stokmaat in paspoort pony klopt niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

stokmaat in paspoort pony klopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 13:49

Vandaag liet ik de pony van mijn dochter meten. Hij wordt dit jaar 5 (of is dit al volgens de regels van de KNHS)

Toen we hem kochten in november stond in de advertentie 1.47,5. Daardoor hebben we niet erg op de stokmaat gelet. Dochter past er nog prima op. Ze is niet zo groot en zal ook niet zo lang worden.

Ik zag onlangs in het paspoort zijn metingen staan:
Meting in 2018 zegt 1.46
Meting in 2019 zegt 1.45

Dat is al raar want terugmeten in het paspoort mag officieel niet.
Dus vandaag bij de ponymeter, zei ik al dat ik wel dacht ik dat hij vast niet groter zou zijn dan die 1.45 dan.
Hij begon te meten en toen hij naar mij keek, begreep ik meteen al dat hij zelfs die 1,45 niet gaat halen.
Hij blijkt 1,42.
Nou zei ik laatst al tegen mij dochter dat ik me afvroeg of ze een groeispurt had gehad ofzo. Haar vorige pony was 1,46 en dat zou voor de toekomst prima blijven passen.
Deze 1,42 past voor nu goed maar het is maar de vraag hoe dat over een jaar of 2 is en dat is best even slikken. Voor haar en voor mij.
Ik heb de filmpjes en foto's van november teruggekeken maar daarop valt het echt niet op.

Buiten dat ik er enorm van baal (we waren nooit naar de pony gaan kijken als we hadden geweten dat hij 1.42 was. En we hebben ook een prijs betaalt voor een pony in de grote D maat) hebben we nu dus het probleem van het terugmeten in het paspoort.

De meter kon nu niet 1.45 in het paspoort gaan zetten met zijn handtekening, dat wilde ik zelf ook niet. Hij gaat nu maandag de KNHS bellen. Waarschijnlijk moeten wij nu richting Ermelo om daar een hermeting te laten doen.
Apart is het wel; zeker dat er al teruggemeten is de afgelopen jaren.
Iemand van jullie hier ervaring mee? Moet je dan idd voor een nieuwe meting naar de KNHS zelf?

anjali

Re: stokmaat in paspoort pony klopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:13

Hij is en blijft in de D-maat.Dus wat dat betreft zie ik geen probleem.Ben je wel blij met de pony? Want dat is toch het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:19

Heeeeel eerlijk, wat is er mis met de 3 cm? Volgens mij moet je tegenwoordig tot het 8ste jaar bij de pony's ieder jaar je pony laten meten bij de KNHS (of een aangewezen locatie hiervoor). Dit is volgens mij per dit jaar of volgend jaar verplicht geworden, of dit was het al. Ik heb dit in ieder geval laatst gelezen!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 14:20

Ja hoor superblij. Daarom hoop ik ook dat mijn dochter er niet alsnog vanaf groeit. Hij heeft een geweldig karakter en gaat nergens heen ;-)
Ik verbaas me alleen wel enorm over de gang van zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:24

Koekie73 schreef:
Ja hoor superblij. Daarom hoop ik ook dat mijn dochter er niet alsnog vanaf groeit. Hij heeft een geweldig karakter en gaat nergens heen ;-)
Ik verbaas me alleen wel enorm over de gang van zaken.

Ik denk dat het uitgroeien wel mee valt. Ik pas met 170 ook nog prima op een kleine D-pony. Het gebeurt wel vaker dat een paard of pony word verkocht met een bepaalde stokmaat en uit eindelijk blijkt dat dit anders is. Is mij helaas ook overkomen. Voor mij geen ramp, want ik zal toch tussen de paarden moeten starten.

Ik zou gewoon de KNHS even bellen hoe het zit met opmeten voor paspoort en of het mogelijk is dit aan te passen naar een lagere maat.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 14:27

@marije als je er vanuit gaat dat je een pony van 1,47 koopt is dat nogal een verschil met 1.42? Een pony in de eindmaat is een stuk gewilder. Maar helemaal mee eens; dat doet er nu voor ons niet toe. Het maakte echter wel dat we even niet wisten wat we er van moesten vinden.

Het klopt dat je jaarlijks moet meten tot de pony 8 jaar is, vandaar dat we dat vandaag ook weer lieten doen. Dit moet nl vóór 1 april als je wilt starten.

Het probleem is dat er niet terug gemeten mag worden (inzet paspoort!) en dat dat wel gedaan is; hij was in 2018 1.46 en het jaar daarna 1.45; beide jaren door dezelfde meter. Dat mag niet zo geregistreerd worden in het paspoort (maar is wel gedaan) Hij is dus nu in 2020 gemeten en blijk nog kleiner, nl 1,42. Dat betekent dat we zijn lengte niet kunnen registreren nu en we moeten horen van de KNHS wat te doen. Wat waarschijnlijk betekent dat we met hem naar Ermelo moeten om daar een hermeting te doen. En ik vroeg me dus af of iemand hier ervaring mee heeft?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:35

Het is apart in elk geval. Er is misschien mondeling iets afgesproken met de meter, want gemeten op die maten is hij niet als hij nu 1.42m is.
Verder kun je je afvragen of het wel dezelfde pony is...
In elk geval slordig.

Ik heb zelf een paard waarvan de aftekeningen en kruintjes op haar paspoorttekening niet kloppen, maar geen hond die er wat van maakt. Niet bij waar ze geregistreerd staat en de dierenarts zegt ook dat het niet uitmaakt. Beide zeggen dat de chip doorslaggevend is. Je gaat je toch echt afvragen waarom ze nog een en ander in paspoorten zetten dan.... ik heb haar niet nagemeten, maar het zal me niet verbazen als ze ook minstens 5 cm kleiner is dan wat er in staat...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:42

In verkoopadvertenties kloppen de opgegeven stokmaten in elk geval nooit.In de meeste gevallen,als het om een pony gaat, is de pony veel kleiner dan dan vermeld was.Veel verkopers kunnen hun eigen paard\pony niet beschrijven.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 14:54

@lusitana nou ja dat inderdaad; heel apart en je vraagt je af hoe dit gegaan is. Ik bedoel, als hij eerst op ijzertjes stond dan hadden ze er ook 1 cm af moeten halen en kan hij niet het jaar daarop ineens kleiner geregistreerd worden.
Het irriteert me geloof ik vooral dat het weer gedoe geeft.

En wat @anjali zegt is natuurlijk ook zo. Maten (en ook andere gegevens) kloppen maar zelden in advertenties. Als ik 147,5 voor een D zie staan geloof ik het al meteen niet. Het maakt ook niet uit, dochter gaat niet FEI rijden ofzo. Toch kan het wel problemen opleveren als het pp gecontroleerd wordt. Toevallig had dochter dat afgelopen zomer; dat de paspoorten door de jury helemaal uitgeplozen werden voor het begin van de proef. Had ik nog niet meegemaakt in de B dressuur.
We gaan het nu dus maar meteen oplossen. Degene waar ik de pony heb laten meten vertrouw ik 100% en ik heb natuurlijk gewoon mee kunnen kijken. Meer dan 1.42 heeft die vorige meter er toch echt niet van kunnen maken dus 1.46 en 1.45 is toch knap ;-) Zal wel gebeurd zijn in overleg omdat dat beter verkoopt. Niet netjes wat mij betreft, maar uiteraard weet ik dat het gebeurt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:21

Ik snap je punt. Een grote d pony heb je voor betaald en die liggen qua prijzen ook echt hoger dan kleinere d pony's.
Ponys rond de 140, 142 zijn moeilijker om te verkopen ook.

Je zult naar de hermeting moeten en zal de vorige meter een waarschuwing krijgen maar meer dan dat word het niet. Ook kun je dit niet terug koppelen naar de verkopers. Het is geen verborgen gebrek.

Wel balen zeker in dit verschil doet dat veel

Anjali nooit is een groot woord.
Mijne kloppen absoluut bied er enkele aan met gemeten stokmaat en je bent welkom om dit precies na te meten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:31

In mijn ponytijd ging ik ook met meetlat bij een pony kijken, is dat niet meer gebruikelijk? Altijd zelf nameten. Maar heel vervelend dat er gefraudeerd is, zeker als het zo'n leuk diertje is.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 15:34

Had ik ook moeten doen @marcoborsato. Zo simpel is het.
Hij gaat niet weg, dus ik heb er niet zoveel aan om te gaan 'zeuren' bij de verkopers. Ik ga ook geen geld terugkrijgen, ook al vind ik wel dat ik nu teveel heb betaald. Had ik toch zelf beter op moeten opletten.

Beestje is qua karakter goud waard dus hij gaat sowieso nergens heen. Ik denk dat ik dochter een klap met de hamer geef als ze nog veel gaat groeien :D :D :D (grapje he, voordat ik heel bokt over me heen krijg ;-))

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:43

Hangt er ook vanaf in welke situatie ze meten. Heb een gehad die thuis amper de 1,59 haalde met ijzers en op de kliniek met keuren was die 1,62m, ook 3 cm verschil. Bij een paard maakt het minder uit, maar wat ze uithalen om pony's er in te meten kunnen ze dus ook in de andere richting om hem gunstiger te laten overkomen voor verkoop.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:45

Maar er zijn wel ponies van 1.40 die veel sterker zijn en meer gewicht kunnen dragen dan een andere van 1.48.Er is wel een tijd geweest dat ponies groter dan 1.48 en kleiner dan 1.58 heel goedkoop waren omdat dat zogenaamde tussenmaatjes waren en dat je er niet meer mee bij de ponies mocht uitkomen.Soms gingen mensen heel kort bekappen of knoeien met hoefijzers om zodoende onder de 1.48 gemeten te worden.Een tijd daarvoor was het zelfs maar 1.47,5 meen ik .Een grotere pony heeft misschien wel voordeel met springen, maar voor dressuur maakt het toch niet veel uit.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:49

Is de pony bij de klinische keuring niet nagemeten eigenlijk? Heb zowel een E-pony verkocht als gekocht deze zomer en bij beiden kwam er een meetstok aan te pas.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 16:02

@simbaa nee hij is idd niet gemeten bij de keuring. Ik zal straks eens kijken welke stokmaat er op het keuringsrapport staat :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 05:10

Ik meet tegenwoordig elke pony waar we gaan kijken na.
Heb al heel wat mismetingen van de verkoper meegemaakt (Is ze echt 1.48 en niet groter, ja hoor. Kom je aan 1.51. In de advertentie staat, groeit uit tot mooie D maat van 1.46, vraaqt na hoe groot deze 4 jarige nu is, 1.41, kom je aan 1.39. Plus 7 cm is wel erg whisfull thinkin).

Maar goed, officieel gemeten en in het paspoort zou je toch in ieder geval qua minimale maat zekerheid moeten geven.
Ik zou ook vreselijk balen want een pony van net 1.40 of tegen de eindmaat aan lopend, ook al is het maar een paar cm maakt een groot verschil.

Maar evt. claimen bij verkoper wordt lastig ben ik bang omdat pony officieel gemeten was.
Tja en of de KNHS het boetekleed aantrekt..... denk het niet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 07:58

Misschien hebben ze die 1.45 wel gemeten met gloednieuwe ijzers, paar puntjes eronder? Hoofd wat omlaag?

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 08:49

Oakland1990 schreef:
Hangt er ook vanaf in welke situatie ze meten. Heb een gehad die thuis amper de 1,59 haalde met ijzers en op de kliniek met keuren was die 1,62m, ook 3 cm verschil. Bij een paard maakt het minder uit, maar wat ze uithalen om pony's er in te meten kunnen ze dus ook in de andere richting om hem gunstiger te laten overkomen voor verkoop.

Idd 3 cm variatie is niet raar:
Bij stress (b.v. vreemd terrein) maken ze zich groter t.l.v. volkomen relaxed.
Voor of na inspanning heeft ook invloed. Na een uur rijden kan zo weer 2 cm lager uitvallen.

Vroeguh :) toen de dienstplicht nog bestond, probeerden echt lange kerels boven de bovengrens uit te komen door tot heel kort voor de meting geheel gestrekt te blijven liggen. Scheelde echt een paar cm t.o.v. de hele dag al rechtop staan/lopen. Nou lopen pony's natuurlijk niet rechtop, maar er zijn echt factoren om de stokmaat legaal te beïnvloeden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:05

Heb alleen ervaringen met meten aan huis, maar bij ons was er dan niet geknoeid met de stokmaat. Kan me voorstellen dat je er door teleurgesteld bent, hoger in de D-maat is idd gewilder en betaal je voor. Ik zou het zeker nog aankaarten bij de verkoper, niet netjes! Ik denk dat het voor de groei van je dochter niet veel doet die paar centimeter, maar het is meer een verkoopverhaal. 1.47 doet het beter dan 1.42, of ze er snel uitgroeit weet je nooit. Wij hebben een 1.43, maar heeft best wel lijf, 1.47 en smal is dan wellicht kleiner ogend wanneer je er op zit. Mij gaat het meer om karakter, dan de paar centimeter, maar begrijp het verkooptechnisch best, niet cool..

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:52

MarcoBorsato schreef:
In mijn ponytijd ging ik ook met meetlat bij een pony kijken, is dat niet meer gebruikelijk? Altijd zelf nameten. Maar heel vervelend dat er gefraudeerd is, zeker als het zo'n leuk diertje is.

Als de stokmaat die in het paspoort staat door een erkende KNHS meter gedaan is, ga je dat bij aankoop toch niet nameten. Dan ga je er toch van uit dat dat klopt? Dat hij nu kleiner blijkt te zijn is wel heel vreemd, wat dus betekent dat de vorige meter niet juist gehandeld heeft, oftewel gefraudeerd ws in opdracht van de eigenaar.
Wedstrijd pony's moeten ieder jaar van de KNHS tot hun achtste gemeten worden, en dat is altijd al zo geweest, dus niet iets van de laatste jaren.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:54

Ik heb er ook nooit over nagedacht ze na te meten idd. Er zijn een aantal meet momenten die officieel door een KNHS meter gedaan worden idd tot hun 8ste, ik zou eigenlijk ook niet over nameten nadenken. Ja, soms wanneer je twijfelt of ze nog net in de D maat vallen of toch iets groter geworden zijn na hun 8ste, maar dat is meer voor jezelf, dat wordt niet meer nagemeten met wedstrijden, tenzij je internationaal rijd nu net nieuw, maar dat zouden mijn meiden graag willen, haha, maar geen realiteit. Maar eigenlijk niet of ze toch kleiner zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:08

pillow schreef:
MarcoBorsato schreef:

Als de stokmaat die in het paspoort staat door een erkende KNHS meter gedaan is, ga je dat bij aankoop toch niet nameten. Dan ga je er toch van uit dat dat klopt? Dat hij nu kleiner blijkt te zijn is wel heel vreemd, wat dus betekent dat de vorige meter niet juist gehandeld heeft, oftewel gefraudeerd ws in opdracht van de eigenaar.
Wedstrijd pony's moeten ieder jaar van de KNHS tot hun achtste gemeten worden, en dat is altijd al zo geweest, dus niet iets van de laatste jaren.

Oh wel hoor, we zijn toen bij zoveel pony's geweest waarbij het niet klopte. Paarden idem dito trouwens.

Uiteindelijk ben ik gestart met een paard van 1,57 maar heeft de meter er 1,56 van gemaakt zodat ik bij de pony's kon. Valiant was 9 of 10 dus hij werd niet meer nagemeten. Uiteindelijk tot de M+ gekomen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:18

Maar dat is in jouw voordeel geweest, ik hoor regelmatig dat ze wat kleiner opgeschreven worden om nog in een klasse mee te doen, maar andersom, groter maken, heb ik nog niet gehoord.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:22

Staat hij heel anders op z'n hoeven dan ten tijde van de aankoop? Had hij erg hoge hielen? Nu zou dat ook niet zó veel verschil moeten maken, maar misschien in combinatie met groter maken uit spanning op vreemd terrein.