Show jullie BE combinatie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:10

Ik heb uiteindelijk mijn Ford Mondeo leasebak voor een Skoda Kodiaq ingeruild.
De Mondeo was een betere trekker (2l diesel), de Kodiaq doet het ook niet onverdienstelijk met zijn 1,5l benzine en hij zit beter. Wij mochten geen diesel meer rijden van de zaak en de auto moest in energieklasse A, B of C zitten. Daarmee was de Mazda CX5 helaas afgevallen.

Inmiddels heeft de Kodiaq al heel wat kilometers gereden met de trailer en onze caravan.
Hier met mijn Atec Olympialine:

Afbeelding

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:20

@MarjanB, die Mazda CX5 lijkt me best interessant.
Op dit moment geef ik de voorkeur nog aan de Skoda Kodiaq, maar dit ligt niet in beton gegoten.

Ik vond het wel een goede tip van je en ik heb ze inmiddels uitgebreid vergeleken.
Los van het trekken wil ik graag een ruime kofferbak voor mijn hond.
De Kodiaq is veel ruimer en goedkoper dan de CX 5, de prestaties verschillen verder niet zoveel.
Het interieur van de CX 5 vind ik wel mooier.

Afbeelding

Maar ik sta open voor suggesties hoor. Hij is nog niet besteld.
[/quote][/quote]

Ik heb een skoda kodiaq! met ifor Hb508. je voelt de trailer met paarden niet als je rijdt :Y) zalige wagen, ik heb wel met automatische versnellingsbak en trailer assist. Als ik volgende keer nog eens weg ben trek ik een foto voor je! Heb de emerald green kleur <3

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Show jullie BE combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:39

Ik had eigenlijk ook de groene kodiaq gewild, die vond ik erg mooi.
Alleen de prijzen zouden per 1 juni omhoog gaan en toen heb ik uiteindelijk een voorraadmodel gekozen omdat een groene niet op tijd geleverd zou kunnen worden.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:10

Ik heb sinds kort deze :D mijn Mercedes coupe mocht helaas geen trekhaak onder en was het afhankelijk zijn van de auto van mij man zat. Dus Mercedes eruit ( |( ) en een land Rover erin :D.
Het is de discovery sport. Iets kleiner dan de gewone discovery.
Mag 2500 trekken dus met 2 paarden is het net krap afhankelijk van welke ik meeneem maar ik ben 90% van de tijd toch alleen op pad.

Afbeelding

Afbeelding

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Show jullie BE combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:21

Mooie wagen, die Mercedes

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:09

Myca schreef:
Mooie wagen, die Mercedes



Mijn Mercedes was mooi ja haha. Baal ontzettend dat daar geen trekhaak onder mocht |(

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:30

Dit is mijn combinatie sinds vorig jaar, een Dodge Ram Limited en mijn oude vertrouwde Henra 2-paards trailer
Afbeelding

Ik hou wel van overkill: :')

Afbeelding
Dit was mijn trouwe werkpaard tot vorig jaar, een VW Touareg V6 3.0l

Beide overkill voor de trailer met een paard, ben er overigens wel al blij mee geweest toen er een onbekend paard t ding begon af te breken op de A2. Door t hoge eigen gewicht was dat allemaal simpel op de weg te houden.

De touereg was wel veel praktischer voor de trailer, met de Dodge wordt het een lange combinatie waar je met bochten en manoeuvreren wel rekening mee moet houden. :j

kimwilliam

Berichten: 1187
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Show jullie BE combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:44

wauw wat een combinaties komen hier voorbij!! om jaloers op te worden <3


ik heb de atec starline. deze hebben we 2 maanden terug helemaal opgeknapt. het enige wat nog origineel is, is het karkas van de trailer en de kap.

wij hebben er een renault Kangoo voorstaan. geen super de luxe werkpaard maar wel heel erg praktisch!

Afbeelding

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:50

kimwilliam schreef:
wij hebben er een renault Kangoo voorstaan. geen super de luxe werkpaard maar wel heel erg praktisch!

Jullie hebben er een pony op staan? Want zo'n Kangoo mag niet zo heel veel trekken.
Maar omdat ie wel redelijk veel mag laden heb je voor deze combi toch rijbewijs BE nodig.

kimwilliam

Berichten: 1187
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:58

Rex_Rolfo schreef:
kimwilliam schreef:
wij hebben er een renault Kangoo voorstaan. geen super de luxe werkpaard maar wel heel erg praktisch!

Jullie hebben er een pony op staan? Want zo'n Kangoo mag niet zo heel veel trekken.
Maar omdat ie wel redelijk veel mag laden heb je voor deze combi toch rijbewijs BE nodig.



we hebben er een paard in staan. en inderdaad we rijden hem met BE rijbewijs.

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Show jullie BE combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:24

Wat mag je Kangoo precies trekken, kimwilliam?

scooby09

Berichten: 2215
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:29

Hilli schreef:
Wat mag je Kangoo precies trekken, kimwilliam?

Te weinig ben ik bang als je kenteken check doet..

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Show jullie BE combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:30

1000 kilo toch maar?

kimwilliam

Berichten: 1187
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Show jullie BE combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:33

mij is door de renault dealer verteld dat hij het net wel mag hebben aangezien de kangoo niet aan zijn max zit met lading en trekgewicht samen.

Sure_lee

Berichten: 10426
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Show jullie BE combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:35

Auto mag 1050 trekken en de trailer weegt 620 op kenteken. Ik zou daar geen paard in vervoeren.

MyChoice

Berichten: 2202
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:38

kimwilliam schreef:
wauw wat een combinaties komen hier voorbij!! om jaloers op te worden <3


ik heb de atec starline. deze hebben we 2 maanden terug helemaal opgeknapt. het enige wat nog origineel is, is het karkas van de trailer en de kap.

wij hebben er een renault Kangoo voorstaan. geen super de luxe werkpaard maar wel heel erg praktisch!

[ [url=m/HGTdYw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Met deze combinatie mag je 420 laden. Een D pony die niet al te zwaar is dus.


Edit: heb je hem al gewogen na het opknappen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:39

kimwilliam schreef:
mij is door de renault dealer verteld dat hij het net wel mag hebben aangezien de kangoo niet aan zijn max zit met lading en trekgewicht samen.

Max samenstel is in de meeste gevallen max auto + max trekgewicht. In dit geval ook, het maakt niet uit of de auto leeg is of tot max gewicht volgeladen. Sowieso mag een auto nooit meer trekken dan maximaal toegestaan, in dit geval de 1050 kg van een aanhangwagen middenas geremd.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:39

Oei een kangoo ervoor zou ik ook niet aandurven... Los van dat het qua laadvermogen waarschijnlijk ook net niet binnen de marge valt.
1050 is heel erg weinig.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 31-08-20 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:39

Oei ik denk dat wanneer je aangehouden wordt hiermee je ook wel echt een probleem hebt. Zou in ieder geval niet met gerust hart mijn paard erin vervoeren.

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:40

Niello schreef:
Zoek een benzineauto die 2 ton mag trekken voor mijn 2 paardstrailer. Iemand suggesties/ervaringen? Wel enigzins betaalbaar want een Tesla zit er helaas niet in.

Mocht iemand dit nog zoeken.
Ik heb geen foto, maar ik rij een Toyota RAV4 2.0l uit 2006, deze maf dus 2000kg trekken. afgelopen weekend dus ook voor het eerst een 2 paards trailer met 2 paarden erin gehad (was geen 2 ton bij elkaar, gok zo'n 1700kg, maar dat voel je dus echt niet. Hij trekt zo makkelijk.
Ik heb zelf een oude Heja trailer (donker groen polyester), van inmiddels 22 jaar oud. Denk niet dat er na deze nog een andere komt, maak er zo weinig gebruik van.
Maar dus nog nooit een foto van deze combinatie gemaakt.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:42

fannetje schreef:
Niello schreef:
Zoek een benzineauto die 2 ton mag trekken voor mijn 2 paardstrailer. Iemand suggesties/ervaringen? Wel enigzins betaalbaar want een Tesla zit er helaas niet in.

Mocht iemand dit nog zoeken.
Ik heb geen foto, maar ik rij een Toyota RAV4 2.0l uit 2006, deze maf dus 2000kg trekken. afgelopen weekend dus ook voor het eerst een 2 paards trailer met 2 paarden erin gehad (was geen 2 ton bij elkaar, gok zo'n 1700kg, maar dat voel je dus echt niet. Hij trekt zo makkelijk.
Ik heb zelf een oude Heja trailer (donker groen polyester), van inmiddels 22 jaar oud. Denk niet dat er na deze nog een andere komt, maak er zo weinig gebruik van.
Maar dus nog nooit een foto van deze combinatie gemaakt.


Een Volkswagen Tiguan?

De versie zwaarder dan de mijne, deze mag 1800kg trekken.

Mijn combi :D! Volkswagen Tiguan en Ifor Williams HB403

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door November108 op 31-08-20 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:42

Ik heb een BMW 525i station gehad. Ouder model dus niet de duurste. Geloof rond de 4500 euro.
Mocht 2 ton trekken.
Die modellen vanaf 2.5 liter (en dus 6 cilinder) zijn goede trekauto's.

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:21

cp112 schreef:
Ik heb een BMW 525i station gehad. Ouder model dus niet de duurste. Geloof rond de 4500 euro.
Mocht 2 ton trekken.
Die modellen vanaf 2.5 liter (en dus 6 cilinder) zijn goede trekauto's.


:j
Hier ooit een 530 D (E39) trok ook twee haflingers met 2 vingers in zijn nieren ( 8-) )
Afbeelding

Als je een beetje goed zoekt heb je er een top-auto aan, we waren tweede eigenaar, de vorige heeft hem behandeld als 'my Precious' . Als ik het geld zou hebben, zou ik weer zo'n auto nemen.
Nu een 108tje, wel van de baas, en geen paard meer.

Caesar
Berichten: 9311
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Show jullie BE combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:14

Wij hebben sinds februari onze pick up niet meer voor de trailer maar nu een Renault Espace. Een verademing voor gezin en ondanks dat de pick up veel meer te zeggen had heb ik er voor 2 paards en 2 ponys echt een fijne auto aan.

Ik schrik wel een beetje van de Kangoo voor een trailer. Ik ben 2 jaar terug als bijrijder met een Mercedes Citan met trailer (zonder paard, met hout) al zwalkend over de A12 gegaan. Nooit meer een "net-aan" auto hier...

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:33

Caesar schreef:
Ik ben 2 jaar terug als bijrijder met een Mercedes Citan met trailer (zonder paard, met hout) al zwalkend over de A12 gegaan. Nooit meer een "net-aan" auto hier...

Veel wind of niet genoeg druk op de kogel? Iets teveel kogeldruk zodat de auto wat in de achterveren zakt en de koplampen de sterrenhemel verlicht is eigenlijk niet zo heel erg gevaarlijk. Te weinig kogeldruk waardoor de aanhanger bij een hobbeltje of wind onder de lading de auto uit de vering trekt is wél gevaarlijk. Niet misschien en ook niet een beetje. Nee, onmiddellijk en heftig.

[bron="Sizzle"] Ik zag net het volgende filmpje over het effect van gewicht verplaatsing:




In de praktijk kan dat leiden tot dit: https://112twente.nl/artikel/ZqQuCWvj/a ... ellendoorn