Subaru Forester 92 kW / 125 PK geschikt als trekauto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caritas

Subaru Forester 92 kW / 125 PK geschikt als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 16:43

Ik heb een auto op het oog, een Subaru Forester uit 2000 van 92 kW / 125 PK/benzine. Hij mag 1500 geremd trekken en max kogeldruk van 75 kg. Kan ik daar een 1,5 paards trailer mee trekken en rijdt het ook fijn?
(Heb nu op dit moment helemaal geen trekauto dus doe alleen wedstrijden op stapafstand (<10 km enkele reis) en dat zijn er erg weinig dus)
Zou ook fijn zijn als iemand ervaring heeft met deze auto.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:54

Permanente vierwielaandrijving dus niet echt zuinig. Wel fantastische trekauto's. Voor een anderhalf paards trailer zijn trouwens veel auto's geschikt, ook de doorsnee middenklasser als Passat, Mondeo enz. Zie [TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Blussem

Re: Subaru Forester 92 kW / 125 PK geschikt als trekauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:10

Ik vind zelf het vermogen aan de lage kant maar 125pk. Mijn huidige trek auto heeft 140pk en ik zou echt niet minder willen hebben wil je goed in het verkeer mee kunnen komen met een zware trailer. Ik weet niet hoe koppel verloop is bij de auto maar de kans is groot dat je constant in een lage versnelling moet rijden vanwege het kleine motor blok met als gevolg hoge brandstof kosten.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:11

Mijn vader heeft een Forrester, maar een wat zwaardere die 2000 kg mag trekken. Ik vind het een hele fijne auto om in te rijden, veel power, snel, mooi en lekker veel ruimte. Maar ik trek mijn eigen 1,5 paardstrailer met een oude Mitsubishi Carisma 1.8 GDI... Stuk goedkoper, hahaha.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 17:18

Het is een automaat
Heb verder geen idee hoor, hiervoor hadden we (mijn vriend dan) een Volvo maar daar zaten zulke hoge reparatiekosten aan dat hij is gaan hemelen.
Qua verbruik zit die Subaru tussen de 1:9 en 1:13. Ik rij voornamelijk snelweg (zo'n 600 km in de week). En deze auto staat bij de garage waar ik vandaag was voor nieuwe bandjes voor m'n 205je (die ons al twee jaar achter elkaar naar het zuiden van Portugal heeft gebracht) . Verder stond er niet echt iets binnen mijn beperkte budget.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:24

Ik heb de zwaardere versie. Heerlijke auto. Qua verbruik zou ik er geen 600km per week mee willen rijden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:03

Met 30K per jaar zou ik naar een Mondeo diesel kijken. Of vergelijkbaar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:22

Als een Forester binnen je budget past, kun je wel ruim rondkijken. Ze zijn in vergelijking met andere auto's heel duur in aanschaf. Ik heb er ook wel voor rondgekeken want het zijn super auto's. Zeker om te trekken. Ik heb nu een Nissan X trail ook een superauto en een stuk goedkoper.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:23

Motorisch ook echt betrouwbaar, kortom heel blij mee!
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:24

ook niet de jongsten ;)
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 18:38

Zie trouwens dat ik een misrekening heb gemaakt (En nee, niet blond :D). Ik rij ongeveer 400 km in de week, ruim gerekend (van huis via stal naar werk en van werk via huis naar stal en weer terug naar huis. In het weekend natuurlijk niet.)
Qua budget, deze auto vragen ze 2250 voor en dat is mijn budget wel zo ongeveer. Van wat ik op internet lees, zijn dit wel betrouwbare auto's enzo maar ja... (en ik heb m'n 205je natuurlijk nog.)

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:58

Wij hebben nu onze 2de Subaru Legacy 2.5 uit 2003. Deze mag zelfs 1800 kg trekken. Wat ik wel merk is dat als ik er onze 2-paardstrailer achter hang met een paard en een C pony dat de auto zelf aan de lichte kant is. Totaal is de combi dan zo'n 1750 kilo schat ik. Trekken doet hij dit probleemloos. Alleen de bewegingen voel je in stuur. De onze heeft ook een low gear, naast de vierwielaandrijving. Dat geeft extra trekkracht bij lage snelheden. Heel handig bij modder en zwaar gewicht wegtrekken.
Benzine verbruik wordt je niet vrolijk van. Met de trailer en caravan bij een rustige rijstijl 1 op 7. Lange afstanden 1 op 10 en dan rijden we niet constant 130 km. Gelukkig zitten wij vlak bij Duitsland. Scheel op dit moment 26 cent de liter.
Motorisch ijzersterk. Onderhoud is wel erg prijzig, omdat de onderdelen duur zijn. De vorige heeft 325.000 km gelopen, maar was totaal los door een slechte monteur. Zoek dus een garage, die weet wat die doet. Het is een boxer motor en daar heeft niet iedereen verstand van.
Top trekauto, de onze.
Ze gebruiken de Forester niet voor niets in rally's naar het noorden en diverse politie- en legereenheden in diverse landen gebruiken ze ook.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:02

Kijk eens op www.gaspedaal.nl daar kun je ook onder uitgebreid zoeken de gewenste trekkracht invoeren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:10

Ik heb een 2004 forester 2.0 en zou niet meer anders willen :D

Hij mag 1500 trekken maar kan uit ervaring vertellen dat hij met 2500 ook geen enkel probleem heeft :=

Zuinig is hij niet. 1/9 met aanhanger en 1/11 als je alleen snelweg rijd tussen de 110-120.

Nee niet goedkoop in onderhoud maar de kwaliteit is bijna onverwoestbaar. De mijne heeft 250k op de teller en nog het originele fabrieks uitlaatsysteem eronder zitten. Komend voorjaar wordt die een keer vervangen maar dat mag met zo'n tellerstand wel :+

Het is geen hele zware auto dus beweging van de aanhanger voel je wel maar door de permanente 4x4 is en blijft de wegligging top.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 19:16

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:28

Caritas schreef:
Zie trouwens dat ik een misrekening heb gemaakt (En nee, niet blond :D). Ik rij ongeveer 400 km in de week, ruim gerekend (van huis via stal naar werk en van werk via huis naar stal en weer terug naar huis. In het weekend natuurlijk niet.)
Qua budget, deze auto vragen ze 2250 voor en dat is mijn budget wel zo ongeveer. Van wat ik op internet lees, zijn dit wel betrouwbare auto's enzo maar ja... (en ik heb m'n 205je natuurlijk nog.)

Ik heb er eentje gehad, uit 99, maar in dezelfde prijsklasse. Bleek van onder compleet weggerot, dus teruggebracht naar de verkoper. Verder erg fijne auto, maar ik zou wel een beetje oppassen met die prijs. Ik kon er vorig jaar geen vinden van 2000-3000 euro die niet stijf stond van de roest. De roestloze waren een stukje duurder.

Maar verder echt een topauto! Nog steeds jammer dat ie zo verrot was.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:31

Caritas schreef:
Waar ligt het omslagpunt om voor diesel te kiezen? Diesel is qua wegenbelasting wel véél duurder hè, per kwartaal.

Er zijn diverse sites waar je dat kunt berekenen, google (of bing of duckduckgo) maar eens. Meestal zo rond de 15-20 dkm per jaar. Diesel is zuiniger (o.a. omdat in een liter diesel meer energie zit dan in een liter benzine), maar het blok is zwaarder waardoor er een kans is dat een diesel uitvoering in een hogere gewichtscategorie zit voor de wegenbelasting. Als de benzine bijvoorbeeld 1280 kg leeggewicht heeft en de diesel 1340 kg maakt het niet uit. Maar bij 1310 vs 1370 kg scheelt het wel (de grens ligt steeds bij ..50 kg). Vanwege de andere motorkarakteristiek trekt een diesel over het algemeen net wat fijner dan een benzinemotor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:38

De accijns op diesel gaat per 2020 wel meer omhoog dan op benzine. En oude diesels worden fors duurder in de wegenbelasting. Dus wel handig om je berekening te maken op basis van 2020.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:30

safina schreef:
De accijns op diesel gaat per 2020 wel meer omhoog dan op benzine. En oude diesels worden fors duurder in de wegenbelasting. Dus wel handig om je berekening te maken op basis van 2020.

Ehm, ALLE Diesels krijgen te maken met die zogenaamde "fijnstofregeling"

Lijkt wel of ze er beleid op voeren. Eerst Diesel gewild maken en dan de kosten omhoog jagen, gelijk aan de wijze waarop ze LPG de nek omgedraaid hebben.

Blussem schreef:
Ik vind zelf het vermogen aan de lage kant maar 125pk. Mijn huidige trek auto heeft 140pk en ik zou echt niet minder willen hebben wil je goed in het verkeer mee kunnen komen met een zware trailer. Ik weet niet hoe koppel verloop is bij de auto maar de kans is groot dat je constant in een lage versnelling moet rijden vanwege het kleine motor blok met als gevolg hoge brandstof kosten.

Joh, de oude Disco liep (oeps!) 140 met ruim 2 ton aan de haak! Die trok ook maar 140pk uit z'n acht jochies. Ding woog zelf ook 2 ton.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:36

Ik had een forrester op LPG, ze drinken aardig wat en op die manier was het te betalen. Mocht 1500 trekken, door de vierwielaandrijving ging dat heel makkelijk.
Iedereen vertelde mij dat de forrester heel betrouwbaar was maar ik heb er enorm hoge reparatiekosten aan gehad, daarom heb ik de auto binnen een jaar ingeruild voor een Toyota.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:41

Ik zou een Ford overslaan als trekauto.

Ik heb er zelf een Mercedes C220 uit 2009 voor staan. Die mag 1800 kg trekken. Is diesel en automaat. Het is naast een prima trekauto ook een hele fijne gezinswagen voor lange afstanden. Ik rijd per jaar op dit moment tussen de 40k en 50k aan kilometers.

Het enige is dat je dan wel nog even moet sparen. Want in aanschaf zijn ze duurder dan 2250 piek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:42

Tsja, diesel wordt steeds minder aantrekkelijk...maar hoe onaantrekkelijk is deels afhankelijk van wat je koopt.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/voor ... ~a5eb60e3/

Een goed onderhouden Forrester is een van de betrouwbaarste autos die je kunt vinden. Maar de onderdelen zijn duur.

Ik zou voor een auto die maar net het gewicht kan trekken in ieder geval nooit een automaat willen. Als je dat überhaupt al wilt, een combinatie die maar net gaat...

Overigens hebben wij een proefrit gemaakt met beladen trailer. Vond de dealer helemaal niet raar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-19 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:44

SophievdV schreef:
Ik zou een Ford overslaan als trekauto.

Want?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:46

NAV schreef:
Ik had een forrester op LPG, ze drinken aardig wat en op die manier was het te betalen. Mocht 1500 trekken, door de vierwielaandrijving ging dat heel makkelijk.
Iedereen vertelde mij dat de forrester heel betrouwbaar was maar ik heb er enorm hoge reparatiekosten aan gehad, daarom heb ik de auto binnen een jaar ingeruild voor een Toyota.

Je krijgt elke auto afgetrapt en kapot, ook een Soepbarrel.
Ik had de Volvo binnen een maand bij de garage staan: drijfstanglagers eruit! Gelukkig had ik garantie en is er een ander blok geplaatst, maar dat verwacht je ook niet direkt met goed 200k op de teller.