Rubber klinkers stapmolen in de winter glad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Rubber klinkers stapmolen in de winter glad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 20:33

Ik zit er over te denken om in de stapmolen rubberen klinkers te plaatsen. Wat ik me afvraag of deze in de winter als het vriest glad worden. En zo ja, hoe reageer het rubber op eventueel wat zout strooien?

Suzanne F.

Re: Rubber klinkers stapmolen in de winter glad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:37

Dat ligt eraan welke rubber tegels je gebruikt. De speeltuintegels zijn vaak ruw en waterdoorlatend. Die moet je hebben. De echt gladde rubber tegels niet. Dat gaat inderdaad glijden, ook door de regen en de mest.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:49

wat anders, ik heb altijd begrepen dat door de stroefheid van deze tegels je paard belemmert wordt in de beweging en daardoor een grotere belasting heeft en dus grotere kans op blessure.
Normaal schuift een hoef altijd wat door over de ondergrond, door de tegels gebeurt dat niet en moet het paard dit dus ergens opvangen (bv pezen)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:21

EllyC schreef:
wat anders, ik heb altijd begrepen dat door de stroefheid van deze tegels je paard belemmert wordt in de beweging en daardoor een grotere belasting heeft en dus grotere kans op blessure.
Normaal schuift een hoef altijd wat door over de ondergrond, door de tegels gebeurt dat niet en moet het paard dit dus ergens opvangen (bv pezen)

Bijzonder, nooit over nagedacht. Maar op het harde stappen schijnt wel goed te zijn voor de pezen. Dus op harde klinkers/beton.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:51

Alles waar ijs of sneeuw op bevriest word glad, ook rubber. Je zou wat zout kunnen strooien

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 09:12

Suzanne F. schreef:
EllyC schreef:

Bijzonder, nooit over nagedacht. Maar op het harde stappen schijnt wel goed te zijn voor de pezen. Dus op harde klinkers/beton.

Klopt, maar op het harde schuift een voet ook altijd wat verder naar voren. Alleen rubber stopt de beweging direct.

Een echte stapmolen (waar ze dus alleen in stappen, dus geen trainingsmolen) zou ik gewoon een harde vloer leggen (ook makkelijk schoon houden), maar geen rubber. In een trainingsmolen zou ik zand/rijbodem leggen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 16:35

Ik heb er een harde vloer in liggen en die is op zich fijn. Ik heb er alleen een lopen die nogal spastisch kan reageren op van alles. Als ik de stroom niet aanzet in de stampmolen loopt hij dwars door de paaltjes heen. Ik durf hem eigenlijk niet in de molen te zetten met de prik er op, bang voor uitglijden/vallen. Dus ik dacht misschien zijn die rubberen klinkers wel een optie voor meer grip en bescherming.