koend schreef:Je kind is 6 jaar en nog geen ruiter.
Volgens mijn ervaring heb je een b-pony nodig. Relaxt, braaf, gewillig en een tikkeltje lui. Zo eentje dat slentert als er een slechte ruiter op zit.
Eerst alleen gaan kijken is wijs, maar nog niets beslissen. Daarna eens je kind meenemen en kijken hoe ze op elkaar reageren bij leiden ...
1 ding las ik niet graag in je openingspost en dat was het woord "potentie". Nu heb je een pony nodig om plezierig te leren opzitten en om mee te spelen.
Ze is nog geen zes, nog lang niet. Ze mag van mij pas gaan rijden als zij zes jaar is. O.a omdat dit beter is voor haar lichaam, omdat ze eerst haar motoriek nog mag gaan ontdekken door te spelen, en omdat ze te ongeduldig is.
Potentie is een breed begrip. Pony moet het vooral leuk vinden om te grondwerken, gepoetst te worden, wandelen door het bos... Maar zodra dochter er aan toe is moet er voldoende potentie zijn om het rijden op te pakken, en dit bomproof. Mogelijk wordt pony gereden door kind van een kennis, om niet te verleren.
We zoeken een kleine kinderpony, er komt met de tijd een grotere pony bij voor mij. Als dochter uit de kinderpony is gegroeid en ze vindt het nog steeds leuk, mag ze verder op de grotere pony. Maar vooralsnog ben ik opzoek naar pony's voor mij, en moet de pony bomproof zijn voor het kind dat mee komt. Grote kans dat kind alsnog geen interesse behoudt in de paarden, ze is te jong om dat vast te zetten, in die zin zouden we dan beter helemaal niet naar een pony kunnen kijken. Dus ik ben het niet helemaal met je eens, of je begrijpt mij verkeerd, dat kan ook.
We gaan overigens kijken naar een pony van 1m27. Maar vanaf 1.10 vind ik prima.