Opzegtermijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWup

Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 16:57

Een vriendin van mij had haar paard op een pensionstal staan. Ze heeft een contract getekend waarin oa werd beschreven dat de paarden onbeperkt hooi en water zouden krijgen.
Nu na dik 2 week hebben we haar paard daar per direct weggehaald. Het kwam voor dat haar paard dagen geen hooi had of water. Mijn vriendin ging vaak wel 3 keer per dag heen omdat ze het niet kon aanzien dat haar paard niets kreeg. Hij viel daardoor ook af.
Zelf hooi pakken mocht niet, hij is een keer vreselijk uitgevallen.
Mijn vriendin heeft getuigen en foto's gemaakt van lege bakken.
Ze heeft de staleigenaar meerdere keren aangesproken maar die ontkent alles en wordt boos.
Ook werd haar paard in een groep gegooid en is toen kreupel getrapt, volgens staleigenaar viel het wel mee. En zo waren er wel meer dingen nog, zoals het afschrijven van de huur zonder toestemming, er is geen machtiging afgegeven. In het contract staat dat de klant het moet overmaken of contant kan afrekenen.
Nu moet zij officieel nog de maand oktober betalen, maar dat wil ze niet omdat de stalhouder zich niet aan het contract heeft gehouden, hij heeft ze immers vaak onthouden van hooi en water, ze wilde haar paard er geen dag langer hebben lopen.
Hoe zit dat? Wat moet ze doen in dit geval?

Suzanne F.

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:03

Je verlies nemen en snel wegwezen.
Het wordt altijd een welles nietes spel en je wint er niks mee. Als je het wil aanvechten kost het je nog meer dan die maand opzegtermijn. Snel een betere stalling zoeken.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 17:07

Toevoeging:Ik heb het paard daar gisteren weggehaald.
Mijn vriendin is niet van plan de extra maand te betalen.
Zij wil niks aanvechten, dat zouden dan de staleigenaren moeten doen.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:08

Het geld storneren en niks meer betalen. Ze is daar al weg toch? Ik zou het zo laten en als ze echt geld willen zien dan vechten ze het zelf maar aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:09

Oh ze moet nog betalen? Ik dacht dat ze automatisch afgeschreven hadden. Maar dan kan je het alsnog laten terugboeken.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 17:17

September heeft ze betaald. Ze is daar nu weg sinds gisteren maar moet vanwege opzegtermijn ook de maand oktober nog betalen. En dat wil ze niet vanwege de slechte verzorging.
Hun rekeningnummer is geblokkeerd dus zomaar afschrijven kan niet meer.
Ik was gisteren mee om haar paard te halen maar ik ben erg geschrokken hoe het daar eruit zag :n

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 17:18

Pascalle90 schreef:
Het geld storneren en niks meer betalen. Ze is daar al weg toch? Ik zou het zo laten en als ze echt geld willen zien dan vechten ze het zelf maar aan.

Dat is ook mijn gedachte.
Het gaat om een bedrag van €230

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:20

Ik zou ook niet betalen omdat de staleigenaar zich niet aan het contract gehouden heeft.

Staan er nog meer paarden daar? En wat vinden die eigenaren ervan? Geloof dat er maar weinig mensen zijn die hun paard daar zouden willen hebben staan....

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:20

liss schreef:
En zo waren er wel meer dingen nog, zoals het afschrijven van de huur zonder toestemming, er is geen machtiging afgegeven.

Er klopt iets niet in het verhaal want bovenstaand is schier onmogelijk.

Verder: officieel is het geen gevalletje 'jij houdt je niet aan het contract, dus ik ook niet'. Vanuit de wet moet je eerst de ander schriftelijk in gebreke stellen en die ander de gelegenheid geven het te herstellen (binnen een redelijke termijn). In het geval van een levend wezen snap ik heel goed dat je die gok niet neemt, maar je vroeg naar hoe het zat.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:21

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:27

Als ze september al betaald had en nu al weg is,dan heeft ze dus voor 10 dagen voor niets betaald.Eigenlijk vind ik dat wel voldoende voor opzegtermijn.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 17:28

GDG schreef:
liss schreef:
En zo waren er wel meer dingen nog, zoals het afschrijven van de huur zonder toestemming, er is geen machtiging afgegeven.

Verder: officieel is het geen gevalletje 'jij houdt je niet aan het contract, dus ik ook niet'. Vanuit de wet moet je eerst de ander schriftelijk in gebreke stellen en die ander de gelegenheid geven het te herstellen (binnen een redelijke termijn). In het geval van een levend wezen snap ik heel goed dat je die gok niet neemt, maar je vroeg naar hoe het zat.

Er is wel degelijk geld van haar rekening af geschreven zonder toestemming. Ze hadden wel haar handttekening die onder het contract staat. In het contract staat niks over automatische incasso.

De termijn van 2 weken om te herstellen weet ik, maar met een paard zou ik die gok niet nemen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:29

anjali schreef:
Als ze september al betaald had en nu al weg is,dan heeft ze dus voor 10 dagen voor niets betaald.Eigenlijk vind ik dat wel voldoende voor opzegtermijn.

Vind ik ook :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:47

maar dat zou dan betekenen dat er een vervalste handtekening ergens is gezet voor automatische afschrijving? Anders zou dat echt niet lukken. Voordeel van automatische afschrijving is dan weer dat je kunt storneren

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:24

Kymalin schreef:
anjali schreef:

Vind ik ook :j

Dat zal wel, maar in dit soort gevallen heb je echt heel weinig aan “ik vind”.

TS: bel het juridisch loket. Gratis en daar heb je enige juiste informatie :j
Hoewel het zeer vervelend is, denk ik dat het wel erg lastig wordt om aan te tonen dat ze weinig eten hebben gekregen. Blijft lastig aantonen. Foto’s blijven momentopnamen. Een mager paard daarentegen is wel goed bewijsmateriaal. Ik zou dat zeker even bij het JL voorleggen

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:36

GDG schreef:
liss schreef:

Leg eens uit. Machtigingen worden echt niet altijd gecontroleerd door de bank hoor.

@TS: ze kan ook een melding onterechte incasso doen bij de incasserende bank.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 18:41

En wat gaat de bank daarmee doen? Ik ken het niet nml

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:48

liss schreef:

Als de staleigenaar voor oktober het bedrag afboekt kun je dat terug laten boeken en bel je bank daarna op om de incasso te laten blokkeren zodat de staleigenaar niet opnieuw het bedrag kan afschrijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:53

Shae schreef:
Leg eens uit. Machtigingen worden echt niet altijd gecontroleerd door de bank hoor.

In dat geval aangifte doen van fraude

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:04

LadyMadonna schreef:
Shae schreef:

In dat geval aangifte doen van fraude

Dat zou ik dan ook gelijk opvoeren als reden van vertrek. Dit is eerder hard te maken dan wel/geen hooi en water.

Mbt het paard toevoegen aan een groep, het is gewoon pech als dat mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:25

liss schreef:

Bij een melding onterechte incasso gaat de bank uitzoeken of er een geldige machtiging is afgegeven. Zoniet worden alle bedragen die zijn geincasseerd teruggestort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:28

En gelijk de incasso laten blokkeren door de bank.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:29

Maar waarom heeft ze haar rekeningnummer afgegeven als er in het contract stond, contant of overmaken?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:48

Officieel moet je vriendin de maand oktober eigenlijk ook nog gewoon betalen. Hoe dat echter zit als de stalbaas tekort geschoten zou zijn in de verzorging weet ik eerlijk gezegd niet, maar dat lijkt me achteraf moeilijk aantoonbaar.

Als je precies wil weten hoe het zit ook met de automatisch incasso etcetera zou ik inderdaad het juridisch loket bellen om de juiste informatie te krijgen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:52

Staan er nog meer paarden? Zomaar geld afschrijven is totaal onmogelijk , dan heeft ze toch haar rekeningnummer op het contract gezet. En , niet dat ik de stalhouder verdedig maar kan het zo zijn dat de bakken leeg waren omdat het net op was??