Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17915
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:34

Als je het echt wilt doorzetten zou ik niks met iemand delen behalve met je advocaat, ook niet via PB. Je weet niet wie die anonieme Bokker is. ;)

Babootje

Berichten: 26285
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:38

@Gini precies zo zit het. Als de dierenarts heeft geconcludeerd dat de schade aan de pees ouder is dan de 3 weken dat TS het paard heeft dan is dat ruim voldoende. Ook als de handelaar te goeder trouw zou zijn wat ik betwijfel uit het verhaal van TS

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 11:40

Ik heb de handelaar zelfs nog aangeboden eerder om elkaar tegemoet te komen. Ieder de helft van het aankoopbedrag en dan neem ik de rest wel op me. Maargoed dat wilde de handelaar helaas ook niet.

Babootje

Berichten: 26285
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:49

BITO schreef:
Ik heb de handelaar zelfs nog aangeboden eerder om elkaar tegemoet te komen. Ieder de helft van het aankoopbedrag en dan neem ik de rest wel op me. Maargoed dat wilde de handelaar helaas ook niet.


Die gokt er gewoon op dat je het erbij laat zitten. Goed dat je doorzet. Zo te lezen sta je daar sterk genoeg voor. En idd neem het advies van Gini ter harte en laat hier niet teveel over de zaak los.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:06

Babootje schreef:
Dit valt inderdaad onder de noemer "verborgen gebrek". Een verborgen gebrek is een gebrek dat niet is gezien op het moment van aankoop. Je hoeft dus ook niet aan te tonen of de verkoper hier wel of niet iets van heeft geweten.
Het onderzoek door de dierenarts is het enige ter zake doende. Op de echo kan een dierenarts heel goed zien wat "nieuw" is aan de blessure en wat "oud" is vanwege de hersteltijd van zo'n blessure die toch wel een aantal maanden in beslag neemt.

Zoals Gini al zei geldt - omdat je het paard bij een handelaar hebt gekocht - gedurende een half jaar na aankoop een omgekeerde bewijslast. Dat betekent dat de handelaar moet aantonen dat het gebrek er nog niet zat voordat jij het paard kocht. Eigenlijk is dat nog niet eens nodig, want het dierenartsrapport is duidelijk genoeg.

Het eerste dat je nu moet doen - zodra je het dierenartsrapport hebt - is een brief (aangetekend) of mail sturen waarin je de koop ontbindt op basis van non-conformiteit. Google even op consumentenkoop en ontbinding aankoop dan staan daar genoeg voorbeelden van. De verkoper moet altijd in de gelegenheid worden geteld de "fout" te herstellen. In dat geval betekent dit een ander vergelijkbaar (wel gezond) paard aanbieden. Ik zou in dat geval zeker niet meer alleen voor een klinische keuring gaan, maar 1 met foto's en bloedafname. Als de verkoper geen ander paard naar jouw zin kan of wil leveren, dan moet hij/zij je het aankoopbedrag teruggeven.

De kans is natuurlijk groot dat de verkoper hier niet op ingaat en blijft weigeren aan je verzoek te voldoen.
Dat gebeurt heel vaak omdat mensen niet zo snel naar een rechter zullen gaan, soms ook omdat ze niet verzekerd zijn en een rechtsgang ook flink wat geld kost. Daarbij is gelijk hebben niet altijd gelijk krijgen en valt een uitspraak soms niet helemaal zo uit als je voor ogen had. Dat weten dit soort verkopers maar al te goed. Voor een gang naar de rechter moet je toch wel ca een half jaar uittrekken. Tot die tijd moet je voor het paard blijven zorgen of er moet een hele goede reden zijn voor inslapen. Je moet goed van tevoren nadenken of je zo'n proces wel in wil gaan.


Precies, dit dus

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 12:49

Inderdaad wat Babootje schreef klopt inderdaad, dat heb ik ook op internet gelezen.

Bedankt voor alle lieve tips :*

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:03

Babootje schreef:
BITO schreef:
Ik heb de handelaar zelfs nog aangeboden eerder om elkaar tegemoet te komen. Ieder de helft van het aankoopbedrag en dan neem ik de rest wel op me. Maargoed dat wilde de handelaar helaas ook niet.


Die gokt er gewoon op dat je het erbij laat zitten. Goed dat je doorzet. Zo te lezen sta je daar sterk genoeg voor. En idd neem het advies van Gini ter harte en laat hier niet teveel over de zaak los.

Of hij gokt er op dat er uit komt dat het bij ts is gebeurd.
Dat is natuurlijk ook nog altijd een mogelijkheid bij een peesblessure.
Maar als jou dierenarts ook op papier wil zetten dat de blessure er bij verkoop al zat word het natuurlijk een stuk gemakkelijker voor je.

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:10

Dat wordt dinsdag gemaakt. Er is sowieso geconstateerd dat het is ontstaan bij de vorige partij.

Echter, wanneer is een handelaar een handelaar. Betreffende verkoper verkoopt zeker 4/5 paarden per maand en heeft een pensionstal met zeker 20 stallen. Maar kan haar naam niet vinden bij KvK. Mag dat als particulier? Ik heb overigens wel een bedrijfsnaam maar deze is niet vindbaar.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:15

Dat kan voor jou nog wel eens gunstig zijn. Als zij als particulier aanspraak doet op haar rechtsbijstand en het blijkt dat zij zakelijk handelt dekt de rechtsbijstand dat niet.

Is ook zo met bijv. Auto's, je kan maar een bepaald aantal opknappen en verkopen voordat de rechtsbijstand zegt dan had je een duurdere verzekering moeten afsluiten.

Kon dan voor haar wel een reden zijn het toch niet tot een zaak te laten komen.

Ik zou wat screenshots maken van de advertentie.

En, mogelijk, maar dat zou ik overleggen met je advocaat, als zij geen KVK heeft kan zeggen dat je de belastingdienst eens gaat bellen ook nog wat motivatie opleveren :+

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:18

ruitje schreef:
Dat kan voor jou nog wel eens gunstig zijn. Als zij als particulier aanspraak doet op haar rechtsbijstand en het blijkt dat zij zakelijk handelt dekt de rechtsbijstand dat niet.

Is ook zo met bijv. Auto's, je kan maar een bepaald aantal opknappen en verkopen voordat de rechtsbijstand zegt dan had je een duurdere verzekering moeten afsluiten.

Kon dan voor haar wel een reden zijn het toch niet tot een zaak te laten komen.

Ik zou wat screenshots maken van de advertentie.

En, mogelijk, maar dat zou ik overleggen met je advocaat, als zij geen KVK heeft kan zeggen dat je de belastingdienst eens gaat bellen ook nog wat motivatie opleveren :+


Ik stuur je even een pb!

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:20

Ik heb een rechtzaak gewonnen na een hoop gedoe na aankoop paard.
Heeft wel ruim 1,5 jaar geduurd sinds de start van het juridische traject tot er uiteindelijk een uitspraak was.

Paard was klinisch gekeurd voor aankoop.
Rechtzaak is uiteindelijk gewonnen op de verklaring van de behandelend dierenarts die het gebrek heeft kunnen antedateren tot ruim voor de aankoop.

In mijn geval was 't paard al genezen toen ik de juridische strijd aanging, paard is ook nog steeds bij mij.


Ondanks dat ik de zaak gewonnen heb, zou ik een volgende keer nog wel 3x nadenken voor ik die strijd nog een keer aanga.
Het is een heel langdurig proces en dat heeft me een boel hoofdpijn opgeleverd.
Denk niet dat het me dat nog een keer waard is.

Dus mijn advies, denk heel goed na wat je wil bereiken en stel jezelf in op een langdurig proces, waarbij je niet 1 2 3 een uitspraak hebt.

Overigens is een KVK nummer niet epr definitie verplicht en ook een BTW nummer niet.
Toch kan de rechter de zaak dan wel als consumentenkoop beoordelen, als consument ben je niet verplicht om van te voren te checken of een bedrijf wel als zodanig geregistreerd staat, als je redelijkerwijs ervan kan uitgaan dat je met een bedrijf/professional te maken hebt.

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:58

Marije_jiplover schreef:
Ik heb een rechtzaak gewonnen na een hoop gedoe na aankoop paard.
Heeft wel ruim 1,5 jaar geduurd sinds de start van het juridische traject tot er uiteindelijk een uitspraak was.

Paard was klinisch gekeurd voor aankoop.
Rechtzaak is uiteindelijk gewonnen op de verklaring van de behandelend dierenarts die het gebrek heeft kunnen antedateren tot ruim voor de aankoop.

In mijn geval was 't paard al genezen toen ik de juridische strijd aanging, paard is ook nog steeds bij mij.


Ondanks dat ik de zaak gewonnen heb, zou ik een volgende keer nog wel 3x nadenken voor ik die strijd nog een keer aanga.
Het is een heel langdurig proces en dat heeft me een boel hoofdpijn opgeleverd.
Denk niet dat het me dat nog een keer waard is.

Dus mijn advies, denk heel goed na wat je wil bereiken en stel jezelf in op een langdurig proces, waarbij je niet 1 2 3 een uitspraak hebt.

Overigens is een KVK nummer niet epr definitie verplicht en ook een BTW nummer niet.
Toch kan de rechter de zaak dan wel als consumentenkoop beoordelen, als consument ben je niet verplicht om van te voren te checken of een bedrijf wel als zodanig geregistreerd staat, als je redelijkerwijs ervan kan uitgaan dat je met een bedrijf/professional te maken hebt.


KVK en BTW nummer zijn wel verplicht als het niet meer hobbymatig is geloof ik. Ik geloof dat je maar iets van 5 tot 7 paarden mag houden hobbymatig daarna wordt het gezien als bedrijfsmatig.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:28

Vandaag:
BITO schreef:
Paard was niet helemaal goed bij hoefsmid en osteopaat overigens. Hij stond slecht op zijn hoeven, hoefsmid kon zien dat het paard waarschijnlijk nog nooit bij een goede hoefsmid was geweest, maar was bekapt door een amateur. Paard was dit gek genoeg de hoefsmid ook helemaal niet gewend.

Osteopaat merkte dat hij behoorlijk vastzat in zijn kaak en rug/achterhand. Hiervoor is hij behandeld en moest hij 1 week op rust.[/quote]
BITO schreef:
2 dagen geleden:
Ik heb dit na 2 weken laten doen. Ik ken de osteopaat in kwestie goed, die heeft alleen gekeken of er plekken waren waar hij vastzat. Dit was totaal niet het geval, ook weinig zadelbespiering en rugbespiering wat volgens haar weer duidt op dat hij heel weinig is gereden.


Tja...wat is het nou, totaal niet vast vs behoorlijk vast. Je draait en keert...komt op mij allemaal steeds ongeloofwaardiger over. Mijn indruk is toch dat je gewoon een paard hebt gekocht, dat door radicaal totaal ander management snel stuk is gegaan. K.l.o.t.e, maar zo kan het gaan. Maar dan moet je niet gaan draaien net zo lang tot je de schadepost bij een ander kan leggen. Jouw keuze om een paard dat hele dagen op stal stond in 1 keer naar 15 uur per dag op de wei te zetten. Jouw keuze om na 3 weken vrijwel niets doen, met een slap paard dat anders op de voeten is gezet, in 1 keer 3 dagen achter elkaar aan het werk te gaan. Zouden beide nooit mijn keuzes geweest zijn, want vind beide keuzes echt wel een keuzes waarbij je de kans op blessures oplopen groter is als de kans op heelhouden.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:29

Vandaag:
BITO schreef:
Paard was niet helemaal goed bij hoefsmid en osteopaat overigens. Hij stond slecht op zijn hoeven, hoefsmid kon zien dat het paard waarschijnlijk nog nooit bij een goede hoefsmid was geweest, maar was bekapt door een amateur. Paard was dit gek genoeg de hoefsmid ook helemaal niet gewend.

Osteopaat merkte dat hij behoorlijk vastzat in zijn kaak en rug/achterhand. Hiervoor is hij behandeld en moest hij 1 week op rust.[


2 dagen geleden:

BITO schreef:
Ik heb dit na 2 weken laten doen. Ik ken de osteopaat in kwestie goed, die heeft alleen gekeken of er plekken waren waar hij vastzat. Dit was totaal niet het geval, ook weinig zadelbespiering en rugbespiering wat volgens haar weer duidt op dat hij heel weinig is gereden.
[/quote]

Tja...wat is het nou, totaal niet vast vs behoorlijk vast. Je draait en keert...komt op mij allemaal steeds ongeloofwaardiger over. Mijn indruk is toch dat je gewoon een paard hebt gekocht, dat door radicaal totaal ander management snel stuk is gegaan. K.l.o.t.e, maar zo kan het gaan. Maar dan moet je niet gaan draaien net zo lang tot je de schadepost bij een ander kan leggen. Jouw keuze om een paard dat hele dagen op stal stond in 1 keer naar 15 uur per dag op de wei te zetten. Jouw keuze om na 3 weken vrijwel niets doen, met een slap paard dat anders op de voeten is gezet, in 1 keer 3 dagen achter elkaar aan het werk te gaan. Zouden beide nooit mijn keuzes geweest zijn, want vind beide keuzes echt wel een keuzes waarbij je de kans op blessures oplopen groter is als de kans op heelhouden.

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 15:42

Hij zat inderdaad niet schrikbarend vast nee, waren een paar plekken. Sorry dat dit onduidelijk overkwam.

3 dagen aan het werk, verkoper in kwestie heeft gezegd dat het paard bijna iedere dag aan het werk stond. 3 dagen aan t werk en daarmee bedoel ik voornamelijk stappen en wat stukken draven. Geen enkele andere oefeningen, paard kent praktisch niks.

Zinzi_jewel

Berichten: 8810
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:49

BITO schreef:
Dat wordt dinsdag gemaakt. Er is sowieso geconstateerd dat het is ontstaan bij de vorige partij.

Echter, wanneer is een handelaar een handelaar. Betreffende verkoper verkoopt zeker 4/5 paarden per maand en heeft een pensionstal met zeker 20 stallen. Maar kan haar naam niet vinden bij KvK. Mag dat als particulier? Ik heb overigens wel een bedrijfsnaam maar deze is niet vindbaar.


Dan is ze handelaar, bedrijfsmatig bezig met paarden .
Jij als particulier bent beschermt
Laat DA aantonen dat t oud letsel is wat opgespeeld is

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:34

In mijn zaak was de betreffende stal in hun eigen beleving als particulier bezig.

Letterlijk in 1 van de uitspraken in mijn zaak stond dat KvK en BTW nummer wellicht niet noodzakelijk waren voor de bedrijfsvoering van de stal, maar dat ik als consument en overduidelijk wél particulier daar geen onderzoeksplicht in had en dat ik dus te goeder trouw had aangenomen dat het om een bedrijfsmatige stal ging.
En dat dus het recht voor consumentenkoop van toepassing was.

Babootje

Berichten: 26285
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:55

@Oji, een dierenarts kan gewoon zien of de blessure die het paard nu heeft bij TS is ontstaan of niet. En geloof me als hij zon rapport schrijft dan is daar geen twijfel over want dierenartsen zijn hier in de regel heeel terughoudend in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:01

Als het een oude blessure is dan moet er littekenweefsel op de echo te zien zijn. Als dat niet zo is heb je hem waarschijnlijk toch zelf stukgemaakt.

Een oude peesblessure zie je vaak ook wel aan de buitenkant door een verdikking. Maar dat had de keurend arts dan ook moeten zien.

Begrijp overigens volkomen dat je het paard niet meekreeg naar je eigen dierenarts. Ik doe dat ook niet. Als er onderweg iets gebeurd wie betaalt dan het paard?

Lillz
Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:18

Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd. Maar het is wettelijk zo dat jij bescherming geniet omdat er sprake is van een consumentenkoop (= jij hebt als particulier gekocht van een handelaar) . Dwz dat elke ziekte/gebrek dat binnen 6 maanden na koop ontstaat, wordt vermoed er al te zijn geweest vóórdat jij het paard kocht. In dit geval betekent dat dat er sprake is van een verborgen gebrek en jij de koop mag ontbinden, tenzij de handelaar kan bewijzen dat de blessure er niet was ten tijde van de verkoop.

Een aantal bokkers noemt dat je sterker zou staan als je kon bewijzen dat het een oude blessure is. Echter zou ik je afraden om allemaal onderzoeken gaan financieren om te bewijzen dat het om een oude blessure gaat. Uit zo'n onderzoek kan ook informatie komen die ongunstig is voor jou. Jij hoeft niks te bewijzen, dus dat mag de verkoper lekker gaan doen.

Helaas is het in de (amateur) paardenwereld zo dat handelaren hier regelmatig mee wegkomen. Jij hebt in deze situatie recht te koop te ontbinden. Echter, als zij weigert het aankoopbedrag terug te geven zal je naar de rechter moeten. Dat is een kostbare aangelegenheid; vaak is het dan financieel beter om het dier maar gewoon te verkopen..

Beetje lang geworden maar hopelijk heb je er wat aan. Ik heb rechten gestudeerd dus kreeg een beetje kriebels van een aantal van de reacties. :o

Babootje

Berichten: 26285
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:20

@Jan e regelaa. De dierenarts van TS zegt dat het een oude blessure is (een vrij ernstige), bij de aanhechting. Zo'n blessure bij de aanhechting zie je vaak als er een andere blessure heeft gezeten die nog niet goed is genezen. De dierenarts schrijft een rapport waarin hij duidelijk vermeldt dat het om een oude blessure gaat. Er zal idd littekenweefsel te zien zijn. Het is goed dat TS direct naar de veearts is gegaan en niet even heeft afgewacht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:21

Babootje schreef:
@Jan e regelaa. De dierenarts van TS zegt dat het een oude blessure is (een vrij ernstige), bij de aanhechting. Zo'n blessure bij de aanhechting zie je vaak als er een andere blessure heeft gezeten die nog niet goed is genezen. De dierenarts schrijft een rapport waarin hij duidelijk vermeldt dat het om een oude blessure gaat. Er zal idd littekenweefsel te zien zijn. Het is goed dat TS direct naar de veearts is gegaan en niet even heeft afgewacht.

Dan is er ook een echo die dat ondersteund. De dierenarts kan niet door het paard heenkijken.

Babootje

Berichten: 26285
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:22

Lillz schreef:
Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd. Maar het is wettelijk zo dat jij bescherming geniet omdat er sprake is van een consumentenkoop (= jij hebt als particulier gekocht van een handelaar) . Dwz dat elke ziekte/gebrek dat binnen 6 maanden na koop ontstaat, wordt vermoed er al te zijn geweest vóórdat jij het paard kocht. In dit geval betekent dat dat er sprake is van een verborgen gebrek en jij de koop mag ontbinden, tenzij de handelaar kan bewijzen dat de blessure er niet was ten tijde van de verkoop.

Een aantal bokkers noemt dat je sterker zou staan als je kon bewijzen dat het een oude blessure is. Echter zou ik je afraden om allemaal onderzoeken gaan financieren om te bewijzen dat het om een oude blessure gaat. Uit zo'n onderzoek kan ook informatie komen die ongunstig is voor jou. Jij hoeft niks te bewijzen, dus dat mag de verkoper lekker gaan doen.

Helaas is het in de (amateur) paardenwereld zo dat handelaren hier regelmatig mee wegkomen. Jij hebt in deze situatie recht te koop te ontbinden. Echter, als zij weigert het aankoopbedrag terug te geven zal je naar de rechter moeten. Dat is een kostbare aangelegenheid; vaak is het dan financieel beter om het dier maar gewoon te verkopen..

Beetje lang geworden maar hopelijk heb je er wat aan. Ik heb rechten gestudeerd dus kreeg een beetje kriebels van een aantal van de reacties. :o


Dat stadium is TS al voorbij. Er heeft onderzoek door de veearts plaatsgevonden en die heeft geconcludeerd dat er sprake is van een oude blessure. Dan is het nu verder een kwestie van (idd oconsumentenkoop) de handelaar in gebreke stellen en een ontbinding van koop verzoeken.

Babootje

Berichten: 26285
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:22

janderegelaa schreef:
Babootje schreef:
@Jan e regelaa. De dierenarts van TS zegt dat het een oude blessure is (een vrij ernstige), bij de aanhechting. Zo'n blessure bij de aanhechting zie je vaak als er een andere blessure heeft gezeten die nog niet goed is genezen. De dierenarts schrijft een rapport waarin hij duidelijk vermeldt dat het om een oude blessure gaat. Er zal idd littekenweefsel te zien zijn. Het is goed dat TS direct naar de veearts is gegaan en niet even heeft afgewacht.

Dan is er ook een echo die dat ondersteund. De dierenarts kan niet door het paard heenkijken.


Ja dat heeft ze toch gezegd? Er is een echo van de pezen gemaakt.

Gini
Berichten: 17915
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:24

Bewijslast ligt bij de verkoper. TS moet niet bewijzen dat het een oude blessure is, de verkoper moet bewijzen dat het een nieuwe blessure is.