Paard verkopen met terugkoopregeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 08:03

Hoi Iedereen!

Als een verkoper in een contract de regel opneemt van 1e recht van terugkoop mocht de koper het paard ooit willen verkopen, is deze regel rechtsgeldig? Kun je de koper er op aanspreken als hij het paard zonder het aan de oorspronkelijke koper als eerste aan te bieden gewoon doorverkoopt. Of ben je als verkoper afhankelijk van de goodwill van de koper? Maar het belangrijste vind ik dat wij het recht houden op terugkoop als de nieuwe eigenaar haar besluit te verkopen. Is het het haalbaar om hiervoor een contract op te stellen waar ze echt niet onderuit kunnen komen? Ze kunnen haar toch eigenlijk gewoon doorverkopen, zonder dat ik het door heb?

Wij zouden graag een paard onder terugkoopregeling willen verkopen.

Een terugkoopregeling houdt in dat de vorige eigenaar van het paard, het paard terug wil en kan kopen als de huidige eigenaar niet meer met het paard door wil of kan gaan. Dit kan alle redenen hebben, van medisch tot financieel.

Mijn vraag is: komt zo'n regeling vaak voor en is dit normaal? En kennen jullie evt stallen die deze regeling hanteren?

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:04

nee, verkocht is verkocht.

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:06

Kan alleen via notaris en anders kom je al snel van een koude kermis thuis.... Is verleasen geen optie? Verkoop wil vaak toch echt zeggen dat je niks meer te zeggen hebt. Wat ook logisch is. Anders kunnen oud eigenaren altijd wel iets bedenken....

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:10

Verkoop je paard gewoon niet...

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:14

Je bent enorm afhankelijk van de goodwill van de koper vrees ik. Ook heel praktisch als het om de prijs gaat. Immers als je verkoopt voor 5000 kan bij terug verkoop makkelijk 10000 gevraagd worden.

Misschien dat je met de hulp van een notaris iets beter zit maar dat je kost je zo een paar honderd euro tot duizend euro, heb je dat ervoor over?

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:21

Er zit bijna nooit een clausule aan vast wat de tegenprestatie (“boete”) is als de nieuwe koper weer verkoopt aan een derde partij, waardoor het meer een curtisy is dan echt iets waarmee je iets kan afdwingen.

Daarnaast is de persoon waaraan de koper verkoopt bijna altijd te goedertrouw en krijg je het niet voor elkaar die koop te laten ontbinden waardoor je het paard toch niet terugkrijgt nadat je door hebt dat deze is doorverkocht aan een derde.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:22

Het beding is wel geldig, de vraag is meer wat het het je oplevert als de 1e koper zich er niet aan houdt.
Aan de nieuwe 2e koper kun je het doorgaans namelijk niet afdwingen.
Misschien kun je een boetebeding opmemen, dan is de kans groter dat de 1e koper het dier eerst aan jou aanbiedt. Maar ook dan geldt, als hij het paard zomaar aan een 2e koper verkoopt, dan verzilver je wellicht de boete, je hebt er niet je paard mee terug. (Nog even daargelaten of iemand er zin in heeft een paard te kopen onder zo’n boetebeding of dan denkt: voor deze tien andere zonder dit gedoe.)
Zie ook dit artikel van mr. Maat:
https://verenigingeigenpaard.nl/nieuws/over-je-eigendomsrecht-heen-regeren/

Anoniem

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:25

Je kunt zoiets wel opstellen, maar uiteindelijk ben je er niet veel mee. Als het paard wordt doorverkocht is de volgende koper ter goeder trouw en moet het paard niet terug. Je kunt het dan wel gaan aanvechten met koper 1 maar je paard krijg je er niet mee terug.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:26

Ik zou het paard er in iedergeval voor laten staan. Veel te bang dat je stalkerig gedrag krijgt van de „ex“.
Ik vind het ook buitengewoon hypocriet: jij mag wel je paard lozen als je hem zat bent maar de nieuwe baas moet zich voor jouw ego in bochten wringen.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:27

Elanor schreef:
Het beding is wel geldig, de vraag is meer wat het het je oplevert als de 1e koper zich er niet aan houdt.
Aan de nieuwe 2e koper kun je het doorgaans namelijk niet afdwingen.
Misschien kun je een boetebeding opmemen, dan is de kans groter dat de 1e koper het dier eerst aan jou aanbiedt. Maar ook dan geldt, als hij het paard zomaar aan een 2e koper verkoopt, dan verzilver je wellicht de boete, je hebt er niet je paard mee terug. (Nog even daargelaten of iemand er zin in heeft een paard te kopen onder zo’n boetebeding of dan denkt: voor deze tien andere zonder dit gedoe.)
Zie ook dit artikel van mr. Maat:
https://verenigingeigenpaard.nl/nieuws/over-je-eigendomsrecht-heen-regeren/


Interessant zo’n boete beding. Ik denk wel dat de meeste kopers de koop direct over zullen laten gaan, helemaal als het een fiks bedrag is. En als het geen fiks bedrag is heb je er weer niks aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:29

Je kunt dit prima in een contract afspreken. Een contract is gewoon vormvrij. Dat betekent dat je er alles in kunt afspreken wat je maar wil, tenzij het in strijd is met de wet. Je kunt dus ook in een contract een eerste recht van terugkoop vastleggen. Het enige vervelende is, dat wanneer de wederpartij, ondanks de afspraak, toch aan een ander verkoopt, je het paard heel lastig terug zal kunnen krijgen (wanneer de nieuwe koper ter goeder trouw heeft gekocht).

Dus weer een hoop onzin van de reageerders in dit topic; ja het kan wel degelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:31

Sizzle schreef:
Ik zou het paard er in iedergeval voor laten staan. Veel te bang dat je stalkerig gedrag krijgt van de „ex“.
Ik vind het ook buitengewoon hypocriet: jij mag wel je paard lozen als je hem zat bent maar de nieuwe baas moet zich voor jouw ego in bochten wringen.


Zo dan. Lekker veroordelend op de vroege morgen. Moet ts toch weten? Als een koper dit niet wil; prima. Geen hand vol maar een land vol. Jij kent de reden van ts toch helemaal niet?
Ik zou mijn paard ook met een dergelijk beding verkopen. Om voor mij moverende redenen.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:34

Tja, zo denk ik er nou eenmaall over. Inderdaad genoeg andere leuke paarden te koop zonder ingewikkeld gedoe ;)
De reden vind ik weinig belangrijk eigenlijk. Als je hem niet kwijt wilt moet je niet verkopen.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:37

Ik zou gewoon in contract zetten dat je graag als eerste wilt weten indien ze de paard terug willen verkopen. Dan weet je het tenminste of je die terug wil kopen of zo laat. Verkocht is altijd verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:38

Sizzle schreef:
Tja, zo denk ik er nou eenmaall over. Inderdaad genoeg andere leuke paarden te koop zonder ingewikkeld gedoe ;)
De reden vind ik weinig belangrijk eigenlijk. Als je hem niet kwijt wilt moet je niet verkopen.


Dat moet je zelf weten; jij kent de redenen van ts toch helemaal niet om hem te verkopen? Ik vind je echt enorm kort door de bocht en bovendien ook niet netjes om dit hypocriet te noemen.
Wat is er überhaupt zo vervelend aan deze regeling? Ts verkoopt een paard, over periode x wil de koper het paard verkopen, stuurt ts een berichtje of ze nog interesse heeft. Is dat wel zo, kunnen ze het proberen eens te worden over de prijs, is dat niet zo, dan verkoopt ze haar paard toch aan een derde? Wat is daar in hemelsnaam zo moeilijk en hypocriet aan?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:39

Sky_As schreef:
Kan alleen via notaris en anders kom je al snel van een koude kermis thuis.... Is verleasen geen optie? Verkoop wil vaak toch echt zeggen dat je niks meer te zeggen hebt. Wat ook logisch is. Anders kunnen oud eigenaren altijd wel iets bedenken....


Nee, gewoon nee. Dat kan helemaal niet alleen via een notaris. Een contract tussen twee partijen is net zo geldig, zolang het niet in strijd is met de wet.

Verder legt Elanor het goed uit.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:40

Als je het gewoon vraagt als een verzoekje dan vind ik dat geen probleem. Zodra het in het contract komt :evaw:

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:40

Sizzle schreef:
Tja, zo denk ik er nou eenmaall over. Inderdaad genoeg andere leuke paarden te koop zonder ingewikkeld gedoe ;)
De reden vind ik weinig belangrijk eigenlijk. Als je hem niet kwijt wilt moet je niet verkopen.


Bij een “ouder” paard waar mensen hem na de sportcarrière een goed pensioen willen geven, of een veulen willen fokken als de sportcarrière van een merrie over is, zou ik geen moeite hebben met recht op eerste koop (zonder boete beding).
Of mensen ook werkelijk na x aantal jaar het dier weer terug willen moet je nog maar zien, “uit het oog uit het hart”. ;)

Voor koop met boetebeding zou het voor mij wel een heel bijzonder dier moeten zijn. En zou bij zo’n beding idd eerder bang zijn voor stalk gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:46

MyWishMax schreef:
Sky_As schreef:
Kan alleen via notaris en anders kom je al snel van een koude kermis thuis.... Is verleasen geen optie? Verkoop wil vaak toch echt zeggen dat je niks meer te zeggen hebt. Wat ook logisch is. Anders kunnen oud eigenaren altijd wel iets bedenken....


Nee, gewoon nee. Dat kan helemaal niet alleen via een notaris. Een contract tussen twee partijen is net zo geldig, zolang het niet in strijd is met de wet.

Verder legt Elanor het goed uit.


Dat kan wel degelijk zin hebben. Een notariële akte levert namelijk dwingend bewijs op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:48

Sizzle schreef:
Als je het gewoon vraagt als een verzoekje dan vind ik dat geen probleem. Zodra het in het contract komt :evaw:


Mooi toch. Koop jij een van de vele andere paarden. Maar het is niet zo netjes om hier commentaar te gaan zitten geven en iemand hypocriet te noemen. Bovendien onnodig.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:49

Sizzle schreef:
Ik zou het paard er in iedergeval voor laten staan. Veel te bang dat je stalkerig gedrag krijgt van de „ex“.
Ik vind het ook buitengewoon hypocriet: jij mag wel je paard lozen als je hem zat bent maar de nieuwe baas moet zich voor jouw ego in bochten wringen.


Dit dus.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:49

Sizzle schreef:
Ik zou het paard er in iedergeval voor laten staan. Veel te bang dat je stalkerig gedrag krijgt van de „ex“.
Ik vind het ook buitengewoon hypocriet: jij mag wel je paard lozen als je hem zat bent maar de nieuwe baas moet zich voor jouw ego in bochten wringen.
Wat is dat nou voor onzinnige opmerking? En op welk moment moet de nieuwe eigenaar zich in allerlei bochten wringen?

Je kunt hierover gewoon een contract opstellen. Eventueel met boeteclausule als ze zich er niet aan houden maar zoals hierboven al beschreven is heb je geen garantie dat ze zich eraan houden.
Een contract is gewoon rechtsgeldig en hoeft niet bij een notaris opgesteld te worden.

Je moet je dan wel realiseren dat recht op eerste koop betekent dat je het paard kunt kopen voor voorwaarden waarop een ander hem ook wil kopen. Dus doet iemand een goed bod op het paard en willen ze hem bij wijze van spreken ongezien meenemen dan heb jij het recht om precies hetzelfde te doen. En ook het moment van afname kan hierin een rol spelen. Dus als jij hem pas na een week wilt komen ophalen en afrekenen en de andere partij wil dat morgen al doen dan heeft de verkoper recht om met de andere partij in zee te gaan. Dit kun je wel weer afdekken in het contract.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:51

Joman, ben jij TS of de moeder/vader ervan of zo?
TS vraagt of het normaal is, ik persoonlijk vind het dus niet normaal. Het is echter een vrij land dus ik zal je er absoluut niet van weerhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:53

Sizzle schreef:
Joman, ben jij TS of de moeder/vader ervan of zo?
TS vraagt of het normaal is, ik persoonlijk vind het dus niet normaal. Het is echter een vrij land dus ik zal je er absoluut niet van weerhouden.


Wat een onzin. Met twee verkeerde benen uit bed gestapt? Je reactie slaat nergens op en nergens in je berichten reageer hiervoor of je het al dan niet normaal vindt. Je loopt gewoon te hakken en ruzie te schoppen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:54

Joman schreef:
MyWishMax schreef:

Nee, gewoon nee. Dat kan helemaal niet alleen via een notaris. Een contract tussen twee partijen is net zo geldig, zolang het niet in strijd is met de wet.

Verder legt Elanor het goed uit.


Dat kan wel degelijk zin hebben. Een notariële akte levert namelijk dwingend bewijs op.


Een onderhandse akte is ook dwingend bewijs. Daarnaast reageer ik op de reactie dat het ALLEEN kan via een notaris en dat is gewoon niet waar.