Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Harry72 schreef:Gister tijdens het rijden( springen) is mijn dochter met haar pony onderuit gegaan in de rijhal.
De pony gleed tijdens de wending aan de korte kant van de bak ineens met de achterhand helemaal weg.
De (redelijk nieuwe) bovenlaag van de bakbodem was van de onderste (oude) laag weg geschoven.
Dat in de hoeken de bovenlaag niet heel dik was is al vaker gemeld bij de beheerder.
In het midden bij de X is de bovenlaag ruim 20-25 cm dik.
Maar zo nu blijkt is aan beide zijden van de bak een strook van ruim 5 meter waar nog amper 5 cm. bovenlaag op ligt. De onderlaag is kei hard en spek glad, en daar is onze pony dus op weg gegleden.
De pony loopt nu stok kreupel achter .
Is de manege nu daarvoor aansprakelijk?
Of is dat eigen risico voor ons ?
Er hangt wel een bordje op de deur dat de manege niet aansprakelijk is voor schade en rijden is op eigen risico, maar geld dat ook hiervoor als de bodem niet in orde is ?
En hoe is dat met kosten van de dierenarts en osteopaat ?
En stel dat het niet meer goed komt ,en de pony kreupel blijft lopen en niet meer te rijden is ?
Heeft iemand hier verstand van hoe dat zit.
Electra63 schreef:Hoe ga je bewijzen dat dit door de nieuwe bovenlaag komt?
Misschien reed je dochter de wending te kort en raakte de pony uit balans?
Harry72 schreef:Electra63 schreef:Hoe ga je bewijzen dat dit door de nieuwe bovenlaag komt?
Misschien reed je dochter de wending te kort en raakte de pony uit balans?
Bovenlaag was helemaal weggeschoven en hebben wij ook foto's van gemaakt.
En bovenlaag is wit zand en onderlaag is zwart zand.
De dikte van de bovenlaag hebben wij ook gemeten met de stalmedewerker er bij.
Cayenne schreef:Zijn er al meer ongelukken door gebeurd? Of zijn jullie de enige?
Tigra_ schreef:Als je het serieus overweegt zal je goed advies moeten inwinnen. En wellicht rekening houden dat je opzoek moet naar een andere stal als je er iets mee gaat doen.
Harry72 schreef:Cayenne schreef:Zijn er al meer ongelukken door gebeurd? Of zijn jullie de enige?
Zo ver ik weet zijn wij de eerste die vol onderuit zijn gegaan.
Wij hebben wel vaker gezegd : Denk eraan op die plek lijkt het wat dun te worden en dat was dan in de hoeken,en dan werd er wel wat aan gedaan.
Maar de bodem was ook nog nooit zo slecht op deze plekken.
Harry72 schreef:Wij hielden de bodem al in de gaten.
De onderlaag is de oude bodem en die was spekglad, die bodem hebben ze vlak gemaakt en aangedrukt.
Daar over heen hebben ze toen een nieuwe bodem gelegd , en die is aan de dunne kant en wil niet hechten. En zo als nu eigenlijk blijkt is er denk ik ook wat mis gegaan met bak slepen.
Anders kan er niet in het midden 20-25 cm liggen en aan de kanten maar amper 5 cm.
xxCYNNxx schreef:Die bordjes zijn leuk, maar zeker niet rechtsgeldig; als er door nalatigheid van de stal/manege een ongeluk gebeurt, zijn ze gewoon aansprakelijk. Al hangt er om de meter zo'n bordje.
Je geeft echter wel toe dat je al wist dat de bodem niet goed meer was, dus met die wetenschap gaat, lijkt mij, ook een stukje eigen verantwoordelijkheid meespelen.
Maar een jurist zal je daar een beter antwoord op kunnen geven dan wij hier op Bokt.
Voor nu, als totale leek, zou ik zeggen; beide zijn gedeeltelijk aansprakelijk; jij omdat je wist dat de bodem niet jovel meer was. Maar omdat je dit wel meerdere keren hebt aangekaart, heeft ook stalhouder verantwoordelijkheid; immers wist die er ook van, maar deed er te weinig aan.
Maar dat zeg ik; ik ben een leek op dat gebied, dus informeer bij een jurist of rechtsbijstand. Die zal je een beter antwoord kunnen geven.