Lang Reizen voor Paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MereldeB

Lang Reizen voor Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 19:02

Hallo iedereen!

Ik wil binnenkort met mijn paard verhuizen.
Nu staat mijn paard nog in Zwitserland in een stal maar ik wil haar binnenkort met mij naar Amsterdam verhuizen.

Alleen dit is 10 uur of zelfs langer rijden met de trailer....
Heeft iemand ervaring met zulke lange stukken rijden met paarden?

Moeten ze dan na een paar uur bij een stal uitgeladen worden of hoe kan ik dit het beste doen?

Misschien eventueel door een bedrijf laten doen die hier ervaring mee heeft...?
Zo ja weet iemand wat voor bedrijf?

Ik hoop gauw van iemand wat te horen!
groetjes!!

pien_2010

Re: Lang Reizen voor Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:08

Dag Merel,

Ja wij hebben onze paarden (2 merens) zelf naar Zuid Frankrijk gereden. Het voordeel van zelf doen is dat je precies kunt aan[passen aan het paard. Voor ons betekende dat 3x stoppen en geruststellen voor Parijs, totdat merrie ophield met zweten, relaxed was en toen zijn we in 1x doorgereden naar onze bestemming (man en ik wisselde af). Na 10 uur stapten er 2 merens paardjes fris en fruitig van onze paarden. Wij waren wel al 4.00 uur vertrokken uit Nederland en we kwamen 15.30 uur aan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:09

10 uur kan best hoor, veiliger ook om het in de trailer of paardenvervoersmiddel te houden.

Of je kan 1 of 2 keer ergens ff stoppen op een manege ergens op de route ofzo om ze even uit te laden en rondjes mee te gaan lopen. Maar zeker niet langs de weg en bij benzinepompen om ze uit te gaan laden. Straks krijg je een dier dat niet meer te laden is omdat die er geen zin meer in heeft en of ontsnapt die......

Veel paarden staan tenslotte ook 10 uren achtereen op stal.

Zolang ze maar wel ruwvoer en drinken krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:34

Wij hebben onze paarden NIET uitgeladen. We hebben ze veel hooi gegeven en op de voertijden hun eten en iedere keer drinken aangeboden. Op de parkeerterreinen hebben we gepauzeerd met het deurtje open en ik zat iedere keer in het deurtje. De merrie werd daar heel relaxed van. De ruin was relaxed en het leek of hij ook de merrie hielp (claustrofobische merrie die het echt slecht had) . Pas toen zij stopte met zweten (voor Parijs) stopten we enkel om te wisselen van chauffeur, deurtje open, paarden checken,drinken aanbieden, hooi net zn vullen en zsm weer door rijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:40

Ik zou ook gewoon lekker je paardjes op de trailer laten staan en niet uitladen. Ik zou dat te eng vinden op onbekend terrein en hoe tam je paardjes ook zijn, ze kunnen altijd op hol slaan.
Het lijkt (en is natuurlijk ook) heel lang, 10 uur. Maar het gemiddelde paard staat ook zolang achter elkaar in zijn stal. Nu is een trailer uiteraard een stuk minder comfortabel maar ik denk dat je minder stress opwekt bij je paard wanneer je hem niet uitlaat.

Gewoon idd een paar keer stoppen, hooi en water verversen, deurtje oid idd open voor wat frisse lucht en daglicht en zelf ook relaxed proberen te blijven.
En stop alleen op veilige plekken, niet langs de weg of bij een tankstation.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:50

Citaat:
En stop alleen op veilige plekken, niet langs de weg of bij een tankstation.

Wij zijn heel bewust via tol weg gegaan ( gewoon 90 km doorrijden zonder remmen en optrekken)en zijn gestopt op de parkeerterreinen langs de autobaan en zo mogelijk gingen we staan waar het rustig was.
We hadden alle papieren op orde en tot 2x toe reed douane politie langs. Ze hebben geen papieren gevraagd want tot 2x toe kwam de merrie met haar hoofd naar mijn gezicht en aaide ik haar. Ik denk dat ze wel zagen dat het ok was. Maar zorg dat al je papieren en keuringen kloppen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:52

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:33

Sizzle schreef:
Jij had toch laatst al precies dezelfde vraag geplaatst?
Volgens mij had ik zelfs gereageerd daar.

Edit: ja, deze
MereldeB @ [TAO] Paard vanuit Zwitserland naar Nederland verhuizen

Je grootste ‚probleem‘ is de import kosten (btw) als je paard niet oorspronkelijk uit de EU kwam.

Daarnaast dien je ook te zorgen voor correcte gezondheidspapieren voor internationaal transport en in tegenstelling tot wat hier beweert wordt, zul je je paarden onderweg een keer uit moeten laden.
EG1/2005 is namelijk gewoon van toepassing voor jou. Max 8 uur onafgebroken op de wagen.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32005R0001

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:02

De gezondheidspapieren zijn een lachertje, in 5 minuten geregeld. Maar inderdaad je moet ze wel hebben :j

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:37

Alternatief bespaar jezelf en je paard een hoop stress en besteed het uit.

Bijvoorbeeld door de zeer betrouwbare BHS (vroeger BSS) https://www.paardentransporten.nl/
Andere bedrijven die me zo te binnen schieten zijn Potijk en Gelissen

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:44

Bij die vervoerders kan je meestal kiezen voor apart vervoeren (waarschijnlijk nogal prijzig) of een co-transport.
Dan moet je even vragen of het op hun route ligt en of ze daar regelmatig een rit naar toe hebben en op die manier staat je paard op een luxe vrachtwagen en niet alleen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:48

Als je zelf vast de export doet en hem dan een dag n in Duitsland zet, dan kun je ook aardig besparen op je transport. Als je de export laat doen komen er redelijk wat extra kosten bij terwijl het niet moeilijk is. Als je hem dan vanuit Duitsland laat oppikken dan kost het je ongeveer 500 euro en heb je geen stress.
Potijk gaat gemiddeld 1-2x per week op die route.
Echter, als je zelf een trailer hebt die toch mee moet naar NL dan zou ik zelf inladen en meenemen.
Persoonlijk zou ik kiezen om via Frankrijk te rijden met een trailer (minder stress van snelheidsduivels en eindeloze wegopbrekingen).
Omdat je enkel ma-vrij kan exporteren zou ik zelf dan kiezen om op vrijdag te exporteren en alvast richting Freiburg te brengen of zo en dan op Zondag te gaan rijden, je hebt dan ook niet meer 10 uur te gaan rijden als het lekket rustig is op de weg.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-05-19 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:59

Overigens kan je er ook nog voor kiezen zelf de export papieren (traces-doc) te doen en xo inderdaad geld te sparen en dan toch te laten vervoeren door een paardentransporteur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:10

Hobbyhorse schreef:
Overigens kan je er ook nog voor kiezen zelf de export papieren (traces-doc) te doen en xo inderdaad geld te sparen en dan toch te laten vervoeren door een paardentransporteur.

Dat zeg ik net :D

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:13

oh hé ! Ik ga gelijk een afspraak maken voor een oogcontrole hoor! :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:15

Was geen verwijt hoor :D
Waarschijnlijk net 2 seconden na elkaar gepost.

Tichla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:26

ikke schreef:
EG1/2005 is namelijk gewoon van toepassing voor jou. Max 8 uur onafgebroken op de wagen.

Volgens mij is er in dit geval geen sprake van economische bedrijvigheid dus geldt de transportverordening niet (als het vervoer wordt uitbesteedt natuurlijk wel)

art. 1.5:
5. Deze verordening is niet van toepassing op het vervoer van dieren dat geen verband houdt met een economische bedrijvigheid, en ook niet op het rechtstreekse vervoer van dieren van of naar diergeneeskundige praktijken en klinieken dat door de dierenarts is voorgeschreven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:11

ikke schreef:
Sizzle schreef:
Jij had toch laatst al precies dezelfde vraag geplaatst?
Volgens mij had ik zelfs gereageerd daar.

Edit: ja, deze
MereldeB @ [TAO] Paard vanuit Zwitserland naar Nederland verhuizen

Je grootste ‚probleem‘ is de import kosten (btw) als je paard niet oorspronkelijk uit de EU kwam.

Daarnaast dien je ook te zorgen voor correcte gezondheidspapieren voor internationaal transport en in tegenstelling tot wat hier beweert wordt, zul je je paarden onderweg een keer uit moeten laden.

Dat is dan veranderd met toen wij 7 jaar geleden onze paarden reden. Ik heb dit gevraagd indertijd aan diegene die alle papieren kwam doen (gezondheid, iets van uitreizen akkoord en verklaring geen ziekte onder de leden). Hij vertelde dat ik het beste onderweg kon stoppen zo nodig, maar de paarden in de trailer moest laten staan (veiligheid) zeker gezien claustrofobie Polie, die wellicht niet meer opnieuw te laden zou zijn, want korte stukjes was voor haar geen probleem en liet ze zich de keer erop niet van harte maar wel gemakkelijk laden als ik het haar vroeg, maar tja wat zou ze doen op een lang stuk?
Tot mijn eigen grote verrassing, kwamen die twee zo fit als een hoentje en rustig voorzichtig van de trailer afgestapt. Lekker grazen en na een uur, lagen ze wel echt te pitten <3 voor ons huis. Het is namelijk wel vermoeiend voor iedereen.
De andere dag zijn we gelijk een stap rit gaan maken (paarden aan de hand, want we waren bang voor verzuurde spieren als we ze alleen buiten zouden laten), maar ook daar hadden ze totaal geen last van. De dag erop nog een stap rit gemaakt onder het zadel, maar volgens mij was dat niet eens nodig, maar we durfden ze niet alleen buiten te laten zonder gecontroleerde beweging van een uur.
Dus kijk ook dat je de dagen erna goede zorg geeft, de paarden niet teveel voert (bv rijk gras van NL voorzichtig opbouwen!!) en ze beweging geeft. Ook een aandachtspuntje is, dat je de paarden heel geconcentreerd als je aankomt van de trailer haalt (of als je dat onderweg doet). Er gebeuren teveel ongelukken door vermoeidheid, niet goed opletten bij het uitladen, want je paarden zijn misschien wat stijf, willen er wellicht uit etc. Wij hadden van dat alles totaal geen last, maar we waren er enorm op gespitst en mijn man en ik waren super geconcentreerd met uitladen.

MereldeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 15:35

Hi iedereen ! dankjulliewel voor de reacties.
Ik heb idd als een keer eerder hier iets over gevraagd en goed antwoord op gekregen.

Ik bedoelde ook zeker niet langs de snelweg of weg uitladen, ik bedoelde meer bij een manege dan een nacht pauze houden !

Dit keer was ook meer de vraag, de weg er naartoe (zelf rijden of met bedrijf).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:42

Ikke, bij privé transport is de transportverordening niet van toepassing en zijn er ook geen eisen van maximale transportduur van toepassing.

En 8 uur als maximum is ook niet correct in geval van commercieel transport, ze moeten iedere 8 uur gedrenkt en evt gevoederd worden.
De categorie "fok- en gebruikspaarden" mag vervolgens maximaal 24 uur aan 1 stuk reizen/op de wagen staan en moet daarna afgeladen worden en op een officiële controle post 24 uur rusten en gevoerd en gedrenkt worden, voor de categorie "geregistreerde paarden" is dat maximum ook weer vrij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:36

Mijn paarden staan wel eens 16 uur op de truck. Nooit uitladen, zorgen voor genoeg ruwvoer en onderweg eens water en appels of een slobber aan bieden.

De regels in Zwitzerland zijn dit jaar veranderd. Je kan niet zomaar een paard daarvandaan exporteren. Komt veel papierwerk bij kijken. Dat moet je echt goed regelen anders kun je problemen krijgen bij de grens en laten ze je rustig uren staan