Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ikke schreef:Eerst wegen dan kopen, zeker bij de wat oudere trailers.
Bij voorkeur ga je voor een trailer met 2400kg spec. Dit kun je checken met het kenteken op http://www.rdw.nl.
Laat je niks op de mouw spelden over gewichten en regels; voor een tweepaards is ALTIJD B-E rijbewijs vereist en dan boeit het niet meer wat er op papier staat, het gaat er dan om dat de auto het daadwerkelijke gewicht van de trailer kan en mag trekken.
Link naar de FAQ: Rijbewijs BE
Hier staat alles wat je erover zou moeten weten.
Dit alles gezegd hebbende, succes met je zoektocht.
Elin_ schreef:BE is aanwezig. Auto mag 2200 kilo trekken.
Gaat om een klein fries en waarschijnlijk een E pony of klein paard.
Samen 1700?
Ik vraag me nu voornamelijk af welke merken fijn zijn. Onderhoudsvrij en waar we op moeten letten qua materiaal.

liekec schreef:Ik vind bockmann zelf erg fijn, mede omdat er zadelkamer in zit die je van buitenaf niet ziet, wat de kans op inbraak verkleint.
Daarnaast is het een erg degelijke trailer, die fijn achter de auto hangt en paard gaat er ook nog steeds fijn in.
Ik zou zelf altijd voor aluminium gaan, omdat het mij wat duurzamer lijkt en ik hoor dat polyester snel versplinterd bij een ongeluk bijvoorbeeld.
Maar dit is verder vanuit lekenperspectief, heb geen geruime ervaring met meerdere merken.
ikke schreef:Elin_ schreef:BE is aanwezig. Auto mag 2200 kilo trekken.
Samen 1700?
Ik vraag me nu voornamelijk af welke merken fijn zijn. Onderhoudsvrij en waar we op moeten letten qua materiaal.
Elke trailer heeft onderhoud nodig maar aluminium en polyester zijn wat meer hufterproof dan hout.
Let er wel op dat aluminium en ijzer elkaar niet zo leuk vinden en dat aluminium daar het slachtoffer van wordt (wegrotten); dit kun je herkennen aan de "bloemkolen" op het aluminium.
Los daarvan; ik zou ook Weijer in overweging nemen, naast Ifor Williams, Westfalia, Henra en, als je ze kunt vinden, Masta en Heja.
Elin_ schreef:ikke schreef:Elke trailer heeft onderhoud nodig maar aluminium en polyester zijn wat meer hufterproof dan hout.
Let er wel op dat aluminium en ijzer elkaar niet zo leuk vinden en dat aluminium daar het slachtoffer van wordt (wegrotten); dit kun je herkennen aan de "bloemkolen" op het aluminium.
Los daarvan; ik zou ook Weijer in overweging nemen, naast Ifor Williams, Westfalia, Henra en, als je ze kunt vinden, Masta en Heja.
En hoe voorkom ik ijzer en aluminium?
Elin_ schreef:En hoe voorkom ik ijzer en aluminium?

Elin_ schreef:ikke schreef:Eerst wegen dan kopen, zeker bij de wat oudere trailers.
Bij voorkeur ga je voor een trailer met 2400kg spec. Dit kun je checken met het kenteken op http://www.rdw.nl.
Laat je niks op de mouw spelden over gewichten en regels; voor een tweepaards is ALTIJD B-E rijbewijs vereist en dan boeit het niet meer wat er op papier staat, het gaat er dan om dat de auto het daadwerkelijke gewicht van de trailer kan en mag trekken.
Bedankt voor je tip!
BE is aanwezig. Auto mag 2200 kilo trekken.
Samen 1700?

renee16 schreef:Elin_"
[quote="ikke schreef:Eerst wegen dan kopen, zeker bij de wat oudere trailers.
Bedankt voor je tip!
BE is aanwezig. Auto mag 2200 kilo trekken.
Samen 1700?

Elin_ schreef:Ik heb de volgende op het oog:
1. Bockman (856 kilo uit 2012) met aluminium vloer €4500
2. Atec olympialine (740 kilo uit 2002) van polyester. Vloer? €3250
3. Cheval Liberté (750 kilo uit 2009) aluminium vloer. Rest? €3395
4. Humbaur Rapid (850 kilo uit 2005) aluminium vloer. Rest? €3495
Bockman heb ik genoeg over gelezen. Atec ook. Alleen de overige 2 merken ken ik niet goed, terwijl de cheval Liberté er erg goed uit ziet. (-)
Blussem schreef:cheval Liberté zal ik laten staan. Hoor zelf wat mínder goede verhalen over en bij nieuw prijs zitten deze trailers ook doorgaans in een lagere prijs klasse. Voor mij gevoel is het meer een b-merk.
liekec schreef:Blussem schreef:cheval Liberté zal ik laten staan. Hoor zelf wat mínder goede verhalen over en bij nieuw prijs zitten deze trailers ook doorgaans in een lagere prijs klasse. Voor mij gevoel is het meer een b-merk.
Mee eens! Atec hoor ik zelf ontzettend veel slechte verhalen over, vooral de houten trailers rotten weg voor je er erg in hebt.
Humbaur is volgens mij wel prima!

liekec schreef:Blussem schreef:cheval Liberté zal ik laten staan. Hoor zelf wat mínder goede verhalen over en bij nieuw prijs zitten deze trailers ook doorgaans in een lagere prijs klasse. Voor mij gevoel is het meer een b-merk.
Mee eens! Atec hoor ik zelf ontzettend veel slechte verhalen over, vooral de houten trailers rotten weg voor je er erg in hebt.
Humbaur is volgens mij wel prima!
Myca schreef:Elin_ schreef:Ik heb de volgende op het oog:
1. Bockman (856 kilo uit 2012) met aluminium vloer €4500
2. Atec olympialine (740 kilo uit 2002) van polyester. Vloer? €3250
3. Cheval Liberté (750 kilo uit 2009) aluminium vloer. Rest? €3395
4. Humbaur Rapid (850 kilo uit 2005) aluminium vloer. Rest? €3495
Bockman heb ik genoeg over gelezen. Atec ook. Alleen de overige 2 merken ken ik niet goed, terwijl de cheval Liberté er erg goed uit ziet. (-)
Ik heb een Atec Olympialine, de 1,5p versie. Deze bevalt me prima.
Ik heb ook wel eens met de Humbaur Rapid 2p van een stalgenootje gereden, daar zat wat meer onderhoud aan. Van Cheval Liberte heb ik gehoord dat deze kwalitatief lichter is, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Als ik jouw lijstje zo zie zou ik voor de Bockman gaan.
Een Fries en een E-pony schat ik eerder in op 1200 a 1300kg.
Met wat je auto mag trekken zou je dan niet zwaarder dan 900kg aan lege trailer moeten gaan.
Als er een zadelkamer in zit moet je het gewicht wat je daar in stopt ook nog meenemen voor je max 2200kg, dan blijft er nog minder voor de trailer over.

Myca schreef:Ik zou ook nooit meer een houten trailer kopen. Mijn vorige trailer was een Humbaur Single, die zag er keurig uit en later bleek toch dat de bodem niet goed was. Sowieso zou ik een trailer regelmatig laten keuren, van welk materiaal dan ook.