Ik zie "mijn paard" niet meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emerson

Ik zie "mijn paard" niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 20:38

Met heel veel verdriet heb ik de volgende woorden geschreven. Ik open dit topic en ik deel mijn verhaal om het van mij af te schrijven, maar ook omdat ik hoop dat iemand mij in deze situatie (al dan niet op juridische wijze) kan adviseren. Het is een lang verhaal wat ik zo kort mogelijk heb geprobeerd samen te vatten. Het kan zijn dat ik cruciale punten vergeet. Ik zal proberen om eventuele vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Zes jaar geleden kreeg ik een paard. Ik krijg te horen dat het paard (nog) niet op mijn naam kan worden gezet, omdat ik toen nog minderjarig was. Ik en de gever van het paard zetten een handtekening onder een, door de gever, opgesteld schrift, waarin staat dat het paard wordt verkocht als er niet meer (naar behoren) voor gezorgd kan worden. Ik ben nog jong en de bedoeling is, dat wanneer ik een baan heb, ik de volledige (financiële) zorg voor het paard ga dragen.

Echter word ik (eindelijk en met reden) uit huis geplaatst. Ik ben bang dat het paard wordt verkocht, maar de gever verzekerd mij ervan het paard te houden. Ik kom op een groep terecht en met mijn verloven ben ik om de week bij de gever en gaan wij naar het paard. Paard staat op een andere stal, waar het hooguit twee uur per dag buiten komt. Ik heb aan de gever, welke geen verstand heeft van paarden, uitgelegd dat dit niet de bedoeling is en de gever geeft aan te kijken naar een andere stalling. Dit gebeurt niet.

Ik kom op kamers terecht. Ik vind een vaste baan. Ik meld mij aan voor een studie. Ik bereken of het haalbaar is om een paard te houden. De gever zegt een vangnet te willen zijn voor onvoorziene dierenartskosten en geeft een akkoord af. Ik kijk voor een stalling en ik vind er één in de buurt van ons beiden, zodat de gever ook op elk moment langs kan komen als de gever dat wilt. Er wordt een datum geprikt, de huur wordt een maand van te voren betaald, de trailer geregeld, maar dan komt de gever niet opdagen op de afgesproken tijd en plek. Ik zoek contact. Na een week krijg ik te horen dat de gever van gedachten is veranderd. De gever wilt niet dat ik mijn geld verspil aan een paard. Er is geen ruimte voor een gesprek.

In die tijd ben ik niet meer welkom op de huidige stal, omdat ik meermaals mijn ongenoegen heb geuit, waardoor er (begrijpelijk) door de staleigenaar is gezegd dat ik dan maar moet vertrekken. De gever weet dit. Ik zie mijn paard niet meer. Mijn vriendin gaat mijn paard verzorgen. Ik probeer met de gever het gesprek aan te gaan. De gever is een (aangetrouwd) familielid en de rest van de familie geeft aan het met mij eens te zijn, wat zorgt voor spanningen onderling.

Na aankoop voelde ik al dat mijn paard wat mankeerde. De gever gaf aan dit uit te hebben gezocht, maar dit bleek niet waar te zijn. Van mijn vriendin krijg ik te horen dat na jaren aandringen, zelfs door de staleigenaar welke (in mijn ogen) niet diervriendelijk met mijn paard om gaat, er een dierenarts is gekomen. Mijn paard heeft al die tijd al artrose in de knieën, beschadigingen in de rug- en nekwervels, een peesblessure welke niet (juist) is hersteld en mok, terwijl het paard destijds nog in een paddock werd gezet, welke vol met water stond. De gever weigert het paard hiervoor te laten behandelen. Ik stel voor de rekeningen te betalen, maar de dierenarts welke ik bel wordt afgezegd als ik het erf verlaat. Het doet mij zo veel pijn dat ik het contact met de gever verbreek. Het contact met mijn andere familieleden is dan al verbroken, omwille van de reden waarvoor ik uit huis ben geplaatst.

Ik heb mijn paard al twee jaar niet gezien, maar ik kan het niet loslaten. Ik rijd elke week langs de paddock waar ik paarden in zie staan, maar ik heb mijn paard sindsdien niet meer gezien. Mijn vriendin is een jaar geleden ook gestopt met de verzorging, omdat het haar zo erg raakte dat haar studie en werk er onder begonnen te leiden. Dit neem ik haar ook absoluut niet kwalijk, ondanks dat ze zich nog steeds schuldig naar mij voelt.

Ik heb tegen de gever gezegd, welke het contact naar eigen zeggen weer wilt herstellen, dat ik alleen open sta voor contact als de situatie (is) veranderd. Ik houd de gever verantwoordelijk voor het leed dat mijn paard heeft (gehad) en ik hierdoor ook. Ik heb zelf een chronische posttraumatische stressstoornis en de gever weet hoe belangrijk dit paard voor mij is en altijd zal zijn.

De gever heeft overigens geen verstand van paarden en had hiervoor ook geen enkele ervaring op het gebied van paarden. Als de gever op de stal was dan was dat voornamelijk om te ouwehoéren met de staleigenaar. Het paard is ook een tijd (deels) bekostigd door een ander door een gebrek aan geld. Ik heb zelf ook al twee jaar terug aangegeven dat ik wil dat het paard verkocht wordt, omdat het hier (in mijn ogen) niet goed wordt verzorgd. Aan het einde van de dag wil ik het beste voor het paard, ook als dat betekent dat ik het paard niet meer kan zien...

Aanvulling: Ik heb ook contact opgenomen met een programma als de De Rijdende Rechter, maar de gever wilde hier (begrijpelijk) niet aan mee werken. Ook heb ik contact gehad met de dierenbescherming, maar zij gaven aan dat ze niet langs gaan als het paard eten, drinken en beschutting heeft. Ik heb mij ook verdiept in een aantal paardenzaken, maar als het goed is wordt degene die de laatste periode de onderhoudskosten heeft betaald als eigenaar gezien en dat ben ik niet.

In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal als je tot zover bent gekomen.
Laatst bijgewerkt door Emerson op 23-02-20 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

DiantaM

Re: Ik zie "mijn paard" niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:41

Ik mis wel wat cruciale informatie. Hoe is het paard 6 jaar geleden in jouw bezit gekomen?

Emerson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 20:44

DiantaM schreef:
Ik mis wel wat cruciale informatie. Hoe is het paard 6 jaar geleden in jouw bezit gekomen?

De gever heeft het paard voor mij gekocht.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:47

Wie heeft al deze tijd de onderhoudskosten gedragen en wiens naam staat vermeld op het koopcontract?

Emerson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 20:49

Mars schreef:
Wie heeft al deze tijd de onderhoudskosten gedragen en wiens naam staat vermeld op het koopcontract?

Ik kan mij geen koopcontract herinneren. De gever heeft (vaak) de maandelijkse kosten voor de stalling betaald.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:58

Oké, dus als ik het goed begrijp het een familielid (de gever) een paard (voor jou) gekocht en alle kosten hiervoor betaald.

En omdat je de stalling niet goed vond moest het paard naar een andere stal verhuizen en dit heeft de gever op het laatste moment af gezegd.

En toen kwam je er achter dat het paard medisch niet in orde was en daar werd niks aan gedaan.

En nu wil je dat het paard word verkocht, omdat het niet goed word verzorgd.

Maar als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk nooit echt jouw paard geweest en heb je het paard dus ook al 2 jaar niet gezien?

Emerson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 21:02

Elise_0o schreef:
Oké, dus als ik het goed begrijp het een familielid (de gever) een paard (voor jou) gekocht en alle kosten hiervoor betaald.

En omdat je de stalling niet goed vond moest het paard naar een andere stal verhuizen en dit heeft de gever op het laatste moment af gezegd.

En toen kwam je er achter dat het paard medisch niet in orde was en daar werd niks aan gedaan.

Maar als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk nooit echt jouw paard geweest en heb je het paard dus ook al 2 jaar niet gezien?

Het paard is aan mij gegeven. Dan is het toch mijn paard of redeneer ik dat te makkelijk?

Ik wil dat er goed voor het paard wordt gezorgd. Of dat bij de gever, bij mij of bij een nieuwe eigenaar is maakt mij niet uit.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:03

Elise_0o schreef:

Hoe zit het dan met dat schrift waar ze beide een handtekening onder hebben gezet? Dat is toch bindend lijkt me?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:05

Lastige en vooral vervelende situatie wat ik zo lees.

Jullie hebben samen iets ondertekend en dat is volgens mij bindend. Wat staat er in dat schrift wat je hebt ondertekend?

Je kan altijd gratis het Juridisch Loket bellen voor advies trouwens.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:06

Och meis, wat een ellende. Maar ik denk dat je weinig kunt. Je naam staat nergens, je hebt de kosten niet betaald. Er zijn jou veel toezeggingen gedaan maar je hebt niks gehad.
Ik ga even hard zijn, maar vergeet dit paard. Dit ga je niet winnen. Hoe moeilijk, hard en oneerlijk dit ook is, op papier staat niks dus je hebt ook niks. Hele, hele zure les voor je, en ik voel met je mee. Maar dit is geen zaak nu, zoals de rijdende rechter ook al zegt.
Sterkte.
Laatst bijgewerkt door Storm op 23-02-20 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:11

Is het ook bindend als het ondertekend is door een minderjarige en zonder dat er een ouder of verzorger aanwezig is geweest die toestemming gaf?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:12

Maar doordat je zelf zegt dat je aan de gever hebt gevraagd het paard te verkopen, geef je daarmee eigenlijk zelf niet mee aan dat je die persoon als eigenaar ziet?

Wat staat er precies in het opgestelde document? Dat je in alle jaren daarna niet bent overgegaan met het betalen van de kosten maakt dat je denk ik minder sterk staat.

Ik zou dit helemaal los proberen te laten, je hebt het paard ook al 2 jaar niet meer gezien. Het levert je veel stress en ellende op waar je waarschijnlijk weinig mee gaat winnen.

Emerson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 21:16

KarmaWitch schreef:
Lastige en vooral vervelende situatie wat ik zo lees.

Jullie hebben samen iets ondertekend en dat is volgens mij bindend. Wat staat er in dat schrift wat je hebt ondertekend?

Je kan altijd gratis het Juridisch Loket bellen voor advies trouwens.

De gever heeft het schrift. Ik weet niet meer zeker wat er in stond, omdat het al zo lang geleden is. Het kwam er op neer dat het paard voor mij werd gekocht en dat ik er (goed) voor moest zorgen. Als ik dit niet zou doen en de gever hierdoor voor (de financiële kosten van) het paard, dan zou het paard worden verkocht.

Emerson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 21:18

Storm schreef:
Och meis, wat een ellende. Maar ik denk dat je weinig kunt. Je naam staat nergens, je hebt de kosten niet betaald. Er zijn jouw veel toezeggingen gedaan maar je hebt niks gehad.
Ik ga even hard zijn, maar vergeet dit paard. Dit ga je niet winnen. Hoe moeilijk, hard en oneerlijk dit ook is, op papier staat niks dus je hebt ook niks. Hele, hele zure les voor je, en ik voel met je mee. Maar dit is geen zaak nu, zoals de rijdende rechter ook al zegt.
Sterkte.

Ik ben er ook bang voor. In ieder geval bedankt voor je lieve reactie!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:18

Eens met bovenstaande. Je hebt niks om je gelijk mee te halen. Heb je een kopie van die overeenkomst dat het paard voor jou is als je meerderjarig bent? Of wat staat er precies in?
Als je die niet hebt dan heb je niks. De gever heeft altijd de onderhoudskosten betaald dus er is niks wat jij kan gebruiken als bewijs dat het paard van jou is.

Emerson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 21:18

Elise_0o schreef:
Is het ook bindend als het ondertekend is door een minderjarige en zonder dat er een ouder of verzorger aanwezig is geweest die toestemming gaf?

Mijn moeder heeft hier mondelinge toestemming voor gegeven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:18

Als je het document niet meer hebt heb je volgens mij geen poot om op te staan. Zelfs als je naar het gerecht zou gaan kan de gever makkelijk zeggen dat dat nooit bestaan heeft. En ik weet dat een mondelinge afspraak ook bindend is maar bewijs het maar eens.. Kost je enorm veel tijd en vooral ook geld als je de gever juridisch wilt aanpakken met maar een kleine kans op succes.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:19

Hoe ik het lees: ( en ik zal wel weer onaardig overkomen, dat bedoel ik niet zo, maar even feitelijk gezien )

Iemand koopt een paard voor jou.
Iemand betaald 6 jaar lang alle kosten voor jou.

( Dat vind ik heel, heel erg aardig)

Terwijl diegene dat doet:
- Maak jij ruzie met de stalhouder, waar diegene last van heeft.
- Zorgt dit voor spanningen in de familie waar diegene last van heeft.
-Jij hebt een mening over hoe het paard waar je nooit komt medisch behandeld moet worden.
- Jij wil bepalen dat het paard, wat iemand anders betaald, verkocht word.
-Jij schakelt DB en rijdende rechter in.

( Dat vind ik allemaal niet zo aardig eigenlijk... )

En nu:

-Jij verbreekt het contact.
- Jij wil alleen contact als jij mag bepalen hoe het met het paard( wat je niet betaald en 2 jaar niet hebt gezien) gaat.

Ik denk, dat jij niet in de positie bent om eisen te stellen. En eigenlijk, vind ik je ook best wel ondankbaar klinken :o .
Als je dit nog wil lijmen, zou ik niet eisen gaan stellen zoals je nu doet, maar je excuses aanbieden :)

En als je dat niet wil, moet je doen zoals het hoort: alles zelf betalen, want dan heb je er wat over te zeggen :)

Emerson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 21:22

cobiie schreef:
Maar doordat je zelf zegt dat je aan de gever hebt gevraagd het paard te verkopen, geef je daarmee eigenlijk zelf niet mee aan dat je die persoon als eigenaar ziet?

Wat staat er precies in het opgestelde document? Dat je in alle jaren daarna niet bent overgegaan met het betalen van de kosten maakt dat je denk ik minder sterk staat.

Ik zou dit helemaal los proberen te laten, je hebt het paard ook al 2 jaar niet meer gezien. Het levert je veel stress en ellende op waar je waarschijnlijk weinig mee gaat winnen.

Ho, ho. Ik wilde overgaan tot betaling, maar dit mocht ik niet van de gever en het geld dat ik gaf, werd zo weer terug gegeven. Ik heb geschreven dat ik geen maandelijkse kosten aan stalling heb betaald, dat wil niet zeggen dat ik de overige kosten niet heb betaald, bijvoorbeeld de aanschaf van het harnachement.

Emerson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 21:23

troi schreef:
Als je het document niet meer hebt heb je volgens mij geen poot om op te staan. Zelfs als je naar het gerecht zou gaan kan de gever makkelijk zeggen dat dat nooit bestaan heeft. En ik weet dat een mondelinge afspraak ook bindend is maar bewijs het maar eens.. Kost je enorm veel tijd en vooral ook geld als je de gever juridisch wilt aanpakken met maar een kleine kans op succes.

Ik ben er ook bang voor. In ieder geval bedankt voor je reactie.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:25

Wat een verdrietig verhaal.
Ik snap dat je het moeilijk vindt om los te laten maar dat is het enige wat je kunt doen om door te gaan en een stapje verder te komen met je leven.
Eigenlijk doet het er nu niet meer toe of jij eigenaar bent (dat denk ik niet) of niet. Het paard is niet meer in beeld, Als ik hoor wat het mankeert denk ik dat het of is verkocht of is ingeslapen.
Wat zou je willen?
Leren loslaten of precies weten wat er met het paard is gebeurd? of beide?
Je hebt een lieve vriendin, koester haar en zorg dat ze zich niet schuldig meer voelt.
Heb je professionele hulp waar je mee kunt praten? het klinkt alsof jouw leven tot nu toe niet gemakkelijk is geweest. :(:)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:26

Storm schreef:
Och meis, wat een ellende. Maar ik denk dat je weinig kunt. Je naam staat nergens, je hebt de kosten niet betaald. Er zijn jou veel toezeggingen gedaan maar je hebt niks gehad.
Sterkte.

Ik ga hierin mee, en ook wens ik je veel sterkte :(:)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:29

Emerson schreef:
cobiie schreef:

Ho, ho. Ik wilde overgaan tot betaling, maar dit mocht ik niet van de gever en het geld dat ik gaf, werd zo weer terug gegeven. Ik heb geschreven dat ik geen maandelijkse kosten aan stalling heb betaald, dat wil niet zeggen dat ik de overige kosten niet heb betaald, bijvoorbeeld de aanschaf van het harnachement.

Ho, dan is mijn post ook anders :) . Dit las ik niet uit je OP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:32

Gezien dit account is aangemaakt met een schaduwaccount die inmiddels is geblokkeerd plaats ik hier een slotje.