in zou gaan (ze is aardig speciaal in karakter). Geen dag spijt van gehad en de tussen eigenaar nog altijd erg dankbaar dat ik haar weer thuis heb staan, ook al is ze nu kapot.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:04

Ninette schreef:
Tegenwoordig zie je het ook vaak bij katten en (adoptie) honden... Ook dat het vaak niet werkt en er problemen door komen. En natuurlijk wil je als verkopende partij het beste voor je paardje of dier maar eigenlijk is verkocht verkocht. Met katten zie je vaak vooral bij fokkers dat je de katten alleen gecastreerd kan kopen zodat er niet mee gefokt gaat worden... Vind ik dus ook zoiets... De fokkers mogen dus wel nestjes maar wanneer het niet meer voldoet moet het weg maar o wee als een ander er dan een nestje mee wil...?

Dat vind ik ook niet terecht. Als je een dier koopt ,koop jr ook het voortplantingsvermogen van dat dier,want dat hoort er gewoon bij. Tenzij je dat zelf niet zou willen uiteraard. Maar dat alleen de fokker recht heeft op fokken en anderen niet,dat vind ik vreemd.Dat men vanuit asielen opvangdieren alleen gecastreerd meegeeft dat snap ik nog wel.Maar stamboomraskatten en-honden?Jammer ook als het hele goede zijn.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 19:05

Dank jullie wel voor de reacties!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 00:28

_Penotti schreef:
Ja die verschillen zijn goed, lekker duidelijk.

Maar dat is niet de vraag van ts, of het ook voor dezelfde prijs is, toch?
Alleen of contracten van terug koop vaak worden gedaan. En of het rechtsgeldig is.
Niet of het paard duurder is geworden of juist slachtwaarde heeft gekregen.
Dat zou ik er zeker niet in gaan zetten, je weet inderdaad niet hoe dat loopt.


Maar dat is juist wel belangrijk. Je kan wel iets laten vastleggen, maar het is wel van belang hoe dat paard dan eventueel terug komt en wat de afspraken daaromtrent zijn.
Daarom zei ik al; het is te complex om zoiets vast te leggen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 07:44

superpony schreef:
_Penotti schreef:
Ja die verschillen zijn goed, lekker duidelijk.

Maar dat is niet de vraag van ts, of het ook voor dezelfde prijs is, toch?
Alleen of contracten van terug koop vaak worden gedaan. En of het rechtsgeldig is.
Niet of het paard duurder is geworden of juist slachtwaarde heeft gekregen.
Dat zou ik er zeker niet in gaan zetten, je weet inderdaad niet hoe dat loopt.


Maar dat is juist wel belangrijk. Je kan wel iets laten vastleggen, maar het is wel van belang hoe dat paard dan eventueel terug komt en wat de afspraken daaromtrent zijn.
Daarom zei ik al; het is te complex om zoiets vast te leggen.

Nee hoor want dat hoort niet bij de recht van eerste koop.
Jij maakt dat gedeelte moeilijker dan het is.
Het is niet op proef weg, waarbij je aangeeft dat de koper hetzelfde bedrag terug krijgt als het paard in dezelfde gezondheid terug komt. Dat moet je goed beschrijven.

Stel je buurman heeft een stuk grond wat jij ook graag wilt.
Nu zegt die buurman, als ik het eens van de hand doe laat ik jou dat als eerste weten.
En dat leggen jullie vast. (dat komt vaker voor)
Dan leg je ook geen prijs vast want de grondprijzen kunnen veranderen.
Zie ook eerder een quote van me daarover.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:45

Precies het is gewoon de dan geldende waarde, als het paard eerst 4 was en nu 7 is en hoog in de sport loop is het meer. Is het paard inmiddels met pensioen is het waarschijnlijk minder. Ik denk dat 9 van de 10 keer dat de verkoper gewoon wil voorkomen dat het paard slecht terecht komt. Over het algemeen hebben juist paarden in een lagere prijsklasse vanwege hoge leeftijd of dat er iets mis mee is de kans om slecht terecht te komen en dan zou je dus ook vrij makkelijk het dier terug kunnen kopen.
Wij hebben 2 keer een paard gekocht en 2 keer met die clausule. Een hebben we ooit proberen te verkopen en toen zag de oude eigenaar er vanaf. Wij zouden het paard ook alleen naar een goed tehuis verkopen met dezelfde clausule. Paard werd vervolgens afgekeurd en is bij ons gebleven tot haar dood, de andere is inmiddels ook 28, maar die zou de vorige eigenaar ook niet terug hebben gewild schat ik zo in, alleen als ze dacht het gaat echt mis had ze er misschien zelf een nieuw goed tehuis voor gezocht. Ik hou haar ook op de hoogte van verhuizingen en ziek zijn en de eerste paar jaar zorgde ze voor hem als ik op vakantie ging. Vind het juist altid wel een fijn idee dat er nog iemand anders is die het paard kent en er om geeft. Mocht er bv. iets met mij gebeuren kan ik me zomaar voorstellen dat ze dan wel inspringt, al is het maar met advies aan mijn man/ familie.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:07

Ikzelf zou met eerste recht tot koop in een contract geen problemen hebben en zelfs niet met boeteclausules. Maar dan zou ik ook opgenomen willen hebben dat het paard voor het originele aankoopbedrag of de marktwaarde van dat moment (dat wat hoger is) teruggekocht kan worden aangevuld met eventuele voorwaarden als tijdsbestek van beslissing nemen en overname.

BigOne
Berichten: 38275
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:18

Lang geleden de laatste sportpony verkocht. Met elke opvolgende eigenaar, drie in totaal , contact gehouden en altijd gezegd dat mochten ze er niet meer voor kunnen zorgen dat ik graag een berichtje wou. Half jaar geleden kreeg ik zo’n berichtje. Man heeft twee pony’s waaronder ons oudje en was ziek. Hij vroeg me of het goed was dat hij voor beide een nieuw tehuis kon zoeken want ze waren erg aan elkaar gehecht. Dat heeft hij gevonden en mij van alles op de hoogte gehouden en ze hebben een daverend laatste huis gevonden. Dit is zeker niet normaal want er zijn maar heel weinig mensen die er zo instaan. Scheelt misschien dat we bij alle eigenaren een keer zijn langs geweest en deze man was ontroert hoe goed het dier ons nog herkende na 10 jaar. Altijd contact gehouden, erg prettig . Alle andere verkochte pony’s en paarden een beetje op afstand gevolgd maar deze zit te diep in ons hart .

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:13

ER staat niet; met eerste recht van koop. Er staat terugkoop regeling.

Er is een groot verschil tussen; vertel het me als je hem verkoopt, of; als je hem weg doet, wil ik hem weer terug hebben.

Je hebt beide type baasjes en ook beide afspraken worden gemaakt. Doorgaans mondeling, maar nu wordt gevraagd wat je kan vastleggen.

Dat hangt dus af van welke afspraken je wil maken.